BMW F 900 R: moderní naháč s charakterem

BMW F 900 R: moderní naháč s charakterem

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

A máme tady další skvělou novinku roku 2020. Z modelové řady BMW Motorrad se můžeme společně těšit hned na tři novinky z aktuálního modelového roku. Postupně si představíme a otestujeme F 900 R, S 1000XR a R 1250 RS. Abych nezapomněl, kolega Honza již minulý týden vydal své první poohlédnutí za strojem BMW, a to se skútrem C 400 GT. Každá motorka je jiná, na jiný styl ježdění, ale všechny postaveny s pravou Německou kvalitou a pověstným precizním zpracováním. Jako první se nám do rukou dostala BMW F 900 R.

BMW F 900 R společně se svým bratříčkem F 900 XR míří v portfoliu BMW primárně na mladou generaci. I když je BMW vysněnou značkou mnoha začínajících motorkářů, bavorská značka není zrovna známa pro nízké ceny. Relativně logicky se na mladou skupinu motorkářů až do teď příliš neorientovala. Ať si o BMW myslíte co chcete, prostě za kvalitu se platí. Tentokrát to ale není tolik, kolik možná čekáte. BMW mnou dnes testovaným modelem vychází naproti těm motorkářům, kteří nejsou ochotni obětovat kvalitu, ale chtějí i rozumnou cenu a hlavně, chtějí BMW. Nejdříve se trošku ohlédneme do historie, kde se vlastně BMW F 900 R vzalo. Původní F 800 byl docela povedeným strojem, ale až když BMW upravilo motor pro sezónu 2019 a přišlo s modelem F 850 GS a F 750 GS, hnací ústrojí pořádně ožilo a motorka nabídla spoustu zábavy. Utekl pouze rok a BMW přišlo s dalším vylepšením. Paralelní dvouválec opět trochu narostl. Tentokrát na rovných 895 ccm a výkon se zastavil na 77 kW. BMW přepracovalo hlavy válců, přidalo nové kované písty a zvýšil se kompresní poměr. Motorka ale samozřejmě není jen o motoru, BMW tak přidalo přepracovaný rám, který má větší torzní tuhost, tužší zadní kyvnou vidlici a další vylepšení. A tohle je jen stručným představením. Čím vším mě tento „inovovaný“ naháč od BMW dostane a kde jsou ta pozitivní či vůbec nějaká negativní překvapení? To vše a mnohem víc zhodnotím právě dnes…

Perfektní kombinace techniky a designu

BMW zkrátka vyšlechtilo tohoto naháče téměř k dokonalosti. Motorka spadá do kategorie BMW „Roadster“, což slibuje super zábavu a perfektní svezení zejména na kvalitních silnicích. Vývojové oddělení udělalo tak, jak jsme už zvyklí, skvělou práci nejen co se týká technologie, ale jedničku si zaslouží i za design. Na první pohled z motorky kouká síla a agresivita. Celá je nakloněná hodně dopředu. Zásadní výhodou tak je, že máte váhu na předním kole. Designem pak připomíná nakrčenou kočkovitou šelmu připravenou vyrazit dopředu. Předek motorky pojalo BMW minimalisticky a vyšlo to skvěle. Vepředu je relativně malý světlomet s drobným štítkem, který drží multifunkční displej. Za ním už následují jen řídítka. Tady se BMW alespoň z mého pohledu vyznamenalo. Na řídítkách nehledejte žádné obří chrániče rukou, ani obří plastové krabice s ovládacími prvky. Výrobce připravil chytře vyřešené ovládání pomocí kolečka, které se pohybuje ve všech osách. Ovládání je intuitivní a řídítka nic nehyzdí. A pak tu máme mohutnou nádrž vyvedenou v šedé, červené a černé. S touto barevnou kombinací perfektně ladí i přední vidlice ve zlaté barvě. Za nádrží je pohodlná, výborně tvarovaná sedačka. Nemůžu si nevšimnout precizního zpracování. Sedačka je precizně obšita červenou nití a nápisem F 900. Zadní části dominuje mohutná kyvná vidlice a masivní zadní pneumatika. Hlavně při pohledu zezadu působí dojmem pořádného „muscle biku“. Na pravé straně pak najdete celkový výraz a design motorky doplňující krátký výfuk s ostrým zvukem. Na celém stroji najdete spoustu zajímavých prvků – již zmíněné vyšívání, stojánek s dvěma naleštěnými pružinami, skvěle zpracované stupačky nebo třeba krytku s dírou na brýlích řídítek, kterou vidíte až na blatník. Celek působí parádně, jednoduše, hodně agresivně. Prostě vysoká škola designu z dílny BMW. Přesně takhle má naháč vypadat.

 

Teď na tu jízdu, která překvapí při nejmenším dynamikou…

Hned prvních pár kilometrů za řídítky BMW udělalo skvělý dojem. Motorka má jeden z nejlépe znějících řadových dvouválců, jaké kdy uslyšíte. Je to takové hrubé vrčení, které okamžitě nastartuje adrenalin. Posez vám ani na chvilku nedovolí pochybovat o tom, na co je F 900 R určená. Lehce posunuté stupačky a docela hluboko vykrojené sedlo vás srovnají do mírného předklonu. Opřete se o řídítka a váha se přenese na přední kolo. Pak už stačí zařadit rychlost, otočit plynem a povolit uzdu všem koním, které máte k dispozici a mohutná zadní pneumatika vás vystřelí kupředu.

S Bavorákem jsem vyrazil projet oblíbené cesty na Vysočinu. Na klikatých okreskách s dobrým povrchem se tahle motorka cítí jako doma. Fungovala výborně. Vysočina ale dokáže překvapit.  Sice si nepamatuju, kdy naposledy v zimě napadl sníh, ale to neznamená, že by silničáři nerozsypaly tuny štěrku a samozřejmě kam jinam s ním, než do zatáčky. A ještě bacha na kůrovce – nejenže zničil půlku lesů, ale mám pocit, že ten malej brouček nejspíš naházel spoustu kůry na silnice hned vedle míst, kde se těží dřevo a ještě ten malej hajzl natahal na cestu hromady bahna, díky němuž silnice tak trochu připomínají koleje od traktoru. S tím broukem by se fakt měla něco dělat, takže opatrně. Jak už je v dnešní elektronické době standardem, i tohle BMW nabízí několik režimů nastavení – Tour, Dynamic a Rain. Tour se mi osvědčil v městském provozu, případně na klidnou vyjížďku, na můj vkus však motorce sebere až moc výkonu. Většinu času jsem proto jezdil „dynamicky“. V tomto módu je F 900 pěkně živá a má super dynamiku (asi proto se režim jmenuje Dynamik). Dobře je naladěný i podvozek a celkově dávkování výkonu. BMW tak nikde v celém rozmezí otáček nekope a přes podvozek dává perfektní odezvu od silnice. Na pověstnou kvalitu českých okresek je někdy trošku tvrdší, ale přeci jen jde o naháč pro zábavu a ne „krosku“. Upřímně bych se vůbec nebál vytáhnout tuhle mašinu na okruh. A nejsem první, koho to napadlo. Když trošku zalistujete v menu počítače, zjistíte, že elektronika je připravena i na měření okruhů (časů). F 900 R je prostě postavená pro zábavu. Stačí se nabalit na nádrž. Hlava se vám dostane před řídítka až skoro před palubní displej. Všechno zmizí, helmu máte skoro nad předním kolem a dostáváte se i do skvělého kontaktu se silnicí. Motorka je trošku tužší, takže vyžaduje hýbání těla v zatáčkách a – není možné sedět jak na židli. Pak dělá přesně to, co má. V zatáčce drží jak přilepená a klopení je tak příjemným zážitkem. Na rovince je pak potřeba pořádně se držet, aby motorka neujela pod zadní částí těla. Ve městě nebo při pomalejší jízdě se projevuje charakteristika posazu. Do řídítek se tak hodně opíráte, když se dostanete na cca. 80 km/h, protivítr vás začne krásně nadlehčovat a řízení se odlehčí. Při jízdě v podvečer a v noci mi trochu chyběl štítek, ale je to prostě naháč a občas si ty mouchy z helmy prostě a jednoduše umýt musíte. Ten, kdo nerad myje mouchy, může se mrknout na většího bráchu F 900 XR. Ten je o trochu cestovnější, posaz jak řidiče, tak spolujezdce je o trochu vzpřímenější a má nepatrně širší a výše umístěná řídítka. XRko je také o pár kilo těžší, má o pár litrů větší nádrž a i ten štítek proti mouchám.

 

verdikt: Perfektní hračka pro velké kluky

BMW v se v modelu F 900 R povedlo skloubit moderní technologii, pověstnou německou kvalitu a sportovního ducha s designem klasického naháče. Už ve standardu dostanete spoustu moderních vychytávek, jako je TFT displej s konektivitou BMW Motorrad. Můžete si volit různé zobrazení údajů na displeji a připojit telefon. Motorka má komplet LED světla a blinkry, 12V zásuvku, zmíněné jízdní režimy, ASC a další. Co je ale z mého pohledu nejdůležitější, všechna ta elektronika nijak neotravuje, neomezuje vás a s motorkou si můžete krásně hrát a dopřát si pořádnou dávku adrenalinu. Navíc to vše dostanete v perfektním designovém balení s logem BMW. Jediné, na co si musíte dát pozor, je překročení povolené rychlosti…

 

Jiří Babický

Sdílet: