S Peugeot e-2008 na Czech New Energies Rallye 2021: byla to dřina ale i zábava

S Peugeot e-2008 na Czech New Energies Rallye 2021: byla to dřina ale i zábava

Autor: Jan Novotný · Fotografie: VANDRAQ STUDIO - Martin Husár

Po loňském veleúspěchu v jízdách pravidelnosti ekologických vozů, vítězství s Peugeot e-208 na ECO Energy Rally Bohemia, nebylo pochyb o dalších startech posádky MOTORVIZE.cz. Jako první přišla na řadu dnes už tradiční Czech New Energies Rallye Český Krumlov. Evropské auto roku 2020 jsme vyměnili za většího bratříčka, Peugeot e-2008. Oživili jsme zkušenosti i dovednosti, vylepšili techniku a vydali se na tratě do okolí malebného Českého Krumlova. To, jak jsme si to užili, jak spolehlivým parťákem nám bylo elektrické SUV od Peugeotu a jak to celé dopadlo, se dozvíte na následujících řádcích.

 

Ani v době uvolňování nebylo jednoduché soutěž uspořádat

Jak už bylo řečeno, o našem startu na Czech New Energies Rallye 2021 nebylo pochyp. Počítali jsme s ním již dlouho dopředu, a to ačkoliv nebylo vůbec jisté, jestli se soutěž odjede v plánovaném termínu. Rally je totiž stejně jako většina dalších sportovních disciplín stále paralyzováno dopady pandemie. Navzdory tomu sezóna tuzemského závodění již dávno odstartovala. Bylo to ale na Valašce, kde ale tratím vzhledem ke konání v době tvrdého lockdownu přihlížet nemohl opravdu skoro nikdo. To pravé vzrušení přišlo až nedávno na Rally Šumava Klatovy, kde mimo jiné odstartoval i Peugeot Rally Cup CZ ve své již páté sezóně. Asi vás tak možná překvapí, že měla být českokrumlovská rally jako taková odložena. I já jsem si tak z počátku myslel, že se se „závodním“ elektromobilem ještě nějakou dobu neprojedeme. Zkrátka a jednoduše pořadatelé jednoznačně rozhodli, že bez diváků nemá cenu pouštět ostré závoďáky na tratě v okolí Krumlova. Pořadatelé eco rally ale i vzhledem k odložení (resp. zrušení) loňského ročníku neměli moc na výběr, a to hlavně díky zařazení soutěže do světového šampionátu FIA Alternative Energies Cup. Ano, čtete správně – krumlovská eco rally je již dlouhou dobu zařazena do světového kalendáře, přeložení ročníku 2021 na podzimní termín (stejně jako u klasických závodních speciálů) nemělo šanci. Tradiční klání se i díky oddělení od klasické rally tentokrát muselo obejít bez uzavřených tratí a celý průběh soutěže probíhal v běžném provozu. Samotná rallye čítající celkově 381,17 km se navíc musela vejít do pouhých dvou dnů. To v kombinaci s hned 217,08 měřenými kilometry ve zkouškách pravidelnosti (RS) udělalo rallye ještě náročnější než kdy dříve. Asi už tušíte, že i po stránce organizační šlo v dnešní době o velké břímě. Kromě dlouhých obědů, které byly dříve využívány jako pauzy na dobíjení elektromobilů, se posádky musely obejít také bez slavnostních rautů, recepcí, honosného vyhlašování či exkurzí, které tradičně okořeňují třídenní program. Zpět ale k samotnému rally a našemu účinkování.

 

Před ostrým startem – přesnost a orientace jsou základem

Upřímně jsme se do Krumlova hodně těšili a byli plni očekávání. Připravovat se příliš nedá, avšak i samotnou techniku jsme se snažili pilovat. Do Českého Krumlova jsme pak měli namířeno ke čtvrtečnímu podvečeru tak, abychom jednak vyšli rozumně s nabíjením, ale stihli také covidové testy, potřebnou kalibraci, check-in v ubytování a hlavně úvodní slova organizátorů společně s důležitými hosty (mimo jiné se starostou ČK). Možná by stálo za zastavení u kalibračního úseku. Kdysi jsme mu totiž nepřikládali takovou důležitost jako dnes, kdy bylo potřeba jej projet hned třikrát. S postupem času, jak se jednak zvyšoval mediální zájem o elektrifikovaná auta, jak rostla jejich nabídka (samozřejmě i dojezd) a tím pádem trochu i poptávka (jak ze strany médií, tak od reálných zákazníků), tak rostla i atraktivita soutěží, jako je třeba Rallye Český Krumlov. Výsledkem je tak samozřejmě velmi našlapané startovní pole, které čítá hned 32 posádek a v němž nechybí ani řada zahraničních účastníků (z Itálie, Slovinska, Bulharska či Francie). S tím pak souvisí i úroveň samotné soutěže a právě ta v tomto případě představuje především přesnost, a to vůbec nemluvě o orientaci, v níž může startující stát jedna jediná chybička umístění na stupních vítězů, ale o tom až později… Chtěl jsem jen naznačit, že se dnes v kalibraci řeší přesnost na zhruba 10 cm (na kalibračním úseku 0,002 %). Je to skoro až neuvěřitelné, kam se jízdy pravidelnosti čistých energií dostaly…

 

Zkouška ohněm…

Zpět ale k tomu, co nazývám „zkouškou ohněm“. Šlo o RS 1 (RS – zkouška pravidelnosti), která se svými 21,7 km jen pár okamžiků po slavnostním startu na českokrumlovském Náměstí Svornosti představovala rychlé probrání po zimní pauze. I my jsme se s těžkostí začínali orientovat a chybu jsme udělali hned na první odbočce. Naštěstí šlo ale jen o maličkost, která nás stála několik málo bodů. Třeba takový Jarda Vavera, náš týmový kolega jedoucí na Peugeot e-208, si smůlu vybral právě tady a více než 30 tisíci trestnými body se tak připravil o možnost bojovat o příčky nejvyšší. Shodou okolností se i v tomto případě měnily průměrné rychlosti hned 4x, z čehož finálních 49,9 km/h se může zdát pomalých, avšak v některých částech nebylo jednoduché tuto rychlost držet. Zbytek prvního dne pak už nepředstavoval výraznější komplikace, a to ačkoliv hned RS 2 čítala dlouhých 41,1 km. Pokud nastaly nějaké komplikace, byly jen technického rázu. Možná nás lehce zaskočilo, že kalibrace nebyla stoprocentní. V rámci coffee brake jsem si tak hrál s nastavením a náš rallyový trip master (aplikaci Rabbit Rally) posunul k trochu lepším výsledků, které se projevily právě odpoledne. Po prvním dni jsme tak přenocovali na 6. místě v rámci hodnocení České trofeje a 7. příčce v rámci hodnocení FIA. To samozřejmě v dané konkurenci nebyl špatný výsledek, i přesto jsme byli lehce zklamaní a těšili se na další den, v němž bychom konečně mohli ukázat potenciál náš i našeho vozu…

 

Nabíjení přes noc a s ním související spotřeba

Druhý den začal výborně. I vzhledem k nabíjení umožněnému pouze ze standardní 220V zásuvky, kterou se v dnešní době na nabíjení elektromobilu doporučuje používat jen v nouzových případech, jsme měli nabito jen na 92 %. Přijde vám, že si protiřečím? Já jsem totiž za tuto hodnotu rád, při 100% nabití totiž elektromobil neumí prvních pár kilometrů rekuperovat, neboť nemá energii získanou rekuperací kam ukládat, a tak zvyšuje svou spotřebu. A jsme u toho, přichází na řadu spotřeba. FIA totiž letos vůbec poprvé do pravidel hodnocení zařadila tzv. Energy Performance Index. Světe div se, čistě teoreticky má najednou hodnocení spotřeby lehce vyšší váhu než samotné jízdy pravidelnosti (v případě shodnosti bodů dvou posádek vítězí ta, která měla nižší spotřebu). Co se za oním honosným heslem skrývá? FIA se rozhodla pro co nejobjektivnější výsledky porovnávat spotřebu dosaženou v soutěži se spotřebou tabulkovou (podle WLTP). To by nebylo nic neobvyklého. Určitě vám ale došlo, že v rámci touhy po vítězství se někteří z nás začali výrazně loudat. Nebyl to úplně náš případ, i tak jsme spotřebu srazili hodně nízko. Palubní počítač na konci druhého dne ukazoval 15,5 kWh/100 km, což je o 2 kWh/100 km méně, než udává dle WLTP české zastoupení značky Peugeot. Shodou okolností bychom právě takhle dosáhly na dojezd lehce přes 300 km na jedno nabití, a to je skvělé zjištění. FIA nicméně u Peugeot e-2008 ve svých tabulkách evidovala jen těžko dosažitelnou spotřebu 13,6 kWh/100 km, a tak byly naše dny v rámci hodnocení Energy Performance Indexu sečteny.

 

Teď jsme byli ve své kůži…

Zpět ale na tratě. RS 8 (tedy druhou RS v rámci druhého dne) se nám podařilo s celkovými 56 trestnými body vyhrát, díky čemuž jsme se posunuli na krásné třetí místo v hodnocení České trofeje. Rovnou předesílám, že v autě nemáte čas průběžně sledovat výsledky. Řidič se orientuje na cestu před sebou (a hlídání průměrné rychlosti či maximální povolené mimo RS) a spolujezdec bedlivě sleduje itinerář (a naviguje). Když jsme tedy vjížděli na RS 9, neměli jsme ani zdání o tom, kde se zrovna nacházíme a jak skvělý výkon je za námi. A pak to přišlo. Osudová chyba – Jistebník. V itineráři jsme se společně s Petrem zafixovali na jeden z orientačních bodů, začátek obce Jistebník. Pouhých 40 metrů za značkou začátku obce měla přijít odbočka vlevo. Když ale jen stěží viditelnou značku, umístěnou nesprávně na levé straně a ještě navíc překrývanou větvemi stromů (viz foto) přehlídnete a v té rychlosti zapomenete koukat na počítadlo ujeté vzdálenosti, které jasně naznačuje nutnost odbočit vlevo, malér je na světě. Nebylo to velké zaváhání, po zhruba 300 metrech jsme se otočili a uháněli zpět. Než se ale člověk zorientuje, přijde o drahocenné vteřiny. Těch bylo v našem případě prvně 55. Ztrátu 1316 bodů šlo dohnat už jen těžko, a tak i přes veškerou snahu a takřka bezchybnou práci na zbylých třech RS pro nás bylo připraveno v cíli relativně hořké páté místo v rámci České trofeje a 6. příčka v rámci hodnocení FIA, do něhož navíc ještě nepromluvila spotřeba. I tak jsme ale vcelku úspěšně přejeli přes cílovou rampu umístěnou opět na Náměstí Svornosti v Českém Krumlově. Společně s námi se do cíle dostali i zbylé dvě posádky značky Peugeot, mezi něž patřili na stejném voze jedoucí herec Honza Dolanský s bratrem Jiřím, kteří skončili na 12. místě v hodnocení České trofeje.

 

Úspěšně a hlavně s úsměvem v cíli!

Letošní Czech New Energies Rallye nebyla ničím jednoduchým. Na prvním měřeném úseku jsme museli velmi rychle oživit znalosti a zkušenosti z předešlých startů a čas na zahřátí jsme i vzhledem k délce RS 1 (21,7 km) neměli žádný. Osudová chyba přišla na RS 9, kde jsme se příliš zafixovali na špatně viditelnou značku začátku obce a zapomněli odbočit. Celkové 5. místo z 28 posádek startujících v rámci České trofeje proto považujeme za úspěch. I přesto, že jsme se takhle lehce nechali připravit o stupně vítězů, jsme si to s kolegou Petrem Jakuševem moc užili a už teď se těšíme na pokračování úspěšné spolupráce s Peugeotem. Na ECO Energy Rally Bohemia 2021 plánované na 8.-11.7. bychom samozřejmě rádi navázali na loňský veleúspěch, v rámci něhož jsme připravili vydařené entré Peugeotu e-208. Nechte se ale ještě překvapit, v čem se na start letošního ročníku postavíme.

VIDEOREPORTÁŽ: Za Volantem ECO Energy Rally Bohemia s Peugeot e-208

 

Jan Dolanský k rally dodává:

„Byla to naše první zkušenost s rallye, ale musím říct, že jednoznačně skvělá, i když náročnější, než jsem čekal. Střídala se jízda přes vesnice s lesními cestami, přitom bylo třeba neustále držet určitou rychlost a naplno se soustředit. Tak trochu „orienťák“ s dávkou adrenalinu. Přitom byla klíčová práce navigátora, kterou bratr odvedl skvěle. Také auto nás podrželo, a to hlavně svým dojezdem. S našim výsledkem jsem spokojený a určitě bychom na tuto zkušenost chtěli příští rok navázat.“

 

Jan Novotný

Sdílet: