Význam ojetin roste, na trh tak vstupuje CarVertical – on-line prověřování vozů
Autor: Jan Novotný, carVertical (COOLMARKETING s.r.o.) · Fotografie: Jan NovotnýNení tomu tak dávno, kdy jsme pro vás připravili kompletní návod, jak, kde a proč si ověřovat ojetinu před rozhodnutím o její koupi a shodou okolností se tématice ojetin čas od času věnujeme. Nedávno jsme vydali mimo jiné i přehled nejčastěji opravovaných vozů a před lety jsme pro vás připravili dvoudílný seriál jakožto rádce, jak koupit a neprohloupit. Většina těchto publikací má ale jednoho společného jmenovatele – internetového rádce, jehož úkolem je (výrobního čísla), společnost carVertical. Ač jsme už o možnostech, jak vozidlo prověřit, již informovali, před pár dny došlo k jedné změně, díky níž je nasnadě si vše ještě jednou připomenout. Nebojte, nebudeme se příliš opakovat. K článku o ojetinách máme mimochodem nyní ještě o jeden důvod více. Právě v dnešní době, a to třeba díky zpřísňujícím se emisním normám a s tím souvisejícím zdražování nových vozů nebo bohužel i vzhledem k pandemii koronaviru, roste význam ojetin. Co tím myslíme? Především zvyšující se popularitu i poměr mezi prodejem ojetin a nových vozů. I proto carVertical roste, zvětšuje rozsah svých databází (zdrojových dat) a vstupuje na nové trhy tak, jako třeba nyní k nám do Čech. Pojďme se tedy podívat, co je na trhu ojetin nového…
Rostoucí sekundární automobilový trh v ČR
Počet prodaných ojetých vozidel byl již v minulých letech téměř třikrát větší než počet prodaných nových vozů. Loni se podle Svazu dovozců automobilů v ČR prodalo 249 915 nových osobních aut, zatímco podle kvalifikovaného odhadu se ve stejném období prodalo kolem 700 000 ojetých osobních aut. Nadpoloviční většina se jich prodala napřímo mezi soukromými osobami, zbytek prodaly autobazary a dealeři nových vozů. V současné době přitom i v důsledku koronakrize význam trhu s ojetými vozidly výrazně roste. Klesají prodeje nových aut a řada motoristů místo nich volí nákup těch ojetých. Soudě podle letošního dosavadního vývoje na trhu bude tento trend i nadále pokračovat a to nejen v ČR.
zdroj: carVertical (COOLMARKETING s.r.o.)
Vývoj trhu v roce 2020 mimo jiné pod vlivem koronakrize a zdražování
V letošním roce se prodej ojetin po jarním propadu vrátil již v létě téměř na úroveň loňského roku. Naproti tomu počty prodaných nových vozidel sice v červnu po jarním propadu vzrostly, ale od té doby opět mírně klesaly a celkově je tak trh s novými vozy za prvních 10 měsíců na 77,61 % roku stejného období roku 2019. I podle zpráv od prodejců automobilů lze soudit, že situace na poli nových vozů není jednoduchá. Jednou záležitostí je koronavirová pandemie, druhou jsou pak její nepřímé vlivy, a to sice třeba zpoždění výroby. Mluvit pak můžeme třeba i o zvyšujících se vývojových nákladech souvisejících se zaváděním přísnějších emisních norem, díky nimž dochází ke kontinuálnímu zdražování. Samozřejmě záleží na konkrétní značce či dealerství, pravdou ale zůstává, že i řada firemních zákazníků volí raději ojeté vozidlo, což bylo donedávna takřka nemyslitelné. Zdroje ojetin jsou pak naopak oproti novým vozům poněkud omezené. Mezi novináři kolují podpultové informace o takřka vyprodaných skladech leasingových společností, u nichž ještě nedávno bylo možné vybírat z několika tisíců exemplářů, z čehož zbylo na několik stovek. Z těchto důvodů pravděpodobně může dojít k jejich nedostatku na trhu, ke zvýšení cen ojetin a k nárůstu jejich dovozu. Význam trhu s ojetinami se podle Autovista Group zvyšuje nejen v ČR, ale i v dalších evropských zemích.
zdroj: carVertical (COOLMARKETING s.r.o.)
