Renault Megane E-TECH: konečně fungující elektrifikace v rodinném voze
Autor: Jirka Simon · Fotografie: Jirka SimonDnes nebudu chodit okolo horké kaše a napínat vás, co mi tu stojí za krasavce, ale řeknu vám to hned na úvod. Je to modernizovaný Renault Megane v karosářské verzi Grandtour, tedy kombi. Než se podíváme na to, co se skrývá pod označením E-TECH, zabrousíme trochu do historie. První generace Renault Megane se objevila již v roce 1995 a na mě zanechala nemalé následky, protože se u nás ve vesnici objevila třídvéřová verze ve žluté barvě, která mě již tehdy učarovala. Nevím, jakou se vůz pyšnil motorizací, ani výbavou, to mě v patnácti letech nějak nezajímalo, ale „kočkolap“ to byl. Od té doby se vyrobilo ve čtyřech generacích tohoto modelu přes 7 milionů vozů. Druhá generace na mě naopak nezapůsobila svojí seříznutou zádí a hranatými tvary, ale taková už byla v té době móda. Třetí generace se vrátila opět ke kulatým tvarům a já si tvarově opět oblíbil třídveřové kupé, které hlavně ve verzi R.S. mělo velmi atraktivní tvary. No a přede mnou tu stojí generace čtvrtá, která navíc prošla nedávno modernizací. Ta mimo jiné přinesla novou techniku pod kapotou. Tím se dostáváme k tomu označení E-TECH, pod kterým se skrývá plug-in hybridní pohon čistě z dílny francouzské automobilky. Tak se se mnou pojďte podívat na modernizaci a novou techniku blíže. Dokáže oslovit i mé vytříbené oko? Jak úspornou jízdu pak v praxi přináší čistá mobilita od Renaultu? A dokážu si představit plug-in hybrid jako rodinný vůz (moderní kombi)? To vše a mnohem více právě už dnes.
Francouzská identita
Mnoho značek sjednocuje design svých modelů a Renault není výjimkou, pro někoho tak může být problém od sebe jednotlivé novinky rozeznat. Při pohledu zpředu může někdo říct, že jsou vozy této značky totožné, ale není tomu tak. Přední světlomety jsou obepnuty denním svícením ve tvaru písmene C, které je menší než u většího Talismanu a není uprostřed přerušené. Samotné světlomety Full LED PURE VISION jsou ve standardu již od základní verze výbavy, což velmi oceňuji, dle vyjádření značky navíc nové LED světlomety zajišťují o třicet procent větší dosah světelného paprsku a v kombinaci s mlhovými světly osvětlují zatáčky. K tomu všemu se přidá přepracovaný přední nárazník s novou maskou chladiče a mlhová světla orámovaná chromem. Zadním partiím dominují mohutné zadní světlomety, jejich linii přerušuje pouze znak automobilky. I zadní světlomety jsou rovněž stoprocentně LED, navíc s 3D efektem. Mégana či Talismana díky zadním světlům rozeznám v noci na velkou vzdálenost a musím přiznat, že pro mne jsou to jedny z nejhezčích zadních světel na současném trhu. Z boku s mohutným prolisem ve spodní části dveří a od B sloupku se svažující střechou působí Megane velmi vyváženě. Bohužel v námi testované stříbrné barvě zaniká chromová linie na spodním okraji bočních oken táhnoucí se až k samotnému konci, kde se ostře láme ve tvaru písmene V nahoru ke střeše. Modernizace každopádně Renaultu rozhodně prospěla.
Interiér ve stylu značky
I celý interiér se nese v duchu současných modelů značky Renault. Uprostřed mu vévodí více jak devítipalcový dotykový displej systému Easy-link umístěný – jak jinak – než na výšku. Systém je přehledný, intuitivní a funguje velmi rychle. V omlazené verzi se do Megane pak dostává nový plně digitální desetipalcový přístrojový štít, na kterém si může řidič zobrazit veškeré jízdní údaje. Některé z těchto údajů je možné vidět i na HeadUp displeji, který je v Megane reprezentován malým sklíčkem před řidičem. Já osobně jsem ale spíše příznivcem projekčních HeadUp displejů. Tříramenný volant je velmi příjemný na omak, má dostatečně silný věnec a ovládací tlačítka na obou ramenou. Tady jsem se opět našel s ovládáním tempomatu. Škoda jen, že výbava neobsahovala jeho adaptivní funkci. Co se týká vnitřního prostoru, tak v dané třídě si není na co stěžovat, nikde mě nic netlačilo, nezavazelo. Navíc jsou sedadla velmi pohodlná i na dlouhé cesty a mohou se pyšnit více než dostačujícím bočním vedením. Nedostatkem místa netrpí ani posádka na zadních sedadlech. Jen zavazadlový prostor utrpěl zástavbou baterí. Pocitově jsem ale žádný nedostatek nezaznamenal a ani mi nepřišlo, že by oproti benzínovým variantám E-TECH ztrácel těžko uvěřitelných 132 litrů (521 vs. 389) a oproti dieselům litrů 60 (449 vs. 389).
Bez elektriky to dnes nejde.
Na nějakém elektrifikovaném řešení pohonu dnes pracují snad všechny automobilky. Zajímavé je, že co koncern, to odlišné řešení, a to ať už jde o typ motoru přímovtsřikový, oturbený, atmosférický, nebo s převodovkou dvouspojkovou či dokonce ještě vícespojkovou nebo CVT. Odlišné je i napětí v elektrické soustavě, nejčastěji 48 voltů, ale měli jsme zde i 118V. A Renault se rozhodl, že také půjde svojí cestou. V oficiálních dokumentech píše doslova, že využívá jedinečnou technologii, která se soustředí na rekuperaci energie a přímo se inspiruje jejich know-how z Formule 1, díky čemuž nabízí jedinečný zážitek z jízdy. No popravdě, kdyby Megana poháněl agregát z Formule 1 (přeplňovaný šestiválec o objemu 1.6 litru), byl by to pro mě asi nepopsatelný zážitek. I když objem by seděl, protože ve skutečnosti Megane E-TECH pohání 4válcový atmosférický motor o objemu 1.6 litru s nepřímým vstřikováním paliva, disponující výkonem 90 koní a točivým momentem 144 Nm. K němu se přidávají dva elektromotory a inovativní multimódová převodovka beze spojky, která se stará o hladký přechod mezi rychlostmi. Udávaný výkon celé soustavy je 160 koní – od toho označení E-TECH 160. Energie se uchovává v baterii o kapacitě 9,8 kWh. Ta Meganu umožňuje ujet bez emisí až 50 kilometrů v kombinovaném cyklu a až 65 kilometrů v městském provozu. A čistě na elektřinu dokáže Megane uhánět až 135 km v hodině. Bohužel se k nám dostal Megane při vcelku chladném počasí, a tak se mi nepodařilo urazit čistě na elektřinu více jak 47 km. Systém E-TECH více preferuje elektrický pohon a dokud má dostatek elektrické energie, snaží se ji využít na maximum. Každý rozjezd je 100% elektrický, tedy pokud nepošlete pedál velmi hrubě až k zemi – pak samozřejmě spalovací motor naskočí, což zároveň doprovází mírná prodleva a pak dosti znatelné cuknutí. Ale i když auto zahlásí elektrický dojezd 0, je v baterii dostatek energie na to, aby elektromotory výrazně pomáhaly s akceleracemi. Navíc rekuperace a dobíjení baterií za jízdy fungují vcelku efektivně, a tak má řidič téměř vždy dostatek elektrické energie na nějaké zrychlení. Udávaná spotřeba 1.3l / 100 km je samozřejmě dosažitelná pouze, pokud na každých 100 km máte plně nabitou baterii. To my jsme neměli – testovali jsme v reálných podmínkách, kdy jsme po jednom nabití ujeli i více než 200 km. Spotřeba se nám po týdnu ustálila na 3,8 l/100 km. Jediná výtka, kterou bych k pohonnému systému měl, míří k hlučnosti spalovacího motoru ve vyšších otáčkách. Možná je to jen subjektivní pocit, protože Megane je na svou třídu velmi tichý. Navzdory tomu, když je třeba prudce akcelerovat a vytočí se motor, hluk je jen trošku nezvyklý.
Jízdjí režimy tak trochu jinak
Volič jízdních režimů označovaný MULTI-SENSE nabízí 3 různé možnosti, které řidič volí pomocí příslušného tlačítka u řadící páky nebo přes obrazovku R-link. Režim Pure umožňuje v případě dostatečně nabité baterie jízdu na 100% elektrický pohon. Druhý režim MySense optimalizuje hybridní využití obou pohonů, u něhož stále preferuje elektřinu a nechybí ani režim Sport, který umožňuje využít maximální výkon díky kombinaci výkonu všech tří motorů. Dostupná je také funkce E-Save, díky níž lze kontrolovat nabití baterie a ve zvoleném okamžiku přepnout na čistě elektrický pohon třeba před jízdou ve městě. Megane E-TECH má díky vzadu uloženým bateriím a tím i větší hmotnosti přepracovanou nápravu přepracovanou. Ta původní s vlečenými rameny nahradilo víceprvkové zavěšením s odlišným nastavením. Nový je také posilovač řízení s výkonnější a citlivější elektronikou. A nejen díky těmto novinkám má řidič velmi dobrý pocit z řízení. Megane reaguje skvěle na sebemenší pohyb volantu, podvozek je velmi pevný a drží stopu i v extrémnějších situacích. Věřte mi, zkoušel jsem s ním všelijaké psí kusy, jako průjezd kruhovým objezdem pod plynem o 540 stupňů a Megan vše zvládl na výbornou. Vlastně až nad moje očekávání. Od Renaultu jsem čekal spíše francouzsky pohodlný, ale ne tak pevný podvozek, laděný do komfortu nebo jinak – takové naladění bych čekal od sportovněji laděného modelu, ne od hybridu. Na závěr si nemohu odpustit komentář k všudypřítomným jízdním asistentům. I Megane jimi oplývá, ačkoliv některé (např. adaptivní tempomat) v naší specifikaci chyběly. Ocenit na nich pak musím především jejich nenásilnost, která tak trochu podtrhuje poměrně bezpečný a velmi úctyhodný pocit z jízdy.
Obyčejný kombík i na baterky
Co dodat? Megane E-TECH mě opravdu dostal, nečekal jsem tak dobře sladěné auto. Jde o moderní vůz se všemožnými technologickými vymoženostmi, který perfektně sedí na silnici, navíc si posádku hýčká typickým francouzským komfortem. Jeho výkon bude stačit většině řidičů, spotřeba v reálném provozu se pohybující do 4 litrů benzínu pak potěší každého. Při vyšší míře dobíjení a městských cest se lze dostat i na polovinu. Další plus, co Renaultu nahrává, je cenová politika, se kterou Megane vstupuje na český trh. Pravda, moc konkurentů s plug-in hybridním pohonem v dané třídě není, vlastně jen Octavia iV (resp. trojice od koncernu VW) a jeden korejský zástupce – všechny tyto vozy jsou v základu nejméně o 100 tisíc dražší, protože Megane Grandtour E-TECH startuje na 780.000 Kč vč. DPH. Pravda, ani to není málo, ale zase za patentovanou technologii z Formule 1 – to se zase vyplatí. Nejde totiž jen o pořizovací náklady, celkově je totiž třeba příplatek 170.000 Kč za nedávno testovanou KIU Ceed SW PHEV jen těžko uvěřitelný. Co se plug-in hybridů týče, minimálně u nás je v rámci nižší střední třídy Megane doposud jasným vítězem.
Jirka Simon