Lexus UX 250h: odvážně malý (a výstřední)

Lexus UX 250h: odvážně malý (a výstřední)

Hybrid, který popírá logiku. To se dočteme na první stránce akčního letáčku na nové UX, které doplňuje řadu SUV japonské prémiové značky. A i když výrobce tento svůj slogan vztahuje k hybridnímu pohonu, který mimochodem dovede prý jet až 55 % času ve městě na elektřinu bez nutného dobíjení, já bych si ho dovolil trochu rozšířit. 

Začněme ale z druhé strany – onen hybridní pohon je s městským SUV ideální kombinací – právě ve městě se totiž odehrává většina kouzel hybridu, což v překladu díky častému brzdění a tedy rekuperaci energie znamená celkem zásadní rozdíl ve spotřebě oproti nehybridním vozům. Nezpomaluje ho otravný start-stop, protože se rozjíždí na elektřinu a díky tomu je i hbitý a tichý. UX na první pohled působí především dosti vyzývavě – ne snad, že bych byl velkým podporovatelem moderních městských crossoverů, které toho s původními zakladateli kategorie SUV nesdílí, důkazem toho jest třeba i ten fakt, že námi testovaný kousek nedisponuje pohonem 4×4. Za chvilku si ale řekneme další důvod, proč pohon všech kol u takového auta paradoxně bohužel smysl nedává. Vyzývavě na mě nový model Lexusu působí nejen díky nevšedním a ostře střizeným tvarům inspirovaným japonskou kulturou, ale i díky zvolené barvě, ta oranžová mu prostě sekne. Na druhou stranu nutno podotknout, že do davu s ním rozhodně nezapadnete. A jaké takové “prémiové” mini SUV je? Dokáže předčit moderní hybrid má očekávání? A vejde se do jeho útrob (nákladových prostorů vůbec něco, když je tak “mini”?

 

Popírání logiky

Zpátky ale k popírání logiky – ono totiž UX z našeho českého, rize praktického pohledu tak trochu popírá logiku i vnitřním půdorysem. U malých hatchbacků se totiž výrobci odjakživa snažili a co největší maximalizaci vnitřního prostoru, které podřizovali vzhled i jízdní vlastnosti. Lexus na to šel jinak – do vínku dal své novince ostré křivky, příkladné odhlučnění, kultivovaný hybridní pohon a luxusní přední sedačky – komfort cestujících na předních sedačkách je tak opravdu maximální. Tato opatření však znamenala, že se UX musí spokojit s kufrem menším než má hatchbacková Fabie. Částečně je to dané tím, že volitelně lze auto nakonfigurovat s pohonem 4×4 řešeným elektromotory na zadní nápravě, které ubírají část kufru (u 4×4 tak nemáte úložný prostor uprostřed kufru pod víkem), taktéž se ale pod víko musí vejít baterie, které se u kratšího SUV jinam nevejdou. 

 

Vnitřní prostor

Nicméně i když s Lexusem UX nebudete králem Ikei, tak po sklopení zadních sedaček se naskytne celkem decentní rovinný prostor, kam ve dvou lidech naskládáte i třeba kola a jiné sportovní vybavení. Kouzla na zadních sedačkách s tvarem a půdorysem auta moc čekat nelze, ale sedák je dostatečně dlouhý a sedadla pohodlná, i když prostornosti ve třech lidech brání hlavně zužující se horní část auta. Že se s dospělými vzadu příliš nepočítalo dokazuje i fakt, že výplně dveří jsou z tvrdého plastu.

