Toyota Yaris 1.5 Hybrid: zajímavá volba do města i kousek za něj

Toyota Yaris 1.5 Hybrid: zajímavá volba do města i kousek za něj

Autor: Jakub Kameníček, Jan Novotný · Fotografie: Jakub Kameníček, Jan Novotný

Toyota Yaris je od počátku milénia jedním z celosvětově nejoblíbenějších malých městských vozů. Za posledních 20 let prošla několika generačními obměnami a v loňském roce tento model vstoupil již do své 4. generace. Subjektivně vnímám právě tuto nejnovější inkarnaci jako nejpovedenější, nejvýraznější a nejplnohodnotnější v historii této stálice segmentu městských mini. Proto jsem se na test tohoto vozu opravdu těšil. O to více jsem byl nadšen z toho, že budu testovat variantu s hybridním pohonem a v nejvyšší výbavě “Premiere Edition”, dostupné pro český trh. Shodou okolností získala nová Toyota Yaris i titul Evropského auta roku 2021, a to sotva pár hodin před tím než jsem si jej vyzvedl na test. Stojí za zmínku, že ve finále této ankety stála Toyota proti silným konkurenčním vozům: Citroën C4, Cupra Formentor, Fiat 500, Land Rover Defender, Škoda Octavia čtvrté generace a elektromobil Volkswagen ID.3. V níže uvedeném výčtu se pokusím vám čtenářům přiblížit svůj pohled na tento automobil. Vyhrála dle mého názoru nová Toyota Yaris právem? A pokud ano, díky čemu? Pojďme se na to společně podívat…

 

Povedený design plný emocí

Asi největším nebo spíše nejviditelnějším lákadlem nové Toyoty Yaris je bezpochyby její vzhled. Tady designéři vsadili na opravdu dynamický, organický a agresivní “look”, který se jim podle mého názoru velmi povedl. A tak čtvrtá generace vypadá zatím nejlépe v historii tohoto modelu. Výrobce nabízí hned 14 barevných provedení. Na našem testovacím exempláři se velmi dobře vyjímala jasně červená “Tokyo” se stylovým černým lakováním střechy, střešních sloupků a zpětných zrcátek, které tak ještě více vyzdvihuje křivky spodní části karoserie. Nicméně i v ostatních dostupných barevných odstínech vypadá auto neméně povedeně. Jako za nejvýraznější a nejjasnější prvky v designu exteriéru bych osobně označil především čelní a zadní světlomety a s nimi i dynamicky působící prolisy v bočním profilu karoserie, a také na kapotě a na střeše vozu. Námi testovanému kusu též velmi slušely 17palcové disky z lehkých slitin v dvoubarevném provedení broušeného kovu v kombinaci s černým lesklým lakováním.

 

Interiér, co nadchne, udiví i zamrzí

Po usednutí za volant je na první pohled zřejmé, že nový Yaris zažil výraznou modernizaci právě v interiéru, a to v rozvržení ovládacích prvků, úložných prostor i samotného prostoru pro cestující. Ve všech těchto parametrech je nová generace výrazně lepší, komfortnější a dospělejší než ty předchozí. Nicméně asi nejvýznamnější posun a vylepšení doznala palubní deska, která dostala nový 8palcový, středový displej infotainmentu, který lze ovládat dotykově a částečně i fyzickými tlačítky. Dalšími zajímavými prvky na palubní desce jsou digitální přístrojový štít a také, což je s podivem na danou třídu, dokonce i moderní head-up displej. Oba dva jsou skvěle přehledné a dobře se doplňují. Kdybych pak měl vyjmenovat pár drobností, které mě u nového Yarisu mrzely, tak je to jistě kvalita materiálů v interiéru a neobvykle, poměrně zvláštně řešená madla dveří. Ta mi nepřipadala úplně jako nejšťastněji pojatá a spokojil bych se daleko raději s tradičním konceptem madla a kliky dveří, na který jsme zvyklí u jiných vozů na trhu ale i samotných modelů značky Toyota. Tak či tak, výše vytýkané materiály jsou v mých očích nejvýraznějším mínusem interiéru nové Toyoty Yaris. Bohužel téměř všechny plastové díly jsou bez měkčené povrchové úpravy. Ačkoliv jsme stále v segmentu B, kde vyloženě prémiové materiály či nepřebernou míru luxusu nikdo neočekává, i přesto je v tomto směru napřed většina konkurentů, jako například Renault Clio, Peugeot 208, Opel Corsa či dokonce odcházející generace Škody Fabia, u nichž je oplastování interiéru na znatelně vyšší úrovni anebo při nejmenším působí celkově o něco hutnějším a bytelnějším dojmem.

 

Jedním z hlavních es jsou obsažené technologie

Kdybych se však pokusil vžít do kůže vývojářů a rozpočtářů automobilky Toyota, naprosto bych pochopil, že to, co ušetřili na kvalitě materiálů v interiéru, zainvestovali do jiného vybavení ve voze. A s touto úvahou bych se celkem trefil, myslím si. Alespoň tak na mě nový Yaris v nejvyšší výbavě Premiere Edition zapůsobil. Ano, možná nemá nejkvalitněji vypadající interiérové materiály, ale celkem snažně to vynahrazuje pokročilou vybaveností ve voze. Ať už je to onen výše zmíněný head-up displej nebo například jízdní asistenty, jako například adaptivní tempomat s plně funkčním asistentem jízdy v pruhu (který zde funguje na výbornou) a jiné další bezpečnostní asistenty. To vše bylo v námi testovaném automobilu a na velmi vysoké úrovni. Jedním z příjemných prvků, který se většinou doposud objevoval spíše u vozů vyšších tříd a který našemu Yarisu nechyběl, bylo modré ambientní osvětlení v kapsách pro nohy a v úložné přihrádce na telefon ve středové konzoli. Dále Yaris nabízí MirrorLink, Apple CarPlay i AndroidAuto konektivitu. Z tohoto důvodu se v Toyotě rozhodli upustit od implementace továrního navigačního systému “Go”. A tak, pokud chcete v novém Yarisu, používat navigaci, budete se muset spolehnout pouze na tu ve vašem mobilním zařízení, připojeném skrze nějaké z výše uvedených rozhraní.

TEST: Toyota Yaris GR Sport Hybrid: úsporný pocket rocket?

 

Komfortní jízdní projev a dynamika, které mají svá “ale”

Asi nejvýznamnější devizou nového Yarise je až překvapující jízdní komfort, který je na takto malý vůz opravdu nadprůměrný. Toyota Yaris 4. generace disponuje pro tento segment standardní sadou odpružení a zavěšení kol, tedy MacPherson na přední nápravě a vlečená ramena s torzní tyčí na té zadní. I přes obutá 17“ kola se Toyotě podařilo naladit podvozek a vybrat odpovídající sadu pneumatik tak, že se auto chová velmi stabilně a zároveň dokáže filtrovat velice obstojně i výraznější jak příčné, tak i podélné nerovnosti na vozovce. V našem testovacím exempláři byla osazena ceníkově nejdražší motorizace v nabídce tohoto modelu, tedy hybridní pohonná jednotka “Hybrid Synergy Drive–HSD” kombinující benzinový, atmosférický tříválec “Dynamic Force” o objemu 1,5 litru o maximálním výkonu 92 koní, se synchronním elektromotorem skrze elektronicky řízenou převodovku s plynule měnitelným převodem (e-CVT). Oba motory jsou uloženy nad přední nápravou a jejich maximální systémový výkon činí 116 koní. Elektromotor čerpá energii z inovovaného lithium-iontového akumulátoru uloženého na zadní nápravě vozu. V praxi se tak nový hybridní Yaris spoléhal ve městě přibližně v 50 procentech případů čistě na elektrický pohon. Na okreskách a na dálnicích už pak pracoval systém v součinnosti obou motorů, a tak se dle čísel spotřeby nejvíce autu “líbilo” v městském režimu, kdy se spotřeba spalovacího motoru držela velice nízko, okolo 3,8 až 4,5 litrů na 100 km. Během cest po okresních cestách, kde jsme se pohybovali předpisovou rychlostí přibližně 90 km/h, se vytížení benzinového motoru a s ním i jeho žízeň přirozeně zvětšily a na přístrojovém štítu jsme nejčastěji registrovali čísla spotřeby 4,5-5,0 litrů na 100 kilometrů. Vzhledem k povaze tohoto ústrojí byla spotřeba nejvyšší při jízdě dálniční rychlostí (120–130 km/h), při které její hodnota nastoupala a ustálila se na 6,4-6,5 litrech na 100 kilometrů. Na tomto příkladu je naprosto jasně vidět největší slabinu hybridního pohonu. Nevyhnutelně se mi tak hybrid od Toyoty v tomto voze nejvíce osvědčil při jízdě městem, maximálně v jeho přilehlém okolí. Jedině v tomto režimu by se jeho provoz mohl eventuálně za několik let jeho užívání vyplatit (nutno dodat, že rozdíl mezi cenovkou hybridního pohonu a nejvýkonnější benzinové motorizace s manuální převodovkou je nemalých 90 000 Kč, v případě automatu pak 50.000 Kč). Pokud byste tak zatoužili po Yarisu s pohonem HSD, za smysluplnou se tato volba dá označit pouze v případě, že budete trávit převážnou část svých cest v městském provozu. Navíc v rychlostech od cca 100 km/h začíná již výrazněji vstupovat do kabiny aerodynamický hluk, projevující se jako svištivý zvuk linoucí se z bočních oken, způsobený zejména masivními zpětnými zrcátky a také výrazným reliéfem bočního profilu karoserie, který sice vypadá skvostně, ale nebude zřejmě nejaerodynamičtějším řešením. Poslední poznámka, kterou bych zde rád uvedl, se týká řízení. To mně přišlo u nového Yarisu spíše mdlejší (zejména ve střední poloze volantu) a osobně bych si u takto malého a poměrně hbitého městského auta uměl představit o něco strmější převod. Ten by mohl umocnit radost z jízdy, která by k takovému příměstskému vozítku dle mého názoru jistě patřila. A teď snad jen zbývá dodat, že z jízdního projevu nového Yarisu nejsem vyloženě zklamaný. A však pro Toyotu „základní“ hybridní ústrojí přeci jen nedokáže zcela na 100 % sekundovat emocím, které nový Yaris vzbuzuje z venku svým designem a svou podstatně vyšší cenovku si nedokáže obhájit šetrnějším přístupem k vaší peněžence jinde než ve městě. O to více by mě ale zajímalo svezení s benzínovou jednotkou a manuální převodovkou, jejichž symbióza by měla nabízet o 9 koníků více, o 0,7 s lepší zrychlení z 0-100 km/h, to vše za podstatně nižší pořizovací cenu.

 

Ideální řešení pro městské cestovatele?

Nová Toyota Yaris si členy komise hodnotící Evropské auto roku jistě získala tak jako mě svým velmi poutavým a zdařilým designem, až překvapivě dospělým jízdním komfortem a také bohatou výbavou, kterou nabízí na českém trhu za relativně zajímavou cenu. Námi testovaný kus vyjde na 555 000 Kč, a to ještě neobsahoval všechny možné příplatky, které do něj lze zakoupit (např. přední a zadní parkovací sensory či značkový audiosystém JBL). Asi nejzajímavější protikandidáti dnes testovaného exempláře jsou Renault Clio, Peugeot 208, Opel Corsa, nebo cenově dostupnější ale výkonově slabší Škoda Fabia či Volkswagen Polo. Ale i těmto posledně zmíněným zástupcům nový Yaris může obstojně konkurovat cenou, odpustíme-li si hybridní motorizaci a vybrali bychom v nabídce nového Yaris výše zmíměný výkonnější 3válcový, zážehový motor, spjatý se 6-stupňovým manuálem. Potom cena klesne na 465 000 Kč a můžeme se tu objektivně bavit o hodně konkurenceschopné nabídce. Právě s touto motorizací by pak mohl nový Yaris dávat možná ještě větší smysl jako univerzální dopravní prostředek, a to více než je tomu ve verzi s hybridním pohonem. Určitě by stálo za to jej vyzkoušet i v této variantě v rámci porovnávacího dvojtestu. Abyste mi ale rozuměli správně, nesnažím se tvrdit, že by hybridní Yaris byl špatným autem, to vůbec ne. Každopádně implementace relativně drahého hybridního ústrojí do malého vozu segmentu B může být hodně diskutabilní a dávat smysl bude jen omezené skupině zákazníků. Nicméně hybridní automobily jsou unikem značky Toyota, které si doposud získalo již 15 milionů zákazníků po celém světě, a tak jím není třeba opovrhovat. Otázkou jen zůstává, kolik českých řidičů soustředí své cesty primárně do města a ocení tak výhody daného ústrojí, které v takovém případě převáží případné nevýhody (viz výše uvedena vyšší pořizovací cena a vyšší provozní náklady při rychlostech nad 100 km/h). Věřím, že ačkoliv já mezi nimi bohužel nejsem, vyloženě málo jich určitě nebude.

 

Jakub Kameníček

Sdílet: