DS 7 Crossback E-TENSE 4×4: elektrifikace, která dává smysl
Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie PřádováJsme na konci května a konečně zde máme období, kdy jeden den teploměry ukazují přes dvacet stupňů a druhý devět, přičemž leje jak z konve. Na polích místo potřebných surovin kvetou smyslné žluté rostliny přímo stvořené pro alergiky, všechno kvete, a tak zobu jeden prášek za druhým. Tyto dny zpestřené neustálou rýmou a nateklými oči naštěstí kompenzuje fakt, že se blíží termín dalšího testovacího auta. Již dle nadpisu vám bude asi jasné, že elektrická auta jsou prostě nedílnou součástí naší společnosti. Já jako skeptik jsem byla velmi zvědavá, jak se dnešní kousek bude chovat a zda má směr částečné elektrifikace vůbec potenciál uspět mezi lidmi. Abychom to zbytečně neprotahovali, představuji vám mnou již dvakrát testovanou specifickou a neokoukanou značku jménem DS Automobiles, tentokrát s plug-in hybridem označovaným v tomto případě jako E-TENSE 4×4. Jak se tato automobilka popasovala s údělem nových technologií a vrcholnou verzí, která doposud nejednomu zájemci v nabídce chyběla? Zaslouží si i tentokrát avantgardní DS stále ony ovace, které jsou od ní očekávány a jenž jsme uznali i v předchozích testech? To vše se dozvíte v následujících řádcích.
Tento Titanic se jen tak nepotopí
Jako i v předchozích dvou variantách mne ani tentokrát vzhled DS 7 nezklamal. Stále je to ten samý „koráb“ (v tom dobrém slova smyslu, pozn. red.), který svou originalitou zaujme oko snad každého kolemjdoucího. Není to jen protože znak DS automobile není ještě tolik okoukaný ale také faktem, že designéři odvedli kus práce a je téměř nemožné toto auto srovnat s jakoukoliv jinou značkou. DS sedmička zaujme především předním zpracováním masky a FULL-LED světel, které jsou rozprostřené vkusně podél grilu a zároveň onen střed auta spojují. V kombinaci bílo-stříbrné barvy označované jako Bílá Crystal Pearl (typická pro model E-TENSE) s černými detaily vypadá auto nenuceně, avšak ne nudně. Již na první pohled vyzařuje auto svou robustností bezpečnost a pohodlnost. Obejdeme-li auto celé, zadní světla mají klasický protáhlý tvar s uvnitř tvarovanými trojúhelníky/kosočtverci, které jsem zatím na jiném voze neviděla. Bingo, konečně se nabízí auto, které nemá jen nastrojené a falešné koncovky výfuku, ty pravé v kulatých koncovkách (na každé straně jedna) opravdu jsou. V dnešní době chápu, že je moderní záměr designérů o drsný vzhled auta, koncovky tomu udávají ten správný směr, ale proč je tam dávat, když v nich není výfuk? Plug-in hybridní verzi pak od těch konvenčních poznáte nejen díky několika plaketkám E-TENSE, ale i pomocí dvou „víček nádrže“, která najdete symetricky na bocích zadní části vozu, což je pro plug-in hybridy lehce netradiční řešení. Zmatení nepřítele, říkáte si? Pak vězte, že to pravé víčko (od palivové nádrže) lze otevřít jen zevnitř vozu – to už pro plug-in hybridy typické je, přeci nechcete na první dobrou prozradit, že nejezdíte ve 100% elektromobilu ne? Všechny viditelné prvky na autě každopádně mají svůj řád a smysl, v kombinaci s elektrickými značkami bylo DS povýšeno na nový level, a to jsem ještě nemluvila o pocitu, který musí zažívat okolní řidiči, když je předjedete.
