Nová Škoda Octavia (IV) je venku: jak se nám líbí a co vše potřebujete vědět?

Nová Škoda Octavia (IV) je venku: jak se nám líbí a co vše potřebujete vědět?

Není tajností, že se včera světu ukázala nová Octavia, čtvrtá generace modelu, jenž je pro Škodu Auto tím bez pochyby nejdůležitějším. Není tak sporu, že šlo o pro českou automocbilku nejdůležitější den v letošním roce a možná i jeden z nejdůležitějších vůbec. Věhlasná česká Octavia toho za uplynulých 60 let dokázala opravdu hodně, nejvíce pak ale za poslední dvě dekády. Novodobá Octavia tak, jak ji známe my, čeští řidiči, se totiž představila světu v roce 1996, od té doby se představila v nových či omlazených verzích celkově sedmkrát. Jelikož šlo ale již třikrát o facelifty / modernizace, číslo čtyři patří té, o níž se budeme bavit právě dnes. V řeči čísel ale „octa“ značí spíše osmičku nebo spíše řadovou číslovku „osmá“, která byla zmiňována i v úvodu prezentace. Znamenat může opravdu mnoho a ačkoliv původní historka o tom, že šlo o osmý model tehdejší značky Škoda, nezní příliš zábavně, ležatá osmička značící v prezentaci předsedy představenstva Škody Auto jakousi neomezenost tohoto novodobého modelu už vypadala při nejmenším hodně ambiciózně. Bodejť by ale ne, když se jí za dobu své existence prodalo celkem už více než 6,5 milionu kusů. Čtvrtá generace by každopádně na všechny předešlé úspěchy měla navázat, čemuž je vlastně i tak trochu předurčena. Zároveň k tomu má i patřičné zbraně. To, jestli jsou adekvátní či snad možná i občas trošku přestřelené, už necháme jen a jen na vás. My vám k tomu můžeme tak maximálně dodat patřičné informace, a to taky uděláme. Právě teď. Pohodlně se usaďte…

 

Nová ŠKODA OCTAVIA je prostornější, má emotivnější vzhled a nabízí více možností konektivity

OCTAVIA je srdcem, ikonickým modelem a zároveň nejprodávanějším modelem značky ŠKODA. U příležitosti šedesátého výročí představuje společnost ŠKODA AUTO novou verzi svého bestselleru. Čtvrtá generace vozu ŠKODA OCTAVIA narostla ve všech rozměrech. Má emotivnější vzhled, je lepší, prostornější, bezpečnější a nabízí ještě více možností konektivity než kdy předtím. Nabízí také ještě větší zavazadlový prostor. Nový koncept interiéru kombinuje skvělou funkčnost a velkorysou nabídku prostoru s kvalitními materiály a promyšlenými designovými prvky. Moderní možnosti konektivity a nové asistenční systémy zajišťují ještě větší úroveň bezpečnosti a komfortu.

 

Exteriér: revoluce i další inspirace, ladí spolu.?

Nový přední nárazník, nižší přední světlomety a nově tvarovaný, plochý střešní nosič zvýrazňují protáhlou siluetu vozu OCTAVIA COMBI. Splývavá elegantní silueta modelu ŠKODA OCTAVIA se blíží tvarům kupé. Celkově působí nový vůz ušlechtilým a sebevědomým dojmem. Nová ŠKODA OCTAVIA COMBI je délkou 4 689 mm o 22 mm delší než vůz předchozí generace. Délka verze liftback narostla o 19 mm na 4 689 mm. Šířka obou karosářských verzí narostla o 15 mm na 1 829 mm. Rozvor činí 2 686 mm. Nárůst délky a šířky zvýrazňuje sebevědomý vzhled. Nová OCTAVIA nabízí ještě velkorysejší vnitřní prostor, než na který jsou zákazníci zvyklí. Velkorysý prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech vzrostl o dalších 5 mm na 78 mm. Objem největšího zavazadlového prostoru ve své třídě narostl u modelu OCTAVIA COMBI o 30 l na 640 l, v případě modelu OCTAVIA pak o 10 l na 600 l.

Zcela nově pojatá příď je tvořena novým předním nárazníkem a ostře řezanými, nižšími předními světlomety se standardně dodávanými LED potkávacími, dálkovými světly a světly pro denní svícení. LED technologii využívají i zpětná, brzdová a zadní mlhová světla. Protáhlou siluetu vozu OCTAVIA COMBI zvýrazňuje nově tvarovaný, plochý střešní nosič. Splývavá elegantní silueta modelu ŠKODA OCTAVIA se blíží tvarům kupé. Nově vyvinutý designový jazyk značky ŠKODA vytváří skulpturální prvky, precizní linie a moderní, čisté plochy, a zároveň propůjčuje vozu autentický, dynamický vzhled a zanechává dojem vysoké kvality. Nový designový jazyk je základem atraktivního vzhledu vozu ŠKODA OCTAVIA, ale tvarové řešení současně přispívá k výborné aerodynamice. Verze liftback vykazuje součinitel odporu vzduchu cx od 0,24, karoserie modelu OCTAVIA COMBI dosahuje součinitele odporu vzduchu cx od 0,26.

 

Interiér: další revoluce k lepšímu, ale i mimo dosavadní konzervatismus

OCTAVIA je první sériový vůz značky ŠKODA, který vedle samostatně stojící, centrální obrazovky a nových, ještě kvalitnějších materiálů, nabízí také novou přístrojovou desku rozdělenou do několika horizontálních úrovní. OCTAVIA dostala nový dvouramenný volant. Nová dotyková lišta pod 10″ displejem infotainment systému, vybraná tlačítka přímé volby pro důležité funkce vozu a tlačítka a otočné ovladače na multifunkčním volantu zlepšují ergonomii a usnadňují ovládání.

