Opel Corsa-e: kandidát na čtenářské auto roku #11
Autor: Jiří Simon · Fotografie: Opel Automobile GmbH (O Automobil Import s.r.o.)Ano, MOTORVIZE Fans Award v ročníku 2020 už klepe na dveře. A po několikaleté pauze se vrací i jeden z kdysi tradičních automobilových výrobců a hlavně vítěz vůbec prvního ročníku ankety o čtenářské auto roku 2015. Samozřejmě jde o značku s bleskem ve znaku, německý Opel. Shodou okolností jsme vám už jednoho kandidáta na cenu nejvyšší od této značky představovali – byla to modernizovaná Insignia. Teď tu před námi stojí i další vůz, který tak, jak je v Evropě žádáno, spadá do kategorie čistých elektromobilů. Elektrický pohon není v případě Opelu žádnou velkou novinkou, však třeba s Amperou, do jisté míry revolučním vozem jsem toho i já sám začátkem minulého desetiletí najezdil dost. V případě nového Opelu Corsa-e jde ale v řadě ohledů o zcela zásadní novinku, která nabídne nejenom úplně nový systém pohonu, ale i nové funkce dostupné prostřednictvím aplikace „myOpel“. I o druhém Opelu budete moci rozhodnout, čeká ho neméně nabitá konkurence složená mimo jiné i ze stájových kolegů. A rozhodovat budete tak, jako v předešlých letech, i tentokrát vy, naši čtenáři, fanoušci motorismu a zástupci široké veřejnosti. Hlasování ve vůbec první on-line verzi ankety bude spuštěno už 17.11.
Svého kandidáta na čtenářské auto roku můžete podpořit zde!
První představení: Corsa F působí mnohem sportovněji, než kterýkoli její předchůdce
Nezapře se, že jde v nynější generaci o sesterský model nového Peugeotu 208. Oproti němu je pak Opel možná přeci jen o něco „střízlivější“, a to je samozřejmě myšleno v objektivním hledisku (nikoliv hanlivě) – Corsa nepůsobí vyloženě výstředním dojmem, je spíše elegantním a dospělým malým hatchbackem. nejen v kombinaci možných dvou laků karoserie. Linie střechy připomíná tvary kupé a je o 48 mm nižší než u předchozí generace, aniž by došlo k omezení prostoru pro posádku, a to i díky nižšímu uložení sedadel o 28 mm níže než dříve. A nejen díky nižšímu těžišti nabídne vůz lepší jízdní vlastnosti i dynamiku. Řízení je agilní a dynamické, což zaručuje více zábavy za volantem. Corsa je mezi malými vozy také vyjímečná v aerodynamice. Jako u všech nově vyvinutých vozů Opel, konstruktéři optimalizovali aerodynamiku poslední Corsy ve větrném tunelu Výzkumného ústavu automobilového konstruktérství a motorů při univerzitě ve Stuttgartu. Výsledek – s koeficientem odporu vzduchu Cd 0,29 je nová Corsa jedním z nejaerodynamičtějších vozů na trhu, k čemuž přispívá i zmenšená čelní plocha vozů – pouhých 2,13 m2.
Základní specifika elektrické verze označované Corsa-e
Corsa-e využívá systém regenerativního brždění pro zachycení energie, která by byla běžně ztracena. Tuto energii při brždění využívá pro zvýšení dojezdu. Jakmile sundáte nohu z plynového pedálu, systém začne dobíjet baterii. Baterie Corsy-e jsou umístěny pod přední a zadní sedadla. To zajišťuje ideální rozvržení hmotnosti vozu a jeho těžiště. Další výhodou tohoto rozmístění je zpracování objemu zavazadlového prostoru. Neutrpěla ani jízdní dynamika vozu, zrychlení 0-100 km/h za 8,1 vteřiny bez nutnosti řazení rychlostí a točivý moment, který je k dispozici okamžitě. O to se stará elektrický motor s výkonem 100KW, tedy 136 koní. Při plném nabití ujede Corsa-e až 337 kilometrů dle měření WLTP. Při využití rychlonabíjecí stanice (s výkonem 100 kW) lze dobít Corsu-e na 80% za pouhých 30 minut. Technika je pak obdobná té od sourozenců z koncernu PSA, jako je Peugeot e-208 nebo e-2008.
Interiér a technologie
Opel měl jeden čas slogan ve stylu, že technologie budoucnosti jsou pro všechny a v nové generaci své tvrzení do puntíku dodržel, protože v nové Corse a samozřejmě i v její elektrifikované verzi nabízí technologie, které zákazníci doposud znali jen z automobilů vyšších tříd. Nejmodernější asistenční systémy, jako například čtení dopravních značek či adaptivní tempomat či senzory chráněné boky vozu. Mezi další systémy patří senzory mrtvého úhlu a různé asistenty parkování (od parkovacího pilota až po 180° panoramatickou parkovací kameru na zádi). Opravdovým hřebem nabídky jsou adaptivní neoslňující světlomety IntelliLux LED® Matrix, které se díky firmě Opel vůbec poprvé objevují ve třídě malých vozů. Osm LED segmentů je kontrolováno čelní kamerou nejnovější generace s vysokým rozlišením, která přizpůsobuje světelný paprsek dopravní situaci a okolí. Řidiči i pasažéři v Corse jsou skvěle propojeni s okolním světem díky nové řadě multimediálních systémů, 7“ a nebo 10“ barevným dotykovým displejem. Kromě toho Corsa nabízí za příplatek novou službu „Opel Connect“, která umožňuje přímé spojení s asistenční centrálou při poruše či nouzové volání v případě havárie atp.
Pár slov závěrem a pozvánka k hlasování
Opel Corsa je bestseller ve své třídě, který se dnes vyrábí již v šesté generaci, ą to od roku 1982, celkem již bylo vyrobeno přes 13,6 milionu kusů s nápisem Corsa na zádi. Já osobně mám zkušenost se 4 generacemi a z toho s jednou opravdu velké – najezdil jsem v rodinné Corse B, z roku 2000, přes 60 tisíc kilometrů. Navíc „naše“ Corsa B je pořád ve slušné kondici a stále s ní jezdí moje máma. Vlastně jsem dosud neměl tu čest pouze s první generací a s tou poslední. Tak o to víc se na první svezení šestou generací Corsy teším. I když s mým postojem k čistě elektrickým vozům to je složité, zrovna v kategorii malých vozů, jako je právě Corsa, mi elektrifikace smysl dává. U takové Insignie, která je velkým autem primárně určeným na dlouhé cesty, už takový smysl nevidím, tam mi sedí spíše hybridní nebo plug-in hybridní ústrojí. A nutno podotknout, že výhodu Corsy lze stále ještě spatřovat v možnosti volby – v nabídce je stále ještě množství benzínových i dieselových variant. I proto je Corsa žhavým kandidátem na čtenářské auto roku 2020 a vy tak máte možnost přidělit konkrétně jejích elektrifikované verzi označované Corsa-e své body, a to už od 17.11. Tak co? Dokáže obstát v nabité konkurenci?
Jirka Simon
Související články:https://www.motorvize.cz/v-ankete-ctenarske-auto-roku-2020-se-bude-vubec-poprve-hlasovat-on-line/