Citroen C5 Aircross: Francouz s esem v rukávu

Citroen C5 Aircross: Francouz s esem v rukávu

Citroen se v posledních letech vydal už několikrát svojí vlastní cestou a upřímně – nás to baví a věříme, že v tom nejsme sami. Všechno nastartoval extravagantní a kontroverzní model Cactus, od té doby si jde Citroen svou vlastní cestou a snaží se odlišit, nabídnout něco jiného, něco víc než jeho francouzský bratr od Peugeotu.
Když se řekne Citroen C5, mnoha lidem se vybaví ten klasický velký rodinný houpavý sedan, který jako poslední používal „ultra pohodlný“ hydropneumatický podvozek. To už je ale minulost. Momentálně se nacházíme v době „SUVéčkové“, takže bylo skoro jasné, že nová „cépětka“ musela přijít jako SUV, jak se ale odlišit? Jak nabídnout lidem zase něco víc, než všichni ostatní v už tak velmi nabitém segmentu? Lehké to nebude mít i díky skutečnosti, že se právě Citroen do třídy C-SUV dostává vůbec jako jeden z posledních. I tak na to šel od lesa a vrátil se ke kořenům – čerpal totiž ze svojí vlastní historie. Jak? To se dozvíte už dnes…

 

Tajná zbraň schovaná opět v podvozku

Pojďme rovnou k věci, Citroen vsadil opět na pohodlí a zapracoval na podvozku. Ve spolupráci s firmou KYB vyvinul nové tlumiče, které by měli v řidičích navodit stejný pocit jako na tehdejším hydropneumatickém podvozku. Technologie se nazývá progressive hydraulic cushions a jedná se o tlumiče s takzvanými hydraulickými dorazy. To hodně zjednodušeně znamená, že celkový zdvih pístu je rozdělen do tří částí. Ta hlavní a pracovní část se nachází ve středu pístu, naopak druhá a třetí část je až na koncích zdvihu v dorazech a tím pádem nejsou dorazy gumové ale hydraulické. Dost bylo teorie, teď si řekněme, jak to fungovalo v praxi. Pokud se bavíme o běžném cestování, budete spokojení. C5 jsme si vyzkoušeli na cestě do Mostu a zpátky a když budeme konkrétní, tak svým pohodlným houpavým podvozkem uspala celou mojí posádku.

Možná i překvapivě v cépětce najdeme i tlačítko SPORT. Rozhodli jsme se tak vyzkoušet i svižnou jízdu po okreskách. Ačkoliv podvozek funguje skvěle, utvrzuje nás ve všeobecném tvrzení, že tlačítko SPORT do pohodlného rodinného SUV nepatří. Kromě vytočeného motoru žádný velký sportovní zážitek nepřijde a nebyl důvod tohle kouzelné tlačítko více používat.

Cestování s C5 je především opravdu pohodlné, ale pořád se mi v hlavě točila myšlenka, že jsem od toho možná čekal přece jenom ještě víc. Nicméně dal jsem jí ještě šanci, protože v autě je ještě jeden ovladač, který se mi zdál mnohem zajímavější – volič jízdních režimů (Písek, Bláto, Sníh a Normální režim). Rozhodli jsme se C5 prohnat po louce, písčinou cestou v lomu i po úzké lesní zmáčené cestě a zůstali jsme „čučet s otevřenou pusou“. Tohle je přesně to, co jsme chtěli vidět, to je ta tajná zbraň Citroenu. Auto reagovalo skvěle na každém povrchu i ve velké rychlosti a přitom si podvozek držel svojí pohodlnou houpavost. Naopak v lese se auto valilo i bahnem vpřed, bez náznaku protočení kol. Tohle se Citroenu povedlo, je potřeba myslet na to že Citroen nenabízí verzi 4×4, ale i tak si troufám říct že díky systému GripControl je C5 připravena na všechny nástrahy, které na ní z běžného užívání mohou čekat.

 

Lichoběžníky všude kam se podíváš!

Dost bylo o podvozku, teď k designu nové C5tky. Jak už jsme zmiňovali Citroen se odlišuje a jde svojí cestou. Jako výrobce se v poslední době vyžívá v opakování stejného motivu napříč celým autem – například u Cactusu to byl Airbump. U C5 je to tvar lichoběžníku, který najdete úplně, ale opravdu úplně všude, kam se podíváte a nám se to líbí! Celkově na vás nový Citroen působí zábavně a mohutně, cítíte se v něm opravdu bezpečně. Možná vzhledem působí i větší než ve skutečnosti je. Kdybyste jej totiž chtěli v modelovém portfoliu PSA někam konkrétně zařadit, nepochodíte. Všemi rozměry je totiž někde na rozhraní modelů 3008 a 5008 od mateřského Peugeotu, což je ale vlastně taky dobře. Dobře je to především proto, že je sám sebou a my tak nemusíme přemýšlet, jestli je lepší nebo horší než Peugeot. Po designové stránce vypadají na Citroenu poměrně dobře i dělené přední světlomety (rozhodně lépe než v jednom kontroverzním českém případě). Ty mimochodem už dnes spoléhají výhradně na LED technologii – blinkr kombinovaný s denním svícením je tak opravdu efektní. K vnějšku si dovolím ještě jednu poznámku. Říká se, že šaty dělají člověka a pak taky, že kola dělají auto. Ano, bez designových kol z lehkých slitin by to nešlo. Co se týče barvy karoserie tak, barva na našem testovaném modelu byla vybrána naprosto příhodně. Troufnu si tvrdit, že onu oranžovou (dámy odpustí, pokud jsem jen typicky barvoslepý chlap a správný odstín je spíše světle červená) jiný výrobce nenabízí. A právě díky velké míře individualizace je nový Citroen tak atraktivní.Pokud nechcete tolik vybočovat z davu,, vyberete nějakou „klasickou“ barvu, nám se ale nápaditě líbí ta naše…

Baví nás také interiér, který na rozdíl od Peugeotu nepůsobí tak galakticky a vesmírně, ale máte v něm příjemný rodinný pocit. Jako vždy u nových Francouzů oceňujeme skvělý volant a sedačky které nám vyhovovali jak na dlouhé cestě, tak i v terénu a hlavně, vypadají úžasně! Nemají sice nijak výrazné boční vedení, ale to přeci jen už vzhledem k určení vozu vyloženě nepotřebujete.
Abychom pořád jen nechválili, našli se během testu nějaké drobnosti, které nám vadili. Trochu nás překvapilo sezení vzadu. Citroen se snažil rozšířit prostřední sedadlo, aby získal 3 stejné sedačky, což se sice povedlo, ale bohužel na úkor těch krajních. Stručně řečeno, i když je vzadu prostoru hodně, tak pokud vezete dva pořádné chlapáky, nesedí se jim v ani jedné ze tří sedaček úplně dobře. Jako další nás znervózňovala trochu pomalá odezva dotykového audiosystému, například při volení trasy navigace, ale není to nic, co by nefungovalo, jen to chce více trpělivosti.

 

Starý dobrý 2.0 HDI

Možná se budete divit, ale k motoru vám toho moc nepovíme, protože mu není moc co vytknout a ani moc co nového zmínit. Pod kapotou šlape staré, dobré, lety prověřené a hlavně vypilované HDI od Peugeotu. V našem testovaném modelu šlo o 2.0 BlueHDI, které díky zabudování všech moderních technologií plní poslední nařízení pro moderní vznětové motory. Disponuje výkonem 130 kW a shodli jsme se, že na rodinné SUV je to dostačující porce pro bezpečné předjíždění a svižnou jízdu. Na dnešní poměry velký motor se slušným výkonem v nás evokuje dojem, že by měl i hodně vydržet, ale to ukáže až čas. Každopádně palce nahoru pro Citroen, že pořád drží tenhle motor naživu. Upřímně se musím jen chvilku zastavit u spotřeby. Ta se sice zastavila za dobu našeho testování na hranici vcelku rozumných 7 l/100 km, ale o moc níže jsme se prostě nebyli schopni dostat. Snad bych i naivně čekal, že rozumným stylem by měl jezdit i za 6, ale s tím jsem nepochodil. Hold velké a poněkud těžší SUV nemůže být zároveň i superekonomické.

 

Verdikt: rodinné auto co se nebojí ušpinit

Pokud si zvolíte Citroen C5 Aircross, vydáte se svou vlastní cestou, a tak to vlastně asi bylo myšleno už od začátku. Myslíme si, že Aircross je dobrá alternativní volba, pokud bydlíte někde, kam nevede úplně dobrá cesta, ale nechcete si kvůli tomu kupovat čtyřkolku a tahat ji s sebou i jinde než posledních pár stovek metrů k bydlišti. Funguje skvěle na dlouhé cesty a díky svému obrovskému „rejdu“ se neztratí ani ve městě. V celkovém hodnocení toho není moc co vytknout, a teď už asi jen záleží na preferencích každého z nás a na cenové politice českého zastoupení, poměr cena/výkon ale zatím vypadá vcelku slušně, a to hlavně v porovnání s některými německými konkurenty, jejichž cena mnohdy nemá problém přesáhnout jeden milion korun – to u Citroenu dokážete jen v nejvyšší specifikaci. „Rodinné auto, co se nebojí ušpinit,“ hodnotíme jej. Jen tak dál! Ve Škodovce se mají čeho bát…

 

#HORIZONTFULL Team

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..