Premiéru ve voze značky ŠKODA má nový head-up displej modelu OCTAVIA, který je nabízen na přání od výbavového stupně Style. Inovativní head-up displej zvyšuje bezpečnost a komfort řidiče. Součástí head-up displeje je promítací jednotka, která vytváří obraz na základě informací o rychlosti, údajů z navigace, rozpoznaných dopravních značek nebo aktivovaných asistenčních systémů. Tento obraz je následně přenášen pomocí optického modulu na čelní sklo do zorného pole řidiče. Řidič tak může číst tyto informace, aniž by musel odvracet pozornost od dění před vozem. Součástí standardní výbavy je Virtuální Kokpit s displejem o velikosti 10,25″. Vůbec poprvé nabízí OCTAVIA na přání sedadla, která jsou mimořádně šetrná k zádům cestujících. Sedadla jsou dostupná od výbavového stupně Ambition. Již v základní verzi nabízí sedadla manuální podélné a výškové nastavení, možnost nastavení délky sedáku a také na přání vyhřívání a elektricky nastavitelnou bederní opěru s masážní funkcí. Vrcholná verze ergonomických sedadel nese pečeť kvality Akce zdravá záda (AGR), je standardně vyhřívaná a také nabízí funkci ventilace a potah perforovanou kůží.

Nová OCTAVIA je vybavena infotainment systémy, které jsou postaveny na poslední generaci modulární stavebnice infotainmentu. Vůz nabízí také rozsáhlé možnosti konektivity. V nabídce jsou čtyři infotainment systémy s dotykovým displejem o velikosti až 10″. Novinkou je inovativní dotyková lišta, kterou lze ovládat hlasitost nebo přiblížit mapu navigace. Poprvé lze mapu navigace zobrazit ve dvou různých režimech přiblížení na displeji infotainment systému a na Virtuálním Kokpitu nové generace.

 

Technika: osvědčený základ i novinky pod kapotou a nové technologie

ŠKODA OCTAVIA je úspornější a ekologičtější než kdy předtím. K dispozici budou verze s alternativními pohony a poprvé také OCTAVIA iV s plug-in hybridním pohonem. Některé z optimalizovaných benzinových motorů jsou vybaveny mild-hybridní technologií. Naftové motory nové generace Evo vypouští až o 80 % méně oxidů dusíku. V nabídce bude varianta OCTAVIA G-TEC s pohonem na zemní plyn. Na výběr jsou také čtyři verze podvozku a provedení s pohonem všech kol. Díky nové řadě úpravy výfukových plynů SCR se dvěma katalyzátory vypouští motory TDI nové generace Evo až o 80 % méně oxidů dusíku (NOx). Novinkou ve voze značky ŠKODA jsou také dva benzinové motory TSI nové generace Evo s mild-hybridní technologií. OCTAVIA je poprvé nabízena ve verzi s plug-in hybridním pohonem, tradiční součastí nabídky je OCTAVIA G-TEC s provozem na zemní plyn (CNG). Výkonové spektrum široké nabídky motorů sahá od 81 kW (110 k) až po 150 kW (204 k).

Mohlo by vás zajímat: cena Octavie Combi pro rok 2020

Nová OCTAVIA nabízí mnoho nových technologií a inovativních asistenčních systémů, které se objevují v sériově vyráběném voze značky ŠKODA vůbec poprvé. Jde o ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire a nové asistenční systémy, které dále zvyšují bezpečnost – Asistent vyhýbání, Asistent pro odbočování nebo Varování při vystupování z vozu. Poprvé nabízí OCTAVIA full LED Matrix světlomety, Asistenta změny jízdního pruhu (Side Assist), Emergency Assist, prediktivní adaptivní tempomat a systém Area View.

 

A jaká bude? Jsme hodně zvědaví…

O nové Octavii se spekulovalo a mluvilo hodně dlouho dopředu. Dokonce jsme slyšeli zvěsti o tom, že byla její nová generace připravena už dlouho před novým Golfem a její představení tak bylo jen uměle pozdrženo. Této teorii navíc přitakává i skutečnost, že se už doslova za pár týdnů dostane k dealerům a do ruky i nám novinářům. Vypadá to, že bychom všichni mohli absolvovat první svezení ještě do konce roku 2019. To jen podporuje naše velká očekávání. Ostatně o očekáváních je to vždy a já je upřímně před světovou premiérou rozhodně neměl malá. Zda-li je nová Octavia naplnila? Přiznám se, že o tom ještě nejsem přesvědčen. Pocity při našem prvním tváří v tvář totiž nebyly jen pozitivní – když čekáte bombu, musí ta bomba doslova přijít. A ona vlastně i částečně přišla. Je tohle ale pořád ta „Okta,“ kterou český zákazník tolik miluje a bude milovat dál? Designově se sice velmi přiblížila mladším sourozencům – boční silueta připomíná vlajkovou loď Superb, kombi pak nedávno uvedenou (a velmi povedenou) Scalu. Velmi specifická je pak přední část, což je v zásadě i dobře. I tak se ale stále ptám sám sebe, zda-li se mi líbí. Zcela negativní být samozřejmě nemůžu. Dost možná jde navíc jen o zvyk – hold jsem si na tebe, ty naše nová česká „kočko“ ještě nezvykl. O to více se těším na první jízdy a na to, až dostanu tu možnost s tebou strávit pár dní. Tak snad brzy…

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..