Toyota RAV4 hybrid 2WD: městský crossover 21. století

Toyota RAV4 hybrid 2WD: městský crossover 21. století

Toyota RAV4 hybridV Evropě se autům s čistě spalovacím pohonem šlape po krku již několik let. Poslední dobou navíc stále přituhuje a ještě přituhne. Nové regule pro průměrné emise na výrobce, která začnou platit od nového roku, jsou opravdu „šílená“. Proto nás v následujících měsících čeká doslova invaze elektrických a hybridních modelů všech značek. Vlastně to je jenom pár dní, co i češi přidali svoje želízka do ohně. Toyota již má s hybridním pohonem letité zkušenosti. Ono už je to více jak 20 let, co Toyota představila svoji první generaci dnes již legendárního, hybridního Priusu. Od té doby Toyota rozšířila svůj hybridní pohon prakticky do celeho modelového portfolia. Jirka tu před nedávnem měl zcela novou Toyotu RAV4 hybrid 4×4 (Odkaz na článek) v bílé barvě s černou střechou. Budete se divit, ale předemnou dnes stojí úplně stejný vůz. Teda jde o stejně bílou RAV4 Hybrid s černou střechou, avšak s jedním malým rozdílem. Ta „moje“ má poháněná pouze přední kola. I vzhledem k doposud velmi pozitivnímu hodnocení právě od kolegy nebo podstatným vylepšením či velikostnímu nárůstu, čímž mezigeneračně legendární SUV této japonské značky prošlo, jsem se na něj hodně těšil. Stále více zástupců této kategorie (C-SUV) se navíc rodí jako “městský crossover”, tedy bez pohonu všech čtyř kol, neboť jej pro většinu svého používání jeho majitelé nepotřebují. Čím vším zaujme? A jak je na tom srovnání 2WD vs. 4WD, co spotreba? To vše mě dnes zajímalo!

 

Na první pohled se určitě líbí!

Nebudu se nijak rozepisovat o jednotlivých prvcích designu či interiéru, spíš to vezmu z mého pohledu. Nová Ravka, oproti své předchůdkyni, docela povyrostla. Na první pohled je to takové velké (v našem případě) bílé monstrum. Toyota představuje v posledních letech modely s futuristickým designem (viz HR-V či Prius), nová RAV4 má ale až nečekaně usedlé hranaté linky karoserie. A já musím přiznat, že se mi nový design vcelku líbí. Interiér Toyoty RAV4 je velmi dobře zpracovaný a použity jsou opravdu kvalitní materiály, až mě to překvapilo, neboť takto vypadají v interiéru spíše prémiové vozy, takže za mě určitě palec nahoru. Vnější rozměry se odrážejí i v interiéru, který je vzdušný a prostorný, jak vpředu, tak na zadních sedadlech. Dalším milým překvapením jsou sedadla. Ta jsou svým tvarem velmi podobná těm z nedávno testovaného Lexusu ES a svoji polohu si v nich najde snad každý. Teda až na to, že sedadlo spolujezdce nelze nastavit výškově, což osobně upřímně v již docela dobře vybaveném vozu vůbec nechápu. Interiéru bych ale vytknul dvě, dle mého názoru, velké chyby. První z nich je multimediální systém, který je velmi strohý a nepodporuje konektivitu mobilních telefonů přes Android Auto a Apple Car. Nicméně Toyota tvrdí, že tento nedostatek bude brzy “opraven” v jedné z následujících aktualizací. Druhý problém, na který jsem narazil, je odhlučnění interiéru. Do vozu proniká příliš mnoho hluku z venku. Nejde to od podvozku, ten je odhlučněn velmi dobře, ale dveřmi. Hlavně těmi pátými proniká do vozu hluk okolního provozu. Jedno jsem takhle stál v koloně a za mnou zastavila multikára. Nebudete mi věřit, ale já si prostě musel připadat, jak kdybych ji měl na zadním sedadle a ne metr za autem. Auto za milion by si hold zasloužilo lepší akustický komfort, jinak samozřejmě nejde o nic tragického.

 

Za volantem – především příjemně

RAVku pohání 2,5litrový atmosferický motor spolupracující s elektrickým motorem. Výkon celého systému je 218 koní a ten je přenášen přes automatickou převodovku e-CVT pouze na přední kola. Je to shodný pohon, co měl Jirka před několika týdny (až na možnost připojování zadních kol v jeho případě) a vlastně ten samý systém byl i v útrobách nedávno testovaného Lexusu ES 300h. Celý pohonný systém je na cca 1600 kilo vážící SUV naprosto dostačující, z nuly na 100 km se rozjede RAVka za 8,4 sekundy. Hybrid si ale lidé nekupují na to, aby trhaly rekordy na čtvrt míle nebo na překonávání maximálních rychlostí, nýbrž na to, aby jezdili úsporně. Už jsem to tu psal, jízda s hybridem na spotřebu, to je životní styl :). A pokud se řidič alespoň trochu snaží, nemusí být ani žádnou brzdou provozu. Já osobně mám rád auta pružná a zábavná, ale u hybridů se to ve mě nějak přepne a umím si užít i ekojízdu. Ono vlastně i se svým rodinným autem jezdím spíše úspornějším stylem, než sportovně, přece jen dvě malé děti v autě ve mně utlumí závodníka za volantem. Rozhodl jsem se tak podrobit velkou Toyotu pořádným testem spotřeby a výsledek, si myslím, není špatný. RAV4 a i další hybridní auta se nejlépe cítí v městském provozu, i když propozice RAVky nejsou úplně ideální pro proplétání se úzkými uličkami starého města. K tomuto provozu pak příliš ani nepřispívá poměrně malý rejd. Ano moje první cesta byla striktně městská a chytil jsem i silný provoz v Praze, hybrid si za ujetých 200 Km čistě ve městě řekl o skvělých 4,7 litru benzínu na 100km. Ano, zní to neuvěřitelně, atmosferický dvouapůllitr ve měste umí jezdit pod 5 litrů. Snažil jsem se v klidu dojíždět do křižovatek, žádné prudké rozjezdy (i když těm jsem se občas neubránil) a celkově jsem se snažil o maximálně plynulou jízdu. Při poposkakování na obvyklých pražských místech, jako je Legerova, Wilsonova a další, jela RAVka téměř pořád čistě na elektřinu. Následně jsem vyjel směrem na Brandýs po okreskách a pak na dálnici, tam už to je samozřejmě se spotřebou horší, ale zase hodně záleží na stylu jízdy. V klidu se po okreskách dá jezdit za 5,2 a po dálnici mírně nad 6 litry. Ale u dálnice musím podotknout, že na nízkou spotřebu je nutné držet tempomat na uzdě okolo 120 km/h. Při vyšších rychlostech začne spotřeba razantně stoupat. Do těchto “výšin” se tak raději nechci pouštět. Celkové týdenní soužití s Toyotou RAV4 hybrid se ustálilo na  průměru 6,2 litru na 100 km, což je o litr a půl více, než tvrdí výrobce. Opravdu si nedokážu představit styl jízdy, kterým bych docílil avizované spotřeby 4,6. Neříkám, že je to nereálné, ale to už bude řidič opravdová brzda provozu. Nicméně ani naše výsledná spotřeba mi nepřijde na takto velký vůz s 2,5litrovým motorem nijak špatná. Řízení velkého SUV je přesné, s dobrou odezvou. Jediné, co by mohlo být lepší, je poloměr otáčení. Naopak k podvozku nemám žádnou připomínku, ten je pevný a přitom komfortní, žádné moderní tvrdé SUV. Ideální na dlouhé cesty po českých tankodromech, tedy silnicích nižších tříd.

 

Těšme se na hybridy…

Jak jsem psal v úvodu, hybridy na našem trhu začnou rapidně přibývat. A já osobně si myslím, že to je lepší cesta, než downsizing. Právě nová generace Toyoty RAV4 s hybridním ústrojím čtvrté generace je toho zářným příkladem. Velké auto s prostorem pro 5 osob, velký motor s dostatkem síly, přitom rozumná spotřeba. K tomu navíc zpracování na úrovni prémiovky, a to vše pod milion korun. To zní až skoro jako dokonalý recept, tak uvidíme, jak budou vypadat prodeje nové RAVky. Háčkem může být její provoz snad jen pro majitele, kteří využívají především delších (nedejbůh rychlejších) dálničních přesunů – tam hold hybrid svůj potenciál ani pořádně využít nemůže. Jistě si pamatujete na srovnání tří velkých SUV, které jsme testovali v březnu (Koleos, CR-V a Kodiaq). Nová RAV4 by dle mého názoru pěkně zamíchala pořadím našeho testu. Ano, až tak mě velmi mile překvapila…

 

Jirka Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..