Land Rover Defender: kandidát na čtenářské auto roku #9

Land Rover Defender: kandidát na čtenářské auto roku #9

Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Jan Novotný

Tak jako každý rok se i letos chystá MOTORVIZE Fans Award , která pomalu ale jistě klep na dveře, neb již 17.11. budou všichni automobilový nadšenci mít tu možnost vybrat čtenářské auto roku 2020. Letošní ročník bude výjimečný především v tom, že porotci nebude pár vyvolených účastníků jednodenní akce, nýbrž vy všichni pomocí on-line ankety. Ráda vám všem nyní představím dalšího kandidáta, na tuto skvělou výroční akci MOTORVIZE, který statně zastupuje premium segment a pochází z britské automobilky Land Rover, která se specializuje na auta s pohonem všech čtyř kol a tento model vyrábí v námi blízké slovenské Nitře. Nový model Defender jsme mohli zaznamenat prostřednictvím upoutávky na novou bondovku a též v našem článku, kdy jsme měli tu čest si nového Defendera očíhnout v autosalonu Dajbych. Dokáže bondovské auto obstát v konkurenčním boji či dokonce vyhrát cenu nejvyšší – čtenářské auto roku?

Svého kandidáta na čtenářské auto roku můžete podpořit zde!

 

Exteriér: off-road moderního 21. století

Nový Defender zůstává díky své působivé hranaté siluetě stále jasně rozpoznatelný offroad, jen v moderním kabátku 21.století. Defender zůstává věrný své pověsti a představuje to nejlepší s terénních a užitných vlastností Land Roveru. Robustní, schopný, odolný. Zároveň pohodlný, moderní a technologicky vyspělý. Svou duši si zachová třeba skrze hranatou siluetu a další odkazy na slavný offroad od světel přes horní okno po rezervní kolo na víku kufru. Je to ryzí Land Rover, vyroben z nejodolnějších materiálů a testován na hranici možností. Přesto jde o zcela moderní, designově i technologicky progresivní auto.

Převis minimální hodnoty na přední i zadní straně vozu zajišťuje skvělé nájezdové úhly 38 a 40 stupňů s brodivostí až 900 mm, které velmi pomáhá program Wade. Tento program je součástí systému Terrain Response 2, kdy řidič může brodit hlubokou vodou s jasným cílem. Úplně nová generace modelu je poznat díky řady prvků, vyniká pak především malými okny po bocích střechy a zadními dveřmi s typickou zvenčí umístěnou rezervou, které jsou otevíratelné do strany. Defender je dostupný ve dvou verzích, a to v krátké 90 a klasické 110 pro 5, 6 a 7 lidí, kdy dopředu je možné opět posadit tři osoby jako v původním modelu.  V novém modernizovaném kabátku se též skrývá úplně nová hliníková podvozková platforma D7x, která má nezávislé zavěšení kol a odpružení vinutými nebo vzduchovými pružinami.

 

interiér: luxusní odolnost

Tak. jako exteriér, i interiér prošel zásadní obměnou, a to za účelem zvýšení jednoduchosti a praktičnosti, kdy běžné skryté části základní karoserie nebo šrouby jsou v novém model odhalené. Jako novinku též nacházíme volič převodovky na palubní desce, čímž bylo vytvořeno mezi prvními dvěma sedadly místo na třetí sklopné sedadlo tak, jak tomu bylo i v původním modelu Land Rover. Pyšnit se nový model může i velikostí prostoru pro zavazadla, který činí za druhou řadou sedadel 1 075 litrů a po sklopení druhé řady dokonce 2 380 litrů v dlouhé verzi. V krátké 90 verzi je pak schopný nový Defender i při velikosti hatchbacku odvézt až šest osob. Jednoduchost nám zde i vytváří odolná pogumovaná podlaha, která si snadno poradí s drobnými nehodami každodenním dobrodružství a expedicemi jednoduchým vyčištěním. V nabídce výbavy dodávané na přání najdeme například látkovou střechu, která kromě jiného poskytuje cestujícím ve druhé řadě Defenderu 110 zážitek ve stylu safari, tedy možnost v případě zastaveného vozidla postavit se a pohodlně sledovat okolí.

Tak jako je nový Defender odolný, je také vybaven moderními technologiemi. Spolu s tímto novým modelem přichází nový multimediální systém Pivi Pro, kdy je nová generace dotykového displeje uživatelsky přívětivější a nejpoužívanější funkce zadáte jen pár úkony s okamžitou odezvou. Na nové úrovni je zde také vzdálená aktualizace software (SOTA), kdy je tímto způsobem nově možné aktualizovat čtrnáct individuálních modulů. Vůz si stáhne potřebná data, zatímco zákazník bude spát doma nebo na nějakém velmi vzdáleném místě. Defender se tak bude v průběhu času zlepšovat bez toho, aby bylo nutné navštěvovat dealera značky Land Rover.

 

technika/technické vlastnosti

Platforma D7x automobilky Land Rover připravená pro extrémní použití je založena na lehkém hliníkovém monokoku. Cílem bylo vytvořit nejtužší karoserii, jakou kdy Land Rover vyrobil. Novinka je třikrát tužší než tradiční řešení založená na žebřinovém rámu. Nový Defender prošel před schválením výroby více než 62 000 testy. Podvozek a základní karoserie byly navrženy tak, aby obstály v extrémních testech značky Land Rover zahrnujících trvalé opakované rázy, které přesahují to, čím prochází klasická SUV a osobní automobily. Stálý pohon všech kol a redukční převodovka, mezinápravový diferenciál a na přání dodávaný zadní diferenciál vybavený elektronicky řízenou uzávěrkou zajišťují perfektní jízdu ať už v měkkém písku pouště, mrazivé tundře arktické oblasti nebo kdekoliv jinde.S novou generací modelu Defender přichází nastavitelný systém Terrain Response umožňující zkušeným řidičům individuální nastavení vozu dokonale odpovídající konkrétním podmínkám. Méně zkušení řidiči mohou díky inteligentní funkci Auto ponechat rozpoznání terénu na automobilu a ten následně sám upraví své nastavení. Stejně snadno jako přeplněné městské ulice zvládne také prudké horské výjezdy, překoná poušť nebo se vypořádá s mrazivými teplotami. Pečlivě naladěný podvozek zaručí jak potěšení z jízdy, tak prvotřídní komfort na dlouhých cestách a v jakémkoliv terénu.

Co se týče motorů, i zde máme širokou nabídku nejnovějších zážehových a naftových motorů, které obstarají potřebný výkon a nízkou spotřebu paliva v jakémkoliv prostředí. Paleta se v současnosti skládá ze zážehových jednotek P300 – čtyřválcový dvoulitrový motor a P400 výkonný třílitrový šestiválec vybavený mild-hybridní technologií (MHEV). Zákazníci si mohou vybrat také z trojice šestiválcových naftových motorů odlišujících se především maximálním výkonem: D200, D250 a D300. Nový defender letos doplní i Plug-in hybridní verze (PHEV) umožňující tichou jízdu v čistě elektrickém režimu a kombinovaný výkon neuvěřitelných 404 koní. Zajímavostí a společným prvkem všech motorizací je pro expedice připravená výjimečně velká nádrž, jejíž objem se pohybuje mezi 80 a 90 litry. I nízká spotřeba je u tohoto modelu inovací, a to například díky zcela plochému podvozku, který zlepšuje aerodynamiku (pouze 0,38 Cd) a je u všech dostupných variant Defenderu.

 

závěr a pozvání k on-line hlasování

Nový Defender zažil výrazné znovuzrození, které rozhodně stojí za pozornost. Přesto zůstal stejně skvostný a do jisté míry i výjimečný, a to nejen svými terénními schopnostmi, ale i designem, komfortem na palubě nebo velkými pohonnými jednotkami. V případě krátké 90 verze začínají české ceny na 1 322 167 Kč vč. DPH. Vcelku hezká cena za tak dobrodružné a luxusní offroad auto, přičemž je jasné, že za výbavu je nutné přihodit pár zlaťáků navíc. Nyní tak předávám prostor vám, fanouškům motorismu a široké veřejnosti, neboť je pouze a jen na vás, jestli dáte hlas novému Defenderu či ne. Už od 17.11. budete mít prostor jej patřičně ohodnotit!

 

Lucie Přádová

Sdílet: