Lexus RC F Track Edition: kandidát na čtenářské auto roku #5
Autor: Jan Novotný, Yasmine Borůvková · Fotografie: Jan NemravaLetošní ročník Motorvize Fans Award, tedy ankety o čtenářské auto roku, je už opravdu za dveřmi a při příležitosti vůbec prvního čistě on-line ročníku bychom vám rádi představili prvního kandidáta v kategorii Premium – nový Lexus RC F v limitované edici Track Edition. Shodou okolností jde o kus, se kterým jsme před pár dny měli možnost jezdit a sepsat pro vás všechny redakční dojmy do klasického testu. A shodou okolností je právě s tímto vozem připraven na první videomedailonek, tedy představení ve videu, které si můžete pustit pod tímto článkem.
Svého kandidáta na čtenářské auto roku můžete podpořit zde!
Jde o nový vrchol řady Lexus RC, na kterém se v tomto případě podílela řada závodních týmů z Lexus GT. Přidáno bylo na aerodynamice, obecně jízdních vlastnostech, ale samozřejmě i na designu. Světlu světa se nový Lexus ukázal 5. března 2019 na autosalonu v Ženevě. Než auto představíme my, je třeba zmínit, že jde o limitovanou edici. Ne každý se tedy dostane za jeho ďábelský volant. A to, jak moc ďábelské to svezení opravdu je, si můžete prohlédnout i v nominačním videu přiloženým pod článkem.
Luxus v ultimativním závodním voze
RC F Track Edition představuje spojení luxusu, znalosti řemesla a sportovního výkonu. Vůz je součástí strategické evoluce, která se zaměřuje na řadu ‘F’. Na vyšší úroveň se Track Edition posunulo nejen podvozkem, aerodynamikou, ale také hmotností. Vděčí za to dlouhodobému vývoji, jehož součástí se nové RC F ročník 2020 stalo. Ačkoli se jedná o rychlé auto s velkým potenciálem, díky svým novým technologiím uspokojí i ne tak schopné řidiče. Ne, že by to bylo zrovna auto pro babičku, ale určitě by jí potěšilo, kdyby jí v něm její drahá polovička svezla.
Jak již bylo zmíněno, na převtělení auta do nového pláště se podíleli závodníci. Konkrétně ze seriálů Super GT, Blancpain GT nebo IMSA, díky nimž dostal vůz vyšší jízdní schopnosti užitečné za jakýchkoliv venkovních podmínek. Montáž má na starosti tým Lexus Takumi, ten ovšem dohlíží na sestrojení každého jednotlivého RC F. Snaha vylepšit tento stroj se nevyhnula nejmenším detailům, o nichž si řekneme hned v zápětí.
Jízdní vlastnosti – energie zrozená tvarem
Jednou z hlavních změn prošla aerodynamika. Výsledek změny je jak vizuální, tak citelný. Přední spoiler je pro snížení hmotnosti vyroben z uhlíkového kompozitu, avšak přizpůsoben pro přesnost řízení a záběrové dovednosti. Zadek pak tvoří uhlíková vlákna, která vystřídala standard řady RC F. Zadní křídlo je tím pádem lehčí a potlačuje tedy odpor při zvyšování přítlaku. Jde o protichůdný požadavek pro auto, takový fyzikální paradox, a aby něčeho takového páni konstruktéři mohli dosáhnout, museli řádně „křídla“ auta vytvarovat. Proudění vzduchu je modulací tvarů vyhlazeno a redukuje vyvolaný aerodynamický odpor. Výsledkem modelování zadního křídla je zvýšení přítlaku až o 26 kg, aspoň v porovnání s původním aktivním zadním spoilerem. I u standardního RC F došlo k úbytku hmotnosti, avšak u Track edition mluvíme o 70 až 80 kg. Důležité však je, že hmotnost byla ubrána nepružně, tedy součástkám, u kterých úbytek hmotnosti neuškodí pružnosti jízdy. Ohebnost jízdy se ve výsledku tedy navýšila. Dvojitá výhra. Ovladatelnost a citlivost řízení zde také maximálně vytěžily, vše díky aerodynamice a přísné dietě.
Hnací poloosy na zadku auta byly nahrazeny dutými a na přídi došlo k zmenšení sací trubice a k úpravě kompatibility kompresoru klimatizace. Výkon vyprodukovaný nepřeplňovaným motorem 5,0 litru V8 je zkrocen jeho pevnějším zavěšením. Samotný výkon se nemění, 464 k/ 341 kW, stejně jako nejvyšší točivý moment 520 Nm při 4800 ot/min. Dále zůstala na svém místě osmistupňová automatická převodovka. Nicméně, pro vyšší poměr diferenciálu – 3,13 vs. 2,93 – řidiče může překvapit značně čilejší výstřel auta při rozjezdu. Z nuly na sto za 4,3 sekund. Lexus dává křídla. V případě, že si jezdec chce ten „výstřel“ opravdu užít, poslouží mu funkce Launch Control, ta sama přizpůsobí trakci a škrtící klapky k absolutní maximalizaci tohoto úkonu. Jediné, co musí řidič udělat, je sešlápnout brzdový pedál, stisknout tlačítko funkce na desce a letět. Vysokému potenciálu jízdy nahrávají pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S – navržené a uzpůsobené pro RC F. Důvodem změny z klasik na speciálky byla nedotáčivost, která právě standartní pneumatiky postihuje. Jízda na odolných Pilot Sport 4S přislibuje větší přilnavost při záběru v diagonále.
Exteriér: Okřídlený závodník
Track Edition brzdy jsou komponovány karbon-keramickými kotouči značky Brembo. Oproti jiným jsou výrazně lehčí, ale zároveň méně citlivé na změny a extrémy teplot vznikajících v důsledku jízdy po okruhu či oblíbeném driftování. Kotouče jsou zakomponované do 19“ kovaných kol BBS z lehké slitiny. Design konstruktéři odvodili od sportovní speciálky RC F GT3. Právě na brzdových kotoučích ušetřilo tohle auto 25 kg z celkové výměry v přední části vozidla. K dalšímu snižování hmotnosti došlo na střeše a kapotě. Tvoří je uhlíkovými vlákny vyztužený plast (CFRP), přepážka za pasažérskými sedadly a výztuha nárazníku z identických materiálů. Titanový tlumič a koncové trubky výfuku uspořili další kilogramy. Nejenže titan ubere na celkové hmotnosti, dodá důvtip i na designu. A co teprve zvuk. Jen si představte tu titanovou symfonii vyvolanou sešlápnutím plynu… Track Edition, jak již bylo zmíněno, pohání motor bez turba, 5,0 litru V8, ostatně jako další RC F. Ačkoli auto prošlo markantní hmotnostní redukcí, na celkovém vzhledu neztratilo. Konstruktérům především šlo o udržení vzhledové robustnosti a sofistikovanosti. Ani přední světla se nevyhnula modernizaci. Do blesků tvarované vrstvené LEDky s integrovaným denním svícením ohromí nejednoho kolemjdoucího. Snad ne doslova. V neposlední řadě, původní vřetenová maska tvořící chladič byla (ano, také) lehce modifikována. Tvoří ji široký otvor ve spodní hraně, který vede napříč celým spodkem čumáku, a opticky tak zeštíhluje přední část. Koncová světla mají elegantní komponent v podobě přemodelovaného nárazníku, ten dělá záď elegantnější a civilizovanou.
Interiér: ďábel v těle anděla
Vnitřek vozu se pyšní provedením v odstínu japonské červené, znamení vášně a luxusu. Fakt, že výkonný viceprezident Lexus International Kodži Sato je japonské národnosti, shledáváme jako pouhou náhodu. Nicméně, ano, cílem bylo vytvořit přepychového ďábla. Sedadla jsou potažena tím samým červeným odstínem kůže z materiálu Alcantara, která ladí s karbonovými obklady dveří a palubní desky. K mání jsou dva barevné tóny karoserie, bíla Ultra a matně šedá Nebula – ta je určena exkluzivně pro verzi Track Edition.
Luxus Lexus RC F Track Edition: hlasovat pro něj můžete i vy
Lexus RC F Track Edition je v závěru luxusní, výkonné, poměrně rychlé kupé, které zpozorní nejednu dámu. Potenciálního řidiče zaujme na první pohled svými originálními tvary, a ještě víc potěší samotnou jízdou. Co se týče ceny auta samotného – 3,5 miliónu korun – rozhodnutí se stává těžším. Sluší se ale poznamenat, že s největší pravděpodobností už na vás u limitované edice Track Edition ani nevyzbyde řada. Standardní RC F pak vyjde na 2,6 milionu Kč, a to už nelze považovat za vyloženě přemrštěnou částku. Co říct, luxusní auto, luxusní cena. Lexus RC Track Edition je anděl, který fanouškům rychlých aut spadl z nebes. I vy tak máte možnost jej podpořit v rámci vůbec první ON-LINE Motorvize Fans Award a hlasovat pro něj jak zcela jednoduše v rámci ceny on-line čtenářů, tak i v klasickém bodovém hodnocení tak, jak jste jako čtenáři byli zvyklí i v předešlých ročnících. To vše už od 17.11. Dokáže obstát či obsadit příčky nejvyšší stejně jako v loňském ročníku?
Yasmine Borůvková
Související články:https://www.motorvize.cz/v-ankete-ctenarske-auto-roku-2020-se-bude-vubec-poprve-hlasovat-on-line/