Rally Hustopeče 2021: boj o umístění i s úmorným vedrem zvládlo 5 z 10 Peugeotů
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Tomáš Kaňa (pro P Automobil Import s.r.o.)Mapování české rallyové scény není v MOTORVIZI žádnou novinkou. Minimálně MČR v rally sledujeme bez přestávky. Snad jen ta pandemie zacloumala nejen s námi ale i se závodníky. Skoro bych měl chuť říci, že se blýská na lepší časy. Většina dosavadních českých rally se však odjela v režimu bez diváků, a tak třeba účast na tradičně zahajující Valašské Rally byla v nejtvrdším lockdownu takřka nemyslitelným úkolem, a to především pro nás novináře a fanoušky. Teď už se ale opravdu zdá, že jsme v těch časech lepších. Důkazem budiž Rally Hustopeče, první soutěž, na níž se diváci přihlížející na výkony českých (i zahraničních) závodníků nemuseli nazývat „houbaři“. V Hustopečích se traduje, že ten, kdo přijede, se „hustě peče“ a nejinak tomu bylo i v letošním roce. Společně s námi (a možná ještě o poznání více) se pekli závodníci Peugeot Rally Cup CZ, kteří mají v letošním roce jako jediní v Evropě možnost volby mezi osvědčenou technikou 208 R2 a prvotřídními speciály 208 Rally 4. Na startu se tak potkalo hned 10 z nich a kromě mladých talentů se ukázala i známá jména. Pojďme se podívat, jak se nejrychlejším dvoukolkám ve startovním poli dařilo v rámci druhého podniku továrního šampionátu značky Peugeot.
Hustopeče – kompaktnost, vinice i šotolina
Hustopečská rally je takovou tradicí, stálicí v kalendáři českého mistrovství v rally. A když říkám tradiční, myslím to doslova. Loňský rok se samozřejmě nepočítá, všichni víme proč nebylo jednoduché něco pořádat a někde se scházet. Zpět ale tam, odkud většina této reportáže pochází. Někdy k této rally bývá (právem) přidáváno označení „mezi vinicemi“. To s sebou nese jistou výjimečnost v rámci českých podniků, necelých 10 km na šotolině se sice nemusí zdát jako vyloženě velká porce, standardně se však mimo asfalt v Čechách příliš nejezdí. Jezdci tak musejí často kromě všech ostatních nástrah bojovat i s prachem a samo sebou to nemáme jednoduché ani my, diváci, když stojíme u trati třeba na výjezdu z vinice. Zážitky jsou to ale kolikrát nepopsatelné. Stejně tak ojedinělé jsou i dlouhé rovinky, na kterých často dosahují závodní speciály maximální rychlosti – taková vytočená 5 do omezovače (cca. 180 km/h) už z dálky nahání husí kůži. Na Hustopečích mám i já osobně rád jakousi kompaktnost, tedy to, že máme vše poměrně dosti nablízku – servisní zónu a jednotlivé rychlostní zkoušky. Snad ani nemusím připomínat Rally Bohemia, na níž přejezdy směrem k Tanvaldu kolikrát čítají vyšší desítky kilometrů.
A pak taky samozřejmě to úmorné vedro během dvoudenního programu
V neposlední řadě je to pak vedro, o němž jsem se zmiňoval v úvodu já a doplňuje mě i René Dohnal: „Za ty roky, co tady v Hustopečích startuji, jsem nezažil jiné počasí než takovéhle horko.“ Abych byl konkrétní, trati jsme měli tu čest přihlížet v pátek v podvečer (start RZ 1 v 17:53), kdy bylo takřka nemyslitelné stát u trati bez opalovacího krému nebo dostatku tekutin. A teď představte, jaké to musí být v tom závodním autě, v nehořlavé kombinéze a bez klimatizace. Ač bych určitě s Rendou Dohnalem ochotně vyměnil, tohle mu v 208 Rally 4 rozhodně nezávidím. I v 7 hodin večer, kdy jsme se vydávali v době půlhodinového servisu unavení do ubytovacích prostor, bylo pořád okolo 30 stupňů. Stejné to samozřejmě bylo i druhý den, a to ačkoliv byli pořadatelé milosrdní ke všem zúčastněným a RZ 5 (první toho dne) naplánovali až na 11:11. Samozřejmě jsme nemohli chybět a během druhého závodního dne jsme přihlíželi dalším dvěma průjezdům i hlavnímu polednímu servisu. Dost bylo ale povídání o tom, co jsme stihli my a co jsme viděli. Pojďme se podívat, jak se jednotlivým posádkám dařilo.
Příběh jedné zatáčky v podání poloviny Peugeot Rally Cupu na Hustopečích
Šestnáctý ročník oblíbené Agrotec Petronas Rally Hustopeče potvrdil krásu i náročnost této jihomoravské soutěže. Do Peugeot Rally Cupu se přihlásilo rekordních deset posádek. Rally mezi vinicemi odstartovala v páteční podvečer a že to nebude nic jednoduchého napověděla už první rychlostní zkouška. Jezdeckých chyb se nevyvaroval ani René Dohnal, který přišel o nárazník a test dokončil s poškozenou přední částí vozu. Také Dominik Brož s „erdvojkou“ může mluvit o velikém štěstí. Přehnal nájezd na šotolinu na divácky atraktivní Kraví hoře a vyletěl z trati do vzrostlého křoví. Nakonec ho to stálo jen desetivteřinovou ztrátu a pomačkané plechy. O pár kilometrů dál stál betonový antikat, do kterého vrazil Lukáš Krupička, a to tak nešťastně, že kromě utrženého kola se převrátil přes střechu. V podobném duchu se nesla i druhá rychlostní zkouška, ve které havaroval Michal Vaňhara.
Po dvouleté pauze se za volant závodní „dvěstěosmičky“ vrátil Jan Talaš, který v Peugeot Rally Cupu zvítězil v roce 2018. Své si užil už před závodem, na svém voze měnil karoserii a kvůli všem legislativním úkonům najezdil v týdnu před soutěží v civilním voze přes 2000 kilometrů. Ze svého jezdeckého umění ale nic nezapomněl a Hustopeče rozjel ve velkém stylu. Vyhrál tři úvodní erzety a průběžně vedl i dvoukolky. Pak ale přišel poslední páteční test a uražené kolo zastavilo i Talašovu spanilou jízdu. To už byl mimo hru také Jiří Pohlídal, který šel přes střechu na stejném místě, jako při prvním průjezdu Krupička. David Štefan s druhým Peugeotem 208 Rally4 se potkal s antikatem rovněž na třetím testu a utržené kolo ukončilo jeho pěkně rozjetou soutěž.
Kompletní reportáž z Chorvatské rally: stálo nebo nestálo za to ji navštívit
Nepřízeň první etapy otevřela cestu do neméně náročného ale zajímavého druhého dne
Sečteno a podtrženo, úvodní etapa všem ukázala, jak náročná tato soutěž je. Pět posádek Peugeot Rally Cupu odstoupilo a z nich pouze Jan Talaš dokázal poškozený vůz opravit a v rámci super rally nastoupit do druhé etapy. Ta přinesla o poznání klidnější průběh, všechny rychlostní zkoušky vyhrál René Dohnal s turbem, těsně následovaný Janem Talašem. Na třetí pozici se střídal Dominik Brož a David Soldát. Jan Talaš si svůj pověstný kalich hořkosti vypil jen pár kilometrů před cílem, kdy ho zradilo palivové čerpadlo.
- Výsledky kategorie Rally 4
- Výsledky kategorie R2
Vítězem Peugeot Rally Cupu ve třídě Rally 4 se stala posádka René Dohnal – Roman Švec. První místo ve třídě R2 vybojoval Dominik Brož navigovaný Petrem Těšínským. Druhá pozice ve třídě R2 patřila posádce David Soldát-Jan Winzig a třetí příčku obsadil Martin Narovec s Tomášem Lovčíkem.
Hustopečská rally byla velmi náročná, atraktivita ale rozhodně nechyběla!
Hustopeče jsme si rozhodně užili. Otázkou zůstává, jestli to mají stejně i závodníci Peugeot Rally Cupu. Ostatně alespoň částečně vám odpoví jejich hodnocení, které nabízíme exkluzivně hned o několik řádků níže. Ač jsem si na začátku dovolil shrnout, čím vším jsou Hustopeče tradiční, uznávám, že pár výjimečností se přeci jen našlo. Za zmínku stojí velmi náročná první rychlostní zkouška a již několikrát zmíněný antikat. Samotná první etapa byla dosti náročná, a to ačkoliv se večerní čtyři „rychlostky“ na první pohled náročně zdát nemusely. A stejně tak nevypadalo nijak hrozivě ani 6 těch sobotních. Z rekordního počtu 10 posádek Peugeot Rally Cupu se jich ale do cíle dostalo pouze 5, což samotnou náročnost jen potvrzuje. Následujícím podnikem pátého pokračování Peugeot Rally Cupu bude v polovině července 48. ročník Rally Bohemia, a tam se rozhodně máme (a máte i vy) na co těšit. Nebudeme chybět ani my, a to samozřejmě ve startovním poli ECO Energy Rally Bohemia.
Reportáž: S Peugeot e-2008 na Czech New Energies Rallye 2021 – byla to dřina ale i zábava
Jan Talaš dodává:
„Jsem rád, že po dvou letech dokážu zajíždět dobré časy a že na to mám. Do druhé etapy jsme nastoupili v super rally, takže jsem šetřil gumy, ale na poslední dlouhé vložce jsem chtěl ještě trochu potrápit Honzu Dohnala. Měl jsem dobré tempo, ale pár kilometrů před cílem se zadřelo palivové čerpadlo. Byl to náročný víkend, moc děkuji mechanikům a kamarádům za pomoc při opravě auta, a hlavně přátelům ze společnosti Auto Tomáš K z Horšovského Týna. Bez jejich podpory bych do Hustopečí ani neodjel.“
René Dohnal komentuje vítězství i páteční trápení:
„Hned v úvodní erzetě krátce po nájezdu na šotolinu jsem udělal chybu. Chtěl jsem auto překývnout ze zatáčky do zatáčky, ale pneumatiky chytily grip rychleji, než jsem čekal a vyletěli jsme ven. Odneslo to čelní sklo a při návratu na trať také světlo a nárazník. Byl jsem z toho hodně rozčarovaný, a to jsem ještě nevěděl, že se na druhém průjezdu tou samou zkouškou potkáme s antikatem, který vyřadil několik posádek ze hry. My jsme tam nechali v uvozovkách jen ráfek a druhý nárazník. Ani nevím, jestli se z vítězství můžeme radovat. Pátek byl pro nás očistec a velká frustrace. S konečným umístěním a body jsem pochopitelně spokojený, ale celkově to nebyl dobrý výkon.“
Dominik Brož přidává své pocity:
„Na první RZ jsem věděl, že je to těžká pasáž a Petr mě na to ještě upozornil. Myslel jsem, že mi to vyjde přesně do následující pravé zatáčky, ale bylo to moc. Po krizi v první erzetě a oprášení toho křoví jsem se trochu zklidnil, neměli jsme žádné další problémy. Nechtěl jsem udělat další chybu, v Hustopečích k ní není nikdy daleko. Vedro bylo úmorné, ale jako vždy jsme si jižní Moravu užili.“
Jan Novotný