Třešnička na dortu IAA Mnichov 2021: Renault a Dacia navozující atmosféru (téměř) tradičního autosalonu
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Renault Česká republika, a.s.Kolegové Petr Jakušev a Kuba Kameníček už stihli vydat své poohlédnutí za letošním IAA, které se pro tentokrát přesunulo z Frankfurtu do Mnichova. Přinesli jsme tak informace o všech důležitých novinkách ze stájí Mercedes-Benz, Hyundai, BMW a Mini. Na mých bedrech tak zůstávají poslední dvě automobilky, které alespoň částečně ctily tradice světového formátu autosalonu a které nechyběli v tradiční části IAA – přímo na výstavišti. Jak už totiž určitě víte z článků mých kolegů, IAA s novým přízviskem „mobility“ částečně pozměnilo zaběhlý formát a přiblížilo novinky více veřejnosti, když část expozice přesunulo mimo klasické výstaviště přímo do centra města. Schválně se pak v našich reportážích soustředíme pouze na automobilky vystavující (mimo jiné) i přímo na Výstavišti v Mnichově. Důvod je prostý – organizátoři v tradiční „nultý“ den (určený odborné veřejnosti – novinářům) ještě neměli městskou expozici připravenou a její otevření bylo plánováno až na druhý den odpoledne. Řadu automobilek jsme tak neměli možnost navštívit. Jsem ale vlastně docela rád, že jsou na mně zrovna značky Renault a Dacia, neboť obě nabídly klasické výstavní premiéry a jedna z nich dokonce doposud neelektrifikovaný a zcela nový model. Pojďte se společně se mnou vydat ještě jednou do Mnichova a vychutnat si novinky z francouzské a francouzsko-rumunské stáje…
Tak přeci jen chvilku v duchu nové mobility: Renault 5 s odkazem na jubileum i inovace
Ikonický Renault 5 brzy oslaví své 50. narozeniny. Tento temperamentní automobilová ikona má nyní potomka, Renault 5 Prototype, z něhož se příští rok zrodí sériový model. Renault 5 Prototype je okouzlující kompaktní městský vůz, který přenáší jednu z nadčasových hvězd značky Renault do budoucnosti s moderním, plně elektrickým pohonem. Zachoval si svou zábavnou a hravou stránku s velmi „popovou“ žlutou barvou těla. Tým designérů Gillese Vidala se inspiroval vozem Renault 5, symbolickým modelem dědictví značky Renault, který je známý a uznávaný po celém světě. Prototyp Renault 5 přebírá hlavní linie svého původního designu. Moderní přístup je patrný nejen v jeho liniích, ale také v povrchových úpravách a zvolených materiálech, které jsou inspirovány světem elektroniky, nábytku a sportu.
To nejžhavější: výhradně elektrický pokračovatel úspěšné ságy
Vypadá to, jako by šlo skoro o derniéru. Na autosalon v Mnichově jsme shodou okolností vyrazili tradičním zástupcem nižší střední třídy, Renault Megane. A byla to cesta vcelku komfortní, s novou benzínovou 1.3 TCe 160 jsme se pohybovali jen lehce nad 6 l/100 km, místa bylo dostatek a komfort na palubě považuji za velmi solidní. Ani technologiemi palubní zábavy současná generace neostrouhá, a to ačkoliv je už v „nejlepších letech.“ Zbytek dojmů najdete již brzy v redakčním testu. Teď už ale zpět na autosalon, určitě už tušíte, že bude řeč primárně o nové generaci tohoto veleúspěšného modelu, která, jak nadpis odstavce napovídá, má být vyráběna primárně jako čistý elektromobil. Jako auto vypadá vskutku dobře! Nechám vám proto pouze volný myšlenkový proud nad otázkou, zda budou či naopak nebudou chybět klasické spalovací verze.
Díky platformě určené pro elektrický pohon zahajuje nový Megane E-Tech 100% elektrický nový designový jazyk „sensual-tech“, který umožní zdůraznit elegantní a zároveň dynamickou osobnost. První model nové generace „nativních“ elektromobilů Renault – nový Megane E-Tech 100% elektrický je zároveň první model, který se pyšní novým logem značky. Image značky, design značky Renault, se vyvíjí a stává se více „tech“. Přestože si zachovává smyslné tvary, které se podílely na jeho nedávném úspěchu, obsahuje velmi technologické prvky (zadní mikro optická světla LED, obrazovku OpenR) a další, jejichž podoba se inspirovala předměty high-tech a světem hi-fi (výdechy ventilace, laserové gravírování na spodním prahu dveří). S prodlouženým rozvorem (2,70 m a celkovou délkou 4,21 m) a zmenšenými převisy nové platformy CMF-EV má Megane E-Tech 100% elektrický jedinečné proporce. Rekordně tenká baterie (pouze 110 mm!) umožnila vylepšit vnější proporce, ale také překonat omezení poměru vnější velikosti a vnitřního prostoru, a to díky snížení těžiště pro ještě větší potěšení a dynamiku řízení. A konečně nový Megane E-Tech 100% elektrický spojuje svou kompaktnost a výšku (1,50 m) s velikostí, která dává již zvenčí znát prostornost interiéru. Všechny verze nového Megane E-Tech 100% elektrický mají zapuštěné kliky dveří. Jakmile se řidič nebo cestující přiblíží a chce otevřít dveře nebo jakmile se vůz odemkne, kliky skryté v karosérii automaticky vyskočí díky elektrickému systému. Navzdory menším celkovým rozměrům nabízí Nový Megane E-Tech 100% elektrický vnitřní prostor podobný jako Megane se spalovacím motorem. Především však bylo možné maximalizovat prostornost a praktičnost díky platformě CMF-EV. Kromě toho je prostor na palubě a pohodlí větší díky absenci tunelu převodovky (rovná podlaha), voliče převodovky a ovládacího panelu, které jsou obvykle zabudované do středové konzole.
