Anketa čtenářské auto roku 2021 je u konce: porotci dali zabrat 12 „spalovákům“ i 6 elektromobilům
Autor: Jiří Simon · Fotografie: Jan NemravaČas je neúprosný, píšu to zde již několikátý rok. Ptáte se proč? No protože už je zase po akci, tedy po naší anketě čtenářské auto roku a hlavně po Motorvize Fans Award 2021, v rámci čehož proběhlo závěrečné čtenářské testování minulý víkend. Musím říct, že se to letos opět povedlo. Samozřejmě to zní jako klišé, ale každý rok je z naší strany plný velkých očekávání, co na celou akci řeknete vy, naši čtenáři. Ale hlavně je to i velké plánování, za což zaslouží díky celý realizační tým, největší podíl ale paří Honzovi Novotnému, který přípravou tráví dlouhé týdny před samotnou akcí – a to, jak naplánovat, kde to letos uděláme, tak připravit doprovodný program, abychom se příliš neopakovali a abyste si to vy čtenáři užili a vzpomínali na Motorvize Fans Award jako na skvělý zážitek. V neposlední řadě je asi i organizačně nejsložitější dohodnout a nominovat se zástupci jednotlivých značek kandidáty do naší ankety čtenářské auto roku. A letos byla tato část opravdu nadupaná. Do ankety bylo nominováno rekordních 27 modelů od 18 značek, a to ve třech kategoriích. Z toho se 18 modelů zúčastnilo nejen online ankety, ale právě té prezenční, která se letos konala v areálu motokárové dráhy Hořovice. 18 aut na místě, to je také nejvíc v sedmileté historii Motorvize Fans Award. Pokud jsem i vás nalákal, pak zůstaňte ještě chvilku se mnou a dozvíte se víc. První poohlédnutí za letošním ročníkem úspěšné čtenářské akce je tu.
Už od první chvíle nabitý program
Auta se nám začala na místě sjíždět už od 8:30, během pár minut byla na místě téměř všechna, až by se mi chtělo říct „dobrý timing“. S ostatními redaktory jsme tak začali připravovat organizaci na místě, během té doby se postupně objevovali i jednotliví čtenáři, kteří byli pečlivě vybráni, aby se z nich pro jeden den stali porotci hledající podle svého nejlepšího svědomí tu nejlepší automobilovou novinku posledních 12 měsíců. Z mé strany bylo velmi zajímavé pozorovat jednotlivé čtenáře, jak obcházeli vozy a komentovali jejich design či techniku. Samozřejmě měli i otázky, a tak jsem jim je společně s ostatními redaktory zodpovídal. Asi nejvíc mě pobavil jeden ze čtenářů, který procházel kolem vyskládané řady aut a z úst upouštěl: „jé elektromobil, jé hybrid, zase elektro,“ a pak přišlo: „jéé a tohle je konečně pořádnej spalovák, super,“ zastavil se u Opel Insignia GSi.
Z celkového počtu 15 přihlášených a „akreditovaných“ čtenářů nedorazil jen jeden, což je samozřejmě škoda, připravil se tak o možnost vyzkoušet si 18 karasavic a krasavců na různých trasách. My jsme na takovou situaci ale byli pečlivě připraveni, vybrali jsme tedy dva náhradníky z přítomných doprovodů a nakonec se na trasy vydalo 16 posádek. Schválně mluvím v množném čísle, neboť každý dostal hned dvě mapky. Kratší trasa byla určena primárně pro elektromobily a měřila necelých 12 kilometrů, ta delší pro změnu něco málo přes 13 kilometrů. To abyste si nemysleli, že dnešní elektromobily „nic neujedou“, jsme jim pro každý testovací slot ubrali pouhý kilometr a půl. Jako doprovodný program byly připraveny kvalifikační jízdy na motokárách a závěrečný závod pro všechny zúčastněné. Ono vlastně co jiného vymýšlet v areálu motokárové dráhy, všichni se těšili a náležitě si danou možnost užili.
Vše o jednotlivých nominovaných kandidátech najdete ZDE
Konečně jdeme na ono „žhavé“ testování
Lehce před desátou hodinou dopolední (jen s malým zpožděním) se vyrazilo společně na první jízdu, kdy jsme seznámili naše porotce s testovacími trasami. A pak už to jelo jako na drátkách, porotci se střídali v jednotlivých vozech v rychlém sledu za sebou, každý z nich vždy prohodil nějakou poznámku o tom či onom kandidátovi. Dopoledne se stihla odjezdit polovina jízd. Pak následovalo kvalifikační kolo v motokáře a malé občerstvení. Porotci se rozdělili na 2 zhruba stejně velké tábory, kde první tábor si chtěl odjezdit svoje kolo před jídlem, aby byli lehčí, a ti druzí si zase řekli, že se před jízdou trošku posilní, aby lépe zvládali „řezat“ zatáčky. Teď ani vlastně nevím, která ze strategií byla ve finále ta výhodnější, ale od toho tu dneska nejsme. Po kvalifikaci následovaly zbývající testovací jízdy, které byly prokládány krátkými pauzami ze strany elektromobilů, protože ty si řekly o svoji dávku energie. Ale to nás ani čtenáře nijak neomezovalo, protože se v Hořovicích (jen 3 minuty z areálu motokárové dráhy) nachází jedna rychlonabíjecí stanice (DC), na níž stačilo strávit pár minut a v dojezdu přibylo 100 km dojezdu dostačujících pro absolvování celého odpoledne, a tak se postupně na nabíječkách (druhá je k dispozici přímo u sjezdu z dálnice na Žebrák) vystřídala většina elektrických aut. K mému velkému překvapení jeden elektromobil zvládl celý náročný testovací den bez nutnosti doplnit „šťávu“. Byl jím retrofuturistický Hyundai Ioniq 5. I když na tom byl Enyaq iV obdobně, zpět do Prahy by s velkou rezervou už nedojel.
Krátké shrnutí (ne)jen testování
Řečí čísel čtenáři za celý testovací den spotřebovali asi 210 kWh elektrické energie a 180 litrů paliva v autech se spalovacími motory. Testovací vozy dohromady ujely přes 3500 km, což vychází na cca 220 testovacích km na každého porotce. Tímto bych chtěl pochválit i ukázněnost jednotlivých porotců, protože se k vozům chovali velmi pěkně, nemuseli jsme totiž řešit žádný incident v podobě výrazného překračování povolených rychlostních limitů. Na ty mimochodem dohlížel GPS dohled, který byl instalován v každém exempláři. Po ukončení testovacích jízd nás už čekal pouze finální závod osmi nejlépe se kvalifikujících porotců, který ve finále vyhrál Jakub Motlík následovaný Honzou Švandrlíkem a Mírou Jeništou. Když jsme se loučili a rozcházeli, byla už úplná tma. Já domů dorazil až těsně před osmou a krom toho, že to bylo velmi náročný den, musím uznat, že jsem si to společně se čtenáři moc užili.
Samozřejmě ne vše proběhlo hladce, když už jsem se pustil do různých statistik, tak zde máme i jednu takovou nemilou. Letos to byl první ročník (po sedmi letech), kdy došlo k poškození testovaného vozu, a to hned dvakrát. Jedna z nejočekávanějších novinek na našem trhu, Škoda Fabia čtvrté generace, měla střet se zvěří ještě, než dorazila na přehlídkovou plochu ukázat se čtenářům. Postupně se bohužel ukázalo, že střet se srnou byl tak silný, že poškodil jednu z hadiček chladícího systému, a tak se Fabia nemohla zúčastnit testovacích jízd v plném rozsahu. A jen o něco lépe dopadla žhavá novinka, jíž dorazily do ČR zatím pouze dva exempláře, DS 9, která potkala společně s jedním ze čtenářů srnu naštěstí až v závěru samotného testování.
Čtenářské auto roku 2021: hlasování v anketě ukončeno 3.11.
No a co říct závěrem?
Jsem rád, že téměř vše vyšlo na výbornou, dokonce i počasí bylo letos takové krásné -slunečně podzimní. Očekávání z naší strany bylo určitě naplněno a pevně věřím, že i jednotliví porotci budou vzpomínat na sedmý ročník Motorvize Fans Award rádi tak, jako my. A nebojte, už brzy začneme vymýšlet, co provedeme při osmém výročí motoristického magazínu motorvize.cz, protože z počtu přihlášených kandidátů na porotce i nominací je vidět, že co děláme, vás baví. Za tým motorvize bych vám všem chtěl z této pozice popřát mnoho automobilových zážitků bez poruch a nehod. Pokud pak netrpělivě čekáte na výsledky ankety, pak vás mohu pozvat ke sledování závěrečné videoreportáže, jejíž publikace můžeme přislíbit se zhruba 3týdenním odstupem od ukončení hlasování (tedy v týdnu od 22.11.). Zůstaňte tedy s námi a už brzy se dozvíte víc.
Jirka Simon