Škoda Fabia: zlatá střední cesta pro všechny typy

Škoda Fabia: zlatá střední cesta pro všechny typy

Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie Přádová

Jsou čtyři hodiny ráno a mě budí skrz otevřené okno hromada ptáků cvrlikajících jak o život. Nezbývá mi tedy nic jiného než opláchnout obličej a připravit se na další den. Po chvilce pražení slunečních paprsků, kdy se mi potí snad i nehty na rukou, dostávám zprávu od kolegy ohledně dalšího testovacího vozu. Nacházím se pár dní před státní závěrečnou zkouškou, a proto je pro mne tato zpráva velkým odreagováním, se nímž v nadšení rovnou vyrážím na chatu do jižních Čech. Kolem páté odpoledne se potkávám s kolegou Honzou, který mi předává zbrusu novou Fábii, se níž jsem se poměrně neplánovaně sladila do absolutně stejných barev, jako bychom si byly souzněny. Jen abych byla naprosto přesná, o vyloženě žhavou novinku se nejedná – často bývá v těchto dnech současná (třetí) generace mladoboleslavského zástupce malých vozů označována za „dožívající“, a to především díky starší platformě PQ26, jíž sourozenci (VW Polo a Seat Ibiza) už vyměnili za moderní modulární alternativu MQB. I tak na mě ale její modernizovaná verze (z roku 2018) po drobných retuších v rámci modelového roku (třeba výměny znaku za nápis ŠKODA na zádi) působí natolik svěže, že nemám problém ji označovat za „zbrusu novou“. Předány máme veškeré doklady a naše cesta sladěných dvojčat může začít. Kolega odjíždí do Sosnové a já mohu začít testování krásnou cestou po nových silnicích mimo Prahu. Něco mi říká, že jelikož škoda měla být vždy alespoň zdánlivě lidovým autem, Fabie by měla být takovým prototypem tohoto zaměření. Dostojí však své pověsti, kvalitám i zaměření?

Nezastavitelný pokrok se špetkou jednoduché krásy

Škoda Fabia je auto, které každý moc dobře známe a nejednomu z nás dokonce stálo před barákem. Fabie je většinou jedním z prvních vozů čerstvě začínajících řidičů a bohužel i častým terčem útoku tuningářů. Utekla však dlouhá doba a tento model se z jedničkového vajíčka vyklubal do dospělé trojky. Nebude tedy žádným překvapením, když hned na první dobrou řeknu, že Fabie je klasikou v moderním kabátu, která nemůže urazit absolutně nikoho. Po chvíli obhlížení musím konstatovat, že v té jednoduchosti, kterou toto malé a praktické auto vykazuje, je vlastně i krása. V kombinaci s královskou modří, černou střechou a černými alu koly vypadá i v uvozovkách obyčejnější auto dravě. Líbivý vzhled podporují i FULL-LED světlomety, jenž současná Fabia dostala po modernizaci a na takto malém autě působí velmi luxusně. Dopodrobna popisovat exteriér vlastně vůbec nemusím, protože každý z nás ví, jak taková Fabie vypadá. Ráda však vytyčím pár detailů, které stojí za pohled a posouvají auto o level výš. Už třeba díky zmíněným předním světlometům celkově přední maska nabrala ráz sportovnějšího auta. Spolu s lízátkem, které je rozhodně prvkem velkým si dokáži představit černé orámování grilu místo stříbrného, které působí trochu obyčejněji. Avšak tento malý detail se ztrácí v sympatii relativně velkých černých litých kol podtrhujících dominanci již tak elegantního auta.

 

Jednoduchý a moderní kokpit, který si získá každého

Co se týče interiéru, není zde nic, co by mohlo být na obtíž. Pro mne, jako menší osobu, byly možná trochu nepohodlné sedačky, a to díky vyšší výšce opory v oblasti nohou. Naopak každý spolujezdec, který měl možnost ve Fabii jet, si sedačky vychvaloval, tudíž prostě jen nejsem vlastníkem průměrné postavy, na níž byla Fabia konstruována, haha. V ostatních měříkách se sedadla prokázala nad očekávání slušnými vlastnostmi, ať se týče bočnic či materiálu. Sluší se poznamenat, že šlo o příplatkovou „sportovní“ variantu, v níž se kromě výraznějšího bočního vedení skrývá i integrovaná hlavová opěrka – skoro by jeden řekl, že jde o klasické škořepiny hodné závodním vozům. Pojem v jednoduchosti je krása se dá říci i o vnitřku, neb zde nic nepřekáží, ale ani nechybí. Jednoduchý, funkční a hlavně pohodlný je multifunkční volant, jenž se naučí ovládat každý během pár sekund. Nechybí kompatibilita Apple CarPlay, základní ovládání přes dotykový displej a sound systém, který na tak malé auto hraje až překvapivě dobře. V letních dnech je potřeba klimatizace, kterou zde samozřejmě najdeme – automatickou a hlavně díky mechanickým tlačítkům i příjemně ovladatelná. V poslední řadě je nutné zmínit prostornost, která se může jevit jako průměrná, avšak na poměry třídy je tomu ve skutečnosti spíše naopak. Do auta se vejde relativně bez problému čtyřčlenná posádka dospělých mužů. Namítat bychom mohli po přesunu k zavazadlovému prostoru. Ten není tvořen zrovna na cestování do Chorvatska, ale na víkend na chatě opět pro čtyři lidi hravě zvládne. Základní objem 315 litrů je ale spíše nadprůměrem, který se vyrovná i některým hatchbackům o třídu výše. Dnes už absolutní anomálií se zdá být verze kombi, která nabídne až těžko uvěřitelných 530 litrů základního objemu kufru.

 

Pestrá paleta stylů jízdy

Tak, jako nás oslnila Fábie svou krásou v jednoduchosti uvnitř na palubě, ani jízdními vlastnostmi jsem nebyla vůbec zklamaná. V námi testované verzi s 1.0 TSI a 95 koňmi (čili středním výkonem) mi na dálnici málem uletěla kšiltovka. Po dlouhé době se mi dostala pod ruce manuální převodovka, na kterou jsem se již delší čas těšila. U Fabie jsou v současnosti na výběr pouze jednolitry – základní se spoléhá ná atmosférické plněné, dvě výkonější varianty skrývající se pod označení TSi už mají turbo, z čehož až nejvýkonnější dostává šestistupňový manuál. Naší verzi tak sloužilo jen pět stupňů, což při jízdě ve městě a okolí absolutně nevadí, výjezd na dálnici byl ale přeci jen díky vysokým otáčkách o něco hlučnější, než bych si přála. Šestý stupeň by dálniční rychlosti výrazně ztišil. V rámci jízdy byla však toto jediná výtka, kterou si mohu na vrub Fabie dovolit. V zatáčkách auto i díky nízkoprofilovým pneumatikám drželo, spojka měla příjemný záběr a tím pádem ani popojízdění v kolonách nepředstavovalo žádné peklo, a že jsem si ho v pátek po cestě na chatu užila až až. Na Fabii se mi také líbí, že nepřekypuje asistenty, když většina dnešních aut jich má, až je to na škodu. Naopak s Fabii je možné vychutnat si takovou tu klasickou jízdu, která není narušena různým pípáním a automatickým brzděním. Je jasné, že nemůžeme čekat žádné extrémní zázraky, ale po svezení by byl každý překvapen, jak takto malé auto s „nízkým“ výkonem dokáže jet ladně a svižně. Vlastně jde nejvíce právě o to, co čekáte. Ano, Fabia je stále jakýmsi cenově přívětivým prototypem Škody Auto, ale už dávno neplatí, že by muselo jít jen o to nudné auto s bílou barvou, 15“ plechovými disky a manuální klimatizací. Ano, stále si můžete z nabídky vybrat Fabii jako pracanta na každodenní službu, ale pak je tu i auto z opačného spektra – nabité výbavou a s notnou dávkou extravagance, která z něj dělá příjemného přítele na čtyřech kolech.

 

Zaujme cenou i moderním zpracováním

Nastal den D a já se se svým testovacím vozem musím rozloučit. Čas strávený s touto modročernou kráskou bych zhodnotila jako čaj o páté. Jednoduché, ladné a přesto svižné auto, které uspokojí jak ženu i muže, tak pomalého i rychlého jezdce. Auto nabízí pohodlný interiér, kterému nechybí moderní funkce včetně Apple CarPlay. Pětistupňovou převodovku a mírně zvýšené sedačky, které pro menší osoby nejsou zcela pohodlné, není nic, proti čemu bych se mohla v tomto autě výrazněji ohradit. Co se týče cenové relace auta, ani tam jsem nedostala žádný infarktový záchvat, neboť cenovka s překvapením nepřevyšuje ani půl milionu za nový kus se šestistupňovou převodovkou. S námi testovanou specifikací se myslím spokojí každý a teď se podržte, pohybujeme se kolem 450 tisíc korun. Na tak designově hezké a moderní auto je cena více než přijatelná a upřímně jsem si zprvu myslela, že bude i vzhledem k trendu výrobců a mimo jiné právě Škody Auto o dost vyšší. S poohlédnutím na staré dobré časy se vracíme přes klasickou ruční brzdu, kterou si někteří jedinci rozhodně v zimě užijí, a tak nová Fabie nabízí od každého kousek. Designově se značka posunula o velký krok kupředu, ale zachovala si své křivky, které jsou pro tento model tak známé. Jednoduše bych zhodnotila Fábii jako zlatou střední cestu, která rozhodně nikoho nemůže urazit a mě osobně spíše velmi mile překvapila. Tak snad zase příště, milá Fabie!

 

Lucka Přádová

Sdílet: