Škoda Auto představila strategii NEXT LEVEL (do 2030), vybrala si příhodné místo
Autor: Jan Novotný · Fotografie: ŠKODA AUTO a.s. (Škoda Storyboard)To, že se firmy plánovat a čas od času představují střednědobé nebo i dlouhodobé strategie, není žádnou novinkou. Možná ale právě v automotive bývají tyto plány ještě důležitější a zároveň i těžší pro vytváření. I tak zrovna v posledních několika týdnech přichází zprávy od jednotlivých značek koncernu VW o tom, jaké jsou plány do příštích let, a to jak dílčí, tak ty detailnější. V případě naší domácí Škody Auto jde navíc o příhodnou spojitost s takřka ročním výročím Thomase Schaefera ve funkci předsedy představenstva. Zcela objektivně se tak dá chápat, o jak moc důležitou věc v případě NEXT LEVEL – Škoda Strategy 2030 jde. I my jsme tak měli tu čest si jako jedni z prvních vyslechnout novinky, jaké naše domácí automobilka chystá, jak chce dosáhnout svých cílů, udržitelnosti anebo třeba jak bude v příštích letech přistupovat k elektromobilitě. Jako zcela příhodná se kromě on-line prostředí, díky čemuž bylo možné sledovat tiskovou konferenci odkudkoliv, zdála volba centra současného umění DOX a multifunkčního sálu pro inspirativní eventy DOX plus. Pojďte se do toho ponořit s námi a podívat se, kde chce Škoda Auto do roku 2030 být.
Nová strategie NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 staví na úspěších dosavadní Strategie 2025. Pro cestu do budoucnosti automobilka definuje novou vizi i misi. Nová vize zní: „We will help the world live smarter“, nová mise pak: „Modern accessible mobility with everything you need and surprises you love.“ Společnost ŠKODA AUTO současně i do budoucna staví na svých prověřených hodnotách „simplyfiying“, „human“ a „surprising“.
Tří hlavní priority, které udávají směr: EXPAND, EXPLORE a ENGAGE
Strategie NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 se zaměřuje na tři priority, které lze shrnout do hesel EXPAND, EXPLORE a ENGAGE. Cílem, který je nadřazen prioritě EXPAND, je povýšit značku ŠKODA mezi pět nejprodávanějších značek automobilů v Evropě. Toho chce značka dosáhnout posílením pozice v segmentu cenově dostupných vozů. Příkladem je model ŠKODA FABIA se základní cenou pod hranicí 14 000 eur. Dále se portfolio produktů do roku 2030 rozšíří o minimálně tři další čistě elektrické modely, které budou cenou a velikostí pod úrovní modelu ŠKODA ENYAQ iV. Společnost ŠKODA AUTO bude – v závislosti na rozvoji trhu – usilovat o to, aby podíl plně elektrických modelů na prodejích značky ŠKODA v Evropě činil 50 až 70 %.
Zajištění budoucnosti na domácím trhu: Česká republika se má stát centrem elektromobility
Aby jak společnost ŠKODA AUTO, tak její tuzemský trh Česká republika z procesu transformace vyšly posílené, pracuje automobilka společně se svými partnery na tom, aby se země stala jedním z center elektromobility. Konkrétně se mají do roku 2030 ve všech třech českých výrobních závodech společnosti ŠKODA AUTO, v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí, vyrábět elektrické vozy nebo elektrické komponenty. Aktuálně se v Mladé Boleslavi již vyrábějí vysokonapěťové trakční baterie pro plug-in hybridní modely ŠKODA SUPERB iV a OCTAVIA iV i pro modely dalších koncernových značek. Začátkem příštího roku bude navíc v Mladé Boleslavi zahájena výroba bateriových systémů pro koncernovou platformu MEB, na níž je postaven model ŠKODA ENYAQ iV. Česká automobilka navíc společně s partnery pracuje na posílení stabilní dodavatelské struktury pro další rozvoj elektromobility.
Na cestě k vedoucí evropské značce v Indii, Rusku a severní Africe
Součástí priority EXPLORE je záměr, aby se ŠKODA do roku 2030 stala vedoucí evropskou značku na perspektivních trzích Indie, Ruska a severní Afriky. To přispěje ke globálnímu prodejnímu potenciálu ve výši 1,5 milionu vozů za rok. Automobilka ŠKODA AUTO převzala za tyto regiony odpovědnost v rámci koncernu Volkswagen. Nedávno byla zahájena výroba modelu ŠKODA KUSHAQ – prvního automobilu značky ŠKODA, který byl v rámci projektu INDIA 2.0 uveden na indický trh. Ve střednědobém horizontu se plánuje uvedení modelu ŠKODA KUSHAQ i na dalších růstových trzích.
Simply Clever 2.0: ŠKODA zůstává funkční i v digitální době
Třetí priorita ENGAGE zahrnuje specifické cíle pro oblasti digitální zákaznické zkušenosti, ekologie, diverzity a vzdělávání. Česká automobilka se tak chce mimo jiné stát měřítkem pro Simply Clever User Experience, tedy zákaznickou zkušenost. Každý zákazník má být schopen hned napoprvé a intuitivně ovládat svůj nový vůz nebo službu od značky ŠKODA. Prvním takovým projektem je PowerPass, umožňující jednoduché a pohodlné nabíjení elektrifikovaných modelů značky ŠKODA. Bude k dispozici na více než 30 trzích a umožní nabíjení navíce než 210 000 nabíjecích stanicích v Evropě. Ještě příjemnější má být také samotný nákupní proces vozu značky ŠKODA. Automobilka dále rozšiřuje koncept virtuálního showroomu a vytyčila si za cíl prodávat už v roce 2025 každý pátý vůz online. V Belgii, Nizozemsku, Polsku a v České republice využívají zákazníci této možnosti už dnes.
Výrazně vyšší ekologické cíle: snížení flotilových emisí o více než 50 %
Společnost ŠKODA AUTO zintenzivnila své úsilí v oblasti ekologie a výrazně zpřísnila své ekologické cíle. Automobilka plánuje ve srovnání s rokem 2020 snížit flotilové emise o 50 % a do roku 2030 přejde ve všech českých a indických závodech na uhlíkově neutrální výrobu. Výroba ve Vrchlabí je uhlíkově neutrální již od konce loňského roku. Strategie NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 staví do popředí také oblast diverzity: do roku 2030 má každou čtvrtou pozici v managementu zastávat žena. Pro společnost ŠKODA AUTO jsou diverzita, inkluze a rovnoprávnost samozřejmými součástmi podnikové kultury, která se vyznačuje otevřeností a tolerancí. Česká automobilka dále v rámci procesu transformace bude podporovat vzdělávání zaměstnanců a v letech 2022 až 2030 do této oblasti bude investovat téměř 500 milionů eur s hlavním cílem zajistit pracovní místa i v budoucnosti.
Efektivita a zjednodušení jako hlavní principy k dosažení strategických cílů
ŠKODA AUTO ve snaze dosáhnout stanových cílů strategie NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 sází na efektivitu a zjednodušení – to jsou dvě tradičně silné stránky, které české automobilce přinesly řadu úspěchů v její dlouhé historii. Cílem je dosáhnout nejnižších nákladů mezi evropskými konkurenty, a to ve spojení s trvale udržitelnou rentabilitou tržeb ve výši minimálně 8 %. Automobilka již zahájila kroky k zjednodušení svých procesů a snížení byrokracie a komplexity, aby i nadále zvyšovala schopnost pružně reagovat na aktuální výzvy. Příkladem může být úprava nabídky verzí či výbavy na přání: s dalším rozšiřováním elektrifikace u modelové nabídky by mělo ve střednědobém horizontu dojít k snížení počtu dostupných kombinací o 40 %.
Závěrem: co jsme zjistili v doplňujících otázkách?
Řečeno i napsáno toho bylo hodně. 9 let dopředu se asi jen těžko v dnešní velmi turbulentní době plánuje, a to obzvlášť v automobilovém průmyslu velmi náchylným na výpadky a dnes velmi tíživým nedostatkem automobilových čipů. I proto si myslím, že přijít s tak rozsáhlou strategií, jakou NEXT LEVEL 2030 je, nebylo nic jednoduchého ani pro zaměstnance Škody Auto a ani pro předsedu představenstva, který není ve funkci ještě ani jeden rok. A do čeho že se nám zachtělo „rýpat“? V jednom odstavců jste se mohli dočíst, že nová Fabia bude velmi konkurenceschopné auto, které se dostane na většině trzích pod 14 tisíc EUR (tj. aktuálním kurzem 357 tisíc Kč). I vzhledem k tomu, že Scala už v takovém případě není daleko (ani cenou ani rozměry), se nabízí otázka, jaká je její budoucnost. Thomas Schaefer ale tvrdí, že jsou obě auta konkurenceschopné a o konci Scaly se zatím neuvažuje. Jedna perlička na závěr – Audi pouhý jeden den před tiskovou konferencí Škody Auto pustilo do světa informaci, že nejpozději do roku 2033 zcela vyřadí z nabídky spalovací motory. Logicky se tak nabízí otázka, zdali něco takového neplánují i v Boleslavi. Myslím, že jsem totiž nebyl sám, kdo očekával, že nějaká taková informace v sále zazní. NEZAZNĚLA! Thomas Schaefer tvrdí, že jako globální značka, jejíž cílovými trhy jsou takové, na nichž se bude zřejmě tankovat kapalná paliva ještě příští desítky let, si nemohou dovolit ukončit jejich produkci. Dodává pak, že se podíl elektromobilů bude v příštích letech rapidně zvyšovat, nicméně ani tak na spalovací motory Škoda Auto prý nezanevře. A s touhle bombou je na čase pro dnešek skončit.
Předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Thomas Schäfer strategii popisuje vlastními slovy takto:
„Naší novou strategií NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 dáváme konkrétní odpovědi na otázky, jak společnost ŠKODA AUTO úspěšně provedeme procesem transformace a jak zajistíme, aby byla v roce 2030 ještě silnější než dnes. Značka ŠKODA má neuvěřitelný potenciál. Ten v příštích letech ještě více zužitkujeme, a dle něj jsme si stanovili ambiciózní cíle: chceme se vypracovat mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě, hodláme se stát vedoucí evropskou značkou v perspektivních regionech Indie, Ruska a severní Afriky a z domovské České republiky hodláme vybudovat centrum elektromobility, abychom zajistili stávající pracovní místa a vytvořili nová. ŠKODA AUTO do této zajímavé budoucnosti vstupuje ze silné pozice a já se těším na to, že společně s více než 43 000 škodováky na celém světě a s naším sociálním partnerem Odbory KOVO tuto společnost v příštích letech dovedeme na vyšší úroveň.“
Jan Novotný