Peugeot 508 PureTech 180 GT LINE: švihák lázeňský

Peugeot 508 PureTech 180 GT LINE: švihák lázeňský

Minulých pár týdnů jsem měl štěstí na výkonnější modely automobilek, i proto přišla vítaná změna a došlo na zcela odlišný jízdní styl. Mohl jsem se kochat… Tak by se dal jednoduše uvést Peugeot 508 GT Line. S aktuálními vozy francouzské produkce nemám mnoho zkušeností a v minulosti jsem jim nebyl zrovna nakloněn, až na pár výjimek. I to bylo důvodem pro „ochutnání“ moderní pětsetosmičky. Jaký je tedy Lví vrchol nabídky? Obstojí oproti konkurenci? A čím se nejvíc odlišuje… To jsou otázky, na které po uplynulém týdnu, znám odpovědi…

 

PRVNÍ DOJMY: DESIGN, KAM SE PODÍVÁŠ

Peugeot 508 GT Line je přehlídkou moderního pohledu na svět. Ostře řezané linky karoserie, nízká, dlouhá a široká silueta, to vše ve mně vyvolává doslova nadšení. Po dlouhé době vidím Peugeot, který mi sedí tzv. na první dobrou. Předek je dravý, drzý, odvážně tvarovaný a výrazným prvkem jsou LEDky inspirované „lvími tesáky“ s funkcí denního svícení a blinkrů. S žádným jiným vozem si ho nespletete. Vše na sebe precizně navazuje… Téměř nevěřím, že tohle má být automobil francouzské produkce. Dobře působí i pohled na zadní lampy. Jsou řešené černým pruhem napříč celou šíří karoserie, mají pěknou grafiku a celkově sedí dynamicky laděnému vzhledu. Z dalších drobností bych upozornil na elegantní bezrámové dveře a dobře zvolenou barevnou kombinaci bílé perleti s černými koly, zrcátky a panoramatickou střechou. Jestli se Vám Peugeot 508 líbí, nebo ne, je na vás. Já jsem s jeho vzhledem opravdu spokojený.

INTERIÉR: ORIGINÁLNÍ, KVALITNÍ A POHODLNÝ

Usednutí do pohodlného masážního křesla (ano, opravdu, přední sedačky nabízí pět druhů masáží) je příjemným překvapením. Prošívané kožené čalounění působí hodnotným dojmem nejen na pohled, ale i na dotek. Veškeré materiály, které máte na dohled i na dosah, jsou buď měkčené, nebo rovnou v místě dotyku čalouněné kůží. Byť tu prostoru není zrovna nazbyt, čtyři dospělé osoby odveze bez potíží. Problém zaznamenají osoby nad 190 cm, a to především v kombinaci s panoramatickou střechou, jejíž konstrukce snižuje stropní čalounění. I-Cockpit, se kterým Peugeot přišel a změnil tím základní architekturu palubky tak, jak ji známe, mi vyhovuje – volant je malý, má zvláštní tvar, ale do ruky padne dobře. Je umístěný poměrně nízko a nad ním se nachází kompletně digitální přístrojový štít. Nabízí šest způsobů zobrazení, včetně nočního vidění a osobního nastavení. Informací zde naleznete mnoho a jediné, na co jsem si nezvykl, je opačný směr otáčkoměru – ručička pobíhá zprava doleva a bylo by mi velmi příjemné si tento směr otočit do standartního gardu po směru hodinových ručiček. To by neměl být s ohledem na digitální zobrazení neřešitelný problém, tato možnost zde přesto chybí. Díky automatické převodovce není nejdůležitějším „budíkem“ právě otáčkoměr, a tak mu to tedy odpouštím. Multifunkční zábavní systém mám samozřejmě k dispozici i já, a to dnes v podstatě klasicky uprostřed palubní desky. Nabídne ovládání dotykem s dobrou odezvou, logicky uspořádané menu funkcí a pěkně zpracovaná tlačítka pro rychlé přechody mezi jednotlivými možnostmi. Kompletní architektura interiéru je velmi neotřelá a odvážná. Díky kvalitě zpracování a své jinakosti mě zaujala a rychle jsem si na vše zvykl. Interiér i exteriér Peugeotu 508 mi sedí a výbava je v rytmu dnešní doby. Zmíním napřed to „navíc“, co bych nečekal. Testovaný vůz nabízel adaptivní tempomat, který v kombinaci s asistentem jízdy v pruzích zvládá v jisté míře velmi dobře poloautonomní jízdu. Například tunel Blanka jsem několikrát projel s jemnými vstupy z mojí strany. Osobně však tento systém nejvíc oceňuji v dopravních zácpách, kdy se umí sám rozjet, zastavit, udržovat směr a rychlost dle provozu. Z běžnějších prvků výbavy můžete očekávat dvouzónovou klimatizaci, masážní a vyhřívané sedačky, systém varující na překážky před vozem, parkovací asistent, noční vidění apod… Pokud máte zájem o vůz střední třídy a k tomu trochu odvahy, může vás při výběru Peugeot 508 GT Line mile překvapit.

TECHNIKA: 1.6 TURBO 180 KONÍ

Nyní se dostávám do bodu, který byl zpočátku mým největším vnitřním rozporem. Prozatimní výkonový vrchol nabídky je jednašestka s výkonem 225 koní a ani ta dynamicky nesekunduje agresivně tvarovanému vozu. Co tedy kombinace se slabší motorizací? Musím říct, že 180 koní bohatě stačí a silnější variantou bych rodinný rozpočet nezatěžoval. Peugeot 508, ačkoliv tak na pohled působí, nemá žádné sportovní ambice, bez ohledu na možnost zvolit režim SPORT. Tohle auto sportovat nechce a nebude. Řízení je přesné, ale dokonale izolované. V přímce by to ještě šlo, i v zatáčce drží přesvědčivě, ale sportovní jízda je i o pocitu a takový pocit pětsetosmička nenabízí. Jakmile se s tímhle smíříte, nebo po takovém chování ani netoužíte a Peugeot Vám padl do oka, po pár kilometrech zjistíte, že je velmi příjemným vozem na každý den. Ihned po nastoupení ladím podvozek do pozice komfort, která výborně reflektuje svůj název, a užívám si pohodlnou a houpavou jízdu volným tempem prakticky kdekoliv. O běžícím motoru díky jeho tichosti prakticky nevíte. K tomu připojím masáž, kvalitní muziku soundsystému Focal a najednou je vše přesně tak, jak má být. V takovém rozpoložení bude pětsetosmička velmi příjemným společníkem na každý den, i delší cesty. Výkon je dostatečný, spotřeba se pohybuje okolo 7-8 l benzinu na 100 km. V dané třídě se jedná o opravdu pohodlné auto, které sice klame tělem, ale jízdou přesvědčí. Jediné, co mi občas trochu kazí dojem, je „cukání“ automatu, které dávám za vinu moderním zmenšeným motorům. Výkon na papíře je, o tom není pochyb, ale oproti větší jednotce nenastoupí hned a plynule. Při rozjezdu se motor trochu vytočí a následný pohyb vpřed není vždy úplně nerušený. Převodovka musí často řadit a ne vždy to probíhá dokonale. Na stejné chování si pamatuji i u silnější verze, nebo například u vozu Volvo S90 T6, které se projevovalo podobně i s výkonem atakujícím 360 koní. Možná je to v mojí pravé noze, ale má volba by byla 508 SW s dieselovým motorem, který díky vyšší porci točivého momentu funguje s větší grácií a celkově mi zapadá do konceptu toho, jak se tento příjemný společník celý týden projevoval na cestách. Tohle auto není o rychlosti, je mu přirozená pohodová, uvolněná atmosféra na palubě a určitá míra relaxace na cestě, ať už vede kamkoliv.

 

ZÁVĚR: PŘÍJEMNÝ SPOLEČNÍK

Jak jste si mohli na předcházejících řádcích všimnout, 508 je trochu rozporuplná. A ano, na mě tak prvních pár dní, než jsem si zvykl na její jízdní projev, působila. Stačilo nepřemýšlet nad tím, jak mi sedí to, jak vypadá s tím, jak jezdí a pochopit ji trochu jiným způsobem. Tohle auto vám nabízí moderní a neotřelý design za cenu okolo jednoho milionu korun a to v naší, velmi bohatě vybavené konfiguraci. K tomu přidává značné odlišení od zbytku produkce a opravdu jsem ještě na ulici nepotkal pět, nebo šest pětsetosmiček s rozdílnou barvou. (Popravdě neviděl jsem ani dvě vedle sebe.) Jízda je na poměry třídy nezvykle pohodlná, komfortní a opravdu jsem si za volantem odpočinul. Jako celek zapůsobí Peugeot 508 na individualisty, kteří se nebojí vystoupit z davu a jít tak trochu proti proudu. Je ojedinělá pro svůj klidný projev a jedinečný vzhled. Osobně bych preferoval karoserii kombi, dieselový motor a rudou metalízu, tak by mi sedla ještě víc. Jedná se o hrdý vrchol nabídky francouzského výrobce, který se může postavit všem ve své třídě. A určitě si ho s žádným modelem konkurence nespletete. Byl to příjemný týden a příjemné překvapení, díky Peugeote 508!

 

Petr Jakušev

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..