IAA  Frankfurt 2019: druhá část aneb soumrak autosalonů je zde

IAA  Frankfurt 2019: druhá část aneb soumrak autosalonů je zde

Jako každý lichý rok, i letos, se konal frankfurtský autosalon a jako každý druhý rok, i letos, jsme se i my vydali prohlédnout novinky v automobilovém průmyslu. Cesta do z Prahy do Frankfurtu se dá zvládnout za 5 hodin za volantem, již ze zkušenosti víme, že je třeba počítat s rezervou na případné komplikace v dopravě. Ve Frankfurtu jsme chtěli být těsně před desátou, a tak v mém případě to znamenalo budíček v 2:45 ráno, v 3:10 jsem už seděl ve svém autě na cestě vyzvednout Honzu, Pavla a Kubu. U Honzy jsme přeskočili do nablýskaného Peugeotu 508 a vyrazili jsme směrem na Plzeň a dále pak do Německa. Podle předpokladů byl provoz mírný a cesta ubíhala rychle, teda alespoň ze začátku. Zhruba 150 km před cílem začalo přituhovat a provoz začal houstnout. Navigace nás stáhla z dálnice před Frankfurtem a přivedla nás do města z opačné strany, než jsme čekali. Dorazili jsme tak před brány výstaviště tak trochu nezvykle. Pavel s Kubou vystoupili a my s Honzou jsme ještě potřebovali zaparkovat. Po chvíli bloudění jsme trefili správnou cestu k parkovišti, tam jsme nechali Peugeota a i my jsme vyrazili na výstaviště plni očekávání. Tak se pojďme podívat na to, co mě opravdu zaujalo. Nebudu chodit dlouho kolem horké kaše – mluvit budu z evropské části o značkách BMW a Renault, pár zajímavostí připojím i ze vzdálené Číny, o to zajímavější mé povídání bude…

 

BMW: spousta novinek na menší ploše 

Tak jako pokaždé, má bavorská prémiovka svůj stánek hned u vchodu. Nicméně tento rok se o výstavní plochu, kterou mívá obvykle pouze pro sebe, dělila s dalšími automobilkami. Asi nejvýraznějším kouskem bylo jasně rudé BMW 4 Concept. Jde o koncept dvoudvéřového kupé ve střední třídě, jehož přídi dominují mohutné ledvinky a laserové světlomety. V zákulisí se proslýchá, že nejde o čirý koncept, ale již o vůz velmi podobný očekávané nové generaci sériové čtyřky. Tak se necháme překvapit, s čím přijde BMW v následujících měsících a třeba už v březnu na Ženevské motorshow uvidíme „ostrou“ novou čtyřku kupé. O kousek dál se pyšnila M8, která sice již není neznámou, ale ve Frankfurtu si odbývala výstavní premiéru. M8 patří do kategorie auta snů. Ono už samotné BMW 8 coupé s jakýmkoli motorem bude sen leckterého fanouška sportovních aut. To mi připomíná, že při cestě na salon jsme vlastně měli i dynamickou premiéru tohoto vozu, protože kousek před Frankfurtem nás předjela jedna v bílé barvě s mnichovskými značkami. Pár kroků od M8 stála druhá osmička ve stejné modré barvě, ale šlo o verzi bez střechy. A do třetice BMW 8 tentokrát grand coupé, tedy grandiózní čtyřdvéřové kupé. Dále pak BMW představilo oficiálně hybridní trojku, tedy BMW 330e a také očekávanou kombi verzi ve střední třídě, tedy BMW 3 Touring (i těch jsme při cestě do Frankfurtu potkali několik, jak je vezl náklaďák ke svým majitelům). Další velkou novinkou bylo představení nové generace velkého SUV kupé, tedy BMW X6. Když mnichovská automobilka představila první generaci tohoto vozu před 11 lety, říkal jsem si, toto se nemůže přece ujmout, kdo by chtěl SUV kupé. No a vidíte, jak jsem se mýlil, dnes už do tohoto segmentu vkládají svá želízka i konkurenční značky a BMW představilo již třetí generaci tohoto vozu. Ta samozřejmě vychází z BMW X5 stejně jako její předchůdkyně. Poslední, ale o to zajímavější novinkou, která stála v pozadí, byla právě bílá X5. Původně jsem jí nevěnoval velkou pozornost, protože jsem si říkal, „aha X5 hybrid nebo něco takového“, ale ne, šlo o představené verze s vodíkovým pohonem, tedy vodíkové články vyrábí elektřinu a ta pohání vůz. To, jak už jsem psal dříve, je podle mého názoru ta správná cesta elektrifikace automobilů a ne se snažit přesvědčit veřejnost, že dojezd 400 km na baterii stačí, a že nabíjet baterie 3 hodiny je normální (berte toto prosím jako nadsázku). Jsem rád, že automobilky věnují pozornost i tomuto zdroji energie, a o to raději jsem, že toto není jediná vlaštovka tohoto typu.

 

Renault: zásadní novinka, kterou musíte hledat…

Francouzská značka s diamantem ve znaku si s námi hrála na schovávanou. Na venkovním prostranství měla umístěnou expozici s novým Capturem s množstvím doplňků. Po výstavišti se pohybovaly slečny s velkými balóny s logem značky, ale najít samotnou expozici dalo trošku práce. Hledání se ale určitě vyplatilo. Expozice byla sice malá, ale vše se točilo právě kolem očekávané novinky, a to Renaultu Captur. Přijde mi úsměvné, že opravdu jen před několika dny jsem měl na test první generaci tohoto vozu, o kterém si samozřejmě můžete přečíst v článku Renaul Captur TCe 130: nečekané překvapení mezi malými SUV! Nový Captur je postaven na nové platformě CMF-B, díky které vůz narostl na rozvoru o 2 cm a délku dokonce o 11 cm. Velké změny se odehrály i v interiéru, a to nejen po designové stránce, ale i po stránce dobře využitého prostoru, a tak je nový Captur znatelně prostornější. Designově vychází Captur z poslední generace Clia, která byla představena taky vcelku nedávno. Samozřejmě  i pod kapotou je na co se těšit, a to jak na naftové a benzínové pohonné jednotky, tak i na přicházející hybridní pohon, který kombinuje modernizovaný motor TCe s motorem elektrickým. Výkonové rozmezí je od 95 do 155 koňských sil. První generace byla velmi úspěšná a prodalo se jí více jak jeden a půl milionu kusů po celém světě. No a podle toho, jak jsem si prohlédnul tu novou, věřím, že i ta si dobude srdce zákazníků. A já se těším, až se mi dostane do ruky.

 

Čínské novinky: není čína jako čína

Poslední dobou už je zvykem, že se na evropských automobilových veletrzích objevují i čínské automobilky. Ani ve Frankfurtu tomu nebylo jinak.
Tentokrát jsem našel tři. První z nich je vcelku nový počin, automobilka Byton vnikla teprve v roce 2017 a do Frankfurtu přivezla velké SUV se jménem M-Byte, který má po celé šířce palubky jeden velký displej. Tahle „televize“ má neuvěřitelných 48 palců a lze si na ní zobrazit prakticky cokoli. Ovládání vozu bylo možné si vyzkoušet v jakémsi torzu. M-byte je v představené podobě vlastně již finální verze, která se začne vyrábět už na konci tohoto roku. A pokud vše půjde jak má, tak v Evropě by se mělo objevit do dvou let.
Značka Wey byla již na ženevském autosalonu a v Německu ukázala model Wey VV7. Opět jde o SUV, tentokrát s hybridním pohonem. Na ploše stály dvě verze, jedna klasická a jedna s tvary SUV – kupé. Chvíli jsme se s Pavlem kolem nich motali a shodli jsme se, že jde o opravdu designově povedené auto, a že by stálo za to se s ním i projet.
Jméno poslední značky jsem si musel popravdě vyhledat na netu, protože čínský nápis jsem nedokázal rozluštit. Jde o Hongqi. Tentokrát jde o výrobce s tradicí, který vyrábí vozy již od konce padesátých let minulého století. Ve Frankfurtu ukázali obří SUV s označením E115 a supersport S9, jehož design nebyl o nic méně futuristický.

 

Cesta do Prahy aneb jak je to s tím soumrakem? 

Po několikahodinovém maratonu a v mém případě cca 15 tisících krocích (což je na Frankfurt opravdu málo) jsme se všichni sešli a vyrazili na cestu domů. Ta proběhla nad očekávání hladce, protože nás nezpomalil žádný dopravní trabl. A teď se ohlížím za letošním ročníkem IAA. O úpadku autosalónů se mluví již několik let, ale až letos to bylo opravdu razantně poznat. Obsazeno bylo méně než polovina výstavních prostor. Z automobilek, které působí na evropském trhu, se letos nezúčastnila ani polovina. Také u výstavních ploch výrobců dílů byly expozice chudší a bylo jich daleko méně, než dříve. Na různé automobilové výstavy a akce jezdím bezmála deset let a letošní IAA Frankfurt byl nejslabším autosalonem, co si vybavuji. Bohužel nás nečeká žádné zlepšení v tomto ohledu, protože jednotlivé automobilky dnes dávají přednost prezentovat svoje novinky přes internet. A to nejen proto, že tím mají větší dosah, ale v dnešní dynamické době chtějí představit novinku několikrát do roka a nečekat na výstavu. A samozřejmě do toho zasahují i různé škrty, protože účast na světové výstavě není vůbec levná záležitost. Tak snad tohle konkrétně neznamená úplný konec…

 

Jirka Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..