S Peugeotem e-208 za vítězstvím v ECO energy Rally Bohemia 2020 (příběh)
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýO tom, jak bláznivý byl náš letošní start v ECO energy Rally Bohemia, jsem se relativně dlouze rozepsal už v předchozí reportáži. Jejím závěrem jsem vám ale slíbil mou soukromou zpověď. Slíbil jsem vám emoce, které bylo třeba nechat chvilku ustát a učesat. A tady jsou. Je na čase podívat se na start nebo snad i lehce před něj. Jak už jsem i já několikrát zmiňoval, letošní sezóna rally je stejně jako většina částí našeho kulturního a sportovního života zasažena následky pandemie (však vy víte čeho). I proto ještě před pár měsíci nebylo jisté vůbec nic – ani klasická rally sezóna a ani ECO závody. Naše touha zopakovat úspěch z loňska (třetí místo na ECO Bohemce) byla ale všudypřítomná. Svůj start jsme původně plánovali i na tradiční Czech New Energies Rally Český Krumlov. Ať už mají v Krumlově tradici jakkoliv dlouhou a ač jsem svůj první start na soutěži tohoto typu absolvoval právě tam, po letošním ročníku už pro mě bude Bohemka snad vždy na prvním místě. To jsem ale opět lehce odbočil. Začátkem června už bylo zcela jasné, že svou sezónu začneme právě v okolí Mladé Boleslavi a moc jsme se těšili. Náš „závodní speciál“ tou dobou ještě ani nebyl v ČR. Doufali jsme ale, že vůbec první exemplář Peugeot e-208 dorazí a zažije s námi tu nejlepší možnou českou premiéru. A skutečně se tomu tak stalo. E-208 ve verzi GT s perleťově modrým zbarvením a „válečně závodním polepem“ zlákal nejednoho diváka. My jsme už dodali jen tu třešničku na dortu a připravili pro něj premiéru, jakou nezapomene – za vrchol takřka čtyřdenního klání lze považovat zisk 3 ze 4 dosažitelných zlatých pohárů. A právě o tom, jak tohle vše proběhlo, se dočtete na následujících řádcích.
Jak to všechno začalo – přípravy a čtvrteční slavnostní start
Naše putování resp. jeho začátek jsem nakousl už v úvodním odstavci. Přesuňme se ale teď do Mladé Boleslavi, kde ve čtvrtek 9.7.2020 třetí ročník ECO energy Rally Bohemia odstartoval. Věřím, že už jste z mých dřívějších slov odtušili náročnost i vysokou úroveň podniku. Té vděčí mimo jiné i loňské záštitě FIA Alternative Energies Cup (mistrovství světa v ECO rally). Letos se ale i díky pandemii Bohemka osamostatnila a stala se součástí „pouze“ Československé trofeje elektromobility, jejíž druhý (a poslední) závod by se měl odehrát na podzim v rámci Rally Tatry. Jako první nás tak v Boleslavi čekala administrativní a technická přejímka. Kromě kontroly platnosti všech průkazů (a pojištění) pořadatel kontroloval i technický stav auta a především to, jestli odpovídal platným pravidlům. Již dříve jsem zmiňoval zákaz použití mechanického měření vzdálenosti (magnety na kolech sloužící trip masterům) a mimo jiné právě (ne)přítomnost tohoto prvku byla kontrolována. Poté samozřejmě došlo na počáteční rozpravu, která vás jakožto diváky ale určitě vůbec nezajímá. Přejděme k tomu zajímavějšímu – jak někteří kolegové (soupeři) poznamenali, rok od roku se ECO Bohemka zlepšuje a hlavně prodlužuje. Zatímco na začátku šlo o dvoudenní klání, v minulém roce se program prodloužil do tří dnů (s čtvrtečními přejímkami, pátečním startem a nedělním cílem) a letos si pro nás pořadatelé už na čtvrtek (hned po přejímkách) připravili zahřívací zkoušku pravidelnosti, kterou bych si i díky délce neuvěřitelných 46,65 km dovolil označit za křest ohněm. Šlo navíc o s přehledem nejdelší trať jízd pravidelnosti, jakou museli závodníci v rámci této rally absolvovat. Nebylo to nic jednoduchého a musím přiznat, že se rozhodně vyplatilo několikanásobné opakování kalibračního úseku, který jsme využili i pro trénink na „ostré kilometry“. Troufám si tvrdit, že nebýt toho, vítězství bychom se na konci nedočkali. V souvislosti s relativně náročným čtvrtečním programem, dlouhou zkouškou i přejezdem z Boleslavi do Liberce byla pravidla pro první den ze strany pořadatelů hodně rozvolněna. Přejezd nebylo nutné absolvovat podle rozpisu (z konce RS jsme měli za úkol dojet libovolnou cestou do Liberce), výjimečně bylo dovoleno volné dobíjení z veřejné sítě a jediným limitem se tak zdál příjezd do ÚP (uzavřeného parkoviště), který byl umožněn „jen“ do 23:30. Ač se to z počátku nezdálo, nakonec se tato hodina ukázala jako velmi rozumná, neboť třeba my jsme po dojetí RS absolvovali ještě dobíjení v Mladé Boleslavi, během něhož jsme si užili bohatou večeři a do Liberce dojeli až okolo 11 hodiny večer.
Pokud byste snad byli v řeči pojmů souvisejících s ECO rally, jízdami pravidelnosti a principu soutěže, podrobnější vysvětlení na vás čeká v první reportáži právě ZDE.
Druhé místo v pořadí pro pátek a pak už jen udržet vedení…
To, že máme k dispozici výsledky jednotlivých zkoušek pravidelnosti v podstatě ihned po dojetí všech posádek, je velmi příjemné. V praxi to ale stejně chodí tak, že kontrolu výsledků posádky zpočátku provádí až po dojetí celé etapy a s blížícím se koncem soutěže už stránku s výsledky obnovují častěji a častěji. Ještě čtvrtek večer prozrazoval naši třetí příčku v absolutním pořadí, pátek ráno už ale představoval korekci výsledků, díky níž jsme mohli startovat už z druhé pozice. Přeskupení (a změna startovního pořadí) umožňuje drobnou výhodu na trati, ještě do třetí sekce (v pátek odpoledne) jsme startovali ze stejné pozice, stačily ale pouze dvě ze čtyř odpoledních RS a modrý Peugeot s posádkou MOTORVIZE.cz vedl. Start to přitom, jak už bylo naznačováno, nebyl vůbec jednoduchý. Ve čtvrtek jsme se na hotelový pokoj dostali až lehce před půlnocí a snídani jsme pro jistotu absolvovali už po sedmé hodině ranní. Hned v pořadí druhá RS čítala přes 30 ostrých kilometrů. Zatím se navíc bavíme pouze o otevřených zkouškách (za běžného provozu a s navigací pouze podle itineráře). S pátečním odpolednem však byla na řadě i exhibice na uzavřené trati v Sosnové. Tu naší pořadatelé poměrně chytře (po loňském faux-pas) přesunuli až za závodní speciály velkého rally. Někteří diváci vydrželi a i díky „závodnímu“ Peugeotu e-208 měli rozhodně na co koukat. Právě na trati Autodromu Sosnová v jakožto jediné části ECO Rally bylo úkolem závodníků jet „na plný plyn“. Výsledky se sice do celkového hodnocení posádek nepočítaly, i tak se ale nikdo nechtěl nechat zahanbit. Pro nás byla Sosnová ale ještě o jednom naprosto výjimečném, emotivním zážitku…
Malá odbočka – emotivní zážitek, který se jen tak nebude opakovat
Už v pozvánce na letošní ročník ECO energy Rally Bohemia jsme lákali hned na několik Peugeotů, které na tratích Bohemky měly být k vidění. A k tomu také došlo. Snad by vás ani nenapadlo, že se pod prezentací tradičních a veleúspěšných Peugeotů 208 R2 v rámci Peugeot Rally Cup CZ, legendárního a nestárnoucího 206 WRC a premiéry světové novinky 208 Rally 4 skrývá i něco emotivního ve spojitosti s námi, posádkou týmu Peugeot CZ v ECO Rally. A právě tenhle příběh našel svou pointu při páteční show na Autodromu Sosnová. Je něco po sedmé hodině a kromě už tak velmi náročného snažení na zkouškách pravidelnosti se s kolegou Petrem zaměřujeme na co nejrychlejší příjezd do Sosnové a mimo jiné i na záběry našeho kameramana, s nímž připravujeme i kompletní videoreportáž rubriky Za Volantem. Pokud se ptáte, proč tohle všechno, pak si jen musíte představit vyskládaná tři velká lákadla v podobě 208 R2, 206 WRC a 208 Rally 4, která netrpělivě čekají i na poslední přírůstek do „své rodiny“ v podobě naší závodní e-208. Všechna tato čtyři auta tak najednou stojí vyskládaná vedle sebe a pro ještě větší emotivnost situace před nimi stojím i já s nestárnoucího Štěpánem Vojtěchem, který má tu čest vlastnit a na Bohemce tradičně i řídit dnes už legendární, 21 let „nový“ Peugeot 206 WRC. Díváme se přitom do kamery a připravujeme rychlý rozhovor na téma letošního úvodního podniku rally, závodních speciálů a elektromobilní rally. To vše tvoří emotivní okamžik, který nebude možné jen tak zopakovat. A mě nedá spát ještě nějakou dobu – legenda se současností a nastupující generací a nejen to pro mě tohle výjimečné setkání, jehož jsem mohl být součástí, znamenalo.
Slavnostní finiš aneb vedení Po 13 z 21 RS
O tom, jak jsme dopadli, už určitě víte. Pořadatel nově rozdělil ocenění hned do několika částí. Kromě tradičních pohárů v jednotlivých kategorií, absolutním pořadí a spotřeby (u elektromobilů) přibyl i nový pohár výrobců zúčastněných automobilů – zástupců vyslaných oficiálními českými importéry. Nebudu chodit dlouho kolem horké kaše, ač jsme se kolikrát hodně báli a naše snaha o udržení vedení byla snad až příliš urputná, všechno klaplo! Do dneška vlastně nechápu, kde se vzala velká ztráta na divácky orientované, slavnostní a finální RS / RZ Staroměstská v Mladé Boleslavi. Ani ta ale přepisu historie nezabránila, a tak jsme si s vedením 139 trestných bodů (o 13,9 vteřiny) dojeli v Peugeotu e-208 pro tři ze čtyř možných pohárů. Unikla nám spotřeba, a to ne snad že by Peugeot nebyl úsporným autem (za necelých 2 tisíce společných kilometrů se průměrná spotřeba ustálila na 14,5 kWh / 100 km, tedy o 3 kWh níže, než udává výrobce), při jízdě na výsledky jde však snaha o úspornou jízdu lehce stranou. Zlato si tak Peugeot CZ ve spolupráci s naší redakcí dojel pro vítězství mezi nejnabitější kategorii elektromobilů (25 ze 30 startujících), vítězství mezi výrobci a také první místo v absolutním pořadí. ECO energy Rally Bohemia s ročníkem 2020 pro nás byla neuvěřitelným zážitkem, který už ze svých úspěchů ani myšlenek jen tak neodpářu. Nezbývá tedy než poděkovat všem, kdo se na jeho organizaci (všem pořadatelům) i naší podpoře (značce Peugeot, našim rodinám a hlavně vám, fanouškům) podíleli. Tak zase brzy na nebo u trati. Rally zdar!
Petr Jakušev (redaktor MOTORVIZE.cz a spolujezdec) naši účast komentuje slovy:
„Letošní ročník Eco Energy Rally byl z mého pohledu opravdu podařeným podnikem. Disciplíny pro vozy s alternativním pohonem jsou sice odlišné od rally ostrých speciálů – nejedná se tak o rally v pravém smyslu, nýbrž o jízdu pravidelnosti ztíženou o nastavené průměry rychlostí ve zkouškách pravidelnosti. Takhle se to možná nezdá, ale orientace podle rozpisu v kombinaci s kontrolou rychlosti průjezdů má svá úskalí a rozhodně není jednoduchá. Naše posádka zvítězila po více než 300 soutěžních kilometrech o necelých 14 vteřin (139 trestných bodů). A to není mnoho… Soutěž byla tedy napínavá až do konce. Skvělým parťákem nám byl úplně nový Peugeot e-208, zatím jediný svého druhu, současné auto roku a nyní i vítěz tří kategorií ECO energy Rally Bohemia. Dojezd nám dával příjemnou rezervu každý den. Auto jezdí, jako nový Peugeot, tedy velmi dobře. Zároveň díky stylovému designu silně poutá pozornost a naše „válečné“ zbarvení rozhodně podpořilo soutěžní atmosféru.“
Jan Novotný