Honda Jazz Crosstar e:HEV: co nejvíce pozitiv na co nejmenší ploše

Honda Jazz Crosstar e:HEV: co nejvíce pozitiv na co nejmenší ploše

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Dnešní automobilový svět jede hodně na vlně pění ód na crossovery a SUV. Je to tím, že někteří lidé mají pocit, že s větším autem a s vyšším posazem pro ně bude cestování bezpečnější. Mohl bych tu právem polemizovat, jestli je tomu objektivně tak anebo je to z menší či větší míry jen iluze a placebo. Každopádně mezi nešvary dnešní doby, které se vznášejí jako temná mračna zejména nad vozy třídy “Crossover”, patří recept: vypadat rozměrně navenek a posléze trpět malým prostorem uvnitř. Tohle nicméně není případ Hondy. Ta se snaží i se svými nejnovějšími modely o přesný opak – tedy navrhovat vnitřní prostor svých vozů tak, aby skýtaly komfort a rozlet vozů vyšších tříd ale na menší ploše. Jako příklad této filosofie bych mohl uvést připravovanou novou generaci vozu HR-V. A to samé se dá říci i o druhém nejmenším modelu v nabídce značky Honda, modelu Jazz. Stejně jako existují výbavové varianty Škoda Scout nebo Audi Allroad, podobnou verzi můžeme nyní nalézt i právě u zmíněného modelu Jazz, který je nyní dostupný v nejvyšší verzi Crosstar Executive. A ta, jak jsem zjistil, skrývá více trumfů, než by se na první pohled mohlo zdát. Pojďme se na ně podívat.

 

Líbivý a neagresivní design čtvrté generace + něco navíc

Vizuálně se nový Jazz Crosstar vrací tak trochu ke kořenům, které přinesla k nám do Evropy jeho první generace roku 2002. Především v přední části jsou tak hlavním prvkem velké oblé LED světlomety, mezi kterými je uložena v rámci verze Crosstar výraznější mřížka přední masky. Boční linie vozu pokračuje téměř bez jakéhokoliv zlomu z přední kapoty rovnou na rozměrné čelní sklo a boční linka se pak táhne dále směrem dozadu ve stylu kapky až ke dveřím zavazadelníku, kde se nacházejí pro Hondu poměrně originální a svým vzhledem nové zadní LED světlomety. Hlavními rozdíly Crosstaru oproti standardnímu Jazzu jsou střešní ližiny, výrazné oplastování spodní části předního i zadního nárazníku, všech čtyř blatníků a bočních prahových lišt. Mimo střešních ližin může být Jazz Crosstar vybaven i odnímatelným tažným zařízením pro převoz jízdních kol, které bylo nainstalováno právě i na mém testovací voze. V rámci dokupitelného příslušenství jsou v katalogu Honda vybrané modely držáků na kola, příčníků a střešních boxů pocházjích výlučně od osvědčeného švédského výrobce Thule. Já jsem tak měl možnost otestovat jejich verzi držáku na kola, který se instaluje na výše zmíněné tažné zařízení. Díky této dostupné výbavě se již takto velice kompaktní vůz, kterým Jazz Corsstar bezesporu je, stává ještě praktičtějším.

Zároveň má Jazz Corsstar o 16 milimetrů vyšší světlou výšku. Stejně tak vyniká tato speciální výbava i dostupným dvoutónovým lakováním, přičemž střešní sloupky a samotná střecha jsou lakovány černě a spodní panely karoserie jsou v barvě dle nabídky. Na výběr je ze 4 barevných odstínů karoserie a musím říci, že jak mně osobně tak i kolemjdoucím na ulici se zalíbila právě kombinace na testovacím autě: na oko jemně krémově modrá “Surf Blue” v kontrastu s jasně černou perleťovou “Crystal Black”. Na pohled je to pro oči opravdu lahodná a poměrně neobvyklá barevná kombinace. V rámci testované výbavy je navíc auto nabízeno pouze s největším možným – 16palcovým obutím. U toho mě zaujal design ráfků připomínajících květ, což bylo ještě opticky umocněno dvoubarevným provedením černého matného laku a broušeného kovu. Jako celek je takto Crosstar příjemný na pohled především díky svým organickým, oblým tvarům a zvolené barevné paletě. Celou věc pak už jen podtrhává poměrně originální a zajímavý LED světelný podpis.

TEST: Honda Jazz e:HEV – hybridní rodinný kočárek do města a jeho okolí

 

Velmi komfortní a praktický interiér

Po usednutí za volant malého Jazzu Crosstar mě pohltila atmosféra jako z pokojíčku. Poměrně vysoký posaz a textilem potažená palubní deska a loketní opěrky ve výplních dveří zútulňují a pozvedávají vnitřní prostor na vyšší, pocitově prémiovější úroveň. Tomu sekunduje minimalistický, dvouramenný volant a řadička “v kůži”. A třešničkou na dortu jsou tu potom velice decentní matné hliníkové dekory, které jsou zejména na všech otočných regulátorech (hlasitosti audia a regulátorů klimatizace) a se kterými byla radost přicházet do kontaktu. Takovou zajímavostí a specifikem právě Hondy Jazz je odlišný design výplní předních a zadních dveří, kdy cestující vzadu mají loketní opěrku z plastových dílů s efektem černého klavírního laku. I když je tedy Crosstar malým, ani ne příliš drahým autem (o cenovce vozu více až v závěru), takto příjemné pocity, které mi navozoval interiér svým zpracováním a dekory, jsem u konkurenčních vozů nezažíval (například ve srovnání s nejnovější Toyotou Yaris). Nemohu nicméně nezmínit naprosto skvělou ergonomii ovládání vozu i dechberoucí bezpočet odkládacích kapes a schránek a všeobecně nadbytek místa ve voze, a to všemi směry. Zvenku se zdá Jazz Crosstar jako hodně kompaktní, ale jakmile do něj usednete, troufám si tvrdit, že nejednoho překvapí – jako překvapilo i mě – kolik (úložného) místa v něm doopravdy je. Dalším unikem Jazzu, kterým se celosvětově proslavil a který jsem mile rád využil během mého týdenního testu, byla i zadní “magická” sedadla. Jejich sedáky se totiž dají vyklopit nahoru, čímž se otevře velmi vysoký úložný prostor a de facto takový “druhý” zavazadelník. V závěru povídání o interiéru musím ještě vypíchnout pro tento segment velice netradiční ale extrémně praktické a příjemné držáky na pití umístěné na přední palubce na straně u řidiče i spolujezdce. Jako hodně chytře navržený jsem vnímal i infotainment, protože jeho ovládání na několik způsobů bylo pro mě osobně velmi příjemné, intuitivní a to i za jízdy. Palubní displej za volantem disponuje poměrně jasnou a jednoduchou grafikou, ve které se dalo velmi snadno zorientovat. Výhled směrem ven z auta byl výborný a to zejména v přední části díky rozděleným “A” střešním sloupkům a obrovskému čelnímu sklu.

 

Jízda, která osvěží a zrelaxuje

Volně ale jistě se tak dostáváme k jízdě v nové Hondě Jazz Crosstar. I kdybych se neměl zmínit o pohonném a podvozkovém ústrojí vozu, tak již to, jak je interiér minimalistický a jak čistá je palubní deska, ve mně osobně evokovalo spíše klidnější jízdní styl. Honda Jazz zejména v této verzi s lehce zvýšeným a vylepšeným podvozkem nabízí v rámci segmentu jeden z nejvyspělejších jízdních zážitků. Vizuálně prosvětlený, prostorný a ergonomický interiér také nabídne svezení na úrovni i po stránce hluku. U nového Crosstaru totiž vývojáři mimo jiné zapracovali také na lepší zvukové izolaci od okolních ruchů. Komplexně je svezení v novém Jazzu velice tiché, pokojné a na úrovni hodné automobilů i vyšších tříd. Snad jednou z nejvýraznějších modernizací a výdobytků, které nabízí tato nejnovější, čtvrtá generace modelu Jazz, je právě nové pohonné ústrojí Honda e:HEV. V praxi to funguje tak, že v nižších rychlostech auto jezdí a je poháněno čistě elektromotorem, jehož maximální výkon je 109 koní a nemalých 253 Nm točivého momentu. V rychlostech zhruba nad 80 km/h se pak zapojuje do pohonu předních kol i druhý, pod kapotou uložený, spalovací, atmosférický motor. Ten má 4 válce s celkovým zdvihovým objemem 1.5 litru. Výkon benzinového motoru (98 koní a 131 Nm točivého momentu) je pak využíván v kombinaci s výkonem elektromotoru, spojený se speciální přímou převodovkou e-CVT, která přenáší tento kombinovaný (hybridní) kroutící moment přímo na přední nápravu, zejména při dálničních přesunech. V nižších rychlostech ale auto spoléhá výlučně na sílu elektromotoru a byť se občas ozve zvuk spalovacího motoru, ten má v tomto pohonném ústrojí za nižších rychlostí úlohu pouze coby generátoru elektřiny, která posléze přímo dopuje již zmíněný elektromotor a v případě přebytečné vyrobené elektřiny ukládá zásoby elektrického náboje do akumulátoru. Ten se nachází v podlaze zavazadelníku vozu. S tímto pohonem se tak Honda poněkud liší svým přístupem například od známého hybridu, vyvíjeného automobilkou Toyota. Snahou Hondy u této hybridní pohonné jednotky 1.5 i-MMD je tak především využít na maximum potenciál a výhody jednotlivých typů pohonů: elektrického v nižších a dynamicky měnících se jízdních rychlostech a toho konvenčního/spalovacího, který naopak vyniká při vyšších, stálejších rychlostech. Díky tomuto originálnímu řešení se Jazz Crosstar chová za všech podmínek jako hodně úsporný a efektivní stroj, který umí nabídnout velmi tiché, dostatečně dynamické svezení (zrychlení 0-100 km/h za 9,9 sekundy). Spotřebou benzínu jsem se pohyboval v rámci města a okresek v rozmezí 4 až 4,5 litru na 100 kilometrů. A když jsem jezdil více dálnic, zvedla se průměrná spotřeba (průměr dohromady za provoz město + okresky + dálnice) na cirka 4,7 až 4,8 litru na 100 kilometrů. V neposlední řadě, pokud jde zejména o dlouhé dálniční přesuny, nabízí Jazz Crosstar moderní jízdní asistenty (adaptivní tempomat a automatické vedení v jízdním pruhu), které fungovaly ve voze na jedničku.

 

Důmyslně postavené auto, které jde ostatním příkladem

Po týdnu stráveném v novém Jazzu Crosstar mně přijde, že se Honda snaží myslet mimo rámec, snad i více a smysluplněji než řada jiných výrobců automobilů. Osobně v ní vidím velice zajímavou alternativu nejen evropským variantám, ale zejména i těm původem asijským, jmenovitě Hyundai i20 nebo Toyota Yaris. Každé z těchto zmíněných má něco do sebe, ale přijde mi, že nový Jazz Crosstar nabízí aktuálně jedno z nejzajímavějších řešení osobní mobility, a to nejen v rámci daného segmentu. A na jeho obhajobu mluví i cenovka, kvalita zpracování a historicky ověřená trvanlivost vozů Honda. Za poměrně střízlivou ceníkovou cenu auta v nejvyšší výbavě Crosstar Executive – 609 900 Kč – dostanete v podstatě už vše, co byste mohli pro běžné, každodenní jezdění za téměř jakékoliv situace chtít a hlavně potřebovat. Základní cena standardního Jazzu je pak navíc ještě o více než 100 tisíc Kč níže (499.900 Kč). Pro mě osobně je tak nová Honda Jazz Crosstar e:HEV velmi milým překvapením.

 

Jakub Kameníček

Sdílet: