Co mělo být v Ženevě představeno a kvůli koronaviru nebylo: BMW, Hyundai, KIA, Lexus a Toyota

Co mělo být v Ženevě představeno a kvůli koronaviru nebylo: BMW, Hyundai, KIA, Lexus a Toyota

Autor: Jiří Simon, Jiří Simon; GIMS; TZ automobilek · Fotografie: GIMS, automobilky

„Letošní Ženevský autosalon je minulostí,“ i tak bych mohl dnes začínat další z reportáží spadajících do miniseriálu „Co mělo být v Ženevě představeno a kvůli koronaviru nebylo.“ Měl bych navíc z části pravdu – GIMS 2020 je ale spíše zapomněním než minulostí, neb pro nikoho jiného krom pořadatelů vlastně nikdy nezačal. Bohužel. V předposledním ohlédnutím za zrušeným autosalonem si projdeme, co si pro nás připravovaly automobilky BMW, Hyundai, KIA, Lexus a Toyota. Pohodlně se posaďte, náš příběh pokračuje…

 

BMW: stálice ve znamení konceptu

Mnichovská značka patří mezi autosalonovou klasiku. Na každé výstavě, co jsem navštívil, představili nějakou pecku, a tak i na letošní ročník GIMS jsem byl pln očekávání. Nakonec v online tiskové konferenci představili „pouze“ elektrickou novinku, kterou BMW Group začíná psát novou kapitolu své historie. Jde o čistě elektrické Gran Coupé – BMW Concept i4, které spojuje elektrický pohon s charakteristickými vlastnostmi modelů značky BMW a předznamenává tím novou éru čisté radosti z jízdy. Concept i4 je předobrazem sériového provedení BMW i4, prvního čistě elektrického modelu prémiové střední třídy BMW, jehož výroba odstartuje v roce 2021. Vůz kombinuje moderní, elegantně-sportovní design s prostorností a funkčností čtyřdveřového Gran Coupé – a to vše s nulovými místními emisemi. Mezi hlavní trumfy pohonného ústrojí patří dojezd na vzdálenost 600 kilometrů, výkon až 530 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h za zhruba 4 sekundy a maximální rychlost přes 200 km/h. Jízdní kvality konceptu BMW Concept i4 však nelze vyjádřit pouhými čísly. Neslyšný přísun síly utváří zcela nové vnímání dynamiky.

Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design řekl:

„BMW Concept i4 přináší čistě elektrický pohon do DNA značky BMW. Jeho design je dynamický, čistý a elegantní. Jednoduše řečeno: je to dokonalé BMW, jen tak mimochodem s nulovými emisemi.“

Domagoj Dukec, ředitel BMW Design, dodává:

„Design vozu BMW Concept i4 má fantastické proporce, výrazně expresivní charakter a samozřejmě nechybí ani řada propracovaných detailů,“ „Uvnitř jsme díky prohnutému displeji velmi elegantně pozměnili typickou orientaci na řidiče. BMW Concept i4 současně přináší pocit trvale udržitelné radosti z jízdy. V rámci tohoto přístupu BMW Concept i4 přináší několik exteriérových a interiérových designových prvků, které se objeví jak u BMW i4, tak u dalších budoucích elektřinou poháněných sériových automobilů BMW.“

 

Hyundai: několik novinek nejen z Čech

Největší korejská automobilka, která má své výrobní závody i u nás, připravovala pro ženevský autosalon novinky v podobě modernizovaného modelu i30, který se u nás těší velmi vysoké obliby, zcela nové generace modelu i20 a také jedné lahůdky. Omlazená i30 přichází nejen s drobnými úpravami v exteriéru, ale i s modernizovaným interiérem, lepší konektivitou a v neposlední řadě s novými motory, které mohou být doplněny 48V mild-hybridní technikou, jenž se má starat o lepší využití energie z každé kapky paliva.

Novinkou je také nová generace vozu Hyundai i20. Ta má jako první vůz značky Hyundai v Evropě zcela nový design inspirovaný novým designérským stylem „smyslné sportovnosti“. I model i20 dostal do vínku 48V mild hybridní techniku, díky které značka optimalizuje hospodárnost svých modelů.

I Hyundai představil ve videoprezentaci koncepční elektromobil „Prophecy“ jako svou vizi budoucnosti a ukázal tak klíčové prvky jeho designu spolu s jeho vyspělou konstrukcí. Studie „Prophecy“ s nadčasovým designem klasických automobilů je inspirována designérskou filozofií „smyslné sportovnosti“ a ztělesňuje „optimistický futurismus“, který se zaměřuje na emocionální spojení mezi lidmi a automobily, a to udržováním rovnováhy mezi přírodou a vyspělou technikou i mezi emocemi a praktičností. Prophecy stanovuje v segmentu elektromobilů nová měřítka. Prodloužený rozvor a charakteristické kratší převisy elektromobilové platformy, propůjčují studii Prophecy ikonickou siluetu s dokonalými proporcemi. Výsledkem je nová konstrukce elektricky poháněného vozu. Jeho karoserie je definována naprosto čistými plochami a přirozenými křivkami v kombinaci s estetickou vyvážeností a funkčností. Exteriér studie Prophecy zaujme čistým a jednoduchým obloukem charakterové linie, která prochází od přídě k zádi. Progresivní pixelový systém osvětlení je integrován do světlometů, koncových svítilen a spoileru. Prophecy tak přebírá stylistické prvky prezentované studií Hyundai 45. Rovněž design interiéru studie využívá přednosti nabízené elektrickou platformou značky Hyundai, kterou sdílí s koncepčním vozem Hyundai 45. Zásadním prvkem je joystickový systém řízení, který poskytuje větší vnitřní prostor a cestujícím nabízí mnohem lepší výhled z vozu spolu s vylepšenou ergonomií sezení. Atmosféru uvnitř vozu Prophecy nepřetržitě osvěžuje integrovaná technologie čištění vzduchu.

 

KIA: především na vlně SUV

Další korejskou automobilkou je Kia a k té potom, co jsem strávil několik málo dní s Kia Stinger, mám až dalo by se říct osobní vztah. A tak jsem při nejmenším hořel nedočkavostí, jestli přivezou i spekulovanou novou podobu Kia Optima, která mě velmi zaujala svým designem jak interiéru tak exteriéru, navíc i slibovanými motorizacemi. Zatím se psalo a mluvilo o tom, že vůbec není jisté, jestli se tento model vůbec dostane do Evropy. Ale řekněte, nevypadá krásně? Se slibovanými 290 koňmi by byla Optima vysloveně žhavé želízko v tak nabitém segmentu. Hlavní očekávanou ženevskou novinkou od korejské značky byla nová generace vrcholového SUV Sorento. To má být podle prvních zveřejněných informací postaveno na zbrusu nové platformě. Z prvních fotografií vypadá Sorento jako velmi drsné velké americké SUV, na jehož designu pracovala tři designová studia značky z Koreje, Evropy a právě i Severní Ameriky.

 

Lexus: několik novinek a zmínka o elektrifikaci

Japonská prémiová značka si na švýcarský autosalon naplánovala hned tři evropské premiéry, které zahrnují nové produkty uváděné v brzké době na trh a koncepční model vyjadřující designovou a technologickou vizi budoucího elektromobilu značky.

Prvním z nich měl být koncept LF-30 Electrified. I Lexus plánuje elektrifikaci a právě LF-30 měl ukázat to nejlepší z moderního designu a technologií, které Lexus zvažuje pro své modely. Cílem strategie ‚Lexus Electrified‘ je nabídnout volbu, praktičnost a nadšení těm zákazníkům, kteří jsou připraveni opustit limity konvenčních pohonů.

Nový Lexus LC 500 Convertible se má připojit k vlajkovému kupé LC v roli ctižádostivého, nejatraktivnějšího zástupce značky Lexus. Vůz navržený s cílem vyjádřit elementární krásu se pyšní důrazem na každý detail, typickým pro značku Lexus, přitahuje pozornost se staženou i nataženou střechou a dokáže zprostředkovat požitek prý z jízdy oslovující všechny.

V neposlední řadě je tu nový UX 300e. Jde o první čistě elektrický vůz značky Lexus a současně první model, který se bude vyrábět pod zmíněným praporem strategie ‚Lexus Electrified‘. Jeho přednostmi jsou design a vysoká praktičnost originálního městského kompaktního crossoveru UX, stejně tak se pyšní kultivovaným projevem, jízdní dynamikou a všemi charakteristickými přednostmi vozů Lexus.

 

Toyota: lákala, hlavní novinka je však stále zahalena…

Toyota si na mezinárodní ženevský autosalon připravovala ve světové premiéře zbrusu nové SUV kategorie malých vozů, které bude spojovat široké zkušenosti získané výrobou malých vozů s pozoruhodnými tradicemi značky na poli SUV. Nové malé SUV by mělo kombinovat větší světlou výšku s inteligentním pohonem všech kol a nejmodernější technologií hybridního pohonu Toyota. Jeho finální podoba je však stále záhadou – v žádné z tiskových informací jsme ji totiž nenalezli.

Dále jsme mohli poprvé na evropském autosalonu spatřit novou Toyotu Yaris a Plug-in hybridní verzi modelu RAV4. Toyota je jedna ze značek, která pilně pracuje na vývoji vodíkového pohonu, a tak si pro Ženevu připravila i evropskou autosalonovou premiéru zbrusu nové Toyoty Mirai. Toyota působí i v oblasti motorsportu, a tak plánovala ve Švýcarsku ukázat nový GR Yaris po boku nové Toyoty GR Supra 2.0 (obě jako produkční/sériové verze), nejnovější Toyoty Yaris WRC 2020 a speciál Toyota Hilux Dakar 2020 Fernanda Alonsa.

 

Pár slov závěrem…

No a teď už nám nezbývá nic jiného než věřit, že příští rok bude vše v pořádku a pořadatelé motoristického svátku nebudou nuceni k žádným restrikcím omezujícím účast. Protože ať říká někdo opak, podle mě jsou autosalony stále důležité a považuji je za dobrou příležitost pro výrobce představit široké veřejnosti svoje koncepty a novinky. Chápu tvrzení mnohých, že online prezentace může stačit, ale podle mě si v internetovém prostředí může divák prohlédnout novinku jen z toho úhlu, ze kterého někdo pořídí záznamy. Na výstavišti si můžete udělat o novince lepší přehled i vy sami, mnoho věcí si můžete vyzkoušet, ošahat a v neposlední řadě, pokud nejde o koncept, si můžete do novinky sednout a udělat si na ni vlastní názor. Pokud mohu za sebe dodat jako podpis k článku svůj vlastní názor, musím považovat zrušení 90. ročníku švýcarského autosalonu za velké zklamání, k němuž nemuselo dojít. Osobně mě toto rozhodnutí tamější vlády mrzí a až se mě jednou bude někdo ptát na jednotlivé důvody, proč pokračuje soumrak autosalonů, tohle bude jeden z nich…

 

Jirka Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..