Rally Bohemia: historie slavné “Bohemky” a lákadla pro tu letošní

Rally Bohemia: historie slavné “Bohemky” a lákadla pro tu letošní

Jak už jste jako naši skalní příznivci zvyklí na zpravodajství z téměř každé rally v České republice, ani slavnou „Bohemku“ letos nemůžeme vynechat. Rally Bohemia s ročníkem 2017 už pomalu ale jistě klepe na dveře. Tentokrát se přesouváme z poměrně dalekých jihomoravských Hustopečí do středních Čech a jejich největšího města – Mladé Boleslavi. V letošním roce jste se od nás dočkali i řady novinek a na domácím podniku budeme pokračovat dále. V servisní zóně si pro vás totiž tým Motorvize připraví staronovou výstavu redakčních vozidel a kdo ví… Možná nabídne redakční tým i něco navíc… Teď ale zpět k tématu. Letošní Bohemka je pro nás neméně důležitá. Samotný závod sice startuje až v sobotu po poledni, ale my se na její tratě půjdeme podívat už nyní. Samozřejmě ne na ty letošní nýbrž historické. Kam až sahá tradice již 44 ročníků Rally Bohemia? Kde všude se v těchto letech jezdilo? Které hvězdy se váží k historii české stálice a jaké rekordy si drží? Na to vše jsme se snažili odpovědět právě dnes!

 

První etapa: Rallye Škoda jakožto dvorní soutěž domácí Škody Auto

Mluvit pouze o historii Rally Bohemia je zcela zavádějící. Soutěž se totiž od svého vzniku v roce 1974 až do roku 1985 konala pod názvem Rallye Škoda, když jejím hlavním patronem byla po celou tuto dobu právě mladoboleslavská automobilka. Již od prvního ročníku soutěže tedy mohli motorističtí fanoušci v Mladé Boleslavi vídat četné zahraniční posádky a především jejich závodní automobily, které u nás tehdy často působily jako exotická zjevení. První ročníky Rally Škoda v polovině 70. let se ale odehrávaly především ve znamení nových modelů závodních škodovek, když právě zde se při 1. ročníku v roce 1974 poprvé představil revoluční prototyp Škoda 200 RS. Na ten o necelé dva roky později navázala slavná Škoda 130 RS, která dominovala českým soutěžím až do první poloviny 80. let. O tom podává svědectví i galerie vítězů Rallye Škoda, kde od roku 1976 až do roku 1980 nenajdeme jiný automobil než právě legendární „stotřicítku eresu“. Tato dominance byla v roce 1981 ukončena Fordem Escort Belgičana Droogmanse. Nebyla to náhoda, protože právě v tomto roce obdržela soutěž vyšší bodový koeficient v rámci Mistrovství Evropy, kterého byla již od roku 1978 součástí. Do Mladé Boleslavi tak až do začátku 90. let sjížděli nejrychlejší jezdci z celé Evropy a soutěž od roku 1979 až do roku 1992 nepoznala žádného vítěze české národnosti. Nesmazatelně se v této době zapsal do historie rally Nor John Haugland, který zde třikrát zvítězil právě s již zmíněným továrním „kupátkem“ Škoda 130 RS, a který se každým rokem u příležitosti Rally Bohemia do Mladé Boleslavi vrací.

 

Letos na Hodkovicku, Železnobrodsku a v podhůří Jizerských hor, dříve ale téměř všude

Možná ještě zajímavější než to, kdo s čím vyhrával, je, kde všude se jezdilo. V 70. a zejména 80. letech trať Rallye Škoda/Bohemia obsahovala na dnešní poměry neuvěřitelných 30-45 rychlostních zkoušek (byť většinou kratších, než dnes), které v součtu měřily od 300 do 550 kilometrů. Typickým znakem soutěže se tehdy stala úvodní a závěrečná rychlostní zkouška na dálničním přivaděči do Mladé Boleslavi, kvůli které se uzavírala dálnice – dnes již nepředstavitelná věc. V 70. letech se některé etapy Rallye Škoda odehrávaly kromě dodnes obvyklých lokalit také na vzdáleném Křivoklátsku, v severních Čechách v okolí Mostu a Ústí nad Labem, v Orlických horách nebo na Kokořínsku, které je po vyhlášení CHKO závodníkům zcela znepřístupněno. V průběhu 80. let se už prostor soutěže ustálil do dnešní podoby na Mladoboleslavsko, Hodkovicko, Železnobrodsko a Jablonecko, ale nadto byly tehdy využívány také úseky na území Českého ráje a v Podkrkonoší. 90. léta s sebou zase přinesla možnost využívat bývalé vojenské prostory Kuřivody a Ralsko, kde přechodně vznikly šotolinové rychlostní zkoušky. Do historie se v této době zapsal zejména kontroverzní ročník 1995, kdy tehdejší pořadatelé uspořádali prakticky celou soutěž jako šotolinovou, což byla už tehdy unikátní záležitost, a vlastně poslední převážně šotolinová soutěž v České republice. Zajímavostí je, že v letech 1999 a 2000 byl start a cíl umístěn v Praze – Letňanech a na okraji Prahy byly také první rychlostní zkoušky. V těchto letech také začala být zařazována divácká super RZ na autodromu v Sosnové u České Lípy, která vydržela v harmonogramu soutěže až do roku 2013.

 

Posádky: jeden rekord a poohlédnutí pár let zpět

Rally Bohemia dodnes drží, společně se zlínskou Barum Rally, rekord v počtu startujících vozů WRC v Čechách, když zde v roce 2003 startovalo 18 těchto atraktivních a tehdy moderních závodních speciálů. Poslední roky Rally Bohemia se odehrávají ve znamení dominance domácího továrního týmu ŠKODA Motorsport, který zde nenašel přemožitele už od roku 2009. „Škodovácká“ posádka Jan Kopecký – Pavel Dresler letos bude útočit dokonce na své páté vítězství v řadě za sebou. Zajímavostí loňského ročníku bylo také loňského vítězného vozu – jejich Fabia R5 byla oděna do upířího červeno-černého designu po vzoru prototypu Škoda 110 Super Sport, který byl před třiceti lety použit při natáčení známého českého filmu Upír z Feratu. Tento film se natáčel právě v rámci tehdejší Rally Škoda.

Od roku 2014 se v rámci Rally Bohemia koná také soutěž Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. V roce 2015 byla Rally Bohemia Historic dokonce součástí Mistrovství Evropy historických automobilů, tedy nejvyšší soutěže pro tyto vozy. Vyhrál tehdy Ital „Pedro“ s Lancií 037, a to přesně 30 let poté, co zde s tímto automobilem, dokonce ve stejných barvách, v roce 1986 zvítězil belgický mistr Evropy Patrick Snijers. Historie a současnost Rally Bohemia si tak tehdy v cíli na mladoboleslavském náměstí symbolicky podaly ruku.

 

Letošní ročník je doslova za dveřmi! Opravdu je na co se těšit!

Stejně jako pro každý ročník chystají pořadatelé i pro ten letošní pár změn. Zařazena bude mezi diváky i jezdci oblíbená Staroměstská RZ, která vede skrze velkou část Mladé Boleslavi. Letos k ní nově přibyde také okruhová RZ Městská, která provede soutěžní speciály dokonce přímo historickým centrem města. Jako červená nit se celou historií soutěže táhne známý, avšak stále záludný, úsek Vinec-Skalsko, který se letos jede pod názvem Cetno.

První posádky z celkového počtu 80 přihlášených odstartují do letošní 44. Rally Bohemia ze Staroměstského náměstí v Mladé Boleslavi v sobotu 1. července ve 14 hodin. Mimochodem když už jsme zmínili rekord v počtu vozů nejvyšší specifikace na trati v roce 2003, tak v tomto roce je do soutěže přihlášeno na 13 posádek sedlajících vozy kategorie R5. Ta je v MČR současnosti posazena zcela nejvýše. Pokud do startovního pole pak připíšeme ještě 3 WRC, z nichž jedna je zcela unikátní posádka s jejich ještě výjimečnějších a cennějším vozem – Vojtěch Štěpán a Michal Ernst na Peugeotu 206 WRC. Doplníme ještě S2000 a rázem máme počet 18 startujících s vozy nejvyšších specifikací, to není malé číslo! Mimochodem, na startu neopomeňte ještě jedno číslo – 14. S vozem Fabia R5 jej neosedlá nikdo jiný, než legenda, hvězda a výjimečná osobnost Roman Kresta, kterého doprovodí Petr Starý. Uvidíme, zda půjde o náhodnou chuť na návrat či o opravdový „comeback“. Všechny posádky každopádně čeká 150 „ostrých“ kilometrů rozdělených do jedenácti rychlostních zkoušek na šesti rozmanitých úsecích. Organizátoři Rally Bohemia a tým Motorvize.cz Vás srdečně zvou k návštěvě soutěže.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.