Poprvé v Renault Arkana E-TECH hybrid: netradiční tělem i duší

Poprvé v Renault Arkana E-TECH hybrid: netradiční tělem i duší

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Je tomu už poměrně dávno, co světlo světa spatřilo první SUV-kupé. A světe div se, nebylo to tolik oblíbené, prémiové BMW X6. Jenže konkurenti nebo řekněme alespoň podobné vozy z mainstreamu jakoby na svět nechtěli. Já jsem jakousi příbuznost k této kategorii teprve nedávno přisoudil Citroënu C4, při klasickém redakčním testu. Zatímco v jeho případě automobilka mluví spíše o hatchbacku (kříženého s SUV), konečně i na český trh přichází model, který se nestydí být právě SUV-kupé. Řeč je samozřejmě o Renaultu, jenž nezastírá, že právě žhavá novinka Arkana má směřovat k prémiovému segmentu, kterému vděčíme za slávu právě této kategorie aut. Arkana sice přišla na český trh v dubnu letošního roku, nyní ale české zastoupení do nabídky přidává i velmi lákavou hybridní verzi. U jejího uvedení jsme samozřejmě nesměli chybět. I proto vám nyní můžeme zprostředkovat první dojmy a samozřejmě všechny důležité detaily.

 

Design: Hybridní i včetně stylu

Arkana má jedinečný hybridní styl. Světlou výškou (200 mm), vysoko posazenými atletickými boky karoserie a bujnými tvary blatníků je součástí světa SUV. Tento dojem zesilují i přední a zadní stylové prvky a ochrana blatníků kolem kol. Ubíhající linie střechy a oken, která vytváří dynamickou a protáhlou křivku až ke dveřím zavazadlového prostoru, zesiluje dynamičnost vzhledu, jímž se začleňuje do světa SUV kupé. Maska chladiče Arkany, uprostřed níž je umístěno rozměrné logo Renault, lemuje chromová lišta. Světlomety 100 % LED zahrnují světelný podpis ve tvaru C (C-Shape), který charakterizuje modely Renaultu. Světelný podpis nacházíme i vzadu spolu s lištou táhnoucí se v celé šířce dveří zavazadlového prostoru. Profil Arkany je jednou z jejích nejvýraznějších charakteristik. Umožňuje rozeznat ji na první pohled a identifikovat její vzhled SUV, spojující eleganci, robustnost a sportovní vzhled. Arkana vyjíždí na velkých kolech o průměru 690 mm, dosahuje délky 4 568 mm při výšce 1 571 mm a rozvoru 2 720 mm.

Jeho ještě výraznější styl zdůrazňuje oranžová barva Valencia, specifická pro verzi R.S. Line, a  tvořená tmavými lakovanými nebo kovovými prvky, které zdobí karoserii, včetně aerodynamické lišty inspirované světem Formule 1. Specifické jsou spoiler i ráfky „Silverstone” s červeným zdobením. Na ozdobném krytu blatníku je štítek R.S. Line, vzadu má tato verze dvojitý chromovaný výfuk a tmavý zadní spojler, jakož i ochranné kryty.

 

Interiér: High-tech kokpit a prostornost kabiny

Interiér verze R.S. Line je nabízen s karbonovým dekorem palubní desky a dveří, s červenou lištou podél horní části palubní desky a černým stropem. Volant potažený perforovanou kůží a čalounění sedadel v kombinaci kůže/Alcantara jsou zdobeny elegantním a sportovním červeným prošíváním, které se nachází i na panelech dveří. Bezpečnostní pásy zvýrazňuje červený pruh. Celek doplňují hliníkové pedály, volič automatu typu „E-Shifter ” (u motorizace E-TECH Hybrid) a štítky R.S. Line.

Arkana je vybavena digitálním zobrazováním na palubní desce. Její přístrojový štítj měří 4,2 nebo 7 palců, podle jednotlivých verzí. Je doplněn o centrální displej 7 nebo 9,3 palců, čímž nabízí jednu z největších úhlopříček zobrazování ve své kategorii. Ve středové konzoli se nachází velký úložný prostor s indukčním nabíjením smartphonů a bočními úložnými prostory včetně síťky na straně spolujezdce. Obsahuje rovněž automatickou elektrickou parkovací brzdu s funkcí „Auto-hold ”. U vyšších výbav je Arkana vybavena velkým dotykovým displejem 9,3 palců, který spoluvytváří modernost kabiny. Kromě indukčního nabíjení ve středové konzole je Nový Renault Arkana vybaven čtyřmi zásuvkami USB (2 vpředu a 2 vzadu) pro konektivitu a dobíjení elektronických zařízení. Do kapes ve dveřích se vejde 1,5 litrová láhev. Řidič má díky zvýšenému posezu pohodlný a ergonomický prostor. U některých úrovní výbavy mohou cestující vzadu využít širokou výklopnou loketní opěrku uprostřed, jakož i nastavitelné ventilační otvory na konci středové konzoly. Automatická klimatizace je u všech verzích spojena se vzduchovým filtrem.

Pokud jde o zavazadla, Nový Renault Arkana nabízí značný objem zavazadlového prostoru s hodnotou 513 litrů (u verze E-TECH Hybrid 480 litrů) se sadou pro opravu pneumatik. Nový Renault Arkana disponuje rovněž dvojitou podlahou, kterou lze podle potřeby snížit za účelem zvětšení objemu pro náklad na maximum, nebo zvýšit pro snazší nakládání těžkých předmětů. V této konfiguraci lze sklopením děleného opěradla zadního sedadla 2/3-1/3 získat rovnou plochou podlahu.

 

Hybridní nabídka: E-TECH hybrid 145 jakožto malá revoluce známá z Clia

Po modelech Clio, Captur a Nový Mégane pokračuje Renault ve strategii šíření své inovativní hybridní technologie E-TECH i u Arkany. Její „full hybrid” motorizace je identická s pohonem modelu Clio E-TECH Hybrid. Hybridní technologie se opírá o revoluční řešení, které je předmětem více než 150 patentů a využívá odborných zkušeností značky Renault ve Formuli 1, zejména v oblasti rekuperace a regenerace energie. Motor E-TECH Hybrid se zakládá na hybridní soustavě zvané „sériově-paralelní”, jejíž výhody jsou mnohonásobné: maximum kombinací funkcí mezi tepelným a elektrickým motorem a maximální snížení emisí CO2 při provozu.

Pohon E-TECH Hybrid 145 k se skládá ze 4-válcového benzínového motoru 1,6l nové generace pocházející z Alliance. Tento motor je přizpůsoben hybridní technologii a je vybaven filtrem pevných částic ke snížení emisí. Jeho výkon činí 69 kW (94 k) a pomáhají mu dva elektromotory – jeden „e-motor” (36 kW) a vysokonapěťový startér generátor typu HSG (High-Voltage Starter Generator) 15 kW. Celek funguje díky inovativní multimódové převodovce bez spojky, doplňující pohonný agregát. Díky zcela inovované aerodynamice vozu má být Arkana až o 25 % účinnější než tradiční SUV, hybrid dle WLTP spotřebuje pouze 4,8 l/100 km a produkuje pouze 108 g CO2/km. Baterie se stejně jako u elektromobilu dobíjí při zpomalení a brzdění. Lze ji rovněž dobíjet přes spalovací motor. Tato technologie je tichá a komfortní a současně omezuje ztráty energie. Arkana E-TECH Hybrid dokáže v plně elektrickém režimu vyvinout rychlost až 75 km/h.

TEST: Renault Captur E-TECH: ztělesnění moderny v příměstském plug-in hybridu

 

NOVÁ MOTORIZACE 1.3 TCE 160 S 12 V MIKROHYBRIDIZACÍ

Jako alternativu k hybridnímu motoru E-TECH 145 nabízí Renault Arkana benzínový motor 1.3 TCe spojený s 12 V systémem mikrohybridizace. Po verzi TCe 140, která je k dispozici od března, přichází Arkana s druhým, silnějším benzínovým motorem s 12V mikrohybridizací. Motor o objemu 1.3 litru má výkon 158 k, spotřebuje pouze 5,7 l/100 km(7) při emisích 130 g CO2/km.

Konkrétním přínosem této 12V mikrohybridizační technologie je snížení průměrné spotřeby až o -8 %, při současném snížení emisí CO2 -8,5 %. Renault Arkana zavádí jako novinku, dostupnou u všech motorů TCe 140 a 160, funkci Sailing Stop. Zákazník ji může zapnout nebo vypnout přes Multi-Sense (režim My sense nebo Eco), funkce umožňuje snížení emisí CO2 až o další 4 gramy díky využití tzv.  plachtění mezi 30 a 140 km/hod.

 

Arkana: netradiční vůz v tradičním světě

První svezení s Arkanou napovídá, že jde o poměrně netradiční kousek, který na českých silnicích jen tak nezapadne nejen designem, ale i svými jízdními vlastnostmi. Z mých zlušeností zatím hovoří svezení s hybridní variantou, která – ať chcete nebo ne – minimálně v pojetí Renaultu představuje hodně inovátorské řešení. Za překvapení alespoň já osobně považuji hbytost hnacího ústrojí, kterou bych od benzínové jednašestky bez turba v kombinaci s relativně malým elektromotorem a baterií nečekal. Samozřejmě je otázkou, jak bude vypadat rychlejší jízda po dálnici, to ale zřejmě není primární zaměření Arkany nebo se pletu? V každém případě na prvních kilometrech v Praze a okolí auto bez výhrad obstálo. Ani v tomto případě nelze opomenout, že hybrid (a vlastně jakákoliv vyšší míra elektrifikace) patří do města a vyplatí se tím více, čím více času strávíte právě v jeho útrobách. Ne nadarmo spotřeba právě během našeho krátkého testu klesala v aglomeraci ke 4 l/100 km, a to už je hodně úctyhodná hodnota. I proto se už hodně těšíme na klasický redakční test, v němž Arkanu rozhodně nebudeme šetřit.

 

Jan Novotný

Sdílet: