Co mělo být v Ženevě představeno a kvůli koronaviru nebylo: Škoda, DS, Renault a Dacia

Co mělo být v Ženevě představeno a kvůli koronaviru nebylo: Škoda, DS, Renault a Dacia

Autor: Jan Novotný · Zdroj foto: automobilky, GIMS · Zdroj: TZ automobilek, GIMS

„Ženevský autosalon je minulostí,“ i tak by mohla začínat reportáž z nejtradičnějšího evropského autosalonu, který měl letos jako obvykle hostit na začátku března odborníky, nejzajímavější exponáty, odbornou a v neposlední řadě i laickou veřejnost. Mělo tomu být už po devadesáté! A pak se objevil Covyd-19… Zbytek pohádky už znáte. Švýcarská vláda do 15. března zakázala pořádání jakýchkoliv akcí s účastí vyšší než 1.000 návštěvníků. Není to až komické, když GIMS (Geneva international motor show) měla končit právě 15. března. Na jednu stranu pořadatele i vládu chápu – opatrnost je na místě. Na druhou stranu si ale dovoluji rýpnout – epidemii ve Švýcarsku (a ostatně ani nikde jinde v Evropě) nemáme a i kdybychom měli, napadá mě tisíc možností, jak organizaci autosalonu omezit a jaké opatření přijmout, aby účast byla bezpečnější a aby se riziko rozšíření nákazy snížilo na minimum. V neposlední řadě je tu pak taky ten timing (načasování), které si dovoluji považovat za naprosto nevhodné. Oficiální zpráva o zrušení autosalonu totiž přišla minulý pátek (28.2.) těsně před polednem. Jen pro vaši představu, náš tým měl směrem Ženeva odjíždět v pondělí (2.3.) brzy nad ránem a už v pondělí odpoledne jsme se měli účastnit konference k vyhlášení COTY (Evropského auta roku 2020). Určitě vám došlo, že všechny exponáty už v Ženevě byly. Taky vám nemusím říkat, kolik stojí příprava takového autosalonu a kolik práce už pořadatelé i zástupci jednotlivých automobilek vynaložili, aby vše připravili. Hnidopich by mohl namítat, že celé stánky ještě zcela hotovy nebyly a měl by za jisté pravdu – stačilo už ale jen opravdu hodně málo a vše mohlo proběhnout. Celý víkend jsme pak i my, redaktoři čekali a doufali, že přijde nějaké „náhradní“ řešení. Když pak v pondělí odpoledne v mailu přistála tisková informace o tom, že tiskové konference, na něž měly jednotlivé automobilky vyhrazený prostor v programu autosalonu, opravdu proběhnout, avšak v on-line prostředí. Chvilku jsme si říkali, že by se opravdu výstava konat mohla. Myšlenka využití toho, co už bylo postaveno k prezentaci novinek ve videích a živých vstupech z autosalonu vlastně nebyla úplně špatná a hlavně i docela reálná. O tom, jak to všechno dopadlo jsme si pro vás připravili unikátní miniseriál. V následujících dnech se tak dozvíte o všech zajímavostech a hlavně novinkách, které jsme společně (my i vy) měli vidět právě ve švýcarském Palexpu.

 

Mladoboleslavská Škodovka, ve znamení Octavie iV: spojuje sportovní charakter s ekologickým provozem

ŠKODA AUTO nabízí poprvé model RS s plug-in hybridním pohonem. Kombinace benzinového motoru 1,4 TSI a elektromotoru o výkonu 85 kW nového vozu ŠKODA OCTAVIA RS iV nabízí celkový systémový výkon 180 kW (245 k). OCTAVIA RS iV lze na první pohled rozpoznat jako vrcholný sportovní model čtvrté generace nejprodávanějšího modelu ŠKODA díky černým designovým prvkům karoserie. Maximální točivý moment, který činí 400 Nm.

je přenášen přes šestistupňovou automatickou převodovkou DSG na přední kola. Emise CO2 činí cca 30 g/km v režimu WLTP*. Vůz tak již nyní plní emisní normu EU6d, která bude závazná od 1. ledna 2021 pro všechna nově zaregistrovaná vozidla v EU. Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh a umožňuje dojezd v čistě elektrickém módu až 60 km v režimu WLTP. Ve sportovním režimu, který poskytuje maximální systémový výkon, zrychluje OCTAVIA RS iV z 0 na 100 km/h za 7,3 s. Maximální rychlost činí 225 km/h. Dynamické jízdní vlastnosti zajišťuje standardně dodávané progresivní řízení a speciální nastavení sportovního podvozku. Vůz ŠKODA OCTAVIA RS iV je standardně dodáván se specifickými LED předními mlhovými světlomety a černými osmnáctipalcovými koly z lehké slitiny. Pozornost poutají brzdové třmeny lakované v červené barvě, typické pro vůz RS. Při pohledu dovnitř vozu OCTAVIA RS iV upoutá pozornost převážně černý interiér. Tříramenný multifunkční sportovní volant s logem vRS je vybaven páčkami řazení pro převodovku DSG. Přední sportovní sedadla jsou potažena látkou v černé barvě. Na přání nabízí ergonomická sedadla s čalouněním v kombinaci materiálu Alcantara® a kůže, a také nastavení hloubky sedáku. Logo RS se nachází také na sedadlech. Sedadla, kožený volant, loketní opěrky dveří a přístrojová deska potažená materiálem Alcantara® mají ozdobné červené nebo stříbrnošedé prošití.

Plug-in hybridní pohon je nabízen u modelu OCTAVIA iV RS a také ve výbavových stupních Ambition a Style. V modelu OCTAVIA iV nabízí kombinace benzinového motoru 1,4 TSI a elektromotoru o výkonu 85 kW celkový systémový výkon 150 kW (204 k). Maximální točivý moment činí 350 Nm. OCTAVIA iV s plug-in hybridním pohonem je také vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou DSG, která je ovládána systémem shift-by-wire. Vůz nabízí dojezd v čistě elektrickém módu v režimu WLTP až 60 km*. Emise CO2 činí cca 30 g/km*. OCTAVIA iV tak splňuje emisní normu EU6d. OCTAVIA je první vůz značky ŠKODA, který nabízí dvě výkonové varianty motoru e-TEC s mild-hybridní technologií. Začátek výroby těchto verzí je naplánován na léto 2020. U tříválcového motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) a čtyřválcového motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k), v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, je použit 48V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,6 kWh, který je umístěný pod sedadlem spolujezdce. Charakteristickým znakem obou vozů je plaketa e-TEC na pátých dveřích.

 

DACIA SPRING ELECTRIC: KONCEPT ELEKTRICKÉ REVOLUCE PODLE ZNAČKY DACIA

Dacia nyní zahajuje novou éru své historie prezentací Dacia Spring: jde o showcar který předznamenává první elektrický model Dacia. Dacia Spring electric showcar zahajuje dostupnou elektrickou revoluci. Za 15 let Dacia způsobila rozruch na trhu s automobily. Značka dokázala držet krok s dobou a přizpůsobit se potřebám uživatelů. Přitom zůstává věrná svým původním hodnotám: nabízet jednoduché, moderní, spolehlivé a robustní vozy za dobrou cenu. Dacia Spring se začleňuje do vize skupiny Renault, kterou je poskytování dostupné a trvalé mobility všem, přičemž respektuje hodnoty a filozofii značky Dacia. Předznamenává 100% elektrické 4místné auto do města, aby zpřístupnilo snazší a čistší mobilitu, pokud možno každému. Jde o pětidveřový vůz do města, který jde s dobou a spojuje v sobě jednoduchost, robustnost a dostupnost. Lehká a kompaktní sériová verze Dacia Spring cílí na dojezd kolem 200 km (WLTP). Zaručuje víceúčelovost umožňující bezstarostné využití ve městě a v příměstských oblastech. Zvláštní péče byla věnována funkcím osvětlení. Přední světla 100% LED jsou rozdělena do dvou úrovní: vodorovná linka na horní části a 4 grafické prvky začleněné do spoileru. Čtyři zadní světla, rovněž 100% LED tvoří dvojité Y. Tyto prvky ohlašují budoucí světelnou identitu modelů Dacia. Dacia Spring představuje tak ideální řešení pro nové služby mobility, například firmy podnikající v oblasti carsharingu. Jeho sériová verze bude tudíž nabízena i těmto cílových skupinám, na něž se skupina Renault široce zaměřuje s největším autoparkem sdílených elektromobilů (7 800 ZOE, Kangoo Z.E. a Twizy). Je robustní a soukromým uživatelům i podnikům zpřístupňuje výhody elektromobilů: snadnou řiditelnost, nehlučné fungování, žádné vibrace, žádné emise během provozu atd. Kromě toho se snadno nabíjí a vyžaduje pouze nepatrnou údržbu. Sériový model by měl být k dispozici v průběhu roku 2021.

Renault: ve znamení prezentace skupiny s dalším konceptem – elektrický Morphoz

Největší novinkou nebo spíše lákadlem značky Renault na plánovaném 90. Ženevském autosalonu byl futuristický automobil zhmotňující vizi automobilky, a to osobní a sdílené elektrické mobility výhledově od roku 2025. Jeho jméno je MORPHOZ. Využívá budoucí modulární elektrické platformy CMF-EV modelu Alliance s nabídkou mnoha konfigurací výkonu, kapacity a autonomie, ale také interiéru a objemu zavazadlového prostoru. Koncept Renault MORPHOZ je věrný genům své značky, představuje v rámci strategie designu Renault okvětní lístek životního cyklu Family. Tento koncept však není jen průzkumnou vizi mobility, ale svým designem, mnoha detaily a vnitřním uspořádáním je rovněž předzvěstí nové rodiny elektrických modelů Renault, která spatří světlo světa v příštích letech.

Největší brzdou v pořízení elektrického vozidla ještě zůstává nezávislost – dojezd, a to jak skutečná, tak předpokládaná, která je vozidlu dána. Avšak i tato omezující vlastnost elektrické mobility brzy zmizí. Koncept automobilu Renault MORPHOZ je toho největším a nejlepším důkazem. Mimo jiné měl Renault v Palexpu prezentovat i modernizované verze svých zaběhlých, tradičních modelů, a to Megane a Talismana. O nich si ale řekneme více o něco později, neboť budou již brzy představeny i nám, českým novinářům nebo české veřejnosti.

 

Nová francouzská vlajková loď: DS 9 – síla elegance

Bez pochyb mělo být jedno z největších lákadel Ženevského autosalonu s ročníkem 2020 z Francie. O vlajkové lodi značky DS Automobiles se mluvilo už dlouho. Mělo jít o něco jako sen, francouzský sen. Ještě 14 dní před akcí ale nebylo jisté, jestli opravdu bude představen, byť plánovaná účast právě DS jakožto jediné automobilky z PSA něco naznačovala. Nakonec to přišlo. Viděli jsme jí sice už pár dní před autosalonem, kousek od Eiffelovy věže, poprvé naživo k tomu mělo dojít ale až na GIMS. Jde o velký elegantní sedan navazující na modely DS 7 Crossback a DS 3 Crossback, který představuje vrchol nabídky mladé francouzské prémiové značky. Značka DS modelem DS 9 potvrzuje své know-how, styl, eleganci a technologickou vyspělost s ambicí prosadit se na celosvětových trzích. DS 9 představuje díky svým vlastnostem spojení mezi odkazem minulosti, výjimečným know-how a špičkovou technologií. DS 9 je výzvou k znovuobjevení francouzské excelence v automobilovém odvětví…

Elegantní sedan DS 9 přebírá klasické principy značky DS Automobiles, má expresivní přední část s maskou DS Wings a mřížkou chladiče vytvořenou pomocí parametrického designu, s trojrozměrným výbrusem, který jí dodává výrazný charakter a plastický reliéf. DS 9 bude nejprve nabízen s plug-in hybridním pohonem E-Tense tvořeným benzínovým turbo motorem PureTech a elektromotorem s celkovým výkonem 225 k, který dokáže díky baterii 11,9 kWh ujet 40–50 km (WLTP) v režimu s nulovými emisemi. Elektromotor s osmistupňovou automatickou převodovkou může dosáhnout maximálního výkonu 80 kW (110 k) a 320 Nm. Používá se při rozjíždění, ke zvýšení akcelerace při jakékoli rychlosti a pro jízdu v režimu s nulovými emisemi až do 135 km/hod. Při nastartování se vždy automaticky spustí elektrický režim, doplněný hybridním režimem, který automaticky řídí jednotlivé druhy energie. Nabídku brzy doplní dva další motory E-Tense, jeden o výkonu 250 k pro pohon 2 kol s rozšířeným dojezdem a druhý o výkonu 360 k pro inteligentní pohon všech 4 kol. V Číně bude při uvádění na trh k dispozici verze E-Tense 250 k. V nabídce  je rovněž benzínový motor PureTech o výkonu 225 k. Všechny modely jsou dodávány s osmistupňovou automatickou převodovkou.

 

Závěr: co není může být a tentokrát spíše naopak…

Můžeme si být naprosto jisti, že je letošního ženevského autosalonu škoda. I já jsem se chystal brát další motoristickou výstavu vážně, a to možná více než kdy před tím. V plánu jsme jako čtyčlenný (nezvykle početný) tým měli mimo jiné i jeden rozhovor. Tentokrát to však nebylo s žádným z odborníků od některé z vystavujících automobilek – teď už ale možná moc předbíhám, výsledek se totiž dozvíte již brzy. Mohu jen napovědět, že jsme jej nakonec realizovali. Vtipem na závěr zůstává řešení, jakého bylo docíleno pro prezentaci novinek jednotlivými automobilkami. Každá totiž dostala prostor v online prostředí a ve svém časovém slotu tak prezentovala důležité novinky. Shodný základní koncept ale vymyslet nešlo, jednotliví zástupci tak mluvili odvšad, prostě odkud byli schopni tak rychle něco natočit. Třeba taková Škoda Auto nechala mluvit svého nejvyššího ředitele, Bernharda Maiera z jakési blíže nespecifikované garáže, v níž za ním stála nejdříve zahalená Octavia RS iV, z níž nakonec byl hábit odhozen. Jiní výrobci prostě jen sestříhali produktová videa a pustila nám je společně s komentářem. Ať tak či onak, jsme rádi, že se k nám a potažmo i k vám dostaly informace alespoň touto cestou.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..