IAA Mobility 2021 v Mnichově: Hyundai a Mercedes–Benz ve velkém stylu

IAA Mobility 2021 v Mnichově: Hyundai a Mercedes–Benz ve velkém stylu

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: IAA Press (Verband der Automobilindustrie e. V. (VDA)

Letošní pilotní autosalon v Mnichově je trochu netradiční a o to je zajímavější než dřívější autosalony. Nahlíží na osobní mobilitu nejen skrze automobily, ale také v podobě 1stopých dopravních prostředků: elektrokol a elektrických skútrů anebo třeba i velmi zajímavým třístopým vozidlem Microlino 2.0. Hlavními tématy, které pojily téměř všechny premiéry na tomto autosalonu, jsou elektromobilita, elektrifikace, vodíkový pohon a také recyklace, čímž se zabýval například koncept městského auta budoucnosti BMW iVision Circular, o němž se zmiňoval v předešlém článku kolega Petr Jakušev. Mimo řady jiných automobilek, které byly přítomny na této akci, jsme se zaměřili na jihokorejský Hyundai a plodnou “ofenzivu” v podání Mercedes–Benz, který se ukázal na této akci s celou řadou velmi zajímavých novinek.

 

Hyundai představuje svůj plán pro dosažení uhlíkové neutrality

Byť stánek tohoto výrobce vystavoval na odiv unikátní koncept a zároveň předzvěst produkční verze nového modelu, již dobře známý Ioniq 6, respektive Hyundai Prophecy, anebo Ioniq 5 ve speciální verzi “Robotaxi“, hlavní novinka Hyundaie přišla v podobě nastínění nové vize automobilky pro blízkou budoucnost následujích desetiletí. Robotaxi je mimochodem schopno autonomního provozu na 4. úrovni (tedy druhé nejvyšší úrovni autonomního řízení, zamýšlené zejména pro doručovací a taxi služby, a jež nevyžaduje ve vozidle teoreticky přítomnost řídícího prvku–volantu). Asi největší milník, kterého Hyundai hodlá dosáhnout, je splnění uhlíkové neutrality, a to nejpozději do roku 2045. Samozřejmě to nebude jen tak lusknutím prstů. Přichází tak se strategií 3 pilířů: čistá mobilita, vývoj platforem nové generace a třetím pilířem je pro Hyundai zelená energie.

Abych vám tyto myšlenky lépe přiblížil, začnu prvním jmenovaným: čistou mobilitou. Tu v očích Hyundai představuje především postupné navyšování procentuálního zastoupení elektrifikovaných vozů v portfoliu automobilky. Prodejní výhledy a plány předpokládají dosažení prodeje výhradně elektrických vozů kolem roku 2030 ve výši 30 % ku všem prodaným vozům v daném období. Do roku 2040 pak mají akumulátorem či palivovým článkem poháněná vozidla (aktuálně Hyundai Nexo, nákladní vůz XCIENT Fuel Cell anebo autobus Elec City Fuel Cell) tvořit až 80 % z celkových prodejů. Aby splnění těchto vytyčených cílů Hyundai pomohl, avizuje od roku 2035 v rámci Evropy nabídku orientovanou čistě na elektrické vozy (vozy s nulovými provozními emisemi CO2). Zároveň plánují v Hyundai ukončit nabídku a prodej automobilů se spalovacími motory do roku 2040, a to na všech hlavních světových trzích.

Druhý pilíř odkazuje na vývoj mobilních platforem budoucnosti, Hyundai Motor je předním investorem v této oblasti. Aktuálně mají na kontě velice zajímavé počiny, jako je práce na řešeních pozemní (Robotaxi) i městské letecké autonomní mobility (UAM–Urban Air Mobility). V prvním případě má být spuštěna v roce 2023 taxi služba zajišťovaná zcela bez řidičů, která bude vystavěna na základech aktuálního modelu Ioniq 5. Hyundai se také nechal slyšet, že hodlá uvést do provozu elektricky poháněný městský letoun již v roce 2028, který má významně usnadnit meziměstskou osobní mobilitu.

Finálním receptem ekologičtějšího přístupu v budoucnosti je zacílení na zelenou energii. Ta počítá s takovými opatřeními, jako je sdílení elektrické energie, uložené v bateriích automobilů, zpět do sítě zvanou “V2G” (Vehicle-to-Grid) anebo s využitím již vyřazených automobilových akumulátorů, co by nádob pro skladování elektrické energie, tzv. “SLBESS” (Second Life Battery Energy Storage System). Oblast, která má dle mého osobního názoru veliký potenciál a které se hodlá významně věnovat i Hynudai, je podpora mise “Zelený vodík”. Jedná se o podporu projektů, které pracují na vývoji způsobů účinného a ekologicky i energeticky výhodného získávání vodíku elektrolýzou vody s využitím nízkouhlíkových zdrojů elektrické energie (této iniciativě se věnuje i s podporou Hyundai Motor například startupový projekt H2Pro). Neodmyslitelnou a naprosto zásadní součástí tohoto pilíře je v očích Hyundai i postupné snižování emisí CO2 v samotných výrobních závodech. Aktuálně postupuje automobilka Hyundai v tomto směru především výstavbou zařízení, která získávají elektřinu z obnovitelných zdrojů energie (například fotovoltaické elektrárny). Náš domácí Hyundai Motor Manufacturing Czech se má stát prvním výrobním závodem společnosti, který bude vyrábět elektřinu pro svůj provoz jen z obnovitelných zdrojů. Tato rekonstrukce započne v příštím roce a do roku 2040 by mělo být více než 90 % elektrické spotřeby závislých čistě na obnovitelných zdrojích.

 

Plejáda elektrických modelů s třícípou hvězdou na kapotě

Rozhodně jednou z největších a nejpočetnějších automobilových expozic, co do představených světových premiér, byl Mercedes–Benz. Níže přiblížím zbrusu nové vozy, na které jsme se přijeli podívat osobně.

Asi jedním z celkově nejočekávanějších ,,trháků” dne v podání Mercedes–Benz je nové EQE – již čtvrtý plně elektrický model představený v tomto roce. Mezi jeho hlavní lákadla, coby menšího bratra aktuální vlajkové lodi EQS, patří stejné designové téma hladce plynoucích linek, o něco kratšího ale stále širokého rozvoru kol a krátké přední a zadní převisy. Příplatkovým prvkem tohoto exekutivního sedanu budoucnosti je v rámci exteriéru i specifická technologie světlometů DIGITAL LIGHT, která nabídne LED světlo odrážené do dálky před vůz za pomoci 1,3 milionu micro-zrcadel v rámci jednoho světlometu, a tak jedna sada těchto světlometů čítá rozlišení 2,6 milionu světelných bodů. I v interiéru vozu pokračuje odkaz EQS v podobě MBUX hyperscreen stejně tak, jako automaticky řízené otevírání předních dveří. EQE nabídne natáčení zadních kol až o 10 ° a nejnovější jízdní bezpečnostní asistenty převzaté z vyššího modelu EQS. Kapacita baterie 90 kWh uložená v podlaze vozu mezi přední a zadní nápravou umožní cestujícím dojezd až 660 km na jedno nabití. Udávaná spotřeba pilotního modelu s hnacím ústrojím eATS uloženém na zadní nápravě–označované jako EQE 350 s výkonem 215 kW (288 koní, 530 Nm) je 19,3–15,7 kWh/100 km.

Světová premiéra prvního plně elektrického vozu od AMG: Mercedes–AMG EQS 53 4MATIC+. Tento AMG derivát elektromobilu EQS je vybaven speciálním audiosystémem uvnitř i zvenku vozu, který emuluje různé jízdní zvuky. Designově se liší od standardní verze EQS v rámci exteriéru tradičním vertikálním žebrováním na přední masce, speciálním designem kol a malým spoilerem na zádi auta. Změny a nové vizuální prvky jsou zabudovány i do AMG UI/UX infotainmentu. O výkon se u tohoto AMG derivátu starají dva elektromotory – každý na jedné nápravě – s celkovým maximálním výstupem 658 koní a v rámci příplatkové výbavy AMG performance s maximálním výkonem 761 koní a 1020 Nm zrychlí nové AMG EQS z 0 na 100 km/h za pouhé 3,4 vteřiny. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Výše zmíněná čísla jsou věru úctyhodné hodnoty na takto velikou a těžkou limuzínu. V podlaze auta je baterie o kapacitě pro dnešní dobu enormních 108 kWh. Ta by měla stačit na maximální dojezd v rozmezí 526 až 580 km na jedno nabití. Pro rychlé dobíjení na delších výletech je toto auto schopno doplňovat elektrickou energii výkonem až 200 kWh. Spuštění prodeje je plánováno na konec tohoto roku.

 

Ikona SUV segmentu poprvé v historii s elektrickým pohonem: EQG

Ultimativní kombinace přepychu na palubě a významných terénních schopností, to bylo v posledních mnoha letech právě “Géčko”. Nyní debutuje ve své první, plně elektrické verzi, která nicméně stále prochází fází testování a dalšího vývoje. Jeho hlavní rysy jsou však již poodkryty. O pohon se postarají hned 4 elektromotory, každý ovládající jedno kolo, mechanicky nezávisle na sobě. Z technického hlediska bude mít elektrické G-class také novou zadní nápravu a dvourychlostní převodovku s režimy off-road a on-road.

Jedním z nejzajímavějších vozů odhalených ve výstavních prostorách Mercedes–Benz byl bez pochyby koncept Mercedes-Maybach EQS, opulentní a přenádherné elektrické SUV budoucnosti. Pokračování odkazu luxusu a přepychu v podobě těch nejušlechtilejších materiálů na palubě a každý jeden prvek výbavy, na který si jen vzpomenete. Předpokládaný dojezd očekávejme jako u limuzíny EQS – zhruba 600 kilometrů (dle metodiky WLTP). Nutno podotknout, že s touto koncepcí auta cílí Mercedes–Maybach především na trhy v USA a v Číně. Spuštění prodeje produkční verze tohoto modelu je plánováno pro rok 2023.

Během on-site prezentace se pak také dozvídáme, že v roce 2025 bude mít Mercedes–Benz ve svém portfoliu plně elektrickou verzi ke každému modelu v jejich nabídce. To jde ruku v ruce se 3 novými, plně elektrickými platformami plánovanými s premiérou v témže roce.

 

AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Každopádně ne všechna auta na výstavní ploše Mercedes-Benz byla jen na elektrický pohon. Světovou premiéru na IAA v Mnichově zažívá i historicky první hybridní model divize AMG: Mercedes–AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Při jeho vývoji čerpali inženýři AMG inspiraci ve vozech Formule 1. Hlavními změnami oproti klasické variantě GT 63 S jsou elektromotor a vysokovýkonná baterie přidané na zadní nápravu vozu. Úkolem tohoto hybridního ústrojí je vylepšit všechny jízdní parametry vozu: dynamiku, spotřebu (a s ní spojené emise CO2) a maximální výkon. A tak AMG GT 63 S E nabídne nyní ještě více ohromující maximální (kombinovaný) výkon 843 koní a točivý moment 1400 Nm. Okamžitá odezva elektromotoru a strmější křivka nárůstu točivého momentu patří mezi největší lákadla pro budoucí zájemce o tento vůz. Navíc má přidaná baterie dostatek kapacity, aby s ní tento vůz zvládl ujet 12 kilometrů čistě na elektřinu. Maximální výkon elektromotoru uloženého společně s vysokovýkonnou baterií na zadní nápravě je 204 koní a přenos jeho síly na zadní kola prochází skrze 2stupňovou převodní skříň (přechod z prvního stupně na druhý nastává při rychlosti 140 km/h) a elektricky řízený diferenciál s omezeným prokluzem.

 

C Kombi All Terrain

Druhou světovou premiérou v segmentu vozů s tradičním spalovacím motorem, respektive mild-hybridním pohonným ústrojím byla nová varianta letos představené nové generace Mercedes–Benz třídy C: Kombi All Terrain. V rámci standardní výbavy tento model nabídne o 4 centimetry vyšší světlou výšku než standardní model třídy C v karoserii Kombi, 4MATIC pohon všech kol, 2 off-road jízdní režimy navíc a také větší kola, která uschopní vůz k jistějším výkonům na nezpevněných cestách. To celé je zabaleno do speciálního designového All Terrain balíčku, pro který jsou specifické zejména přepracovaný přední nárazník a plastové lišty zakrývající spodní hranu po obvodu celé karoserie auta: tedy přední a zadní blatníky a boční dveře a prahy. Mimo výše uvedené změny se tak jedná o stále stejný vůz třídy C, který v letos představené nové generaci přichází s 48V mild-hybridními čtyřválcovými motorizacemi, novými inteligentními světlomety DIGITAL LIGHT včetně speciálního režimu osvětlení v off-road podmínkách a v rámci interiéru i s novým MBUX infotainmentem.

 

 

Život je změna a IAA Mobility 2021v Mnichově je toho důkazem

Byť si má účast na letošním německém autosalonu musela vystačit pouze s jednodenním programem, bylo zde k vidění poměrně dost světových premiér a mimo je i obrovské množství starších a krásných vozů (v pavilonu věnovaném historickým ikonám motorsportu), jak zmiňoval již kolega Petr Jakušev v závěru svého vyprávění. Osobně mi asi nejvíce mrzel fakt, že nemalá část automobilek nevystavovala v rámci klasického autosalonu, nýbrž v městské části určené primárně veřejnosti. To mimo jiné znamenalo, že jejich vozy byly k vidění až o den, o dva později, než byl oficiální termín věnovaný žurnalistické veřejnosti a ve který jsme tuto akci navštívili i my, členové Motorvize týmu. Každopádně jsem si i tak den na mnichovském výstavišti Messe München  náležitě užil…

 

Jakub Kameníček

Sdílet: