Cupra už dávno není jen o jedné motorizaci, do Čech přijíždějí civilnější verze i pětiválec

Cupra už dávno není jen o jedné motorizaci, do Čech přijíždějí civilnější verze i pětiválec

Autor: Autohled.cz - Jiří Chomát · Fotografie: Jiří Chomát

Transformace modelové řady do plnohodnotné automobilky je dokonána – zatímco pod Seatem byl Leon Cupra pouze jedním modelem a prakticky i s jen jednou dostupnou motorizací, dnes Cupra nabízí něco pro každého, kdo má zájem o sportovnější vozy – v nabídce je jak klasický Leon, tak i dvě SUV – kromě Atecy, která má základ v Seatu je tu i vlastní model Formentor. I proto jsme neváhali ani vteřinu a vyrazili na Dny Cupra, které většinu novinek samostatné sportovní značky nabízely a dokonce jsme se s některými i svezli. Pojďte se na ně společně s námi podívat…

 

Překvapivě široká nabídka…

Pestrá začíná být u Cupry i paleta motorizací – Leon i Formentor je k dostání nově i ve variantě s 245 koňmi, o které si povíme později. Dále je tu pak i čistě předokolka s 300 koňmi nebo verze 4×4, nově s 310 koňmi, která se na stovku podívá pod 5 sekund. Formentor pak dostal i civilnější motorizace se 150 koňmi – koncernově známé 1.5 TSI a 2.0 TDI. A pak jsou zde samozřejmě i hybridy – bez těch by to dnes nešlo. 1.4 E-Hybrid s 245 koňmi dostanete opět jak do Leonu, tak i do Formentoru. Obě karosářské verze se vejdou do limitu pro EL značky, takže lze využívat všechny výhody s tím spojené. 

TEST: Cupra Formentor VZ – na současnost až překvapivě „hot“, ale i na denní ježdění

 

Vrchol všech vrcholů v podobě věhlasného pětiválce

Tím největším překvapením je ale pětiválec 2.5 TSI, který je k dispozici výhradně pro Formentor. Ten pod označením VZ5 dostal do vínku 390 koní a 480 N.m, které ho dostanou na stovku za 4.2 sekundy. Čtyřkolka spolu s torque-splitterem dokáže přesně rozdělit hnací sílu díky elektrohydraulicky ovládanému systému s dvěma nezávislými spojkami pro zadní kola, které umožňují nezávislé rozdělování točivého momentu. To znamená, že při průjezdu zatáčkou může docházet k přenosu hnací síly mezi pravým zadním a levým zadním kolem. K dispozici je i režim drift, který s podobnou technikou mají i novější ostré Audi. Vysokovýkonné SUV převzalo podvozkové technologie s víceprvkovou nápravou vzadu a vzpěrami McPherson vpředu. VZ5 má ale o 10 mm nižší světlou výšku než “běžná” CUPRA Formentor VZ s 310 koňmi, a tak už se trochu vymyká z definice SUV. Samozřejmostí je systém adaptivních tlumičů DCC v 15 úrovních nastavení. Výroba je omezená na 7000 kusů a v ceníku se zatím neobjevila.

 

Teď už ale na silnici…

My jsme měli v rámci Dnů Cupra možnost svézt se novým Leonem Sportstourer, tedy v karosářské variantě kombi, a to v právě již zmiňované verzi s 245 koňmi a DSG. I přes to, že nejde o vrchol nabídky, nebylo to na voze zvenku jakkoliv poznat – mohla za to jak příplatková barva tolik specifická pro vozy Cupra, tak i příplatkové čtyřpístkové brzdy Brembo s 370 mm vrtanými kotouči vpředu. V tomto směru se oddělení Cupry opravdu povedlo – zatímco pod Seatem byly Cupry relativně nenápadné a od FR výbavy jej odlišovaly jen drobnosti, dnes už o sportovnosti daného vozu nejsou na první pohled žádné pochyby. 

 

Ani “standardní” Cupře nechybí sportovnost

Druhé překvapení pak čekalo po rozjetí – vůz nastartoval v komfortním režimu, ve kterém už ten sportovní dojem, který jste získali při pohledu venku, necítíte. Auto je relativně plavné, pohodlné a vlastně naprosto přijatelné na delší trasy. O to více mě to překvapilo ve srovnání s Leonem FR 1.4 TSI předchozí generace, který byl oproti této Cupře opravdu tvrdý, tuhý a uvnitř o hodně hlučnější. Cupra je tichá, kultivovaná a je tu znát ten důraz na komfort, který u předchozí generace příliš nebyl. Na plyn má v nižších otáčkách a tomto nastavení odezvu, u které byste těch 245 koní opravdu netipovali. Po přepnutí do režimu Cupra už je to nicméně jiná písnička – auto znatelně ožije a dá řidiči najevo, co zvládne. Částečně tedy i s kulisou z reproduktorů, nicméně svezení je s ní opravdu příjemné. V zatáčkách je jistá a podrží, brzdy mají výkonu na rozdávání, což se samozřejmě hodí i při běžné jízdě. Sportovnost doplňují sportovní digitální budíky, které vypadají jako z počítačové hry – kdo hrál někdy Need For Speed, bude zde jako doma – a to jen v dobrém. Když řadíte pádly, ručička vám zde po přeřazení udělá stín a chvilku zůstane ještě na obrazovce, abyste věděli, kdy jste přeřadili. Ten dojem z jízdy se Cupře prostě povedl – rozhodně totiž nepůsobí obyčejně.

 

Jiří Chomát 

Sdílet: