Přehled nejzajímavějších automobilových novinek uplynulého měsíce (červen 2021)

Přehled nejzajímavějších automobilových novinek uplynulého měsíce (červen 2021)

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Je tu váš pravidelný přehled novinek ze světa automobilů. Červen 2021 byl v tomto světle až překvapivě rušným měsícem, a tak níže uvádíme hned 12, z našeho pohledu nejzajímavějších zpráv, které mapují aktuální vývoj v automotive a dopravních (online) službách. Tohle a mnohem víc se dočtete v následujících řádcích.

 

1.) Nový Peugeot 308 (SW)

zdroj: P Automobil Import s.r.o. (media Peugeot)

Po modelech 208, 2008, 3008 či 5008, které doznaly v přechozím nebo v tomto roce faceliftu anebo přímo generační obměny, je na řadě v portfoliu této francouzské automobilky nyní i velmi oblíbený model 308. Ten teď přichází ve zbrusu nové, své již třetí generaci. Hned na první pohled zaujme aktuálním vizuálním stylem vozů Peugeot, který známe z nových variant výše uvedených modelů a jehož nejvýraznějším prvkem je nyní skoro již legendární LED světelný podpis 2 lvích tesáků, vycházejících z vnějších hran čelních světlometů. Zároveň, tato nová generace 308 nese jako vůbec první vůz v nabídce modernizované logo značky Peugeot. Hlavními lákadly novinky 308 (SW) má být především prostornost, praktičnost, úspornost a supermoderní vzhled. V plné výbavě tak bude umět nabídnout prvky, jako je bezkontaktní otevírání pátých dveří, digitální 3D přístrojový štít o uhlopříčce displeje 10 palců a stejně tak velkou obrazovku umístěnou na střed palubní desky. Dále nebudou chybět adaptivní tempomat s funkcí stop and go, automatický systém udržování vozu v jízdním pruhu a nově také poloautomatická změna jízdního pruhu, či dokonce automatické přizpůsobení jízdní rychlosti v zatáčkách při jízdě se zapnutým adaptivním tempomatem. S novým Peugeotem 308 SW budou nabízeny českým zákazníkům buď 3 klasické benzinové varianty v podobě tříválcových přeplňovaných motorů 1,2 l PureTech (110k + MAN6, 130k + MAN6 a 130k + EAT8), 2 konvenční dieselové varianty vždy se čtyřválcovým motorem BlueHDI (130k + MAN6 nebo 130k + EAT8) a nakonec, u Peugeotu poměrně nově, budou dostupné pro tuto 3. generaci Peugeotu 308 také 2 hybridní pohonné jednotky (buď 225 (k) e-EAT8 anebo 180 (k) e-EAT8). První kusy této francouzské žhavé novinky budou českým zákazníkům k dispozici na začátku roku 2022 a stejně jako i jiné modely značky ponesou punc “Made in France”, jelikož bude 308 vyráběna v továrně Peugeot v Mulhouse, FR nedaleko Strasbourgu, FR.

 

 

2.) Audi hlásí svůj plán o kompletním přechodu na čistě elektrické vozy

Zástupci Audi patří mezi jedny z prvních průkopníků, kteří se rozhodli v rámci automobilek Volkswagen koncernu následovat poněkud výrazněji stopy tehdy ještě značně avantgardní Tesly a jejího modelu S. A tak téma ještě horlivějšího uspíšení elektrifikace vozového parku Audi bylo jedním z těch hlavních na nedávné Berlínské konferenci o klimatu, pořádané ekologickou nadací Stiftung Klimaneutralität. Na té se nechal slyšet Markus Duesmann, předseda představenstva Audi AG, že již od roku 2026 můžeme čekat nové vozy této značky pouze s elektrickým pohohem pod kapotou. Zároveň jsme se mohli dozvědět, že do roku 2033 plánuje Audi ukončit jakoukoliv další výrobu vozů s konvenčním spalovacím pohonem. Výrazným milníkem a dlouhodobým cílem této ingolstadtské automobilky má být dosažení klimaticky neutrální bilance, a to nejpozději do roku 2050.

