KIA CEED SW 1.6 CRDI: (ne)korejský kombík
Autor: Jiří Simon · Fotografie: Jiří SimonNižší střední třída je v Evropě asi tou vůbec nejnabitější. Probíhají tu líté boje mezi standardními evropskými modely a u nás tento boj zatím bezkonkurenčně vyhrává domácí automobilka se svým nejprodávanějším modelem. Výrobci tak představují v této třídě své modely nabité nejmodernější technikou, aby si ukrojili svoji část koláče. A my tu dnes máme právě zástupce této kategorie, který si brousí zuby, aby sebral nějaké to procento prodejů ve svůj prospěch. Na letošním ženevském autosalonu bylo do nižší střední třídy představeno několik nových exemplářů. Jednu z očekávaných novinek představila jihokorejská automobilka KIA, a to již třetí generaci svého úspěšného modelu Ceed. Ano, proběhla zde drobná úprava jména, zmizel apostrof, který byl vtipně kritizován Jeremym Clarksonem. Ceed je od své první generace designovaný pro evropský trh, a to vlastně skrývá i samotné jeho jméno, které znamená Community of Europe with European Design, což je v překladu: „pro evropskou veřejnost s evropským designem“.
Třetí generace Ceeda se stejně jako její předchůdci vyrábí společně s modely Kia Sportage a Kia Venga ve slovenské továrně, kde se od první generace od roku 2006 vyrobilo téměř 1,3 milionu vozů. Z toho zhruba 42 tisíc tohoto modelu bylo prodáno v ČR. Letos na jaře byly představeny současně dvě verze, a to klasický hatchback i verze kombi označena jako SW (Sport Wagon). Právě kombi s dieselovým motorem a automatickou převodovkou jsem měl možnost si pořádně vyzkoušet. Zatímco Honza mohl ostrouhat s lacinější verzí, já si hověl snad i v přepychu? Co vše dokáže ale nabídnout jeden z nejnabitějších a nejmodernějších vozů nižší střední třídy?
Evropský švihák
Kia pro své modely, které cílí na evropský trh, využívá své vývojové a designerské centrum v německém Frankfurtu nad Mohanem, aby se modely přiblížili více evropským zákazníkům. A na novém Ceedu je to vidět od předního po zadní nárazník. Třetí generace je postavena na zcela nové platformě s označením KIA K2, díky té je nový Ceed o 20 mm širší a díky větším převisům vzadu i vepředu o 95 mm delší než předchozí model. To vše při zachování stejného rozvoru 2650 mm. Nárůst rozměrů se pozitivně projevil v prostoru pro posádku a hlavně vzavazadlovém prostoru.
Přední části vozu dominuje masivní maska chladiče ve tvaru dvou spojených šestiúhelníků. Tento prvek se dnes objevuje na všech modelech značky. Z venkovních rohů masky chladiče vychází prolis, který se táhne až k A-sloupku a poté pokračuje až k linii střechy. Na masku opticky navazují také podlouhlé světlomety, osazeny projekční čočkou, okolo které jsou 4 nově pojaté výrazné LED diody denního svícení, ty pomáhají lepší viditelnosti i osobitosti modelu. Zároveň ve spojení s horizontálními křivkami karoserie a také s chromovou lištou a odrazkami na spodní hraně zadního nárazníku dávají modelu Ceed Sportswagon sportovnější výraz. Ten má navázat na designové prvky sportovně laděného modelu Kia Stinger, který shodou okolností před několika týdny vyhrál naši diváckou cenu. Při pohledu z boku je kapota opticky prodloužena pomocí ostrých a rovných prolisů. Zadní sloupek svým tvarem dává horní lince oken elegantní tvar.
Otevřením dveří přichází řada na moderní i prostorný interiér.
Nová platforma K2 umožnila lepší obestavění prostoru, a tak má nový Ceed prostornější kabinu než předchůdce. Díky širší karoserii je uvnitř více místa v úrovni ramen, a to i pro zadní pasažéry. Navíc došlo k mírnému snížení zadních sedadel, a to o 15 mm, díky čemuž je více místa pro kolena a nohy ve druhé řadě. I přes snížení linie karoserie o 2 cm neutrpěl vertikální prostor pro posádku, a to jak na předních, tak i na zadních sedadlech, a to můžu se svou výškou potvrdit. Polstrování sedadel je spíše tvrdší, ale ani po dlouhé cestě nikde natlačí. Navíc mají přední sedadla výtečné boční vedení, a to jak v úrovni stehen, tak boků a zad. Obecně je posez za volantem laděn do komfortu. Plasty použité v interiéru vypadají na první pohled obyčejně, ale většina je měkčená, teda všechny ne. Vrchní část palubní desky přecházející do středového tunelu je krásně měkká, ta vespod středového panelu už ne a zrovna tam může mít řidič koleno. Jinak je zpracování interiéru na vysoké úrovni, vše perfektně lícuje a nikde nic nevrže. Prostě je to tak, jak to má v moderním voze nižší střední třídy být. Za tříramenným volantem je klasická kaplička přístrojů s dvěma tubusy, ve kterých se nacházejí analogové budíky. Mezi tubusy je malý displej zobrazující informace o vozidle nebo možnosti nastavení vozu, některé volby nastavení jsou však za jízdy deaktivovány, aby si s nimi řidič zbytečně nehrál za jízdy. Někomu se toto rozložení může zdát na dnešní dobu zastaralé, já jsem ale zastáncem právě takového stylu ukazatelů, protože v jednoduchosti vidím krásu. Na středovém panelu nad úrovní ramen volantu dominuje veliký dotykový displej multimediálního systému, na který lze zrcadlit i obsah chytrého telefonu. Nicméně všechny ostatní ovladače rozmístěné v několika řadách právě pod displejem jsou mechanické. Jejich ovládání je snadné a intuitivní, není třeba nic hledat. Pod ovladači se nachází přihrádka, která v testovaném modelu obsahovala bezdrátovou nabíječku na mobilní telefon. Díky jejímu umístění jsem jej často v autě zapomínal – není v přihrádce totiž vůbec vidět. Výhodou ale je, že si toho nevšimne ani kolemjdoucí nenechavec. Škoda jen, že v Ceedu je pouze jedno USB, které je napojené na multimediální systém, takže pokud chcete přehrávat hudbu z USB disku a současně připojit mobilní telefon, nejde to.
A samozřejmě i na velký kufr…
Poslední částí interiéru je zavazadelník, ten narostl na úctyhodných 625 litrů v základu, po složení zadních sedadel se zvětší až na 1 694 litrů. To jsou hodnoty, kterých nedosahují leckteré kombíky ve střední třídě. Spodní hrana kufru se také výrazně posunula dolů – snížením nákladové hrany oproti odcházejícímu modelu Ceed se podstatně usnadnilo nakládání těžkých předmětů. Zavazadlový prostor obsahuje několik schránek skrytých pod podlahou, ty bohužel nejsou nijak polstrovány, takže předměty v nich uloženy budou při jízdě dělat rámus. Do přední schránky lze pohodlně vložit stahovací plato zavazadlového prostoru při převozu většího předmětu. Pod schránkami se navíc nachází prostor pro dojezdové kolo, hever a nářadí, což je podle mého názoru skvělé, protože hodně výrobců již spoléhá na pneumatiky typu Run Flat nebo na lepící sady. Já jsem na toto asi staromilec, protože při určitém typu defektu nic jiného než náhradní kolo nepomůže. Bohužel zadní sedadla, která jsou dělená 1 ku 2 nemají možnost složení přímo z kufru, takže pokud nemáte dlouhé ruce jako já, musíte si Ceeda obejít a složit sedačky z prostoru druhé řady.
Ceed polyká jeden kilometr za druhým.
„Náš“ Ceed byl poháněn 100 kw dieselovým motorem o objemu 1598 ccm, který přenášel sílu na přední kola přes sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku s označením DCT. Převodovka řadí velmi hladce a svižně, vlastně až jsem byl překvapen, že to je dvouspojka. Tyto převodovky mají ve zvyku cukat při řazení nebo mají méně hladké rozjezdy, ale v Ceedu tomu tak není. Mírné známky cukání se projevují až při svižné jízdě, a to vlastně ani není nežádoucí.
Řidič o motoru za jízdy téměř neví, jede tiše a kultivovaně a automat si drží otáčky nízko tak, aby byla spotřeba co nejnižší. Ta se mi za celou dobu ustálila na 5,9 l/100km. Při klidnějších jízdách nicméně hodnota spotřeby olizovala hodnotu 5 litrů na 100km. Motor není žádný divočák, ale stačí přepnout do sportovního režimu, který do něj vlije nějakou sílu navíc. Ale i tak je tato motorizace vhodná spíše pro klidnějšího řidiče. Protože už nám začalo chladnější počasí, měl jsem možnost zkusit opravdu studené starty. Na to, jak má motor klidný a tichý běh za běžné jízdy, prvních pár minut po startu o sobě dá vědět takovým nepříjemným klapáním, že je to až skoda. Podvozek je laděn spíše do komfortu, ale to neznamená, že by byl nějak uhoupaný a Ceed se nakláněl, to právě naopak. Při ostřejší jízdě Ceed pěkně držel stopu. Celkově se nový ceed řídí velmi dobře a nezadá si nic se svými evropskými konkurenty.
Technologie na palubě: solidně až obstojně
Dnes už je povinnost vybavit vůz nižší střední třídy všemi možnými asistenty a jinak tomu nebylo ani u testovaného Korejského kombíku. Adaptivním tempomatem počínaje, po asistenta jízdy v jízdním pruhu konče. Nicméně právě asistent jízdních pruhů má dost nepříjemný zvuk, který o sobě dá vědět vždy při přejetí nějaké čáry. Já osobně bych ho vypnul vždy, když bych potřeboval, aby mi vzadu děti mohli spát.
Výše zmíněné halogenové světlomety umístěné za čočkou svítí obstojně, automatické přepínání potkávací / dálková funguje téměř bezchybně. Asi bych ale stejně šáhl po příplatkových LED světlometech.
Hodnocení: milé překvapení
Já si s Ceedem SW střihnul cestu do německého Mnichova a za celou cestu jsem neměl pocit, že by mi něco chybělo, teda asi až na pár koní, ale to je asi tím, že moje auta jsou o poznání silnější. Celkově lze však Ceeda hodnotit opravdu pozitivně. Do zavazadelníku se toho vejde opravdu hodně, jízdním komfortem pak určitě spíše překvapí. Je totiž sice dostatečně komfortní, ale pořád příjemně sebejistý v ostřejších průjezdech. Nový diesel je překvapivě hodně kultivovaný, průběh výkonu je příjemný. Spotřeba je řekněme slušná, na delší trase při rozumném stylu dokáže šetřit. Po vzoru downsizingu ale zapomeňte na rychlejší dálniční přesuny, kde pak spotřeba poněkud roste. Dvouspojka pak patří k těm nejlepším na trhu a nelze ji než doporučit. Obecně bych pak jako deficit viděl o něco vyšší hmotnost. Líbí se mi mimo jiné ještě nový design i na řidiče orientovaný posez za volantem či sedadla s dostatkem bočního vedení. Na kompletní hodnocení si ale ještě počkejte, připravujeme pro vás totiž celkové poohlédnutí za oběma testovacími vozy – Honza testoval hatchback s jednolitrovým tříválcovým benzínem a já kombi s dieselem, to si přeci doslova říká o srovnávací test levnější versus dražší verze!
Jirka Simon
Technická specifikace
motor | |
Model | Ceed Sportswagon 1.6 CRDi |
Výkon | 100 kW |
Točivý moment | 280 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1500 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 10.4 s |
Max. rychlost | 200 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 4000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1598 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 3.9 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 4.5 l/100km |
Velikost nádrže | 50 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP (WLTP) 36AG-AI |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 205/55R16H |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1920 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1425 kg |
Přívěs s brzdami | 1500 kg |
Náklad | 495 kg |
Přívěs (bez brzd) | 650 kg |
modelová řada | |
Název generace | CD |
Uveden | 09/18 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Kombi |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4600 mm |
Rozvor | 2650 mm |
Šířka | 1800 mm |
Prostor pro zavazadla | 625 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1694 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1465 mm |
Průměr otáčení | 10.6 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.