BMW a Mini na IAA Mnichov 2021: budoucí mobilita ale (naštěstí) i špetka současnosti

BMW a Mini na IAA Mnichov 2021: budoucí mobilita ale (naštěstí) i špetka současnosti

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: BMW Group Česká republika

Tak po letech opět vyrážím na autosalon. Naposledy jsem byl před téměř deseti lety v Ženevě a pak dlouho nic. Osobně raději auty jezdím, než abych zůstával u statických dojmů, ale budiž. Když se v redakci naskytla možnost věnovat se „příjemným povinnostem“, rozhodl jsem se dát po takřka dvou letech, kdy kvůli pandemii autosalony v Evropě jako by vymřely, IAA i přes brzké vstávání okolo 3:15 šanci. Cesta by měla zabrat necelé 4 hodinky. V tomhle (podzimním) čase býval tradiční Frankfurt, ale díky mnoha okolnostem se tentokrát tahle akce konala v Mnichově. Očekávání byla velká a cesta ubíhala rychle. Německá organizace na místě je příkladná a díky dobré přípravě ze strany našeho šéfredaktora jsme 15 minut po zaparkování uvnitř a vrháme se na expozice. A tady pro mě přichází trochu bolestná část. Kudy chodím, tam vidím samé elektrické, plug-in a vodíkové věci (z toho ty vodíkové se mi líbí asi nejvíc, ale to ještě rozvedu později). Z nabízených značek jsem si pro bližší rozbor vybral dvě, mně osobě nejbližší. Pohled na jejich výhled do budoucnosti, který naštěstí ještě není úplně špatný, nabízím níže.

 

Mini: budoucí vize, která nechutná zas tak špatně

Značka Mini se na autosalonu předvedla v plné síle a kráse. Hlavními exponáty byl Mini Cooper SE, se kterým jsme již měli tu čest, ale rozhodně vždy potěší vidět ho znovu na živo. Tahle městská stylovka mile překvapila i s čistě elektrickým pohonem a v současné ekologicky zaměřené době patří ke špičce vozidel zaměřených pro městský a příměstský provoz. Navíc neztratil ani špetku ze své atraktivity. Kromě MINI Cooper SE jsme ale měli možnost vidět na živo i jeho většího bratříčka, kterým byl MINI Cooper SE Countryman ALL4 v plug-in hybridní verzi. Tady už se můžeme bavit o menším rodinném voze, který stále má svůj osobitý styl poměrně širokou základnu obdivovatelů. Zajímavostí je u něj ale právě ten zmíněný plug-in. Ten v současné době kombinuje to „nejlepší“ z obou světů. Dojezd není limitován a zároveň se při správném zacházení planeta usmívá nad nízkou spotřebou, která je dle WLTP na rozmezí 1,7 – 2,1l/100km. V souvislosti s ní pak jsou i nízké emise. Ty se dle testování pohybují na úrovni od 39 po 47g/km. V reálném provozu budou tato čísla asi o něco větší, ale i tak se jedná o velmi efektivní, nízkoemisní, stylový vůz, se kterým se není důvod omezovat.

 

BMW: lákavý design i vize budoucí mobility a jedna třešnička navrch

U BMW se s moderními vizemi osobní mobility doslova „roztrhl“ pytel. Největší novinkou, kterou zde BMW představilo, byla vize městského vozu blízké budoucnosti, BMW i Vision. Ta zaujala nejen důrazem na bezemisní provoz, ale také do detailů dotaženou myšlenkou udržitelnosti. Cokoliv je jen trochu možné, to je na tomto vozidle recyklovatelné. Design je doslova futuristický a výrazně zaujme kompletně „nová tvář“ včetně širokých ledvinek přes celý čumák a signifikantní grafika denního svícení. Tahle část se mi na této vizi líbila nejvíc a velmi rád bych ji viděl na Mnichovských vozech mnohem dřív, než v roce 2040, kam je přibližně zasazena. S osobní, ekologickou a udržitelnou mobilitou ale souvisí mnohem víc, než jen jeden koncept. Zajímavým směrem uvažování je projekt BMW i Vision AMBY. BMW nám zde představila první městské rychlé elektrokolo. Tato vize budoucnosti nabízí kombinaci elektrokola a motocyklu. Zvládá maximální rychlost až 60km/h, ale reálně nabízí různé limity v závislosti na způsobu použití, nebo nutnosti řidičského oprávnění. Maximální rychlost se pak dá nastavit buď manuálně, nebo automaticky podle gps pozice. I Vision AMBY je sofistikovanou kombinací elektrického kola a skůtru. Jako městský osobní dopravní prostředek může mít obrovský úspěch.

Živě jsme měli také možnosti vidět plně elektrické verze modelů i4 a iX. U těchto dvou elektromobilů mohu s klidným svědomím konstatovat, že na vlastní oči vypadají mnohem lépe než na fotkách a docela se těším, až se některým z nich svezu. Poslední novinkou, kterou jsme ale o kousek minuli, je nová BMW M2. Tady by jistě zaplesalo srdce petrolheada, ale nezbývá mi než doufat, že se s ní setkám v Praze u příležitosti redakčního testu. Celkový dojem z nabídky BMW byl velmi dobrý. Značka drží krok s dobou a zákazníkům představila různé vize budoucnosti v kombinaci s BMW M2, možná posledním takovým vozem svého druhu. Abych ale nekončil tento odstavec tak pochmurně, největší radost mi udělala informace o tom, že BMW zatím neplánuje kompletní elektrifikaci a chce si nadále držet všechny možnosti pohonu – tzn. dnes protlačovanou elektřinu, ale zároveň diesel a benzin. Na zákaznících chce ponechat možnost volby. A tak je to podle mě správné.

 

Zpestření progamu v podobě netradičních testovacích jízd

Kromě okukování všech ekovozů různých přístupů byla také možnost některé z nich vyzkoušet na příjemné projížďce městem. A právě tady mě zaujala vodíková Hyundai NEXO. Jedná se o vůz poháněný palivovým článkem na vodík. Dopředu vůz pohání dnes tak tlačený elektromotor, ale díky vodíku je zde jen cca. 2kWh baterie, což šetří životní prostředí. O zbytek energie se postará technologie uvnitř vozu, která z vodíku udělá elektrickou energii. Jen pro srovnání – Merceds EQS nyní disponuje až 125kWH baterií. Tzn., že z jeho baterie je teoreticky možné vyrobit cca 60 baterií pro NEXO. Tady je asi zřejmé, že by to mohla být cesta. Nexo ujede na plnou nádrž až 600 km a naplní se do 5 minut. Jsou tu samozřejmě další problémy, mezi které patří ještě výrazně skromnější síť tankovacích stanic, než současných nabíječek a také náročná výroba vodíku. Osobně je mi ale tahle varianta mnohem příjemnější, že čistý elektromobil, ale až čas ukáže, do jaké míry je taková budoucnost reálná a hlavně rozšiřitelná.

 

Pozitivní zakončení.?

Při nasávání veškeré té budoucnosti jsem narazil na jeden pavilon plný opravdických aut… Jako na benzín. V té změti tady to bylo neuvěřitelné povzbuzení. Na tohle jsem se těšil. Pestrá nabídka historických i současných sportovních vozů mě doslova zahřála u srdce. Na vlastní oči jsem tak viděl Ferrari F40 LM, Venturi, Hispano Suiza, novou Corvette, Mercedes SLR Stirling Moss, Gullwing a moho dalších. Tady jsem se cítil tak, jak jsem očekával. A tak končím asi trochu smutně, ale mám opravdu pocit, že to, co mě tak dlouho baví a naplňuje pomalu mizí a budoucnost v tomhle ohledu nevypadá vůbec dobře. Osobně jsem si nejvíc užíval na místě, které je z pohledu současnosti vrcholem dané technologie, jenž je tak úžasná. Zároveň se mi z ní ale bohužel přímo před očima stává historie… Jsem rád, že v tom žiju a že mám možnost si to do jisté míry užívat, ale ten závan budoucnosti je pro mě jako milovníka aut trochu depresivní… Výkon prostě není všechno a jet rychle rovně mi nestačí… Chci víc, chci zvuk, chci vibrace, chci osobnost a emoce. A na všechny tyhle „drobnosti“ je budoucnost zatím jeví, jako skoupá… I proto byl autosalon „budoucí mobility“ tak trochu mimo (mou) mísu a ono také to, že se na kdysi nejmegalománštější (rozuměj největším) autosalon v Evropě nyní podívalo (z pozice vystavovatele) jen 8 značek, o něčem svědčí. Ani mě osobně tak letos představený koncept IAA úplně nepřesvědčil…

 

Petr Jakušev

Sdílet: