Peugeot 208 GT Line PureTech 100: městský „MODEL“

Peugeot 208 GT Line PureTech 100: městský „MODEL“

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Uplynulých pár dnů bylo opět vyplněno velmi příjemnou společností, tentokrát novým Peugeotem 208. Už na dostupných fotkách mě tato novinka opravdu zaujala výrazným designem, který v současné době svým designovým jazykem automobilka Peugeot odvážně razí napříč modelovými řadami. To jsem ani nezmínil, že jsem na test dostal verzi GT Line, jež výstřednímu designu rozhodně přidává. Příbuznost s dospělejší a prémiovější 508 je zde na první pohled patrná. Právě tento sedan střední třídy mám stále v živé paměti z mého testu. Byl jsem tedy opravdu zvědavý, jak se nový městský prcek podařil. Co vše si vzal z většího sourozence, dokáže uspokojit požadavky stále náročnějšího trhu? Pojďme si zpětně projít mé pocity…

Exteriér: design a zase design – vypadá jednoduše skvěle a já jsem stále unešený…

Designový směr Peugeotu mě právě od uvedení modelu 508 opravdu baví a naštěstí i na mnohem menším voze stále funguje. Nejzajímavější je zde pro mě přední část, jejíž dominantou jsou bezesporu světla ve tvaru „lvích“ tesáků. Je to prvek, který nemá obdoby a jednoznačně podle něj identifikuji právě vozy francouzského výrobce. Na druhou stranu to ale není zdaleka jediná estetická zajímavost. Odvážné lakování sytě rudou metalízou ve spojení s kontrastními černými doplňky vše podtrhuje. Peugeot 208 působí trochu jako designové cvičení než produkční vůz. Vše do sebe zapadá. Jednotlivé tvary, linky, barvy a kontrasty… Vše funguje a i přes kompaktní rozměry působí celek velmi vyváženým dojmem. Tečku na závěr dodává již zmíněná výbavová linie GT Line, která v nabídce stojí hned pod samotným vrcholem. Po stránce vzhledu pak nabízí třeba černá zrcátka, různé černé doplňky či sportovně vyhlížející 17“ hliníková kola opět s černým lakováním. Podrobné popisování vzhledu je v tomto případě téměř plýtváním času. Podívejte se do galerie, kde je dostatek fotografií a věřím, že se do něj zakoukáte.

 

Interiér: drží nastavenou laťku, a to hodně vysoko

Po nasednutí moje emoce neutuchají. I zde se podařilo, minimálně v naší poměrně bohatě vybavené verzi, udržet pozitivní naladění z exteriéru. Pokud jste novým Peugeotem ještě nejeli, budete na začátku trochu zmatení z i-Cockpitu, který jedni milují (já) a druzí mu nemohou přijít na jméno. Ve stručnosti jde o to, že kaplička přístrojů je umístěná poměrně vysoko, aby byla viditelná nad věncem volantu, který má poměrně malý průměr a zploštělou vrchní i spodní část. To je trochu nezvyk, nebo´t standardně koukáte na přístrojovou desku skrz volant. Existují pak navíc určité atypy (mezi postavami) s ještě atypičtějším posazem za volantem, kterým bohužel koncept i-Cockpitu nevyhovuje, neboť na budíky nedohlédnou. Dle mého názoru byste ale museli mít hodně nestandardní tělesnou stavbu, aby se vám při správném posazení za volantem špatně „koukalo“. Díky ostrému řízení mi nevadí ani menší volant a jen namátkou, já osobně přes něj vidím právě do kapličky přístrojů i přes svou téměř dvoumetrovou výšku naprosto bez problému. Takové řešení eliminuje nutnost využití head-up displeje a projekce na čelní sklo, protože všechny informace máte přehledně na očích. Navíc už i v této třídě přišla silná ofenzíva digitálních derivátů ke klasickým ručičkovým ukazatelům. Hlavní (a pro řidiče nejdůležitější informace) tak zaujímají místo přímo v přímém pohledu a jak je zvykem, druhý displej s multimediálním systémem je umístěn na středu palubní desky. Digitální přístrojová deska je zde kapitolou samou pro sebe. Peugeot zde představil novou verzi, která se jmenuje 3D i-Cockpit a funguje přesně tak, jak se jmenuje. Nevím jak, ale opravdu je zde docíleno 3D efektu přístrojů, kdy „středové budíky“ působí jakoby předsazeným dojmem vzhledem k ostatním informacím na displeji. Zní to asi „složitě a nepřehledně“, ale opak je pravdou a navíc tohle řešení vypadá opravdu dobře. Samozřejmě zde zůstala možnost nastavit si různé druhy zobrazení a volit obsah zobrazovaných informací, takže si svůj oblíbený styl najde snad každý. Multimediální systém obsahuje veškerou současnou konektivitu včetně Apple CarPlay a AndroidAuto. Jeho ovládání je dotykové, odezva je svižná a navíc je zde několik základních funkčních tlačítek, které fungují jako zkratka v poměrně rozsáhlém menu. Hodně mě bavila kombinace kovových přepínačů a dotykové plochy v klavírním lesku. Jen tedy v takto koncipovaném interiéru bych prakticky stále potřeboval hadřík, abych mohl čistit „ochmatkané“ plochy. Absence mechanických ovladačů klimatizace je pak jen pihou na kráse, neboť další tlačítka by do jinak povedeného designu středové konzole možná ani moc nezapadala.

Pokračujeme aneb kvalita a nekonečný výčet funkcí

Interiér a jeho zpracování je v daném segmentu nadprůměrný. Materiály jsou kvalitní, měkčené a příjemné na dotek, jen mezera po zavření dveří by snad mohla být v úrovni palubní desky o něco užší, ale to už hledám problém tam, kde vlastně není. Vybavení naší 208 bylo opravdu nadstandardní, čemuž nakonec odpovídá i cena, ale za svoje peníze dostanete sice malé auto (protože takové jste asi chtěli), které však svou výbavou a pojetím může hrdě stát právě vedle větší a dospělejší 508 a nemá se za co stydět. Působí v podstatě jako její zmenšená verze. Z výbavy vyberu to, co se mi vybaví, protože jinak by výčet vyšel pomalu na samostatný článek, zároveň jej nyní pojmu jako seznam funkcí. Tak začínáme – bezklíčový přístup, startování a automatické zamknutí pří opuštění vozu s klíčem v kapse, adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu (ne na tak autonomní úrovni jako 508, tady se řídit ještě musí), polokožená sportovně tvarovaná sedadla, volič jízdních režimů, automatická klimatizace, bezdrátové nabíjení pro telefony a třeba také 2 USB konektory pro cestující vzadu. A opravdu to ještě není všechno…

S ohledem na rozměry 208 mne v porovnání s 508 překvapila relativní prostornost tohoto modelu. 508 je v tomto ohledu vzhledem ke své kategorii spíš slabší, ale dopředu do nové 208 jsem se poskládal bez potíží a za mnou zůstalo i trochu místa na krátké přesuny. Opakuji to stále dokola, ale pro jistotu – je to dobrý výkon, já opravdu nejsem průměrem populace. Pro „normální“ lidi jde o auto na každý den.

 

Technika: 1.2 Puretech, 100 koní a manuál

Objem ničím nenahradíš… No dobrá a teď zpátky na zem. Auta je potřeba porovnávat se zástupci jeho třídy, v závislosti na jeho zaměření a v tomto ohledu je 1.2 Puretech s výkonem 100koní naprosto odpovídající, příjemná motorizace. V městském provozu je motor pružný a dostatečně výkonný. Manuální převodovka pracuje lehce a přesně. Jízda je i v této konfiguraci velmi příjemná. Jelikož rád hledám limity jednotlivých modelů, vzal jsem Peugeota na dálnici a zkusil si takový běžný delší přejezd. Tady musím říct, že 208 fungovala a byla schopná držet i rychlosti 150 – 160 km/h, samozřejmě na německé dálnici. Po překročení 100 km/h je však potřeba pro další zrychlování motor točit, často řadit a celkově je znát, že tuhle disciplínu zvládne, i když myšlenka jeho využití byla jinde. Mimo to jsem se s tímto stylem jízdy dostal na hranici spotřeby 10 l/100km oproti standardu lehce nad 6 l. Pokud tedy chcete stylovku do města, bude tato motorizace stačit, jestli ale budete pravidelně jezdit i na dálnicích a okreskách s potřebou předjíždění, doporučil bych raději silnější 130koňovou verzi, kterou ale bohužel pořídíte jen s automatickou převodovkou a cena nezanedbatelně povyskočí. Jako zajímavá alternativa se i v tomto „prckovi“ jeví diesel 1.5 BlueHDi, který sice nebude častou volbou, za to při již zmíněném (náročnějším) využití smysl dávat bude. Cena je kapitola sama pro sebe a její rozptyl je překvapující. Základní cena modelu 208 je stanovena na 295 000,- Kč, ale naše konfigurace byla již za částku okolo půl milionu a vrchol v podobě elektromobilu atakuje hranici …………. 730 000? Mluvit tedy o Peugeotu 208 v souvislosti s cenou není snadné, protože základ nebude takovým vozem, o kterém si právě čtete. Cena však odpovídá tomu, co si do auta nakonfiguruje zákazník podle svých možností a potřeb. Nabídka je vlastně opravdu bohatá a 208 tak uspokojí o to širší veřejnost – jak v základní ceně ty nenáročné, tak velmi náročné za cenu poněkud vyšší.

Podvozek je v rytmu dnešní doby tužší, dobře zvládá náklony i příčné nerovnosti a je neutrální, stabilní, na limitu pak přechází do progresivní nedotáčivosti, kterou vyřešíte ubráním plynu. Konkrétně u našeho kousku byl podvozek v režimu normal při ostřejším nájezdu do zatáčky trochu „gumový“ – bylo cítit mírné zhoupnutí, po najetí do oblouku ale následovalo příkladné usazení karoserie a stabilní průjezd. Toto se navíc dalo jednoduše vyřešit přepnutím do sportovního režimu, který kromě zvýšené tuhosti a stability podvozku ubral sílu posilovači řízení a zostřil odezvu na plynový pedál. No, nebudu chodit okolo horké kaše – tohle není sportovní auto v žádném ze svých režimů, ale podvozek byl po aktivaci této volby stabilnější a jeho „gumovost“ v oblouku zmizela. Osobně bych se ale držel režimu normal a pohodově uvolněné jízdy, která Peugeotu 208 jde ze všeho nejlépe. A už jsem vám říkal, že vypadá opravdu dobře?

 

Závěr: Big Up Peugeot

Kdo mě trochu zná, moc dobře ví, že nemám zrovna v oblibě vozy francouzských výrobců, i když bych pár výjimek určitě našel. Ale… To, co předvádí s aktuální modelovou řadou právě Peugeot, je bezpochyby posun správným směrem. Od 508 je každý model, který jsem měl k dispozici, jednoduše řečeno dobrým autem. Design zde hraje prim, ale není jedinou kvalitou daného modelu. Kromě líbivého zevnějšku výrobce zapracoval odpovídajícím způsobem na interiéru, zariskoval s i-Cockpitem, investoval do kvalitních a dobře zpracovaných materiálů a ta práce se nyní vyplácí. Jediné, co mě vždy trochu mate, je právě odvážný (agresivní) design exteriéru i interiéru, který je v přímém kontrastu s uvolněným a komfortním jízdním projevem, jehož prioritou je především pohodlí. Aby tohle tvrzení nebylo špatně pochopeno – mně se ten jízdní projev líbí a stejně tak se mi líbí, a to už jste si mohli všimnout, i to, jak současný Peugeot vypadá. Jen ten projev není takový, jak si ho na první pohled představíte. Na závěr musím uvést své přesvědčení, že si současná 208 své zákazníky najde, je prostě nádherná…

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

Model208 1.2 PureTech 100
Výkon74 kW
Točivý moment205 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1750 RPM
Zrychlení 0-100km/h9.9 s
Max. rychlost188 km/h
PalivoSuper 95
Válců3
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1199 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)5 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)6.3 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)4.9 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)5.2 l/100km
Velikost nádrže44 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik205/45R17V
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost1595 kg
Prázdná hmotnost (EU)1165 kg
Přívěs s brzdami1200 kg
Náklad430 kg
Přívěs (bez brzd)580 kg

modelová řada

Název generaceU
Uveden10/20
Dveře5
KaroserieHatchback
Třída vozidlaMalé vozy (např. Polo)

rozměry

Délka4055 mm
Rozvor2540 mm
Šířka1745 mm
Prostor pro zavazadla309 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1004 l
Max. zatížení střechy70 kg
Výška1430 mm
Průměr otáčení10.4 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..