Za Volantem Czech New Energies Rallye Český Krumlov s Peugeotem e-2008
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýJe to už nějakou dobu, co jsme se s vámi mohli podělit o čerstvé postřehy, dojmy i pojmy z letošního ročníku Czech New Energies Rallye Český Krumlov. Po našem loňském vítězství v rámci ECO Energy Rally Bohemia letošní start do „eco-sezóny“ nikoho nepřekvapil. Krumlovské jízdy pravidelnosti ekologicky šetrných vozů (neboli eco rally) jsou už jakousi tradicí, která se traduje již více než 10 let. Ani my jsme rozhodně na tratích v okolí Českého Krumlova nebyli nováčky. I tak, jak se dozvíte v dalším díle videorubriky za volantem, jsme si právě letos poprvé vybrali velkou navigační chybu a přišli jsme tak o boj o stupně vítězů. To není ale tím hlavním, o čem by dnes měla být řeč. Nejen naše účinkování, ale i kompletní představení jízd pravidelnosti ekologických vozů (eco rally), všechny nástrahy, slasti i strasti letošního ročníku CNER i hodnocení světového šampionátu FIA komentujeme v posledním díle videorubriky Za Volantem.
Na start Czech New Energies Rallye 2021 se postavili hned tři posádky s elektromobily značky Peugeot. V okolí Českého Krumlova na ně čekalo přes 380 km plných nástrah v jízdách pravidelnosti. V rámci hodnocení FIA E-RALLY regularity cup pak byla navíc nově hodnocena i průměrná spotřeba. V rámci hodnocení ÚAMK Česká trofej brali redaktoři MOTORVIZE.cz s Peugetem e-2008 5. místo, herec Honza Dolanský s bratrem Jiřím skončili na stejném voze 12. a Jarda Vavera získal 18. příčku. Navzdory úspěšnému zahájení sezóny byla ale „klasická“ Rallye Český Krumlov posunuta na podzimní termín tak, aby 48. ročníku tradiční zastávky MČR v Rallye mohli oficiálně přihlížet i diváci. S 9. ročníkem Czech New Energies Rally, které se prozatím dosud vždy jezdilo jako doprovodná série, byla situace zcela odlišná. Možná právě díky zrušení loňského ročníku neměli pořadatelé moc na výběr, neboť přesunutí na podzimní termín především kvůli kalendáři FIA Alternative Energies Cup (mistrovství světa v eco rally) nepřipadalo v úvahu. Tradiční klání se ale tentokrát muselo obejít bez uzavřených tratí (celý průběh soutěže probíhal v běžném provozu), i tak bylo postaráno o řadu nástrah tak, aby posádky nedostaly nic zadarmo. Samotnému startu, který v letošním ročníku absolvovaly všechny posádky shodně přejezdem po rampě na Náměstí Svornosti v Českém Krumlově, předcházely technické a administrativní přejímky. Samotná rally čítající celkově 381,17 km se navíc musela smrsknout do pouhých dvou dnů. To navíc v kombinaci s hned 217,08 měřenými kilometry ve zkouškách pravidelnosti (RS) udělalo rally ještě náročnější než kdy dříve. Hned první RS byla se svými 21,7 měřenými kilometry doslova zkouškou ohněm.
Jak se nám v průběhu soutěže dařilo?
Druhý den se zdál být hned od začátku pro posádky jedoucí na vozech Peugeot ještě úspěšnější. Právě díky takřka neomylnému výkonu v RS 8 se e-2008 se startovním číslem 5 posunula na třetí příčku v rámci České trofeje. Svou chybu si ale posádka MOTORVIZE vybrala hned na další měřené trati, kde po přehlídnutí značky začátku obce špatně odbočila a nabrala tak 1316 trestných bodů, které je připravily o umístění na stupních vítězů.
Do hodnocení FIA Alternative Energies Cup pak na úplném konci promluvila také spotřeba. Vůbec poprvé totiž právě letos mezinárodní automobilová federace promítá spotřebu do celkového pořadí posádek, a to navíc dokonce s lehce vyšší prioritou než klasické body v rámci jízd pravidelnosti. V rámci „Energy Performance Indexu“ byla porovnávána reálná spotřeba (podle odebrané energie z nabíjení a stavu nabití akumulátoru) s hodnotou kombinované spotřeby dle WLTP. Především pro pořadatelem špatně stanovenou hodnotu (pro Peugeot e-2008 13,6 kWh/100 km proti WLTP oficiálně stanoveným 17,5 kWh/100 km) se pak umístili Peugeoty na 18., 19. a 20. příčce, díky čemuž pak posádky klesly v celkovém hodnocení FIA z 6. na 11. místo, z 12. na 18. místo a ze 17. na 22. místo.
určitě se ještě máte na co těšit
Ač si pro nás organizátoři připravili hodně nástrah a účast tak nebyla rozhodně ničím jednoduchým, rozhodně jsme si ty dva dny v okolí Českého Krumlova moc užili a ani z výsledků nejsme zklamaní. Ostatně o tom svědčí i poslední díl videorubriky Za Volantem. A na co se můžete těšit příště? Už v termínu 8.-11.7. nás budete moci sledovat na tratích tradiční Rally Bohemia, do níž vkročíme s opravdu velkými ambicemi. Držte nám palce!
Jan Novotný