 

3.) ŠKODA AUTO představuje novou firemní strategii

zdroj: Škoda Auto a.s. (Storyboard)

Abych navázal na předchozí novinku, nesmím opomenout, že i tuzemská automobilka Škoda Auto uspořádala z kraje tohoto měsíce tiskovou konferenci, na které odprezentovala vlastní vizi a strategii pro následující roky. Nová image bude v duchu významu slov jako “Mezinárodnější”, “Elektrifikovanější” a “Digitálnější”. Samozřejmě jsme na této akci nechyběli a věnovali jsme ji v magazínu speciální článek, který si můžete přečíst zde.

 

 

4.) První elektromobil od Dacie – model Spring – přichází na český trh

zdroj: Renault Česká republika, a.s. (media Renault)

Elektromobil za méně než 500 000 Kč – to je nová Dacia Spring. Tento vůz rozšiřuje nabídku modelů značky, oblíbených pro svou (relativně) nízkou cenovku. Bude k dostání postupně ve třech variantách: 1. verze pro širokou veřejnost (předobjednávky zpřístupněny od 19. dubna 2021 a první dodávky na podzim 2021), 2. verze Business pro využití ve firemních flotilách a car sharingových službách (bude dostupná na přelomu roku) a nakonec – 3. verze Cargo, která bude vynikat provedením bez zadních sedadel a jejíž první dodávky jsou pro český trh očekávány z kraje roku 2022. Při vývoji tohoto auta těžila Dacia ze spolupráce automobilek Renault-Nissan-Mitsubishi. Hlavními lákadly tohoto vozu mohou být prostorný interiér, koncepce s rysy SUV a v rámci městského provozu slibně vypadající uváděný dojezd něco přes 300 kilometrů dle WLTP. Dacia počítá, že pokud s novým Springem neujedete denně více jak 31 kilometrů, do vozu zabudovaný akumulátor o kapacitě 27,4 kWH vydrží bez potřeby nabití až 6 dní. Řečí čísel se výkon vozu zdá být snad až příliš malý: 44 koní a maximum 125 Nm točivého momentu (vždyť I například takové Citigo iV mělo ve vínku těch kiloWattů skoro 2x tolik). Nicméně uvážíme–li provozní hmotnost těsně pod hranicí 1 tuny a městské rychlostní limity maximálně do 70-80 km/h, mohlo by se jednat o zajímavou, relativně cenově dostupnou alternativu městské osobní elektromobility.

 

 

5.) Zahájení výroby třetí generace Nissanu Qashqai

zdroj: Grand Automotive Central Europe Kft.

O této poměrně zajímavé, až by lákalo říci “žhavé” novince jste se mohli již dočíst z našeho prvního vhledu, který jsme vydali z kraje června. Tato japonská automobilka se opět pokusila posunout dále svůj legendární městský crossover, model Quashqai. A jelikož je tento vůz populární nejen v Česku, ale zejména na britských ostrovech, podpořila automobilka výstavbu nových výrobních prostor v tamní továrně nemalou částkou 400 milionů liber (více jak 12 mld Kč). Tato továrna sídlí v anglickém severo–východním městě Sunderland a patří mezi jedny z nejznámějších výrobních komplexů automobilky Nissan. A právě před pár dny v Anglii odstartovala výroba nové generace.

 

 

6.) CNG automobily provozně nejekonomičtější a čím dál více oblíbenou variantou – dle závěrů LeasePlan

I přes aktuální propagandu elektrifikace v automotive se osobní vozy jezdící na CNG těší stále vysoké oblibě, a to zejména u rozvážkových firem, kde mají běžně vysoké kilometrové nájezdy. Podle mezinárodní leasingové společnosti LeasePlan se však provoz CNG auta výrazněji vyplatí již při průměrných nájezdech okolo 20 tisíc kilometrů za rok. Vozy na stlačený zemní plyn využívají jako sekundární palivo zpravidla benzín. Nicméně nižší provozní náklady za dané údobí dosahují vyšších hodnot již při využívání CNG pohonu minimálně v 70% všech cest. Mimo jiné, výhodou CNG není pouze jeho nižší pořizovací cena (za stejnou či podobnou energetickou jednotku benzinu či nafty), ale i další dostupné slevy (například sleva 2Kč/kg na plnících stanicích na tankovací karty od Axigon) či letos platná 50% sleva na dálniční známku pro vozy na CNG pohon. V neposlední řadě podporuje zvýšenou poptávku a využití CNG vozů i  samotná nabídka, která na tuzemském trhu v posledních pár letech posílila, díky novým CNG variantám vozů Škoda, Volkswagen či Audi.

 

7.) Jedno z nejikoničtějších MPV historie vstupuje do své sedmé generace

zdroj: Porsche Česká republika – divize VW užitkové vozy

10. června 2021 proběhla oficiální premiéra nové generace víceužitkového vozu Volkswagen Multivan. Přichází s řadou modernizací. Jednou ze zásadních změn pro model Multivan je přechod z klasické “T” platformy, spjaté s užitkovými vozy Transporter dřívějších generací, na modulární platformu MQB, kterou již dobře známe z menších osobních vozů VW koncernu. Díky tomuto faktu tak bude paradoxně nová generace o něco levnější než ta předchozí. Nicméně Volkswagen bude nabízet i komerční variantu vozu Transporter (ta setrvá na klasické T platformě) a nově také v příštím roce přijdou plně elektrické varianty ID.BUZZ a ID.BUZZ Cargo. Avšak pojďme se vrátit zpět k Volkswagenu Bulli v modelové verzi Multivan. Kromě změny v platformě vozu se jedná o historicky první plug-in hybrid v dané vývojové linii. Nabízí řadu modernizací v exteriéru, například jsou poprvé v historii tohoto modelu dostupné IQ.LIGHT Matrix LED světlomety. V interiéru se posunul Multivan stejným směrem jako nový Golf. Inovovaný je mimo jiné i kolejnicový systém dvou zadních řad sedadel, který je nyní ještě verzatilnějí a tišší než kdy dříve. Revoluce se v rámci této modelové řady udála i v pomocných a bezpečnostních asistentech. Mezi inovativní nové systémy patří „IQ.DRIVE Travel Assist“, který umožňuje částečně automatizovanou jízdu rychlostí od 0 do 210 km/h a nabízí i takové funkce jako například asistenta pro změnu jízdního pruhu či asistenta pro odbočování. Další, pravděpodobně velmi vítanou, novinkou zde bude i nově dostupný head-up displej. Volkswagen plánuje nabízet Multivan T7 s historicky první plug-in hybridní motorizací (218 koní) a v rámci konvenčních pohonů–dvěma benzinovými (136 koní a 204 koní). V příštím roce se připojí k těmto ještě naftová verze o výkonu 150 koní. Nicméně všechny uvedené varianty budou k mání výlučně s automatickou převodovkou DSG.

TEST: Volkswagen Multivan 6.1 2.0 TDI Comfortline – rodina a práce řešení 2v1

 

8.) Plánování změn silničních komunikací ve snaze o eliminaci dopravních rizik pomůže nový Portál nehod

Nový Portál nehod (www.portalnehod.cz) poslouží k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Má přinášet užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích. Pomocí shlukové analýzy umožňuje jednoduše zjistit, na kterých místech v České republice dochází nejčastěji k dopravním nehodám, jaké jsou jejich příčiny či výše způsobené škody. Autorem a správcem projektu je česká společnost DataFriends s.r.o. (https://datafriends.cz/o-nas/). „Vedle otevřené sekce pro širokou veřejnost má portál také vědeckou část, aby byl užitečným nástrojem pro práci s daty o nehodovosti pro další cílové skupiny, jako je odborná veřejnost, samosprávy, ale také třeba pro datové novináře,“ říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends s.r.o..

 

9.) Nejrychlejší Ateca přichází na český trh v ještě exkluzivnější podobě

zdroj: Porsche Česká republika – divize Seat / Cupra

CUPRA uvádí na český trh limitovanou edici CUPRA Ateca Limited Edition VZ. Všestranné, vysokovýkonné SUV nabízí náročným klientům jedinečný sportovní design s mnoha působivými a dokonale řemeslně zpracovanými detaily, nejmodernější techniku s výkonným pohonem všech kol a podmanivé zážitky ze sportovní jízdy za cenu od 1 519 900 Kč. Tuto poměrně vysokou základní cenu se chystá obhájit například motorem o výkonu 300 koní a v rámci “disciplíny” 0-100 km/h do sedaček hlavy a záda zatlačujícím časem 4,9 vteřiny. „Rozsáhlá nadstandardní výbava posouvá tento model z hlediska sportovních výkonů, emocionálních zážitků z jízdy, komfortu a bezpečnosti na absolutní vrchol ve svém segmentu.“ říká Aleš Novák, ředitel značky CUPRA pro Českou republiku.

TEST CUPRA ATECA – SUV, u kterého je písmeno „S“ zaslouženě

 

10.) Do Brna přichází Uber Comfort. Přinese nejnovější vozy, více místa na nohy a ty nejlépe hodnocené řidiče

Společnost Uber v Brně po necelém roce od zahájení provozu spouští novinku s názvem Uber Comfort, která uživatelům v moravské metropoli přinese možnost ještě komfortnější jízdy. Vedle tradičního tarifu UberX přichází také nový tarif „Comfort”, který přináší svezení v nejnovějších pohodlných vozech a s těmi nejlépe hodnocenými a nejzkušenějšími řidiči. Služba je navíc dostupná za velmi přívětivou cenu, která je standardně jen o 20 % vyšší, než u nejlevnějšího tarifu UberX.

 

zdroj: FYI Prague

A jak Uber Comfort funguje? Postup je jednoduchý:

  1. Otevřete aplikaci
  2. Zadejte destinaci
  3. Namísto UberX vyberte možnost „Comfort”
  4. Potvrďte místo vyzvednutí
  5. Řidič vás během pár minut vyzvedne

 

 

11.) Hyundai Motor zahajuje zkušební provoz vodíkových autobusů Elec City Fuel Cell v německém Mnichově

zdroj: Hyundai Motor Czech s.r.o.

„Hyundai Motor jako lídr v technologii palivových článků názorně ukazuje, jak mohou velkosériově vyráběné autobusy Elec City Fuel Cell poskytováním čisté mobility přispívat ke snižování emisí CO2,“ řekl Martin Zeilinger, výkonný viceprezident a vedoucí technického oddělení pro vývoj užitkových vozidel. „Zkušební provoz v reálných podmínkách nám umožní další zdokonalování našich vozidel tak, aby ještě lépe splňovala požadavky evropských zákazníků.“

V Jižní Koreji, odkud automobilka pochází, již bylo od roku 2019 uvedeno do provozu 108 autobusů s pohonem na vodík. Ty jezdí na různých linkách veřejné hromadné dopravy a v porovnání s autobusy poháněnými spalovacími motory snížily emise oxidu uhličitého za celou dobu provozu o cca 7700 tun. V současnosti provozované autobusy Elec City Fuel Cell eliminují podle propočtů každoročně stejné množství emisí CO2, které za rok pohltí lesy o rozloze 1500 hektarů.

 

12.) K výzvě století se přidal i Continental a díky inovacím chce do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality

Žijeme v době, kdy sledujeme, jak činnost lidstva globálně ovlivňuje životní prostředí a procesy v něm. Pokud průměrná teplota ovzduší  poroste v následujících dekádách o více než 1,5 stupně Celsia, stanou se dopady klimatických změn nevratnými. Právě touto výzvou století se zabývá Pařížská klimatická dohoda, kterou plně podporuje i koncern Continental. V jejím duchu se zavázal dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050. Významné kroky, vedoucí k naplnění tohoto cíle, přinášejí jeho inovace v podobě alternativního kaučuku z pampelišek, v prodlužování životnosti pneumatik, ve snižování emisí a spotřebě vody při výrobě, ale také nové, stoprocentně recyklovatelné filtrační systémy.

 

A na co se můžete těšit napříště?

Dnešní výčet byl jeden z těch obsáhlejších. Pokud jste došli až sem, děkujeme Vám, že s Motorvizí držíte krok při aktuálním turbulentním dění v automobilovém světě. A již teď vám můžeme prozradit, že v následujícím–červencovém–vydání se budete moci těšit na minimálně pár opravdových “lahůdek”. A tak zase příště… Jízdě autem zdar!

 

Jakub Kameníček

Sdílet: