Opel Crossland v ČR poprvé po modernizaci: hodně muziky za dobrý peníz

Opel Crossland v ČR poprvé po modernizaci: hodně muziky za dobrý peníz

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Když jsem před rokem a půl testoval Opel Crossland X, neměl jsem ani tušení, že bych se mohl dostat k příležitosti usednout i do jeho modernizované verze, kterou prošel právě na přelomu loňského a letošního roku. V rámci ní tento velmi populární zástupce kategorie B-SUV přišel o písmeno “X” ve svém názvu. To mělo dříve značit vozy SUV značky Opel a především pak jejich všestrannost a vhodnost pro využití rodinami. Benzínový turbomotor 1.2 i celkový projev auta mě tenkrát velmi příjemně překvapily. A tak jsem si v rámci tohoto znovusetkání zadal úkol zjistit, jestli si nový Crossland “v naftě” podrží stejnou úroveň a zda po modernizaci snad i předčí starší, mnou před časem testovanou verzi. Na tohle se mi nakonec podařilo nalézt odpověď a o tu se nyní s vámi podělím v několika následujících odstavcích.

 

design: Co nového přineslo omlazení?

Mezi Crossland X a modernizovanou verzí Crossland je největší rozdíl zejména v exteriéru. Na přídi dostala nový design kapota a nárazník. Ty nyní kopírují nový charakteristický podpis, tzv. “vizor”, který se poprvé objevil u nové generace modelu Mokka na sklonku roku 2020 a zavedení této nové vizuální řeči lze očekávat postupně i u budoucích novinek v nabídce automobilky. Boční profil vozu vyvázl v podstatě beze změn. Jediným rozdílem je v nejvyšší výbavě přidaná tenká, ozdobná, chromová lišta ve spodní části předních a zadních dveří. A nakonec záď vozu nabídne lehce upravený zadní nárazník a nový nápis Crossland přímo pod logem značky. Ostatní prvky (světlomety a jejich světelný podpis i zbylé díly karoserie) zůstávají de facto beze změn. I tak inovovaný vzhled u tohoto modelu působí propracovaněji, snad i agresivněji a více “off-road”, než tomu bylo u předchozí, původní a poněkud uhlazenější verze Crossland X. Konkrétně v naší verzi je pak novinkou i vrcholné provedení světlometů LED AFL (s několika režimy, automatickými dálkovými světlomety a přisvěcováním do zatáček). Jeden z prvků, který je poměrně specifický jen pro určité modely vybraných automobilek a na který jsme byli zvyklí i u zmiňovaného Crossland X, tedy možnost dvoubarevného lakování (jedna barva pro karoserii a jiná barva pro střechu a střešní sloupky), zůstává stále k dispozici. Linie lakování je však v rámci faceliftu pozměněna, a to zejména u pátých dveří, kde nyní více opticky spojuje zadní světlomety s vrchní částí vozu. Mnou testovaný vůz je vybaven nejvyšší dostupnou výbavou Ultimate, v rámci níž má obuta kola se 17palcovými disky z lehkých slitin a dnes moderním a populárním dvoubarevným provedením. Po důkladné prohlídce a hledání novot na zevnějšku auta jsem se rozhodl nastoupit dovnitř a poohlédnout se i tam.

 

interiér: Nové materiály, stále výborná ergonomie a velmi dobré zpracování

Po usednutí za volant mě zaujalo především nové využití alcantary, a to jak na potazích sedadel, kde hrála prim v kombinaci s kůží, tak i na jednom z dílů ve výplních obou předních dveří, díky kterému došlo k výraznému umocnění pocitu útulna a komfortu při pobytu v interiéru vozu. Další novinkou, kterou dostává nový Crossland do vínku, je velice praktická posuvná a sklopná funkce zadních sedadel. Ta jsou dělena v poměru 60:40 a lze je posouvat dopředu či dozadu až o 15 centimetrů a zvýšit tak buď komfort cestujících, anebo naopak v případě potřeby zvětšit objem zavazadlového prostoru za druhou řadou sedadel (ze 410 litrů na 520 litrů, při zkolepní zadních sedadel číní pak maximální objem zavazadelníku 1255 litrů, což řadí Crossland mezi průměr v dané třídě). Nicméně, žádných dalších změn interiér nedoznal – a to je dobře. I facelift zejména v rámci nejvyšší výbavy Ultimate a navíc s příplatkovým balíčkem “Zimní sada”, díky kterému jsem si mohl užívat vyhřívaných sedaček i volantu, tak zůstává velice bytelně působícím a komfortním místem pro cestování. Stejně jako při testu z roku 2018, i zde jsou k dispozici ergonomická sedadla AGR u řidiče i spolujezdce, a to s nastavitelnou podpěrou stehen, bederní páteře, a přiměřeným bočním vedením jak na horizontální, tak i opěradlové části sedadla. Je potřeba zdůraznit, že i vysocí jedinci najdou v interiéru tohoto vozu dostatek místa na nohy, kolena i hlavu. A z hlediska ergonomie ovládání vozu – Opel Crossland spoléhá stále na analogové ovladače. Jejich rozmístění i funkčnost jsou podle mé zkušenosti bezchybné.

 

 

Displeje, konektivita a infotainment

A u technologií ještě na chvilku zůstaneme. Mnou testovaný vůz byl osazen příplatkovým head-up displejem. Byť se jedná v tomto případě o starší technologii promítání na visouvací sklíčko, v Crosslandu jsou pozice a posez za volantem tak dobře (ergonomicky) vyřešeny (zejm. vyvýšený posez a větší vzdálenost head-up displeje za volantem), že jeho využívání bylo vždy příjemné a nijak nerušilo, ba naopak (oproti například nedávné zkušenosti z DS 3 Crossback E-Tense, kde byl displej o něco blíže a z jeho používání mě tak více bolely oči než cokoliv jiného). Heap-up displej v novém Crosslandu zobrazuje aktuální rychlost, aktuální rychlostní limit na daném úseku komunikace a také data z navigace (informuje v případě blížící se odbočky v rámci přednastavené trasy). Přístrojový štít umístěný hned za volantem využívá kombinaci klasických analogových ukazatelů a menšího, středového, barevného displeje, který slouží pro zobrazení jízdních dat o spotřebě paliva a ujeté vzádlenosti. Největším displejem v interiéru je pak středová dotyková obrazovka infotainmentu Navi Pro o uhlopříčce 8 palců. Rychlost jeho odezvy je velmi dobrá a zorientování v něm je snadné a intuitivní. Zároveň je systém auta kompatibilní s připojením AndroidAuto i Apple CarPlay, které jsou zde dostupné přes kabel. V rámci nejvyšší výbavy obsahuje Crossland mimo jiné i velmi dobrou navigaci LIVE Navigation, která umí načítat a zobrazovat nejoptimálnější trasu dle aktuálních dat o provozu, cenách pohonných hmot na nejbližších čerpacích stanicích či dalších informací na přání, v rámci tzv. funkce “Opel Connect”. Využití je tak nepřeberné a věřím, že se tak najde každý.

 

Jízdní vlastnosti aneb důvody, proč (ne)zvážit automat a dieselový motor

Zatím jsem nenarazil na žádnou překážku, či výraznější odchylku od toho dobrého, s čím jsem se setkal již u předchozí verze Crossland X. Ta měla pod kapotou benzinový, přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 litru a výkonu 130 koní, napojený na 6stupňovou manuální převodovku. Dnes testovaný, modernizovaný exemplář se ale spoléhal na 4válcový diesel o objemu 1,5 litru a automatickou 6stupňovou převodovku. Tady jsem narazil alespoň v rámci jízdního komfortu zatím na největší kámen úrazu testovaného exempláře. Diesel pod kapotou byl spíše hlučnější a práci převodovky, byť byla ve většině případů dostačující, nepovažuji za zcela perfektní (zejména plynulost jejího chodu). Zkrátka toto nastavení předurčuje jízdu řidiče spíše ke klidnějšímu přístupu. Pokusy o razantnější zrychlení s prudším sešlápnutím akcelerátoru autu úplně nechutnaly a já jsem byl při nich vždy odměněn zvýšenou hlučností naftového čtyřválce, která se dovnitř přenášela už při 2800 otáčkách za minutu. To mě dostává ke zvukové izolaci interiéru od okolních hluků. Ta je u Crosslandu spíše průměrná a do interiéru se začíná vkrádat hluk od kol i ten aerodynamický výrazněji zhruba již od rychlostí 90 km/h a výše. V rámci jízdních asistentů je Crossland i v nejvyšší výbavě “Ultimate” skromnější a nabízí pouze tempomat (nikoliv adaptivní) a pasivního asistenta vybočení z jízdního pruhu. Co se týče podvozku a kontroly trakce, nový Crossland dostal od vývojářů dárek v podobě příplatkového vyspělejšího ESP, nazývaného “IntelliGrip”, které bylo převzato z vyšší třídy modelu Grandland X. Naladěním odpružení kol a celkovým schématem podvozku se chování auta na nerovnostech zdálo jako poměrně hodně stabilní, i když ne vyloženě měkké. Nový Crossland tak podvozkově nabízí kompromis mezi tuhostí a jízdní stabilitou. V tu chvíli si vzpomenu například na nedávný test přímého konkurenta Škoda Kamiq ve výbavě Style, u něhož podvozek působil daleko měkčím a komfortnějším dojmem. Nicméně, jak jsem již uvedl výše, nový Crossland hraje především na bytelnost a díky tuhosti se překonávání nerovností daří vždy s velmi rychlou odezvou i průběhem, díky čemuž se daří udržet stabilní jízdní projev i relativně přijatelný komfort na palubě. Ne nadarmo se totiž zástupci značky v rámci modernizace nezapomněli zmínit o pro Opel tolik věhlasném „autobahn prüf“ (prověřeno německými dálnicemi, pozn. red.). I proto by naladění právě modernizované verze mělo být ještě o něco stabilnější než kdy dříve. V neposlední řadě se musím zmínit o spotřebě. Tabulková kombinovaná spotřeba uváděná pro tento motor 1.5 CDTI činí 4 l/100 km. Během mého testu jsem byl však schopen (i přes lehkou nohu) dostat se na kombinovaných 5,5 litrů nafty na 100 kilometrů. To samozřejmě není samo o sobě nikterak špatný výsledek. Nicméně zabrousím-li do již zmíněného testu benzinového, kultivovanějšího tříválce v předfaceliftovém Crossland X, dostanu se do úvahy, zdali se diesel vůbec vyplatí. Odpovědí jsou pak především delší jízdy a vyšší rychlosti, které poměrně malému tříválcovému benzínu nedělají úplně nejlépe. Osobně si dovolím tvrdit, že právě při dálniční jízdě na hraně předpisů bude rozdíl tvořit zhruba 1 – 1,2 l/100 km a s těžší nohou na plynu se bude samozřejmě zvětšovat. Spotřeba obou agregátů se bude naopak nejvíce blížit při ustálené nižší rychlosti. I ve městě dokáže být diesel o něco úspornější, tam ale primárně určen není (krátké vzdálenosti a delší zahřívání mu nedělají dobře). Zkrátka i v tomto případě platí, že se diesel vyplatí hlavně na delších cestách a při vyšších celkových nájezdech.

 

Hodně silný soupeř v souboji “cena/výkon”

Opel, tradiční německý výrobce osobních vozů, již pěknou řádku let představuje velmi solidní kvalitu za rozumnou cenu. Své renomé, které na začátku nového tisíciletí lehce ztratil, si však během posledních let získává úspěšně zpět. S tím jdou vcelku logicky ruku v ruce nové trendy a s nimi i zastoupení ve stále populárnější třídě vozů SUV. Mezi městskými crossovery (B-SUV) patří právě Crossland k tomu nejlepšímu, co do poměru ceny a nabízené kvality lze na českém trhu s novými vozy aktuálně sehnat. Současný Crossland totiž začíná s už docela slušnou výbavou v ceníku na 329.900 Kč, což je cena, na kterou se nepodívá ani většina zástupců kdysi nejpopulárnější nižší střední třídy. Námi testovaný exemplář se cenou vyšplhal samozřejmě výše, avšak ani 620.000 Kč není za auto v plné výbavě a s nejdražší motorizací (diesel s automatem) vyloženě přemrštěných, ba naopak se jedná objektivně o jednu z momentálně nejvýhodnějších nabídek na trhu v daném segmentu. Zároveň se jedná o velmi zajímavou alternativu, která nadchne zejména originálním designem, dobrou kvalitou zpracování, svou praktičností, prostorností a relativně bohatou výbavou.

 

Jakub Kameníček

Sdílet: