Citroën C5 Aircross Hybrid SUV: kandidát na čtenářské auto roku #13
Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Automobiles Citroën (C Automobil Import s.r.o.)Již za pár dní budete mít možnost vy, čtenáři, fanoušci motorismu a zástupci široké veřejnosti rozhodnout o letošním čtenářském autě roku. MOTORVIZE Fans Award s ročníkem 2020 je už opravdu za dveřmi. Ještě před 17.11. tak máme za úkol představit vám jednotlivé nominované kandidáty. Stejně jako loni, ani letos nesmí chybět v kategorii mainstream zástupce automobilky Citroën. A tak co by dalšího kandidáta v rámci ankety Čtenářské auto roku 2020 představujeme vlajkovou loď Citroën C5 Aircross Hybrid SUV. Shodou okolností právě tento model (C5 Aircross) už porotci MOTORVIZE Fans Award znají, a to z loňského ročníku. Novinkou letošního roku je tak především jeho vrcholná varianta – plug-in hybrid s 225 koňmi. Jaké jsou jeho výhody a čím může mít v rámci dané konkurence navrch? Pojďme si ho nyní společně prohlédnout tak, abyste o něm už brzy mohli rozhodnout i vy.
Svého kandidáta na čtenářské auto roku můžete podpořit zde!
Design: futuristiké obdélníky a oblé tvary
Hlavním charakteristkým prvkem a motivem moderních, osobních vozů Citroën je téma obdélníku se zaoblenými rohy. A tak v podobném nádechu již dříve představeného C4 Cactus přišel i zbrusu nový typ vozu: Citroën SUV C5 Aircross (premiéra na autosalonu v Šanghaji, r. 2017). Třída městských SUV je primárně určená k provozu na silnicích pro jejich pohon 4×2 a jen částečně vyvýšenou stavbu a světlou výšku. Nový model C5 Aircross tak ztělesňuje neagresivní, a poměrně unikátní design, založený na oblých tvarech, které nejsou na úkor komfortu uvnitř vozu. Takovéto vykročení do budoucnosti s daným futurustickým pojetím od návrhářů Citroën má vzkutku originální nádech. Jednou z hlavních zajímavostí v exteriéru je dostupná barevná paleta, u které si můžete vybrat z 30 různých barevných lakování karoserie, disků kol, střechy a zpětných zrcátek, a nakonec také oněch specifických obdélníků, umístněných ve spodní části přední masky a také na předních bočních dveřích, a jejichž odkaz je nepřehlédnutelný též na neotřelé grafice zadních LED světlometů. A když už jsme nakousli osvětlení, mezi hlavními technickými aspekty exteriéru můžeme vyjmenovat kompletní LED přední i zadní světlomety (avšak nikoliv s funkcí matrix), dostupné ve vyšších výbavách. C5 Aircross lze objednat buď s 18palcovými nebo 19palcovými disky. Maximální délka a výška vozu jsou rovné 4, 5 metru, respektive 1,65 až 1,69 m. Maximální šířka s vyklopenými zrcátky činí 210 cm. Vzdálenost mezi přední a zadní nápravou je 2,73 metru. C5 Aircross představuje váhově jakýsi průměr se svými 1490 až 1574 kilogramy provozní hmotnosti v závislosti na zvolené motorizaci.
Dobře vybavený a především komfortní interiér
Interiér nového C5 Aircross je navržen pro zprostředkování maximálního možného komfortu během jízdy. Zohledňuje akustický komfort (má dvouvrstvé provedení čelního a předních bočních oken) a také jízdní komfort. O ten druhý se stará hned několik implementací, počínaje podvozkem a jeho patentovanými hydraulickými dorazy na všech čtyřech tlumičích, přes speciálně navržená sedadla „Advanced comfort“ s paměťovou pěnou, která navíc mají v přední řadě u řidiče a jeho spolujezdce za příplatek dostupnou masážní funkci. Dalším aspektem interiéru je prostornost, a tak jak cestující vpředu, tak obzvláště ti vzadu mají dostatek místa na končetiny a hlavu pro pohodlné cestování. Speciálním, pro Citroën poměrně unikátním rysem, je plochá podlaha pro cestující vzadu. Citroën C5 Aircross se díky tomu stává plnohodnotným 5místným vozem. Nechybí zde ani ISOFIX kotvící body na předním sedadle spolujezdce. A co víc, všechna 3 zadní sedadla lze jednotlivě posouvat dopředu/dozadu a naklápět u nich sklon opěráku. Velké kapsy ve výplních dveří, hluboké a veliké přihrádky mezi předními sedadly a u spolujezdce vpředu, obří kufr s rovnou podlahou pro snazší manipulaci a převoz nákladu (nemalých 580 litrů, respektive 1630 litrů po sklopení zadních sedadel): tím vším C5 Aircross má být výjimečný. Ani seznamem zvolených materiálů se nedrží pozadu, a tak je možné mít v nejvyšší specifikaci celokožené potahy sedadel z prémiové kůže Nappa. Oplastování interiéru je převážně na velmi dobré úrovni, a měkčený povrh tu nalezneme u většiny použitých dílů. Část přední palubky má zajímavou imitaci koženého potahu.
V interiéru je pak k dispozici digitální přístrojový štít v kapličce za volantem o uhlopříčce 12,3 palce a 8palcový středový displej v centru palubní desky. Ve voze dostupná konektivita zahrnuje: Citroën Connect Box (běžné denní asistenční služby, nouzové volání, systém dálkového ovládání ë-remote control umožňující pomocí aplikace My Citroën svůj vůz kontrolovat (dálkové zamykání / odemykání, programování nabíjení a předehřívání nebo předchlazování pro optimalizaci dojezdu v elektrickém režimu, zjišťování stavu nabití baterie a množství paliva v nádrži, počtu ujetých kilometrů a polohy vozidla), dále Citroën Connect Nav (navigační on-line systém Citroën Connect Nav se zobrazením provozu a nebezpečných zón v reálném čase je speciálně obohacen o informace spojené s elektrifikací vozu. Nabízí zejména body zájmu (POI) s nabíjecími stanicemi, dále čerpací stanice a grafiku zobrazující dosah podle úrovně nabití baterie, aby bylo možné lépe řídit dojezd vozidla v plně elektrickém a hybridním režimu) a nakonec Mirror Screen (tato funkce nabízí rozšířenou konektivitu na palubě, s protokoly funkce Mirror Screen Apple Carplay a Android Auto.
Bohatá paleta motorizací zažívá první elektrifikaci
Do vozu Citroën C5 Aircross lze vybírat z poměrně široké palety motorizací a převodovek, kterou PSA koncern nabízí. Z těch naftových je tu však pouze jeden naftový motor 1.5 BLUEHDI o maximálním výkonu 130 koní, a napojený buď na manuální 6 stupňovou převodovku anebo 8 stupňovou automatickou převodovku s hydrodynamickým měničem od výrobce Aisin. Nabídka benzinových motorizací je v případě C5 Aircross o malinko bohatší: 1.2 PURETECH 130 nebo 1.6 PURETECH. Poměrně nově (premiéra 01/2020 na bruselském autosalonu, prodej na českém trhu od podzimu 2020) se k benzinovým motorizacím přidává první elektrifikovaný pohonný systém, který kloubí již zmíněný zážehový 180 koňový turbomotor 1.6 se synchronním elektromotorem o výkonu 109 koní, ze kterých je přenášena síla automatickou převodovkou ë-EAT8 výlučně na přední kola. Kombinovaný maximální výkon této soustavy činí 225 koní, respektive 320 Nm okamžitého točivého momentu.
Plug-in hybrid: moderní technika novinkou a kandidátem na čtenářské auto roku
V naší letošní anketě soutěží o vaše hlasy právě poslední zmiňovaný, hybridní pohon. A jak jezdí? Pojďme se na to podívat nejlépe řečí čísel. Čistě na elektrický pohon ujede nový C5 Aircross Hybrid zhruba 55 kilometrů a v elektrickém módu umí cestovat maximální rychlostí až 135 km/h. V hybridním režimu pak zvládne být toto pohonné ústrojí velice úsporné. Udávaná průměrná spotřeba v hybridním režimu činí 1,4 l/100 km benzínu (v cyklu WLTP) a emisní hodnoty oxidu uhličitého začínají již na pouhých 39 g/km. Lithium-iontová, 200voltová baterie, uložená v podlaze pod zadními sedadly, má kapacitu 13,2 kWh a její dobíjení z 0% na 100% zabere po zapojení příplatkového dobíjecího 7,4kW adaptéru, dodávaného k tomuto automobilu, a zapojeného do 32A wallboxu méně než 2 hodiny. Samozřejmostí tohoto nového pohonu je též jízdní režim rekuperace (brzdění elektromotorem), který zejména v městském provozu významně pomáhá udržovat baterii stále alespoň z části nabitou. Díky zakomponovanému palubnímu systému lze nastavit nabíjení baterie přímo v autě nebo skrze aplikaci My Citroën na určitý čas a využít tak výhodnějších cen za elektřinu (tj. mimo špičku). Podvozkově a v rámci interiéru nabízí Citroën C5 Aircross Hybrid SUV (výrobcem redefinován na tzv. „Silent Urban Vehicle“) velice kultivované svezení, které nabádá ke klidné a pokojné jízdě. Kromě úspory pohonných hmot s sebou hybrid přináší také výrazně vyšší akustický komfort a jízdní dynamiku v daných rychlostních spektrech.
Zajímavá alternativa pro pohodové řidiče: obstojí v letošní anketě?
Francouzský výrobce představil de facto ideální auto pro rodiny žijící ve městech a příměstských oblastech. C5 Aircross Hybrid SUV umí nabídnout nadprůměrný komfort, bohatou výbavu a originální design. Pořizovací cena hybridní verze začíná již na 985 000 Kč (vč. DPH) a právě tenhle komplexní balíček komfortu, designu a služeb zabalený s rozumnou cenovkou se utká o vaši přízeň i v letošním roce. Svůj hlas mu můžete dát už od 17.11.
Jakub Kameníček
Související články:https://www.motorvize.cz/v-ankete-ctenarske-auto-roku-2020-se-bude-vubec-poprve-hlasovat-on-line/