Podvody při prodeji ojetých vozidel
Stáčení a další podvody při prodeji ojetých aut nejsou ryze českým specifikem, ale celosvětovým problémem. Podle studií Evropského parlamentu je v EU zhruba třetina nabízených aut stočených, u přeshraničního obchodu s auty dokonce polovina. Zákazníci tak ročně utrpí škodu v řádu několika miliard eur. Velkým problémem jsou i utajené opravy vozidla po pojistné události.
prověřit vin vámi vybraného vozu můžete zde:
Tiskový mluvčí carVertical v ČR, Jan Dryák k této problematice dodává:
“Odhadujeme, že z celkového počtu ojetých vozidel se jich každoročně zhruba čtvrtina dováží. Zbytek jsou vozidla tuzemského původu, nebo byla ze zahraničí dovezena již v minulosti. Dovážené ojetiny jsou zákazníky žádané, protože často bývají v technicky lepším stavu, než ty tuzemské. Daleko častěji u nich ale dochází ke stáčení a dalším podvodům. Důvod je jednoduchý – je u nich obtížně zjistitelná jejich historie i původ.”
Arnas Vasiliauskas, vedoucí oddělení inovací a produktů carVertical, přidává komentář:
“Podle našich statistik má 25,1 % vozidel prověřených v ČR za sebou opravu karoserie. Naprostá většina prodejců ojetých vozidel přitom prodělané havárie a opravy před zákazníky tají. To má vliv nejen na cenu vozidla, ale i na jeho technický stav, bezpečnost a užitnou hodnotu.”
CarVertical a jeho pomoc při koupi ojetiny
Společnost carVertical vytváří globální celosvětový registr historie vozidel, přičemž ambicí je v budoucnu mít data o každém autě na světě. Díky svým aktivitám ve 21 zemích světa má společnost k dispozici data mimo jiné o velkém množství vozidel dovážených do ČR. CarVertical denně prověří přes 150 000 aut a disponuje záznamy o více než 50 milionech vozidel hlášených jako poškozené v různých evropských zemích a Severní Americe. CarVertical je podporovaný prostřednictvím operačního programu fondů EU a aktivně spolupracuje s významnými světovými výrobci aut, jako je BMW nebo Volkswagen. Databáze je založená na technologii blockchainu, takže ve srovnání s informacemi uchovávanými v centralizovaných databázích je údaje obtížnější falšovat, měnit nebo manipulovat.
Ojetiny stále dávají smysl, je potřeba si ale dávat pozor (a kontrolovat)!
Určitě jste o tom už slyšeli. Stačí jen zadat „VINko“, vyjede vám spousta čísílek a vy si najednou můžete být (ne)jisti historií poptávaného vozidla. Tak jednoduché to ale není, i když třeba v případě databází odcizených vozidel mají takřka všichni poskytovatelé stejné zdroje a pokud jeden z nich řekne, že odcizené není, je malá pravděpodobnost v opak. To, co nás všechny zajímá zřejmě nejvíce, vývoj nájezdu kilometrů, je ale poměrně důmyslnou analytikou. Základními zdroji jsou stanice technické kontroly, a to převážně v pozdějších letech vozidla (první STK je povinná po 4 letech od přihlášení nového vozidla, pak každé 2 roky). Zdrojem jsou ale i všechny pojistné události (vč. třeba výměny čelního skla), záznamy pojišťoven (třeba zahájení nové pojistné smlouvy) nebo v případě renomovaných servisů také podklady ze servisních prohlídek vozidla a všech dalších úkonů běžné i dodatečné údržby. V tomto směru se u jednotlivých poskytovatelů nejvíce cení právě jejich zdroje. Zpráva o historii vozu od společnosti carVertical obsahuje vyčerpávající množství dat a fotografií daného automobilu od jeho výroby až po současnost. Společnost carVertical prověřuje, zda byl u daného vozu přetočen tachometr a odhaluje skutečnou historii nehod a dalších škod. Report od carVertical také informuje, zda bylo vozidlo odcizeno a v jakých zemích bylo registrováno. Zjistí počet úspěšných a neúspěšných technických prohlídek a určuje mnoho dalších věcí, které jsou pro kupujícího zásadní, a to včetně tržní ceny testovaného modelu. Jak zpráva od společnosti carVertical vypadá, se můžete podívat .
Jan Novotný
Související články:https://www.motorvize.cz/vybirame-ojete-auto-kde-overit-historii-a-na-co-si-dat-pozor/