Audi Q3 35 TDI S-Line: radost pro taťku šmoulu

Audi Q3 35 TDI S-Line: radost pro taťku šmoulu

Říkáte si asi, proč jsem u článku zvolil u posledního SUV z Ingolstadtu označení zrovna „radost pro taťku šmoulu“. Barva auta vám napoví. Přenesme se ale teď do minulosti a zamysleme se nad tím, jak jsem si vůz bral k sobě. Máme tu den D. Úterní ráno a já přicházím do Porsche kousek od Galerie Butovice. Vyřizuji vše potřebné a přebírám si klíče. Následuje příchod k vozu, u mě nastává drobné překvapení. Nečekal jsem, že bude auto v takové výbavě. Pod kapotou šlape 2.0 TDI se 110 kW spolupracující s náhonem na přední nápravu. Tato skutečnost mě trošku zarazila a snad i zamrzela, protože Quattro je prostě Quattro. Nasedám tedy a startuji. Těším se z komfortu, a hlavně z funkčnosti entertainmentu Audi. Tak nějak bych rád popsal nadšení z interiéru, ale to si nechme na další část článku. Co tedy druhý nejmenší zástupce rozrůstajícího se segmentu SUV od Audi nabídne? Kde všude bude cítit ta prémie u auta, které od svého (technického) začátku dává najevo příbuznost ke konvenčním sourozencům? A vzbudí emoce i něco jiného než „šmoulovská“ barva? Uvidíte už brzy…

 

PRVNÍ DOJEM: JAKÉ POCITY VE MNĚ ŠMOULINA VZBUDILA?

Začínám mít pocit, že v této době, už začíná být těžké říci o autě, že je špatné. Samozřejmě to u Audi platí o to více – „špatné auto“ mi tu prostě vůbec nesedí. Já osobně mám tuto značku navíc velmi rád. Oceňuji její záplavu dieselama a hlavně ten vrcholný – 3.0 TDI BiTurbo. Moc dobrý motor. Jak vypadá ale hodnocení naší malinké silačky? Vraťme se tedy ke Q3. Podívejme se nejdříve na exteriér. Auto jsme dostali v paketu S-line, který auto velmi sluší. Dostalo jakýsi sportovní nádech. Krásně na něm vidíte sportovní linky a opravdu mě po designové stránce zaujalo. Už za jakýsi standard můžeme u Audi považovat nabíhající/tekoucí blinkry. Vydejme se tedy po stopách exteriéru a zamysleme se, jestli naše barva k tomu autu opravdu sedí, nebo je to už, jak bych já řekl, moc. Samozřejmě, pokud do dealerství přijde „taťka šmoula“ a bude si chtít vybrat barvu, tak asi ani jinou volit nebude. Jak by asi sám řekl „modrá je dobrá“. Já osobně bych volil jiný odstín modré. Jinak musím uznat a budu se opakovat, že se design v kombinaci s takto extravagantní barvou povedl jedničku. Přesuňme se na náhled do vnitřku auta.

 

INTERIÉR: JEDEN VELKÝ KOMFORT

Usedám tedy poprvé do vozu a přemýšlím, co konrétně mi je tak příjemné. Bude to asi posed řidiče. Po chvíli v sedačce si na ní začínám zvykat a začíná se mi velmi líbit. Spojení sportovních a komfortních atributů sedadel se Audi povedlo nad očekávání. Pokud se rozhlédnete okolo sebe, se začnete se cítit jako v koncernu. V Q3 trochu chybí té pravé „Audiny“. Na druhou stranu touto cestou dostává jiný nádech. Volant je, jak už jsem zmínil, zajímavý, příjemný a povedený i po designové stránce. Entertainment je věc, o které bych se také rád zmínil. Poté, co jsem se v autě uvelebil, pustil jsem systém a začal zkoumat jeho ovládání. Oceňuji zpracování, u mě je těžké říci něco špatného na rádia koncernu, vzhledem k tomu, že jsem na jeho starších verzích vyrostl. Tím spíše jsem si po chvíli začal uvědomovat, že jeho základ můžeme hledat třeba u sesterského Seatu. Na první pohled to upřímně není patrné, ani tak to ale není příjemné zjištění. Přesuňme se ještě jednou k volantu, nalezneme na něm totiž ovládací prvky rádia a telefonu, oceňuji zpracování. Tlačítka nejsou „fórová“, ale opravdu správně cvakají a mají správnou tuhost. Stejně pozitivní bych ale nemohl být u „páček“ pod volantem, nevím nevím, kde prémiové automobilky v posledních letech hledají inspiraci, nicméně ten lacině matný plast, ze kterého jsou vyrobeny, opravdu nedokážu ocenit. Přenesme se ale k tomu nejdůležitějšímu, a to je pocit z jízdy.

 

JÍZDNÍ VLASTNOSTI: ANEB JÍZDA JAKO S MODRÝM NAFOUKLÝM BLESKEM

Sešlápnu brzdu a zmáčknu tlačítko start. Být to S a ne S-line, tak ještě doplním, že se ozve burácení motoru, bohužel u této motorizace ne. Vyjíždím tedy z místa předání a hned si všímám, že je vozidlo velmi komfortní, jak by taky ne, když naše specifikace vycházela na zhruba 1,4 milionu korun. Na víkend, jsem se rozhodl, že vezmu šmoulu vyvenčit. Udělal jsem si výlet. S autem jsem brázdil cesty a dálnice jižních Čech a byl jsem až překvapen, jak auto drží a je zároveň komfortní. Dojel jsem na místo určení, Šumava. Krásná otevřená krajina, kde se auto musí cítit jako doma, je to přeci SUV. Chvíli jsem přemýšlel, že bych vyjel i do malého terénu, ale v tuto chvíli auto ztrácí písmenko U z SUV. Pneumatiky mají moc malý vzorek, je to „předokolka“ a ne Quattro a ani není moc vysoké. Přemýšlím tedy, z jakého důvodu je toto auto postaveno a dochází mi, že za stejným účelem jako všechny SUV tohoto typu. Auto je prostě postaveno na komfort, nebýt ve výbavě S-line a disponovat pohonem všech kol Quattro, jsem přesvědčen o dobrém terénním výkonu. Spotřeba se pohybovala za celý týdenní test na  příjemných 6,5 – 7,5 l/100 km. Možná se budu opakovat a za to se upřímně omlouvám, nastává ale čas na otázku, zda by nebyla přece jenom lepší verze Quattro? Odpověď nechám už spíše jen čistě na vašich preferencích. A jaké alternativní motozizace se nám nabízejí? Toto auto by mohlo být zábavné i v „utility“ verzi a kupodivu i v té sportovní. Nejvyšší ze všech nabízených je 45 TFSI, které značí 2.0 TFSI s výkonem 169 kW (230 koní) a skrývá i pohon všech kolg. Ale pozor, celé označení zní: Audi Q3 45 TFSI q, což znamená jen jediné. U Audi představuje malé „q“  haldex, v případě plnohodnotného Qauttra pak u vozu naleznete normální označení Quattro (u Q3 nikoliv). Není škoda, že Audi nedává do všech svých aut „pravé“ Quattro? Všichni nadšenci si ve spojení s tímto označením určitě vzpomenou na Rallye, skupinu B a Waltera Röhrla v S1 Quattro. To byly časy. Jak pěkné by bylo, kdyby se navrátily motory a vše technicky důležité z té doby. Tím se dostáváme k celkové problematice moderního označování. Už pěknou řádku let jsme mohli kritizovat přímou konkurenci Audi za numerická označení motorů, která neodpovídají objemu. V Ingolstadtu na to asi prostě jen potřebovali odpovědět, a tak přicházejí se svým vlastním pojetím. Jak moc absurdní je „35 TDI“ pro nejobyčejnější dvoulitrové TDI z dílen VW v Audi Q3, to opět nechávám na vás. Pokud bych si v kompletní specifikaci nepřečetl, o jaký konkrétní objem se jedná, byl bych však hodně zklamaný…

 

ZÁVĚR: NIC NENÍ TAK MODRÉ anebo.?

Ano, nic není tak modré jako naše Q3. když se nad celým tímto testem zamyslím, v případě mého vlastního výběru bych vůbec nešel do Q3, radši bych si vzal A4 (nebo klidně A4 Allroad). To je ale pouze věc názoru, někdo více ocení SUV. Trochu mi u Q3 chybí úžasný 3.0 TDI a pravé Quattro. Nechme se ale překvapit, co když Audi do nabídky tyto verze dá? Když vezmu celý náš společný týden kolem a kolem, myslím si, že je Q3 někde v jádru velmi povedeným autem. Záleží už na každém, jestli pro něj cena blížící se 1,5 milionu korun adekvátní. Já chci k ceně chci dodat, že je to Audi a je to kvalita, za tu se platí. Alespoň se budete cítit jako králové a nejenom jako panoš, i když na to dvoulitrové TDI bych měl spíše zapomenout. Věřím, že si i tato barva najde své kupce, na RS/S verzi, bych ji i já volil ihned, jelikož k takovým kouskům prostě a jednoduše patří. Více zajímavá je ale dle mého názoru kombinace oranžové barvy s černou optikou Audi. Závěrem pro mě nic nekončí a doufám, že budu mít možnost jednou vyzkoušet i silnější verzi, která dostojí o poznání více hodnotám prémiové automobilky. Jejich občasná absence byla asi tím nejzásadnějším, co se mi při konstruktivní kritice testované Q3 vybavovalo. Pokud bych však zakryl logo Audi (představil si třeba mateřské VW) a nevěděl bych o ceníkové ceně, koukal bych zřejmě nějakou dobu s otevřenou pusou a hodnotil téměř vše velkou jedničkou. Tak zase někdy příště…

 

Lukáš Jeřábek

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.