KTM 1290 Super Adventure S: pro zábavu i na denní ježdění

KTM 1290 Super Adventure S: pro zábavu i na denní ježdění

Velká cestovní endura jsou v posledních letech jednou z nejoblíbenějších kategorií mezi motocykly. Ikonou kategorie je BMW R 1200 GS Adventure ve všech svých modifikacích, ale i ostatní výrobci mají svá želízka v ohni. Jedním z nich je KTM. Vrcholným modelem, který KTM tento rakouský výrobce nabízí, není žádný obyčejný Adventure, je to rovnou Super Adventure, a to hned ve dvou variantách S a R. My se blíže podíváme blíže na spíše silniční variantu KTM 1290 Super Adventure S  v modelovém ý ročníku 2019. A uvidíme, jestli si název Super Adventure zaslouží. S KTM 1290 Super Adventure S Právě s tímhle strojem mám na začátku června léta najeto už cca 2 000 km. Motorku používám jak pro příležitostné dojíždění do práce, cesty po městě, ale také jakmile je počasí a víkend, se snažím se uniknout z města na oblíbené okresky s nádhernými zatáčkami. Co vše tedy přináší, čím vším může překvapit a jak dopadne v celkovém hodnocení? To vše si zodpovíme…


Technika pro 21. století

Motorka patří, alespoň papírově, na špičku mezi cestovními motocykly. Když se podíváte na web KTM, najdete zde Super Adventurrue ve verzi S a R. Na první pohled zaujme děleným předním led LED světlometem, mohutnou nádrží a skvěle propracovanými detaily. Designéři v KTM odvedli výborný kus práce. Moje verze je v klasické oranžové, tak jak má KTM vypadat.

Jeden z hlavních rozdílů ním z hlavních rozdílů mezi variantou R a S je v zavěšení a tlumičích. Zatímco model R-ko využívá ručně nastavitelné tlumiče WP, S-ko dostalo do výbavy polo aktivní přední i zadní tlumič WP. Podvozek je nastavitelný na ve čtyřech i režimechy „naložení“ (jeden jezdec, jeden jezdec se zavazadly, dva cestující a dva cestující se zavazadly). Jízdní režim a tlumiče je pak možno nastavit nezávisle na režim sport, street, comfort a off-road. Vše se nastavuje To vše je možno zvolit tlačítky na displeji. Jakmile provedete výběr, vše se automaticky nastaví a co je úžasné, všechna ta elektronika funguje a motorka se chová tak, jak očekáváte. Dalším rozdílem mezi S-kem a R-kem je například mírně odlišná výška sedadla, velikost pneumatik, použitá kola a kryt spodku motoru instalovaný u R-ka navíc.

Teď se ale podíváme už na variantu „S“. Celá motorka je postavena na platformě SAR, jejímž srdcem je mohutný dvouválec o objemu 1,301 ccm. Stejný motor najdete v R-ku a pohání i Super Duka. V Super Adventure S je naladění na 118 kW kilowat (160 koní) při 8750 otáčkách, což při pohotovostní hmotnosti motorky 215 kg slibuje hodně zajímavé svezení.


Moderní elektronika fungující (prozatím) na jedničku

Abyste dokázali tohle stádo koní krotit, je motorka prošpikovaná celou škálou elektronických asistentů dostupných buď v základu, nebo jako příplatková výbava. Mezi nejdůležitější patří již zmiňované elektronické odpružení, jízdní režimy (Sport, Street, Rain, a Off-Road), MTC (kontrola trakce), C-ABS (Combine Anti-Lock Braking System), Tempomat, denní svícení, nebo přísvit do zatáček. 

Pokud jste fandové do elektroniky a základní výbava vám nestačí, za příplatek si můžete pořídit elektronický balíček, který obsahuje Quick shifter, asistent rozjezdu do kopce a systém MSR, který zabraňuje driftování podkluzování zadního kola při agresivním podřazování. Zkušenější jezdci pak mohou všechny asistenty vypnout. 

Pokud ještě nemáte dost, můžete si za cca 200 CZK Kč stáhnout aplikaci KTM My Ride a ovládat telefon prostřednictvím ovládacích prvků motocyklu. Součástí je i navigace. Ta je přes telefon propojena na TFT displej, na kterém němž přehledně zobrazuje zatáčky odbočky/zatáčky a vzdálenost k nim. V nabídce KTM pak najdete spoustu dalších doplňků jako padací rámy, zavazadla, prachový filtr, vyhřívané gripy, gelovou a vyhřívanou sedačku a mnoho dalšího. V základní výbavě získáte i kvalitní brzdy Brembo a laděný výfuk od Akrapoviče. 

TFT displej a ovládací prvky na levé straně řídítek slouží k nastavení všech funkcí. Software zatím není v češtině, ale logika a uspořádání menu jsou i tak velmi přehledné a intuitivní na ovládání, což jazykový deficit trochu vyvažuje. Většinu nastavení navíc stejně uděláte před jízdou. Snad jen na vyhřívané rukojeti by mohlo být samostatné tlačítko. Přeci jen není se proklikávat proklikávání nastavením a zapínat zapínání vyhřívání na jednu ze tří úrovní během jízdy není úplně ideální a nastavování odvádí tak pozornost od řízení. 


Jak to jezdí? Příjemně i rychle…

Sedačka je na motorce celkem vysoko a při svých 180 cm výšky akorát dosáhnu nohama na zem. Jak bylo řečeno, tento stroj je prošpikován elektronikou, takže začínám spouštěním systému. Stisknutím tlačítka race-on se rozhučí elektrárna, naskočí TFT displej s heslem KTM Ready to race a po cca třech vteřinách naběhne výborně propracovaný systém palubního počítače displej. Displej společně s ovládacím panelem na levé straně řídítek fungují perfektně. Nastavím zatížení pro jednoho jezdce bez zavazadel, motor nastavit na sport, tlumiče na street, zapnout denní svícení “ON”, řadím první rychlostní stupeň a otáčím plynem. Tak nějak ve zkratce probíhal můj první start a já už se nemohl dočkat samotné jízdy.

Motorka se kultivovaně a příjemně rozjíždí. Žádný kopanec a protočení zadního kola se nekoná. Elektronika funguje na 100 %. Než se dostanu na oblíbené okresky, je třeba projet město. Praha však není pro velkého adventura ideálním prostředím. Mezi kolonami aut se ale dá projíždět až překvapivě dobře. Hlavní zásluhu na tom má vyvážení motorky. Na svou velikost je krásně ovladatelná a vyšší váhu skoro necítíte. Dobře usazený motor a celkové rozložení hmotnosti umožňují svižně měnit směr jízdy i při nízké rychlosti a přehazovat váhu z jedné strany na druhou, a to s minimální námahou. Elektronicky řízený plyn dávkuje výkon přesně tak, jak je potřeba a ani pomalá jízda s obrovským dvouválcem není problém. Pro dlouhé rovné cesty, ale například i pro jízdu v pražských tunelech, využívám tempomat. Levým palcem jednoduše 2x cvaknu a elektronický plyn lehce udržuje nastavenou rychlost. Funguje stejně, ne-li lépe, než u kteréhokoliv auta, jaké jsem kdy řídil. 


Konečně to pravé prostředí: tady především dynamicky (a hlavou)

Po jízdě v městském prostředí je konečně čas na okresky. To je pro Super Adventure S to správné prostředí. Stačí otočit plynem a motorka vystřelí kupředu. Zátah motoru a zrychlení je tím, co dělá z jízdy na motorce opravdovou zábavu. Popravdě řečeno 118 kW v 1,3litrovém dvouválci je mnohem větší výkon, než reálně potřebujete, ale díky bohu že tady je!!! Stačí vzít za plyn a jen rychle řadit nahoru, sledovat otáčkoměr, jak se rychle šplhá do červených a velký digitální rychloměr, který během pár vteřin ukazuje rychlost blízké maximální povolené no a pak je třeba buď brzdit, nebo pomalu přeřadit na čtyřku, pokud jste na okruhu…

O brzdění se tady starají brzdy Brembo. Fungují perfektně a umožňují skutečně dynamickou sportovní jízdu. Díky C-ABS je zpomalování přesné, důrazné, ale zároveň bezpečné. Při průjezdu zatáčkou pak skvěle funguje vyvážení motorky v kombinaci s pevným a skvěle odpruženým podvozkem. Na cestě dokáže podvozek spolehlivě pojmout větší i menší výmoly, pohodlně se navíc dá projet i lehčí terén. Pro těžký terén je ale přeci jen lepší sáhnout po R-ku. Točivé okresky jsou pro Super adventure S dokonalým prostředím a jízda je tady skutečným zážitkem. Motorka dokonale sedí v zatáčkách, skvěle reaguje a při klopení drží jak přibitá. Jediné, co lehce kazí celkový dojem z jízdy, je poměrně tvrdé sedadlo. Po přibližně dvou hodinách pochopíte, proč má KTM v nabídce i jeho gelové provedení, dokonce se dá pořídit i varianta s vyhříváním. 


Komfort především, i když…

Jak jsem zmínil, k motorce je možné pořídit i vyhřívané sedlo a vyhřívané hefty. S vyhříváním zmíním ještě jednu zkušenost. Už jsme si řekli, že jde o poměrně svižnou motorku i v městském prostředí. Proto jsem se začátkem června rozhodl urychlit svůj pohyb po městě, a jelikož jsem nestíhal, sednul jsem na motorku jen v džínech, kožené bundě a helmě. Standardně jezdím komplet v kůži, ale znáte to, když člověk chvátá, tak dělá i blbosti. Samotná jízda byla bez problémů, ale doslova na vlastní kůži jsem cítil, jak dvouválec pekelně topí. Jel jsem jen krátkou cestu, cca 20 min, ale měl jsem pocit, že mám spálené všechny chlupy od kolen dolu. U spolujezdce se problém neobjevil a prakticky jsem ověřil, že teplo od motoru nevadí ani spolujezdci v sukni.

Na delší trasy do neznáma se výborně hodí navigace. Na displej přehledně zobrazuje symboly zatáček, ne celou mapu a vzdálenost k nim. Jednoduché přehledné zobrazení funguje výtečně a zbytečně neodvádí pozornost od jízdy. K dispozici jsou i off-line mapy. On-line verze funguje bez problémů, jen v ČR neobsahuje aktuální informace o uzavírkách, takže si občas uděláte zajížďku. Za zmínku ještě stojí velmi dobře tvarovaný štítek, který je možno nastavovat pohodlně i během jízdy pomocí dvou mohutných koleček. Jednoduché, ale efektivní řešení. Na velkém cesťáku nakonec není problém ani jízda v dešti.


Závěr: hodně povedený stroj

KTM 1290 Super Adventure S je úžasná motorka, která vás svým výkonem, celkovým naladěním a perfektním vyvážením ohromí. V KTM odvedli pořádný kus práce a dali dohromady téměř dokonalý stroj. Motorka může na silnici směle konkurovat i čistě silničním strojům, přitom je pohodlná na cestování i do lehkého terénu. Dovolil bych si ji označit jako výbornou motorku na krátké odpolední projížďky i pro dlouhé cesty „na těžko“. 

Určena je pak především pro zkušenější jezdce, sice díky elektronice leccos odpustí, ale pořád při výběru myslete na to, že je to velká výkonná bestie, i když na elektronických otěžích. Název Super Adventure si podle mě zaslouží a svým výkonem, technikou a bohatou výbavou je ve své kategorii skvělou volbou. 


Jirka Babický

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..