PSA v Čechách představuje nové dodávky Peugeot Partner a Citroen Berlingo Van

PSA v Čechách představuje nové dodávky Peugeot Partner a Citroen Berlingo Van

Peugeot i Citroen mají na trhu lehkých užitkových vozů dlouhou tradici, model Partner se v první generaci představil již v roce 1996 a od té doby jej automobilka prodala 1,45 milionu. Nyní však došlo k oddělení osobní verze, která se transformovala do modelu Rifter. Partner ale nekončí, jen se nyní bude prodávat výhradně v užitkové verzi. Situace u sesterského modelu Citroenu je pak lehce odlišná – Berlingo zůstává Berlingem, jen u užitkové verze přibyl dovětek “Van”. Právě při této příležitosti jsme nedávno přijali pozvání na tiskovou konferenci k uvedení těchto dvou modelů na český trh. Konkrétně s osobními verzemi jsme u všech tří sesterských aut (i Opel Combi vyjíždí na shodném základu) již jezdili. Byť nejsou dodávky zrovna tím pravým ořechovým pro správného motoristického nadšence, novinky ze stáje PSA nás stejně hodně zajímaly, a to snad i proto, že jim koncern přikládá hodně důležitosti. Co všechno ale kromě nepřeberného množství prostoru, nové naftové jednapětky a dalších moderních technologií nabídne? Bude to snad i větší míra komfortu? Uvidíme…

 

Osobní nebo užitkový?

Základ samozřejmě u obou kusů vychází z osobních verzí (RIfter a Berlingo), jen jsou více přizpůsobeny pro užitkové využití. Vpředu můžete mít i 3 sedačky, prostřední, nejmenší z nich, je nyní díky elektronické ruční brzdě širší a navíc jej lze sklopit a vytvořit si tak stolek například pro laptop. Pod ním pak nalezneme uzamykatelný úložný prostor. Vzadu je klasická skříň, která pojme i dvě europalety. Kromě toho díky průhledu do kabiny lze vést i předměty delší než 3 metry – na tiskové konferenci byl připraven vůz, který pojmul 307 cm dlouhou PVC trubku, a přitom si zachoval prostor pro dva cestující.

 

Nabízené verze: variabilita především

Dostupný bude i specifikace Polocombi, vybavená druhou řadou zcela sklopitelných sedadel. Zajímavostí je posuvná přepážka, díky které lze oddělovat nákladní prostor a prostor pro cestující podle aktuální složení posádky.
Standardně bude vůz dodáván ve dvou délkách – L1 měří 4,4m, L2 pak 4,75m. K výběru bude pak ze dvou zatížení u obou variant, a to 650kg a 1000 kg, což je nejvíce v segmentu. Za povšimnutí také stojí poloměr otáčení, který je nejnižší ve své třídě – pro otočení stačí 10,82m, resp. 11,43m (delší verze).
K dispozici bude také tzv. Worksite packet, který nabídne jiné pneumatiky, zvýšené odpružení, kryt motoru a také grip control, který známe z osobních vozidel. Pro extrémnější pracovní prostředí se připravuje také verze 4×4 ve formě přestavby od firmy Dangel, která bude dostupná od května 2019.

 

Technologie, inovace i základní technika

Novinkou je také senzor přetížení v užitném prostoru, který upozorní, pokud se náklad blíží limitu nosnosti vozu. Tato funkce byla také velmi oblíbeným tématem diskuze, kde se řešilo třeba to, zda se přetížení zaznamenává do řídící jednotky vozu (nezaznamenává) nebo zda se systém nebude spouštět na špatných silnicích (nebude).
Inovativní funkcí je bezesporu kamerový systém místo zpětného zrcátka, které je v případě verze bez oken zbytečné. V případě zvolení tohoto doplňku bude místo zrcátka vůz osazen displejem, který lze přepínat mezi 3 režimy – boční pohled, zadní pohled a v případě zařazení zpátečky se přepne na parkovací pohled s vodícími liniemi.
Nabídka motorů zatím skýtá pouze naftové verze s výkony 75, 100 a 130 koní, v polovině roku přijdou i benzínové varianty 1.2 Pure Tech, v nejvýkonnějším 130 koňovém provedení spojené s osmistupňovou převodovkou EAT8. Ta bude mimochodem v nabídce i pro nejvýkonnější diesel, 1.5 BlueHDi se 130 koňmi. Zajímavostí je, že zhruba do půlky letošního roku zůstává základní motorizací starší, mateřská motorizace nového dieselu, 1.6 HDi.

 

Berlingo Van nebo Partner? V čem se liší?

Na tiskové konferenci jsme měli také možnost porovnat mezi sebou Berlingo Van a Partner. Vozy jsou si velmi podobné, zvenku se liší prakticky jen jinou maskou, která je pro každou značku charakteristická. Uvnitř ale přeci jen rozdíly jsou – Peugeot nabízí svůj i-Cockpit, který je umístěn typicky vysoko, nejedná se však o digitální štít, jak jsme zvyklí z osobních modelů. Citroen pak volí klasické budíky, k nim lze ale na rozdíl od Peugeotu připlatit i za head-up displej. Celkově je interiér povedený, při zvolení „lepšího“ multimediálního systému v něm pak už nechybí vůbec nic. Zajímavým doplňkem je i 230V zásuvka.

 

Závěrem: a jak se s takovou dodávkou jezdí?

Poslední podnadpis tohoto článku si dovolím označit za při nejmenším opravdu výstižný. K Partnerovi i Berlingu Van je potřeba přistupovat stále především jako k dodávkám. Byť právě u Riftera nebo klasického Berlinga je vidět velká snaha výrobců o zcivilizování těchto konkrétních aut, u dnes představovaných kousků si nikdo nemusí na nic hrát. V základních verzích tak nenajdete třeba klimatizaci, rádio a počet airbagů byl omezen na pouhý jeden. To ale nelze výrobci vyčítat. Dieselové motorizace jsou všechny více než dostatečné pro tento typ auta. Jako výrazně lepší lze hodnotit manuální šestistupňovou převodovku, která je k dispozici pro silnější verze, a to pro obě značky. Nastavení podvozku je zřejmě o něco tvrdší, než u dodávky očekáváte, ale mně osobně to vůbec nevadí. Z prvních dojmů asi nemohu zmínit nic, co by mě vyloženě zklamalo, a proto nezbývá, než se těšit na klasický test.

 

Jan Novotný & Jirka Chomát

 

TECHNICKÁ DATA A DALŠÍ UŽITEČNÉ RADY NALEZNETE NA PORTÁLU AUTOHLED.CZ

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..