Interiér nové Škody Octavie: jaká míra revoluce je přijatelná

Interiér nové Škody Octavie: jaká míra revoluce je přijatelná

Autor: Jan Novotný, Lukáš Jeřábek, Petr Jakušev · Fotografie: Jan Novotný, Škoda Auto

Nová Škoda Octavia, pojem, který hýbe automobilovým světem už pěkných pár měsíců. Asi žádná jiná novinka se v kuloárech neskloňuje tak často, jako čtvrtá generace českého bestselleru. A víte co? Své jsme s ní prožili už i my. Své první tváří v tvář jsme zažili už v listopadu loňského roku, kdy nám ji zástupci automobilky velkolepě představili v Národní galerii. Teprve před nedávnem proběhlo naše první testování a už je tu konečně i první klasický test. Skoro by se tak zdálo, že vás nyní hodlám pozvat k přečtení další obsáhlé recenze. Není to ale tak úplně pravda. Při jejím psaní nám totiž došlo, že prvních dojmů z testování máme tolik, že by bylo škoda vás jimi zahltit najednou. A dost možná byste neměli ani tolik času, abyste mohli kompletní text najednou přečíst. I proto je tu prozatím první poohlédnutí, které nabízí vše dobré i zlé, co jsme našli v interiéru české novinky. A rozhodně toho nebylo málo. Řeč bude o „revolučním“ infotainmentu, nové hlasové asistence, „vychytralé“ klimatizaci, zpočátku zarážejícím ovládání hlasitosti, AGR sedadlech či inovované digitální přístrojové desce, jejíž ovládání se bude muset každý z nás ještě chvilku učit… Tak co? Jo ten dvouramenný volant. No jasně, na ten jsme taky nezapomněli. Tak pojďme na to!

Začněme kontroverzí: dvouramenný volant a snaha odlišit se

Po delším obdivování, než je u mne obvyklé, konečně nastupuji poprvé do Octavie a nestačím se divit, v tom dobrém slova smyslu. Čeká zde doslova luxusní interiér s dvouramenným volantem, ke kterému jsem byl poměrně skeptický, ale naživo působí skvělým dojmem a navíc dobře padne do ruky. Zároveň také ocením odlišení od všech těch Fabií a Rapidů. Konečně trochu originality. Když si vzpomenu, jak vypadá interiér minulé generace, nezbývá než konstatovat a pochválit ohromný skok, který zde vidím. Jedinou vadou na kráse jsou klasicky plasty spodní části palubní desky, středového tunelu a bohužel i třeba madla dveří. V předchozí generaci nebyly lepší, ale v rámci celku nebyl rozdíl asi tak patrný, jako dnes. Interiér šel o takový kus dál, že použití takových materiálů a to i s ohledem na cenu nové Octavie už nemohu nechat bez povšimnutí s konstatováním, že tak se to dělá. Možná ano, ale nemuselo by. To je ale jediná zásadnější výtka v tomto směru.

Infotainment: „mozek“ interiéru je možná až příliš chytrý

Příjemně zaujala středová obrazovka, která nově pojala v kombinaci se středovými digitálními přístroji kompletní „vládu“ nad funkcemi vozu. Je dostatečně rozměrná, ale funkční část zabírá cca 70-80% plochy, zbylých cca 20-30% jí ubírá černý rámeček se dvěma dotykovými tlačítky. Funkční a nápadité je řešení ovládání hlasitosti audia dotykovou – posuvnou lištou přímo před výše zmíněnou obrazovkou. Originální je bezpochyby – tohle ještě v autě nebylo, ale navíc je to intuitivní a funkční, takhle by mohly inovace vypadat. Klimatizace je pro Škodu „neklasicky“ ovládaná přes dotykovou obrazovku, což nepreferuji a asi nemusím znovu připomínat nedostatky z pohledu bezpečnosti a praktičnosti v provozu. Pak asi upřímně ani moc nechápu přítomnost „chytré“ klimatizace, v níž jedním tlačítkem je možno nastavit třeba „zahřátí rukou“ nebo nohou – třeba ale jen nejsem zvyklý a od české Škody Auto jsem takové drastické novinky nečekal. Když už jsem ale narazil na to, co mi možná není úplně po srsti (vychytralost klimatizace), k pobavení přidám jednu zkušenost. Zkuste hlasovému ovládání, které je mimochodem pro Škodovku vcelku logicky (avšak v automotive velmi netradičně) dostupné i v Češtině, říci něco jako: „hrozně to tu smrdí.“ Vážně, nesmějte se. Auto se vám omluví a ihned začne pracovat na nápravě. To je super ne? Dobře, v ostatních případech nelze hlasovou kamarádku od Škody považovat za Siri od Applu – moc chytrá teda není, ale adresu cílové destinace pomocí ní zadáte. Jo a pak je tu Canton, tradiční dodavatel prémiových soundsystémů pro Škodovku. Hraje dobře a „dobře“ je ten správný pojem. Na kvality Superbu nemá a na Bose si hrát nemůže, na danou třídu ale lze hodnotit kladně. Nepomáhá mu jen kvalita českého DAB vysílání, které se mi nakonec podařilo vypnout v nastavení – do té doby bylo rádio takřka nepoužitelné. S tím souvisí i hledání stanic, které můžete provádět hned několika způsoby – chytré. Pomocí klasického ladění frekvence už to ale nepůjde – inovativní, chytré nebo hloupě novodobé?

Digitální přístrojovka: podobná předchůdci, ale s novým ovládáním

Už jsem nakousl další modernizaci v podobě kapličky přístrojů před řidičem. Místo klasických budíku nyní naleznete multifunkční displej, jehož ovládání zprvu nebylo zrovna intuitivní, ale po pár hodinách za volantem už palce na věnci volantu přehazovaly potřebné informace podle potřeby. Jak je u těchto nových řešení zvykem, nabízí víc režimů zobrazení a už i ve Škodě si můžete volit vše od zobrazení „analogových“ budíků až po mapu přes celou kapličku, jdeme s dobou. Nejzásadnějším (a v tomto směru i negativním) posunem je ovládání digitální přístrojové desky, které sice není vyloženě špatné, ale za to zcela jiné, než v třetí generaci po modernizaci, která displej i jeho design s novinkou sdílí. Třeba změnu prostřední části displeje, kterou jste dříve prováděli jednoduše jedním kolečkem na volantu, jsem nebyl schopný vykonat – vždy se vám zde zobrazuje aktuální rychlost a třeba takový souhrn aktuální cesty (délka, průměrná spotřeba a rychlost) se mi nepodařilo najít jinde než v infotainmentu – jsem opravdu jediný, komu tahle drobnost vadí?

Kvality interiéru: veskrze pozitivní, bez simply clever by to nebylo ono

Další novinkou, tentokrát zpříjemňující atmosféru na „palubě“, je ambientní osvětlení palubní desky a prostoru pro nohy posádky. Volit můžete nespočet barev, samozřejmě intenzitu osvětlení, ale co víc, můžete si zvolit různé druhy barev právě v dolní a horní části vozu. Dostala se nám sem tedy i příjemná míra individuality. Rozhodl jsem se vyzkoušet si také místo na zadních sedačkách, kam se často nepodívám a díky prostornosti, kterou nová Octavia nabízí, rád konstatuji, že tady bych se klidně svezl. Sedačky jsou pohodlné s nadprůměrným prostorem pro nohy i hlavu. V lecjakém SUV to takhle dobré není, tady Škoda odvedla dobrou práci a jako rodinný vůz bude sloužit bez výhrad. Místa na nohy je tu opravdu požehnaně, skoro jako v Superbu. Více komfortu na zadních sedačkách už v dané třídě zřejmě nenajdete. Zajímavým a praktickým detailem je vzadu umístěná zásuvka na 220 V, ze které načerpáte energii i třeba pro váš notebook – Simply Clever. A u toho bych mohl ještě na chvilku zůstat, Škoda i do Octavie doplnila prostor pro deštník / smetáček přímo v předních dveří. Nechybí ani inteligentní víčko nádobky na kapalinu do ostřikovačů, jo tohle všechno zlaté české ručičky prostě umí! Šel jsem na to trochu netypicky odzadu, ale přední místa si zaslouží také svých pár řádků. Sezení v nové Octavii je především pohodlné a přes tento základní parametr vás zvolené sedačky podrží v zatáčkách, když je třeba. Octavia je navíc první Škodovkou, která s vrcholnou verzí ergonomických sedadel nabízí vyhřívání, funkci elektrického nastavení sedadel s pamětí a nese pečeť kvality Akce zdravá záda (AGR). Kromě toho také nabízí funkci ventilace a potah perforovanou kůží. A to jsem se vůbec nezmínil, že ještě čekáme na sportovní provedení RS, které určitě nabídne sedadla s ještě vyšší mírou bočního vedení a po stránce techniky také vůbec první elektrifikovanou verzi Octavie. Tady není co kritizovat a to je dobře…

 

A závěrem: opravdu revoluční, ale místy možná až moc…

Přichází čas na první start a pro mě i klasické hledání, kde vypnu automatický start/stop. Bylo to složité, ale podařilo se, po chvilce ježdění a zkoušení jsem našel jednoduchou cestu – a to stažení panelu shora na dotykové obrazovce, kde je přímo políčko na vypnutí této funkce… O nové Octavii jsme toho napsali už poměrně hodně a zcela výjimečně jsme z klasické recenze vytrhnuli i to nejdůležitější o interiéru, který je dost možná tou největší revolucí u bestselleru s okřídleným šípem ve znaku. V zásadě jde o velký posun směrem vpřed, mnohdy jsme se až nestačili divit. S tím souvisí dost možná ten největší kámen úrazu – Octavia je občas tak jiná, než jsme u Škodovek zvyklí, že si nemůžeme jen tak zvyknout. A jde primárně o funkce interiéru, s nimiž se budeme ještě chvilku seznamovat. Teď je otázka, jestli je pro vás takové hodnocení negativem. Škodovka něco takového ale potřebovala – inovace, které ji odliší nejen od konkurence, ale trochu i od sesterských modelů. A to se povedlo! A co zbytek auta? Naše dojmy si můžete přečíst v samostatné recenzi.

 

Jan Novotný & Lukáš Jeřábek & Petr Jakušev

Sdílet: