Yamaha Ténéré 700: cesťák stvořený nejen pro dobrodružství

Yamaha Ténéré 700: cesťák stvořený nejen pro dobrodružství

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

Nová Ténéré 700 se stala pojmem snad ještě dřív, než se dostala do prodeje. Když se před třemi roky objevily první fotky a video černého prototypu T7, bylo jasné, že Yamaha chystá něco skutečně zajímavého. A co potěšilo ještě víc, byl fakt, že se tahle sériová mašina od T7 téměř vůbec neliší. V posledních několika letech jsou cestovní endura hodně v kurzu, čemuž odpovídá i nabídka na trhu. Nabito je nejen v segmentu velkých cesťáků, ale hemžit se to v moto světě začíná už i menšími motorkami s objemem pod litr. Právě tyhle menší cestovní motorky jsou ideální volbou pro každého motorkáře, který chce zvládnout náročnější terén a zároveň se občas vydat po asfaltce. U větších mašin to bývá spíš naopak – převaha asfaltu a občas i výjezd mimo něj. Ténéré má v tomto segmentu slušnou konkurenci, a to sice v podobě Triumphu Tiger 800 XCa, BMW F 850 GS nebo KTM 790 Adventure a Adventure R. Takže mě samozřejmě zajímalo, co dalšího může nabídnout. Je alespoň z poloviny taková, jakou ji Yamaha slibovala?

 

Master of simplicity

Název Yamaha 700 Ténéré 2020 není tak předpojatý, jak by se zprvu mohlo zdát, tedy zmenšenina Super Ténéré. Jde o zcela novou motorku střední velikosti vyladěnou primárně na ježdění mimo asfalt. Yamaha se rozhodla vytvořit civilní motorku ve spolupráci s rally závodníky, a do vývoje modelu zapojila své bohaté konstruktérské znalosti a zkušenosti. Pro novou Ténéré vyvinuli štíhlý 39palcový rám z vysokopevnostní oceli, který skvěle balancuje tuhost a pružnost. Jen pro zajímavost, návrhářský tým, který má „Ténérku“ na svědomí, sídlí v Itálii, avšak motorka je pro Evropský trh vyráběná ve Francii. Upravený model pro Severní Ameriku se pak vyrábí v Japonsku. Tudíž se dá říct, že naše testovaná motorka i metaforicky procestuje celý svět, než dosáhne svého plného potenciálu.

Design motorky je jednoduchý, funkční a pokud máte rádi pravověrná endura a ježdění mimo silnice, bude pro vás ztělesněním dokonalosti. Se čtyřmi pronikavými LED světlomety, přední minimalistickou maskou připomínající Bumblebee z Transformerů a nízko posazeným chraplavým výfukovým systémem si Ténéré 700 oblíbí doslova každý. Pohled na svisle namontovaný štíhlý LCD displej a vysoký štítek nás přenese v čase na rally Dakar. Displej přehledně zobrazuje všechny potřebné informace. V okénku v horním pravém rohu vidíte aktuálně zařazený rychlostní stupeň, přehled o všem ostatním najdete na středovém displeji. Po stranách naleznete tři tlačítka, kterými se vše (co vše? Funkce?) ovládá. Tak malý počet tlačítek je u dnešních motorek opravdu raritou. Zde Yamaha zaujala svobodný přístup ke všem elektronickým pomůckám a vychytávkám ve stylu – „je to na vás“.  Pokud chcete mašinu vzít do terénu, tak to zkrátka musíte mít v ruce. Jediné, co motorka zajistí za vás je… ABS, i to se ale dá vypnout třetím tlačítkem na displeji. Zapomeňte na kontrolu trakce nebo jízdní režimy. Nová Ténéré nic takového nemá, místo toho nabízí pořádnou porci zábavy. A aby byla motorka ještě připravenější na cestování mimo silnice, lišta nad displejem vyobrazuje připojení ke smartphonům, GPS nebo roadbookům. K napájení slouží dobře umístěná standardní 12V zásuvka.

 

Motor, motor, motor a převodovka

Dvouválec Crossplane 689 ccm (CP2) šlapající v této Yamaze je dokonalou lahůdkou. Dle Yamahy je CP2 hodnocen jakožto nejspolehlivější motocyklový agregát na trhu. To jsou opravdu sebevědomá vyjádření. Yamaha má ale k dispozici data z nezávislého testování v Německu a právě ty jednotku řadí na první místo ve spolehlivosti. No a CP2 u Yamahy MT-07 a Ténéré 700 je identický, teda alespoň mechanicky. Je tedy jasné, že u Ténéré si museli v Yamaze pohrát s mapováním vstřikování paliva, převodovými poměry nebo optimalizováním krouťáku. Ve finále tak motor zapřáhne 72 koní při 9000 ot. / min. Nemusí se to zdát moc, ale tohle naladění je pro Ténéré perfektní a výkonu má přesně tak akorát.

Jako skvělou volbu pro tento typ motorky hodnotím robustní motor, skvěle odstupňovanou převodovku a lineární tah už od nízkých otáček. Motor CP2 se točí jemně a skoro bez vibrací, přispívá tak k celkovému komfortu jízdy. Dobré odstupňování šestistupňové převodovky bez znatelných mezer také zvyšuje hodnocení motorky jako celku. Dá se s ním jet pomalu na jedničku skoro až na volnoběh, bude-li to v terénu potřeba. Můžete taky ale pořádně zatahat za plyn a šotolina, bahno a písek za vámi budou tvořit závoj jak pro nevěstu i na čtyřku. Aby to ale nevypadalo, že Ténéré je motorka jen do terénu, tohle všechno se dá uplatnit i na rovných silnicích a dálnici. I když motorka není supersportem a maximálku má omezenou na 170 km/h, na asfaltu se neztratí.

 

Víc než na první dobrou

Konečně přišla středa a já si šel své Ténéré 700 vyzvednout. Manipulace s motorkou je hned zprvu jednoduchá a pohodlná. Ergonomicky působí jako téměř perfektní stroj. V továrně ji obuli do pneumatik Pirelli Scorpion Rally STR. Vzorek má velkou blokovou konstrukci, která se ukázala být velmi dobrým kompromisem pro jízdu na asfaltu i terénem. Pokud nechcete vyloženě crossku do bahna, tyhle gumy fungují dobře na asfaltu i na štěrku, písku, polních cestách, zkrátka kdekoliv, kam vás cesty-necesty zavedou. Pojďme ale zpátky na silnici, kde jsem testování začínal. Upřímně řečeno, na asfaltu mě Tenerka moc příjemně překvapila. Jakožto terénně vypadající enduro s 21palcovými koly nepůsobí zrovna jako silniční dravec, přesvědčí však o opaku. Celkově je motorka velmi dobře vyvážená, má úzký profil a těžiště docela nízko. Jistota v ovládání, stabilita a možnost divokého přehazování zprava doleva dávají jízdě jinou dimenzi. I přes přední jednadvacítku se skládá do zatáček svižně jako harmonika. Na okreskách se jezdec vyblbne a v klidu udrží krok i s motorkou určenou na silnici, jak jsem si mimo jiné mohl vyzkoušet. A navíc jsem si to strašně užíval. Díky krátce a dobře odstupňovaným převodům se ukázalo, že výkon motoru je při nejmenším dostačující, a když jsem ji trochu víc točil, nikdy jsem neměl pocit, že mi nějaký koník schází. Odpružení motorky výborně spolupracuje a žehlí nerovnosti českých okresek plnou parou.

 

OFF THE ROAD

Po blbnutí na okreskách jsem se konečně dostal mimo asfalt. Je čas dát jí trochu napít. Možnosti nastavení jsou u téhle Yamahy opravdu“user fiendly”. Zastavit – zmáčknout tlačítko ABS – vyčkat až se vypne – jedeme. Maximální nadšení. Žádné mapy, žádná trakce, nic zbytečného. Čistě odvedená mechanická práce (ABS je holt povinnost pro homologaci). Jak jsem se při jízdě cítil? Zabahněnej a vysmátej!. Odpružení patří mezi jedno z nejlepších. Konstantně pohlcuje nerovnosti a vyvažuje temperamentní jízdu tak, že ji stále máte pod kontrolou. Rovnováha je skoro 50:50 mezi předkem a zadkem, takže si můžete hrát s balancí a přenášet váhu dle potřeby. Ovládání motorky a ergonomie jsou pro jízdu v terénu jako stvořené. Ténéré má i překvapivě pohodlné sedlo, pevné stupačky a výborně tvarovanou nádrž, jízda v sedě i ve stoje je zážitek. V neposlední řadě, brzda i spojka jdou bez problémů ovládat dvěma prsty. Abych však jen nemazal med kolem huby, přidám jednu výtku. Mohla by být o pár centimetrů nižší… (nebo jsem měl víc vyrůst). I s mými 180 cm výšky to mám při stání jen tak tak.

 

verdikt: Víc než jen výborná

Yamahu Ténéré 700 model 2020 celkově hodnotím jako výjimečnou motorku s enormními možnostmi v terénu a s opravdu překvapivými schopnostmi na silnici. Ve své třídě patří naprosto zaslouženě mezi ty nejlepší. Perfektní konstrukce, vyváženost a mokrá hmotnost 204 kg dělá z Ténéré ovladatelnou a zábavnou motorku. Jen si dávejte pozor, abyste té zábavě nepropadli moc a neplácli sebou, jako já. Inženýrům z Yamahy se povedlo i v dnešní době vytvořit vysněnou motorku, která vám ve své jednoduchosti nabídne obří porci potěšení. A ještě ke všemu, za rozumnou cenu (250.000 Kč).

 

Jirka Babický

Sdílet: