Yamaha MT-09 SP: pokračující evoluce vybroušeného naháče

Yamaha MT-09 SP: pokračující evoluce vybroušeného naháče

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

Pro letošní sezónu si Yamaha připravila nádherný designový kousek – skvělý naháč MT-09 v úchvatné variantě SP. Co to v reálu znamená? SP je designový a technický upgrade standardní MT-09 vyvedený v nádherných temných barvách. Inspiraci pro tohle originální dílo má být model R1M. A vedle skvělého designu dostanete i perfektní odpružení, tempomat a samozřejmě i skvělý motor s razítkem na Euro 5 a spoustu japonské dokonalosti. Jak tohle dohromady funguje? Budou celkové dojmy tak pozitivní, jak předpovídá první dojem? To vše a mnohem více dnes společně se mnou objevíte.

 

Design ve znamení SP

Samozřejmě je design otázkou vkusu, takže si každý bude muset udělat vlastní názor. Mně se to ale fakt líbí. Motorka zepředu vypadá trochu jako transformer nebo nějaká jiná sci-fi potvora. Je jedno jaká, prostě je to agresivní, „zlej ksicht“, který si koleduje o průšvih, respektive který je určený pro každého motorkáře, jenž si chce užít jízdu na pořádném naháči. K designu se toho nedá extra moc dodat. Za prvé je to naháč, podle Yamahy hyper naked bike. Yamaha se toho drží, takže nehledejte hromady plastů, světel a dalších vychytávek. Vše je stylové, účelné a decentně podtrhuje vlastnosti motorky. Kromě temné barvy a masky tak můžete obdivovat obnažené konstrukční celky, ale při detailním zkoumání narazíte i na pár zajímavých a oku lahodících detailů – například dvojitě prošívané sedlo, ve zlatě provedené tlumiče, velký ocas na RZ, jednoduché a efektní kovové stupačky, zadní kyvka z kartáčovaného hliníku nebo třeba výfuk, který je z boxu otočený směrem dolů a při pohledu na motorku vlastně neexistuje.

 

To, co nás na motorkách ale nejvíc zajímá, je… jak to jezdí?!

MT-09 byla vždycky o zábavě a to 100% platí i o ročníku 2021 a o SPéčku. Hned, jak jsem se uvelebil za řídítky, jsem byl příjemně překvapený, jak subtilní motorka je. Váha je posazená trochu dopředu, což umožňuje sportovní posaz, který ale není nějak nepříjemný ani není moc namáhavý na ruce. Stačí trochu přidat, vítr vás narovná a ruce vás rozhodně nebudu bolet.

Na silnici je jízda s MT-09 SP parádní zábava. Na naháčích je úžasný ten pocit volnosti. Přesně tohle vám Yamaha servíruje. Motorku prostě nevnímáte jako něco, co řídíte, ale jako něco, s čím letíte nad silnicí. Decentní displej je umístěn hodně dole, takže ho zaregistrujete jen ve spodním části zorného pole, jinak z motorky vidíte jen zrcátka a pak už jen asfalt. Tak to má u naháče být – prostě pocit, jako když se nad silnicí jen vznášíte. Motorka je hravá a perfektně ovladatelná. Skvěle se s ní manévruje jak při ostřejší jízdě na okreskách, tak při pomalém proplétání se v kolonách.

TEST: Yamaha MT-03 2020 – radost z jednostopé jízdy nejen pro mladé

 

Přesně podle vašeho gusta.

Za designem 21. století rozhodně nezaostává ani technika. Motorku si můžete nastavit podle svých preferencí a stylu jízdy. Standardem jsou čtyři palivové mapy a dva režimy kontroly trakce plus jeden manuální, tedy plně nastavitelný. A nejen trakce. Pokud si nevystačíte s naladěním z továrny, můžete si do manuálního profilu upravit kontrolu trakce (TCS), řízení skluzu (SCS) a systém řízení předního zdvihu (LIF). Přepínání režimů je pak možné za jízdy pomocí ovladače na levém řídítku. Tady je třeba vyzdvihnout ergonomii tlačítek, která je až na kolečko pro procházení menu naprosto perfektní. Z technických novinek stojí za zmínku ještě tři další systémy. Tím nejlepším je určitě quickshifter. Naprosto perfektní jak nahoru tak dolů, navíc pokud si nejste jistí jestli už můžete řadit, Yamaha vám jako pomocníka připravila dvě zelené šipky, které napoví, zda už to jde. Je to jednoduché a efektní řešení, ale hlavně při řazení neslyšíte žádné skřípání, žádné drhnutí zubů a quickshifter funguje v největším rozsahu otáček, co jsem kdy zažil. MT-09 SP je jedna z mála motorek, u níž jsem skoro nesáhl na spojku. Tohle se Yamaze moooooc povedlo. Další „fíčurou“ je zobrazeni otáček. Začíná bílou barvou, když se přehoupnete přes cca. 5200 ot/min, displej zezelená – to je to, kde je motorce nejlíp. Nad 9000 se dostanete do červené zóny, a tam už motorka letí jak drak a vy tak dostanete maximum výkonu.

Posledním systémem je tempomat. Upřímně to není zas takový „game changerL. U naháčů je to něco, co tak úplně nepotřebujete. Naháče jsou o svobodném ježdění, o pohodě a ne o hltání kilometrů na tempomat. Já jsem ho párkrát použil ve městě. Tam to smysl má, hlavně když se chcete držet v rámci pravidel silničního provozu a nechcete pořád kontrolovat tachometr, protože upřímně řečeno tahle motorka nechce jezdit 50 km/h. Na to je tempomat celkem použitelný, ale má svá omezení. Funguje až na čtyřku a minimální rychlost, při které jde zapnout byla 47 kilometrů v hodině. Tj. dá se to použít, ale motor je podtočený a 30 km/hod si prostě nenastavíte. Na druhou stranu, když už ho použijete, funguje velmi dobře.

 

Naháč do každého počasí

MT-09 SP je poctivě postavený naháč se vším, co k tomu patří. Minimalistická kapotáž, silný motor a sportovní posaz a trošku nižší předek motorky je perfektní kombinace pro zábavnou motorku. Díky dobře dávkované elektronice, skvělému podvozku, odpružení a brzdám si budete užívat každou zatáčku. Bude na vás foukat, bude na vás lítat voda, ale je to skvělá zábava.

 

Jirka Babický

Sdílet: