Jaké je svezení s novou Octavií, je to stále Škodovka?

Jaké je svezení s novou Octavií, je to stále Škodovka?

Autor: Jakub Vodička · Fotografie: Jan Novotný a Škoda Auto

Je to již poměrně dlouhá doba, kdy mohla široká veřejnost při světové premiéře spatřit na úvodních snímcích novou generaci Octavie. Vzpomínáte si? Já ano. Byl jsem tenkrát u počítače a říkal jsem si, že tohle už není klasická škodovka, kterou známe. Exteriér ve mně vzbuzoval pozitivní emoce. Interiér naopak vybízel k mnoha otázkám. Bude dostatečně intuitivní? Jsou zákazníci na změny, které s sebou čtvrtá generace českého bestselleru přináší, připraveni? Není tohle všechno už prostě moc? No, je to už nějaký čas a dnes už před námi stojí nová Octavie Combi – klenot mladoboleslavské automobilky. Tisková zpráva láká především na větší prostor, emotivnější vzhled a více možností konektivity. Tak pojďme v tomto slunečném počasí usednout do nové generace modelu a přijít na odpověď, zda je tohle trefa do černého …

 

Emocemi budete šílet anebo…

Předešlá verze vzbuzovala rozporuplné názory již z exteriéru. „Čtyřoká“ oktávka si své zákazníky našla, ale stále je zde spousta lidí, kteří její vzhled neocení. Já patřil do druhé skupiny a úplně jsem jí nikdy nepřišel na chuť. Nyní si jdu přebrat klíčky, jenž jsou mi také novinkou a působí ve mně dojem, že si jdu vyzvednout auto z prémiového segmentu. Stále nevidím svůj kus, už jsem téměř nedočkavý. Na parkovišti hledám z mnoha „oktávek“ a v tu chvíli na mě bliká červený kousek označovaný škodovkou jako „červená Velvet metalíza“, kterou automobilka nabízí za příplatek 22.300 Kč. Ačkoliv si můžete vybrat i z levnějších barev, tohle barevné provedení mi k ní sedí a ze všech ostatních na mě působí nejlepším dojmem. Po prvním pohledu jsem se zaměřil na detaily. Najednou jsem se ocitl před nádhernou brunetkou a všiml si, že mi začíná téct slina. Pánové, tu brunetku si odmyslete a vybavte si nová přední světla. Zde totiž ve mně nový model evokoval přesně ty pocity, kdy ve svém oblíbeném podniku potkáte tu vyvolenou slečnu. Trochu mě mrzí, že jsem měl na testování poměrně krátkou dobu a nemohl si jí vyzkoušet v noci. Světlomety totiž působí velice atraktivně, ale přeci jenom „atraktivní slečnu“ si domu vezmeme na jednu noc. Když jí však chceme mít vedle sebe po celý život, musíme vědět, zda umí i vařit, že? Bohužel jsem funkčnost světel nemohl plně otestovat. Celkově pak na mě oktávie působí klasickým dojmem – jako prostorné auto, které hraje především na funkčnost.

Tohle je zcela jiné auto

Beru za kliku a pomalu usedám do vozu. V první chvíli si říkám, že se cítím mnohem lépe, než v ostatních kusech mladoboleslavské automobilky (předchůdcích i modelových sourozencích). Nyní totiž sedím ve zcela novém provedení sedaček, jenž mi za celou dobu jízdy dělaly skvělou společnost. Ani po třech hodinách v provozu jsem neměl potřebu odpočinku nebo vystoupit z auta, abych se protáhnul. Interiér se dle mého pohledu zcela změnil. Už zde nemáme klasickou řadící páku, ale o něco luxusněji vypadající „joystick“, díky kterému máme nyní více prostoru ve středovém panelu. Bezdrátové nabíjení funguje poměrně slušně, ale stávalo se mi, že mobil zcela nedržel v prostoru a často jsem jej musel vracet do podložky pro nabíjení. Dokázal bych si představit lepší řešení pro bezdrátové nabíjení. U „bezdrátových“ možností bych rád ještě zůstal a měl výtku ke konektivitě Apple CarPlay. Zobrazení zrcadlené z mého chytrého telefonu se mi z nějakého důvodu často sekalo a mělo problém s připojením. Jsem otevřený novým věcem, ale zde bych volil klasické připojení přes kabel – to mi však škodovka neumožňuje, neboť dnes do nových modelů nabízí konektory pouze typu USB-C a ani jeden slot USB 3.0, který je a ještě nějakou dobu bude nejrozšířenějším. Dvouramenný multifunkční volant nyní nabízí daleko více možností. Tahle volba ovládat více asistentů na volantu je za mě skvělým řešením, ale můj kolega tuto „vychytávku“ bere jako krok dozadu. Zcela digitální přístrojová deska vám nabídne mnoho možností zobrazení. Já si oblíbil navigaci, která poskytne zobrazení i několika dalších informací dle vašeho výběru a v dolní části i aktuální rychlost. Vše potřebné jsem tedy měl k dispozici ve svém zorném poli. Zde proto dávám palec nahoru. Na volantu se tlačítka přidávala, naopak na středovém panelu zmizela téměř všechna, a tak škodovka vytvořila poměrně jednoduchý vzhled interiéru. Samozřejmě zde místy narazíte na tvrdé plasty, ale i tak hodnotím novou oktávii jako honosnější vozidlo, než jeho předchůdce. Středový displej již není zabudovaný do palubní desky, ale vybočuje z linie. Vzhledem k tomu, že se automobilka zbavila mnoha tlačítek, úplně bych nesouhlasil s názorem, že je auto intuitivnější, protože některé kroky prostě neuděláte na jedno kliknutí, ale minimálně budete muset podstoupit dva/tři kroky navíc. Na druhou stranu se přiznám, že po hodině testování jsem vozu porozuměl a hledání asistentů a dalších potřebných funkcí jsem byl schopný provést. Do předešlé oktávie jsme mohli posadit zákazníka a ten byl schopný vše „vyhledat“ po slepu. U novinky si myslím, že i přes veškerou snahu, člověk veškeré možnosti nenajde a u některých bude tápat. Co mě při cestování na dálnici oslovilo, bylo nové zobrazení sledování mrtvého úhlu. Mám raději funkčnost před „aby to dobře vypadalo“. Kdysi vám zablikala v zrcátku dvě malá autíčka oznamujíc, že máte překážku v mrtvém úhlu. Ve vyšších rychlostech jsem spíše spoléhal sám na sebe, než na asistenční systém, protože ve slunečných dnech jsem dostatečně neviděl upozornění. Když jsem při testování najel na dálnici a poprvé mě upozornila dioda, že míjím vozidlo v mrtvém úhlu, zaradoval jsem se. „Ano, konečně něco, co mě nebude hladit po tváři, ale co mi dá facku, abych věděl o překážce,“ pomyslel jsem si. Je to tak. Ačkoliv nová dioda nepůsobí líbivým dojmem, její facku oceníte především ve vyšších rychlostech, kde potřebujete vědět o situaci za vámi.

A to nejlepší…

Chtěl jsem vás nechat v napětí a tu „třešničku na dortu“ dopřát až ke konci článku. K dispozici totiž minimálně na úvod máte tři motorizace. Začínáme motorem 1,5 TSI s výkonem 110 kW a manuální šestistupňovou převodovkou. Pak již vybíráte mezi dieselovým 2.0 TDI o 85 kW v manuálu anebo nejsilnější motorizací 2.0 TDI, která nabídne 110 kW ve spojení se sedmi-stupňovou automatickou převodovkou DSG. My jsme si v redakci vybrali třetí, vrcholnou variantu. Co bych u této motorizace ocenil, je její spotřeba, která se držela něco kolem 5-6 litrů v kombinovaném provozu dálnice/okresky. První naše společné cesty mířily na dálnici, kde se dle mého auto cítí nejlépe. Při dálniční rychlosti kolem 120 km/h je auto velice komfortní a zde si svojí jízdu užijete nejvíce. Zvláště při tak nízké spotřebě. Na okreskách si můžete dovolit vjet do díry a nebát se, co na to řeknou spolujezdci, protože je podvozek příjemný a tlumí nerovnosti na vozovce. Při nízkých rychlostech se mi opět zdá, že automatická převodovka mírně pokulhává a její přeřazování není tak plynulé, proto pro vás asi ranní špička nebude vyloženě vysněným zážitkem. Co mě velice potěšilo, je schopnost vozu brzdit motorem. Jednou jsem jel během testu z kopce, vůz si sám podřadil a brzdil motorem. Za to máš velké plus, že myslíš na mojí peněženku. Tak já si kvůli tvojí inteligenci budu moci dovolit večeři, na kterou chci vzít tu brunetku. A co se týče jízdních vlastností, na závěr se s vámi musím podělit i o dojem, který v mím případě tvoří dost možná to největší překvapení na celém autě. Ne, že by dieselová oktávie v prozatím nejvyšší výbavě Style byla nějakým sportovcem, i tak ale její konstruktéři posunuli vlastnosti především podvozku směrem kupředu. Nerovnosti sice tlumí pořád příjemně, řízení je ale o něco strmější a dává vám trochu více zpětné vazby. Vlastnost, kterou sice průměrný zákazník tolik nepocítí, mě překvapila především proto, že mladoboleslavský bestseller byl vždy autem pro masy, který komunikativností řízení vyloženě neoplýval.

 

Své zákazníky si najde

Auto jsem vrátil a teď přemýšlím. Je emotivnější? Ano, je. Prostornější? Omlouvám se, ale mě snad každá škodovka (kromě modelu Citigo) přišla prostorná, a proto těch málo cm, co automobilka přidala, považuji pouze za malý bonus navíc. V prostornosti vždycky modely české značky vedly. Tohle je zcela nový vůz, který si zachoval svojí DNA. Zákazníci se na začátku budou hledat, ale nakonec si novinku oblíbí. Zaslouží si nová oktávie status „modla fleetových zákazníků“ či nikoliv? To vše ukáže čas, ale já už teď věřím, že své klienty najde a ti ze svojí koupě budou nadšení. Na mě škodovka působí velmi atraktivním dojmem a už se ptám, s čím asi přijde nový Superb? Ehm, škodovka ukaž nám svou novou tvář…

 

Jakub Vodička

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..