Nový Megane E-Tech 100% elektrický poskytuje díky novému pohonnému ústrojí výkon až 160 kW a točivý moment 300 Nm, ale také čtyři úrovně rekuperačního brzdění, které ještě zvyšuje potěšení z elektrického motoru. Jde o synchronní motor s vinutým rotorem, což je technologie, na které Renault pracoval deset let a která bude pro Renault Group a Alianci představovat budoucnost. Poskytuje lepší výkon než technologie motoru s permanentními magnety a absence vzácných nerostů omezuje jeho dopad na životní prostředí a náklady na produkci. Díky optimalizovanému designu je tento motor kompaktní a váží pouze 145 kilo (včetně převodovky), což je o 10 % menší hmotnost než u ZOE, a to navzdory výrazně vyššímu výkonu a točivému momentu. Pod kapotou nového Megane E-Tech 100% elektrický se budou nabízet dvě verze: 96 kW (130 k) a 118 kW (160 k). Stejně jako pohonné ústrojí využívá nový Megane E-Tech 100% elektrický zcela novou baterii o váze 395 kg, která byla navržena tak, aby se dokonale integrovala do platformy CMF-EV. Nový Megane E-Tech 100% elektrický nabízí dvě kapacity baterií: 40 kWh pro dojezd 300 km (norma WLTP) a 60 kWh pro dojezd přes 470 km (norma WLTP, v závislosti na verzi). Kromě dvou úrovní výkonu motoru a kapacity baterie je univerzálnost použití nového Megane E-Tech 100% elektrický zajištěna také četnými možnostmi dobíjení, tedy 130 kW na dálnici a 22 kW, které je silně zastoupené ve městech.
Dacia: nadšení v duchu tradičních (rodinných vozů)
V roce 2021 píše Dacia novou kapitolu své historie a obnovuje celou svou nabídku. Po stoprocentně elektrickém městském voze Spring, kompaktním Sanderu a novém SUV Duster odhalila značka Dacia Jogger, nový sedmimístný vůz. Dacia Jogger má vertikální přední masku s širokou mřížkou, která je typická pro značku Dacia. Výrazné blatníky, kola v rozích karoserie a spoiler na zadních dveřích dodávají vozu dynamiku. Je vybavena koly o velkém průměru (660 mm) s vysokou bočnicí pneumatiky. Dacia Jogger tak vyzařuje dojem robustnosti. Její velkorysý rozvor 2,90 m, výška kabiny 912 mm a svislá zadní část (svislá zadní světla, velmi široké zadní dveře, nízko položený práh) přispívají k vnitřní prostornosti, včetně zavazadlového prostoru. Zadní prostor je tvořen lavicí s třemi sklopnými sedadly 2/3-1/3 (ve 2. řadě) a dvěma samostatnými sklopnými pevně umístěnými sedadly 50/50 (ve 3. řadě). Maximální kapacita nákladu dosahuje 1 819 litrů VDA v pětimístné verzi, pokud je 2. řada sklopená. 3. řadu je možné také přiklopit k lavici 2. řady, kterou lze rovněž složit. V této pozici je objem nákladního prostoru až 1 594 litrů VDA. Objem kufru je 708 litrů VDA při konfiguraci s 5 místy a 160 litrů VDA v konfiguraci se 7 místy.
Media Control je kompletní multimediální systém. Toto zařízení obsahuje dva reproduktory, držák chytrého telefonu přímo zabudovaný do palubní desky, připojení Bluetooth a USB, ovladače u volantu a zobrazení informací z rádia na digitální obrazovce TFT 3,5 palců palubního počítače. Nabízí rozšíření možností připojením smartphonu a bezplatné aplikace Dacia Media Control. Tato aplikace umožňuje využívat zejména navigaci pomocí aplikace GPS z telefonu, ještě ergonomičtější přístup k rádiu, hudbě, volání, zprávám a dalším funkcím jako rozeznávání hlasu Siri nebo Android. Media Display má čtyři reproduktory a vstup USB, palubní deska obsahuje velkou osmipalcovou dotykovou obrazovku v dostatečné výšce, kterou je mírně natočena k řidiči pro lepší viditelnost a ergonomii. Intuitivní a přívětivé rozhraní je vybaveno připojením Bluetooth a je kompatibilní se systémy Android Auto a Apple CarPlay. Rodina platforem CMF-B byla uvedena u třetí generace modelů Sandero, Sandero Stepway a Logan a představuje srdce produktové strategie u modelů segmentu B a C. Dacia Jogger využívá specifický zadní modul pro délku do 4,55m a poskytuje tak prostor a multifunkční využití vozu segmentu C. Aerodynamika vozidla byla při vývoji na předním místě, a i díky ložiskům kol s nízkým třením, zakrytování podvozku a další optimalizaci, jako třeba automaticky ovládaným klapkám v přední části se povedlo docílit velmi nízké spotřeby paliva a emisí CO2.
Dacia Jogger je vybavená zcela novým benzínovým motorem TCe 110 s manuální šestirychlostní převodovkou. TCe 110 je tříválcový motor 1.0 L turbo s přímým vstřikováním paliva o výkonu 110 koní. Hliníkový blok motoru umožnil snížit jeho váhu. Tento motor s točivým momentem 200 Nm je nejvýkonnější z řady nabízené u Dacia Jogger. Dacia je také jediný konstruktér, který nabízí kompletní řadu vozidel na dvojí palivo, benzín a plyn LPG. Smíšená spotřeba v cyklu WLTP začíná u 7.6 L/100 km* (čili 121 g CO2/km*) na motor 1.0 L TCe 100 LPG. Při jízdě na LPG vypouští Dacia Jogger průměrně o 10 % emisí CO2 méně než odpovídající benzínový motor. Poskytuje navíc dojezd přes 1 100 km díky svým 2 nádržím: 40 L na LPG a 50 L na benzín. V roce 2023 doplní nabídku motorizací hybridní verze. Dacia Jogger bude prvním modelem značky, který bude technologii HYBRID využívat. Dacia Jogger se tak stane nejdostupnějším sedmimístným hybridem na trhu.
Shrnutí a loučení s nejistou vidinou…
Určitě jste postřehli, jak moc jsme se na autosalon těšili. Přeci jen jsme také automobiloví nadšenci, kteří rádi sledují novinky. Shodou okolností je to už opravdu dlouho, co jsme obdobnou akci mohli navštívit. Vlastně jsou to přesně dva roky, neboť poslední automobilovou výstavou bylo právě IAA ve Frankfurtu v roce 2019. Právě tam se začala psát nová historie německých autosalonů. IAA mobility 2021 mělo být zkouškou nového formátu. To, jestli se povedla, musí posoudit především diváci a hlavně ti, co měli možnost vidět obě části (klasickou výstavní i městskou). Pokud bych měl zmínit jedno pozitivum z nového formátu, pak jde o větší míru „kontaktu“ s novinkami. V rámci doprovodného programu totiž byly umožněny testovací jízdy s některými z nich. Já osobně jsem společně s kolegou, jak již ve svém výstupu stačil zmínit, okusil vůbec poprvé řízení vodíkového vozu – Hyundai Nexo. V neposlední řadě mě pak lákal ještě jeden netradiční kousek, zástupce čínské značky WEY – SUV coffee 01. A víte co? Bylo to opravdu velké překvapení. Fandím především zvolené technologii. Baterie o kapacitě 42 kWh umožní tomuto plug-in hybridu ujet až 150 kilometrů čistě na elektřinu, zároveň ale umí připojit klasický dvoulitrový čtyřválec a několikanásobně tak zvýšit svůj dojezd. Celkově systém navíc dosahuje velmi úctyhodného výkonu 350 kW a 847 Nm. Ať máte či nemáte rádi čínské výrobky, na tohle jsem minimálně hodně zvědav. No a co se týče autosalonu samotného, já jsem upřímně hodně zvědav na jeho budoucnost. Z kdysi platné tradice, dle níž nesměl mezi vystavovateli chybět nikdo z předních hráčů, je už dnes v podstatě jen popel. Značky navíc neprezentují ani tolik samotné novinky, nýbrž vize a ukázku směrování v rámci budoucí mobility – pro někoho zajímavé, pro druhého jen teorie, pro níž je praktické využití lepší spíše jen z dálky sledovat. Jedno je ale (bohužel jisté) – zpět už se to zřejmě nikdy nevrátí a co se autosalonů týče, zbývá nám poslední naděje – tradiční Ženeva s ročníkem 2021 (pořádaná v datech so 19. 2. 2022 – ne 27. 2. 2022). Určitě nebudeme chybět!
Jan Novotný