Kancelář u kulatého stolu
Většinou se říká: ,,zvenčí huj, vevnitř fuj“, toto pořekadlo u nás ale rozhodně neplatí. Obdiv totiž nepřejde ani po otevření dveří tohoto tanku. Na cokoliv si vzpomenu, v autě prostě je. Vsadím se, že kdybych prstem luskla, najdu schovanou v interiéru i konvici, kdybych dostala po cestě chuť na kávu. Je to prostě neskutečné. Ve výbavě Grand Chic nás uvítají světle kožené prošívané sedačky, které uspokojí potřebu výhřevu i ochlazování pasažérů. Nechybí samozřejmě ani masážní funkce, u níž DS přidává několik režimu a nastavení intenzity. Na SUV mají sedadla možná až nezvykle příjemné boční vedení, které sice širším postavám asi nebude úplně po chuti, nám v redakci ale zcela vyhovovalo. A co víc, skvělým prvkem je i prodloužitelný sedák. To vše v kombinaci s velkým rozsahem nastavení dělá zážitky na palubě opravdu komfortní a takřka nezapomenutelné. V případě, že by snad byla potřeba romantického pozorování hvězd, rozprostře se vám nad hlavou neskutečně velká a otevíratelná panoramatická střecha, která velikostně připomíná výlohu v Pařížské ulici. Celý design auta je situován do kosočtverců, a to včetně prošívané palubky v provedení kombinace kůže shodné se sedadly s decentní černou. Tato touha nekončí ani dotykovými světýlky na palubě, multifunkčním volantem s pádly a středovým úložným prostorem, do kterého by se vešla i mrtvola. A už jsem se zmínila o téměř 100% absenci tvrdých plastů? Při letmém pohledu vpravo neunikne pozornosti velký displej, u něhož kdybych měla jmenovat všechny funkce, jsme tu týden. Důležité je zmínit i digitální přístrojovou desku, kterou je vybavena každá DS 7. Ta plug-in hybridní doplňuje ještě jednu možnost zobrazení – energetické toky auta a upřímně, budete ji používat asi nejčastěji. Tedy pokud nepojedete v noci, neb preference nočního vidění nyní s o něco širším zorným úhlem je naprosto na místě. Chceme-li stáhnout okna, nesaháme jako u klasických aut na čudlík ve dveřích, ale pravou rukou hned vedle řadicí páky. Takto situovaná tlačítka se mi velice líbí, neb jde o něco jiného a neokoukaného. Zprvu se možná budete vztekat a stále šahat na dveře jako já, ale tento klam v originalitě je nepřekonatelný. Ne nadarmo říkám DS 7 tank, neboť je uvnitř místa skoro pro celý hokejový tým i s diváky. Tohle auto si právem zasluhuje velké počáteční A.
Elektřina s nadzvukovou rychlostí
Je to tady, konečně jízda. Mačkám startovací tlačítko pod hodinami (opět trochu netradičně, co ale v DS netradiční není.?) a ticho. Je to auto opravdu nastartované? Ano, pořád se nestačím divit, jak jsou elektromobily tiché. Jde o takový klid, že by si člověk všimnul auta, až když by ho přejelo. U E-TENSE od DS se se ve mne mísí tolik zážitků, že upřímně ani nevím, kde začít dřív. Tak pojďme na ten elektrický mód, u kterého mne překvapil dojezd 50 km. Zprvu jsem si myslela, že za hodinu mám nabití pryč, ale kupodivu mi vydrželo téměř tři dny. Vtipná situace přišla, když jsem měla DS 7 nabíjet. V tu chvíli jsem si připadala jak s blonďatými vlasy, avšak vše jsem zdárně zvládla a nabito bylo během mého nákupu v obchodě. Naprosto ideální čas. Největší šok ovšem přišel, když po tvrdším sešlápnutí plynového pedálu naskočil známý benzínový motor 1.6 PureTech tady nastavený na 147 kW. Daným okamžikem moji spoluúčastníci provozu nechápali, jak auto s elektrickými značky dokáže přímo letět a znít jako pravý benzíňák. A právě v tu chvíli si mne „déesko“ E-TENSE naprosto získalo ve všech směrech. Nejen, že je to absolutně nejpohodlnější SUV, které jsem měla tu čest řídit, ale plug-in hybrid v tomto podání dává snad největší smysl ze všech aut. Já jako nefanoušek elektrických aut si sypu popel na hlavu, protože při jízdě jsem mohla jen sbírat oči vypadlé z důlků. Vyzkoušela jsem všechny jízdní režimy, kterých je zde hned několik a kde každý má svůj charakteristický styl. Režim Eko je ideální na jízdu městem a naopak režim SPORT je jak stvořený pro okresní zatáčky. Vzhledem k pohonu všech kol a nesčetně asistentů, jako bylo například již zmíněné DS NIGHT VISION a poloautonomní řízení, jehož funkčnost je přesná, je jízda i pro začátečníky plně pod kontrolou.
Jak je to s tou spotřebou? Dává nebo nedává smysl?
A pak vás asi bude zajímat ekonomika celé „této srandy“. Je vám totiž určitě jasné, že pokud jsem vydržela s jedním nabitím 3 dny, nejezdila jsem pouze na elektřinu, ačkoliv třeba kolega zvládl celý městský provoz několik dní za sebou pouze v režimu EV (čistě na elektřinu). Ač se totiž může zdát 50km akční rádius relativně nízký, s klidnou nohou není problém dosáhnout tabulkových hodnot a v reálném provozu oněch 50 km ve městě při běžných popojížďkách nepřekročíte. Zpět ale k tomu nejdůležitějšímu – hybridní mód a spotřeba. Dám vám příklad, tím příkladem bude náš týdenní výsledek i hodnoty z jednoho výletu. Začněme odzadu, klasický hybridní mód (tedy s plným využitím spalovacího motoru) bude využíván především mimo město. Na dálnici pak hybridní technologii spíše nesete (kilogramy navíc v podobě baterií a elektromotoru) a zatěžujete primárně benzínovou jednašestku. Za 300 km, z nichž pouhých 50 spolkla cesta městem, se s běžným jízdním stylem ustálila spotřeba na celkových 6,1 l/100 km. A teď se mě neptejte, jestli je to hodně nebo málo. Musím totiž uznat, že na začátku byl akumulátor nabit na 100 % a v půlce cesty (výletové destinaci) proběhlo dobíjení zhruba do ¾. V zásadě jsme ale dokázali, že není problém ani v dlouhodobém provozu (s využitím spalovacího motoru) dosáhnout spotřeby tradičního dieselu či být dokonce ještě lehce pod ní a hlavně relativně daleko od klasické benzínové varianty. A po celém týdnu? 4,9 l/100 km. Zbláznila jsem se? Ne! Prostě jsme jen DSko dávali do nabíječky tak, jak bude zřejmě i jeho budoucí majitel činit – především přes noc. Takže klobouk dolů. Pokud někdo tvrdí, že plug-in hybrid si nese z obou světů (elektrifikace x konvenční technologie) to špatné, minimálně u E-TENSE od DS to neplatí za žádnou cenu.
Trefa do černého při výběru plug-in hybridu nebo luxusního SUV?
O jízdě v tomto skvostu bych se mohla bavit donekonečna, ale v nejlepším je načase přestat. Celkově jsem si test DS7 Crossback Grand Chic E-TENSE 4×4 neskutečně užila a mohu se jen opakovat, že takováhle míra elektrifikace dává smysl. Pohledy lidí na benzínce, kteří nevěřícně koukají na to, jak do auta s elektrickými značkami tankujete benzín nebo na ty, co nechápou vaší rychlost, jsou k nezaplacení. Tohle auto splňuje veškeré předpoklady být úspěšným, snad až na jeden diskutabilní detail. Při zjištění ceny ovace lehce opadají, neb dosahuje milionu a půl. Taková cenovka může odradit spousty potencionálních zájemců. Na druhou stranu je potřeba říci, že DS 7 nebylo nikdy levné (rozdíl 300.000 Kč mezi 1,2 milionu za hezké DS se spalovacím motorem a 1,5 milionu za hezké DS s plug-in hybridem už není tak výrazný). Je také nutné brát v potaz, že za originalitu se platí a v tomto případě to Francouzům nejde dávat za zlé, položte si sami otázku, co si za danou částku pořídíte u konkurence – nejmenší SUV s dvoulitrovým naftovým motorem, automatem a předním náhonem? Na jedno takové si vzpomínám… Ou, měla bych jasno. Osobně bych možná spekulovala nad tím, zda si DS 7 za takto vysokou cenu koupit, ale mít zbytečných milion a půl, asi již stojí v mé garáži. Věřím, že si E-TENSE získá své místo na vrcholu nabídky nedávno vzniklé francouzské značky a v budoucnu bude více viděn na našich parádních silnicích.
Lucie Přádová
Technická specifikace
motor | |
Model | DS 7 Crossback E-Tense 300 |
Výkon | 220 kW |
Točivý moment | 520 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 3000 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 5.9 s |
Max. rychlost | 240 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1598 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 1.5 l/100km |
Velikost nádrže | 43 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/50R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2400 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1900 kg |
Přívěs s brzdami | 1200 kg |
Náklad | 500 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | J |
Uveden | 11/20 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4573 mm |
Rozvor | 2738 mm |
Šířka | 1895 mm |
Prostor pro zavazadla | 555 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1750 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1618 mm |
Světlá výška | 190 mm |
Průměr otáčení | 11.8 m |
Sedadla | 5 |