KIA uvádí nový ProCeed: co říkáme na první shooting brake značky i segmentu?

KIA uvádí nový ProCeed: co říkáme na první shooting brake značky i segmentu?

Abych vám mohl vyprávět celý svůj příběh spojený s novou generací vozu Kia ProCeed, musel bych se vrátit v čase minimálně pár týdnů zpět. A víte co? Pro účely jeho prvního představení nebo spíše uvedení na český trh to mile rád udělám. Píše se začátek roku 2019 a já čekám na novoroční schůzku u importéra značky KIA v Praze. Čekání to nebylo dlouhé, i přesto si nemůžu nevšimnout až neuvěřitelně lákavého designu vozu vystaveného ve vestibulu jedné byznysové budovy. Asi už hádáte správně, že jde o novou Kiu ProCeed. Když si vzpomenu, jaké zalíbení jsem v něm našel a jak jsem na hlas kvitoval jeho design, říkám si, že pozvání na evropské představení nepřišlo náhodou. Hatchback i SW (kombi) jsme již testovali a jistá očekávání jsme tak měli. Zmizel apostrov před písmenem D, přibylo pár nových prvků, (po)změnil se design, tak tomu bylo alespoň v případě obou dvou již testovaných verzí. Proceed je ale úplně o něčem jiném, skoro by se nabízelo slavné “změnilo se jen jedno – všechno”. O to byla moje očekávání větší. Teď už ale honem rychle z promrzlé Prahy do teplejších krajin, kde naše první seznámení proběhlo…

 

Když se daří… Cestou necestou k prvním dojmům

Ne že bych snad jen chtěl v případě nového ProCeedu začít negativně, to ani v nejmenším. Pochmurně ale bohužel začal celý náš výlet. Byť byl ještě do nedávna považován právě tento model za ryze sportovní verzi, warmhatch nebo kupé chcete-li, dnešní kus poněkud dospěl, nabral na praktičnosti a karoserie shooting brake za čistě sportovní označit nejde. Na sportovně laděném charakteru ale i tak inženýři ve vývojovém centru nedaleko německého Frankfurtu dále pracovali. O výsledku nás chtěli přesvědčit na unikátním závodním okruhu Parcmotor Castellolí nedaleko Barcelony. To by však nejmenovaná letecká společnost nesměla mít na našem spoji skoro hodinu a půl zpoždění, abychom stihli náš odpolední program. Navzdory první nepřízni jsme si však i první, bez aktivit na okruhu vlažný den užili. A víte co? Posloužil přesně k tomu, co jsme potřebovali – udělali jsme si první obrázek, prohlédli si detaily a samozřejmě je patřičně zdokumentovali. Po prvním dni se nemohu zbavit přesvědčení, že design tohohle auta (nebo alespoň jeho zadní části) tvořily zlaté ručičky. Mně osobně připomíná zezadu vzdáleně Porsche Panameru, jistou originalitu si ale KIA zachovává. Zejména v noci je pak působivý světelný podpis, jehož pásek LED diod se táhne přes celé víko pátých dveří. Jako celek se mi to sakramentsky líbí!

 

Večer přichází řada na GT line a ostré GT

Pokud jste nyní po přečtení dalšího podnadpisu čekali, že jsme měli večer na programu nějaké ty noční projížďky, abychom vyzkoušeli techniku FULL LED světlometů, které jsou pro obě verze (GT line a GT) k dispozici ve standardu nebo poznávali romantiku noční Barcelony skrze příplatkové panoramatické střešní okno, byli jste na omylu. Čekala nás prezentace plná všech důležitých informací, jež o novém modelu musí všichni znalí vědět. GT Line a GT zmiňuji nejen proto, že se jedná o jediné dva výbavové stupně nového ProCeedu, což znamená, že de facto neexistuje základ, ale také z toho důvodu, že obě dvě sportovněji laděné linie vstupují na trh ke dni prezentace také pro modely standardní (tzn. hatchback a SW). Kromě kopy výbavy (např. LED světlomety, přední mlhovky, automatická klimatizace, vyhřívání sedadel a volantu) s sebou samozřejmě nesou obě výbavy i svou dávku extravagance v podobě několika sportovních doplňků. Samozřejmostí jsou větší ALU kola (17” v případě GT Line a 18” v případě GT), polokožená sportovní sedadla, snížený sportovní podvozek, větší brzdy a sportovní vzhled nárazníků (či střešní spoilery). Mě jako mladého a dynamického řidiče ještě zaujal prémiový soundsystém JBL dostupný ve standardu právě pro obě tyto verze. Mimochodem hraje fakt skvěle!

 

Na okruh a konečně k jízdě!

Hned by mě napadlo naznačit, že u takového auta se pořádně ukážou jízdní vlastnosti až na okruhu. Snad bych si i myslel, že by to byla pravda. Pravdou je ale spíše opak. Příjemným překvapením jsou už i první kilometry z letiště. Na rozdíl od klasického Ceedu, u něhož základní nebo spíše lidové specifikace patří k těm, pro které se rozhodnete spíše hlavou než srdcem, cítím u ProCeedu emoce už od prvního usednutí za volant. I díky slušné výbavě, lepším (opravdu příjemným) sedadlům či slušné motorizaci (od 1.4 T-GDI výše) je o poznání více cítit pokrok, jaký KIA od první generace Ceedu i za poslední roky udělala. V posledních dnech je na sociálních sítích populární “10 years challenge”, mezi auty bych si dovolil na čelo žebříčku z fleku nominovat právě tuto značku. Ne nadarmo v sobě už název modelu skrývá vývoj i výrobu na území Evropy, a to pro evropské trhy. Čím více se ale v jedno příjemně prosluněné ráno blížíme k okruhu položeném v horách, tím stoupají naše emoce. Tentokrát totiž s kolegou sedláme hatchback s nejsilnější motorizací 1.6 T-GDI o výkonu 204 koní. Netrvá dlouho a dorážíme na místo. Obklopeni horami i závodní tratí rozprostřenou všude okolo nás (depa) se vydáváme vstříc prvním úkolům. Čeká nás slalom mezi kužely, zkouška brzd i ovladatelnosti auta. Konečně ale přichází čas na trochu těch emocí. Usedáme do ProCeedů, které konkrétně pro okruhové jízdy máme k dispozici s nejsilnější motorizací v kombinaci s automatickou dvouspojkovou převodovkou 7DCT. Po chvíli seznamování se ukazuje, že právě ta představuje potenciální limit ostré jízdy na okruhu. Možná až paradoxně je nejmilejším překvapením na dráze podvozek. ProCeed je s tvrdšími tlumiči a 18” nízkoprofilovými pneumatikami, které KIA vyvinula s Michelinem výhradně pro GT, hodně sebejistý a stabilní. Svou práci odvádí i systém Drive Mode Select, jež v režimu Sport přitvrdí posilovač řízení, odezvu plynového pedálu i zvuk pomocí škrtící klapky ve výfuku. Na čtyřválcovou jednašestku má GTéčko hodně slušný zvuk už v základním módu. S vypnutou trakcí pak ProCeed i Ceed ve verzi GT udělá nejen hodně parády, ale připraví zároveň i slušnou dávku emocí.

 

V cíli rychle, komfortně, bezpečně i… emotivně!

Ještě než do samotného cíle dojedeme, nabízí se jedno (snad už opravdu poslední) zamyšlení. Otázka zní: “Proč shooting brake?” Ano, ještě nedávno se ProCeed nesl v karoserii typu kupé. A jakkoliv se budou vaše sympatie k značce odlišovat, asi se většina z nás shodne, že šlo o atraktivnější verzi než v případě klasického hatchbacku. Pokud budeme hledat odpověď, musíme se zaměřit na aktuální prodejní mix segmentu a na jeho očekávatelný vývoj. KIA si hold verzí kupé nebyla do budoucna jistá, zároveň ale o extravagantní vzhled plný emocí nechtěla své zákazníky ochudit. Proto se podařilo skloubit praktičnost (zavazadlový prostor čítá nemalých 594 l) s elegancí i sportovními kořeny. Výsledkem má být ProCeed. Dle mého prvního názoru se to podařilo na jedničku! Pravdou ale zůstává, že jsme toho se Ceedem GT ani s ProCeedem na přejezdech nenajezdili ještě mnoho, na okruhu jsme z něj naopak ždímali maximum. Právě “na hraně” mi přišla limitující automatická převodovka, i proto bych volil klasický šestistupňový manuál. Dlouhé závěry si ale nechám až na klasický test, na který se o to více už dnes těším…

 

Jan Novotný

 

Srovnávací test: KIA Ceed HB 1.0 T-GDI vs. Ceed SW 1.6 CRDI

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..