Když ale přesedneme dopředu, čeká nás úplně jiný svět. Luxusní kožená prošívaná sedadla v bílé barvě, příkladné tvarování, kůží potažená palubní deska, krásné průduchy klimatizace a skvěle do ruky padnoucí volant a další detaily naprosto dostávají pověsti vyšších modelů značky. Konkrétně testovaný model dorazil v prostřední výbavě Prestige, kde bohužel relativně malý 7” displej na prostoru dimenzovaném pro 10” působil trochu jako pěst na oko – vzniká zde totiž poměrně nevzhledný matně plastový rámeček o velikosti, díky níž by se dalo přemýšlet, zda vůbec ještě jde o “rámeček”. To ale samozřejmě není taktika jen Lexusu, dělají to tak bohužel i ostatní výrobci prémiových vozidel. Co mě ale mrzí možná více, je absence konektivity Apple Carplay/Android Auto. To by dnes měl být už standard a Toyota/Lexus je prakticky poslední, kdo to ve většině svých autech v Evropě neumí. Popravdě nevím důvod, dealeři slibují, že systém půjde upgradovat, ale upřímně u prémiových aut už i včera bylo pozdě. 

Naštěstí tu je ale navigace Lexus Premium Navigation, která funguje obstojně a je dostupná už od verze Comfort Top, jenž bude nejspíše nejprodávanější verzí UXka, a to zejména i díky aktuální akční nabídce se zvýhodněním přes sto tisíc Kč. I úplně základní verze “Elegance” přichází s adaptivním tempomatem s semi-autonomní jízdou, přednárazovým systémem a LED světly s automatickým přepínáním dálkových světel, za což náleží Lexusu pochvala. 

 

Jízdní vlastnosti ve jmému hybridu

Co je ale na hybridním UX vůbec nejzajímavější, to je jízdní projev. Ten je totiž jako dělaný do města. Nejenže se spotřeba pohybuje okolo až absurdně nízkých 4 litrů na 100km, ale také vás auto dokonale odizoluje od zevnějšku. Kombinace jízdy na elektřinu v nižších rychlostech, příkladné aerodynamiky a odhlučnění je návyková a pokud bych si měl vybírat auto do města, byl by to nejspíše právě hybrid od Lexusu. To navíc umocňuje funkční adaptivní tempomat s vedením auta v pruhu, díky kterému si v koloně i skoro odpočinete. Na můj vkus tento asistent semi-autonomní jízdy ovládá volant možná až moc velkou silou, ale to je asi otázkou zvyku. 

K dispozici je i volič jízdních režimů, celkem netradičně umístěný vedle přístrojové kapličky. U verzí mimo F-Sport máte na výběr ze tří režimů – Eco, Normal a Sport. F-Sport pak přidává ještě režim Sport + a Custom, kde můžete mít volitelně i adaptivní tlumiče. Ona tichost a kultivovanost se vytratí právě v momentě, kdy přepnete na sportovní režim. Tam už  kombinace hybridu a CVT převodovky začíná být trochu hlučná – sám jsem tento režim ale prakticky nepoužíval, auto má velmi dostatečnou dynamiku i v normálním režimu. Překvapivě si i celkem obstojně poradí se zatáčkami, na poměry SUV zde náklon do strany prakticky není znát. Může na to mít vliv i světlá výška, která činí 160 mm – pro srovnání – i třeba hodně sportovně střižená X2 má 182 mm. Ne nadarmo se o UX dlouho mluvilo jako o nástupci Lexusu CT, nicméně podle dostupných informací zatím tento hatchback s o 2 cm nižší světlou výškou v nabídce japonské automobilky zůstane. 

 

Závěr – “sport” ano, “utility” ne

Lexus UX vystupuje z řady se vším, co k tomu patří. Není sterilní a rozhodně se nezavděčí všem. Také ale není jen další malé SUV – svým ostře tvarovaným exteriérem, sofistikovaným jízdním projevem, návykovým hybridním pohonným ústrojím, tichostí a příkladným zpracováním interiéru dává najevo svou výjimečnost. Jasně, je tu pár věcí, které je nutné mu odpustit a které konkurence umí lépe – nejvíce mi vadily asi drobnosti okolo infotainmentu (CarPlay, malý displej mimo nejvyšší výbavy, trochu krkolomné ovládání přes touchpad), nicméně i to je trochu daň za jedinečnost Lexusu, kterou jsem ochoten mu odpustit.

 

Jirka Chomát

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..