Nový Opel Mokka poprvé naživo: první redakční dojmy zde

Nový Opel Mokka poprvé naživo: první redakční dojmy zde

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Před pár dny se nám společně s dalšími kolegy z českých motoristických redakcí naskytla výjimečná příležitost – fyzicky vidět a prolézt model, který bude na trh uveden až v příštím roce. Skutečně jsme ještě v roce 2020 a opravdu mluvím o novém Opelu Mokka, a to včetně plánované elektrické verze označované po vzoru menšího bratříčka Corsy-e jako Mokka-e. Musím se přiznat, že mě Opel představením Mokky sotva před měsícem poměrně šokoval. Ne snad, že bych měl něco proti původní Mocce, ostatně tohle auto jsme hned několikrát měli možnost otestovat a pro jeho „tradiční“ hodnoty jsem měl pochopení. V souvislosti se vstupem Opelu do PSA byly ale představeny hned dvě nová SUV a menší z nich, Crossland, se až náramně podobal (resp. konkuroval) právě původnímu modelu Mokka X. Ten byl však i po modernizaci spíše u konce svého životního cyklu, a tak zhruba rok trvající překryv mezi dvěma podobnými modely šlo pochopit. Troufnu si ale tvrdit, že jsem nebyl sám, kdo neočekával nástupce Mokky, resp. druhý model segmentu B-SUV. To se mimochodem v dané třídě úplně nenosí, ač třeba výčet C-SUVéček je poměrně obsáhlý a nejedna automobilka má hned dva zástupce. No a světe div se, nová Mokka je tu. Ubylo písmeno „X“, přibylo řada nových technologií a přichází i zcela nový design, který shodou okolností reprezentuje hned úplně nový designový styl (jazyk) značky. A v rámci prvního seznámení si dovolím hned na úvod připojit své dnešní zamyšlení. Už při příchodu k jednomu ze dvou vystavených exemplářů, neb Opel přivezl konvenční Mokku i elektrickou verzi Mokka-e, jsem začal přemýšlet, jaký koncernový model mi tato novinka připomíná – od Peugeotu 2008, Citroenu C3 Aircross, C4 Cactus i stájového bratra Crossland má přeci jen daleko. Odpověď na mé palčivé zamyšlení a mnohem více se dozvíte v dnešním prvním seznámení!

 

První seznámení

Tento model, který vzbuzuje emoce a ukazuje i budoucí směřování své značky, je prvním Opelem, který představuje novou čelní masku Opel Vizor. Detailní změnou je i nově přestylizované logo automobilky a název vozu vyvedený výraznými literami po celé šířce zádi. Nastupující Mokka je zároveň prvním Opelem s nově řešenou digitální palubní deskou Pure Panel. Prvenstvím Mokky je i možnost zvolit hned po uvedení na trh vedle spalovacích modelu i elektrickou verzi Mokka-e.

Charakteristickým rysem 4,15 m dlouhého pětimístného kompaktního vozu jsou krátké převisy karoserie a široce rozkročená silueta. Nepřehlédnutelným a nezaměnitelným prvkem je čelní maska Opel Vizor. Jeho inspirací bylo hledí integrální motocyklové přilby. Opel Vizor dokonale integruje masku chladiče. LED světlomety i nově stylizované logo automobilky Opel. Poprvé je název vozu vyvedený masivními literami v technicistním fontu po celé šířce zadní části vozu. I když má o maličko delší rozvor (+2,0 mm), je nová Mokka o 12,5 cm kratší než předchozí model. Novinka nabízí pohodlné cestování pětici pasažérů a pro jejich zavazadla je připraven prostor o objemu až 350 litrů.

 

Interiér a technologie

Čistý a zároveň velmi působivý styling se odráží i v interiéru. Dominantou přístrojového štítu Pure Panel jsou dva rozměrné displeje. Pure Panel se snaží řidiče nezahlcovat spoustou zbytečných informací, designéři Opelu hovoří o tzv. „digitálním detoxu“. Vše je dokonale promyšleno, připraveno pro zcela intuitivní a snadné ovládání. Sympatické je, že řada funkcí se stále ovládá knoflíky namísto složitého listování v mnoha menu a podmenu dnes běžných dotykových obrazovek.

Nabídka infotainmentu zahrnuje přístroje Multimedia Radio a Multimedia Navi se sedmipalcovým dotykovým barevným displejem. Špičkou je přístroj Multimedia Navi Pro s desetipalcovým barevným dotykovým displejem. Majitele vozů Opel Mokka/Mokka-e se mohou spolehnout na služby OpelConnect a aplikaci myOpel.

Skvělá agronomická sedadla jsou již delší dobu charakteristickými prvkem vozů Opel. Pro Mokku jsou připravena sedadla čalouněná Alcantarou nebo kvalitní kůží. Třešničkou na dortu jsou kožená sedadla s masážní funkcí pro řidiče. Ve středovém panelu před řidičem je odkládací schránka, ve které je možné induktivně nabíjet smartphony.

 

Nové technologie a inovace

Nová Mokka je vybavena špičkovými technologiemi, příkladem může být adaptivní tempomat ACC (Advanced Cruise Control) nebo systém aktivního udržování v jízdním pruhu ALP (Active Lane Positioning). Vynikající adaptivní a neoslňující světlomety IntelliLux LED® Matrix se 14 elementy jsou v tomto segmentu unikátní nabídkou. Všechny verze jsou standardně vybaveny elektrickou parkovací brzdou a čtením dopravních značek. K dispozici je i couvací kamera se záběrem 180 stupňů a systém samočinného parkování.

 

Široká nabídka motorů i typů pohonného ústrojí

Výkonová škála zážehových a vznětových motorů Opelu Mokka sahá od 74 kW/100 k až po 96 kW/130 k. Vnitřní třecí ztráty motorů byly minimalizovány. Se spalováním benzínu se pojí osvědčená technika koncernu PSA, motor 1.2 turbo. Jeho turbodmychadlo reaguje naprosto bezprostředně a motory tak mají zátah už od nízkých otáček. Všechny motory jsou standardně propojeny se šestistupňovou manuální převodovkou, k výkonnějším agregátům si zákazníci mohou zvolit i plynule řadící osmistupňovou automatickou převodovku. V nabídce pohonných jednotek je i vitální turbodiesel 1.5 CDTI o výkonu 81 kW/110 k a točivým momentem 250 Nm, propojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Nadšenci do elektromobility si budou moci objednat novou Mokku i jako elektromobil Mokka-e. Modulární platforma CMP umožňuje snadnou zástavbu různých systémů pohonu.

 

Nová Mokka je… Vyzývavá po všech směrech!

Mokku jsme prolezli opravdu křížem krážem a vyzjistili všechny důležité informace. Nechám na vás po shlédnutí fotek zvážení, do jaké míry je či není podobná sesterskému modelu Crossland. Shodou okolností, jak nás PR manažer pro českou republiku informoval, bude právě Crossland prvním vozem na českém trhu s novým designovým jazykem a maskou Opel Vizor, neb právě on nedávno prošel modernizací a stihne to do ČR ještě o něco rychleji než nová Mokka. I přes tuto jistou podobnost je ale Mokka přeci jen jiným autem, a to třeba už jen siluetou. A já vám teď už konečně povím, jakému modelu PSA je právě tenhle kousek podobný. Nebo spíše začnu příběhem, jak jsem ke svému názoru (teď už podloženému potvrzení ze strany zástupců značky) došel. Možná jste lehce napřed, ale zkuste si auto obejít, dojít ke kufru a pokusit se jej otevřít. Vím jen o jednom jediném voze, který má podobně (nešikovně) řešené tlačítko pro otevření pátých dveří. Je totiž dole „v nárazníku“ a nikoliv na samotných dveřích zavazadlového prostoru – po jeho stisknutí sice dojde k otevření, ale svou ruku pak musím přesunout o kousek výše, abych se do kufru dostal. Takže o kom je řeč? O DS 3 Crossback! A to vlastně ale není vůbec špatné zjištění – mimo jiné nám dokládá, že Mokka má být o něco prémiovějším a ještě stylovějším modelem, než dostupnější Crossland. A shodou okolností je to logické i v souvislosti se zástavbou čistě elektrického pohonu, v jehož případě by Crossland cenovku dost možná jen horko těžko obhajoval. Mokka jako stylovější a technologicky nabitější auto to bude mít o malinko lehčí. I proto a z mnoha dalších důvodů se na naše první společné svezení moc těšíme!

 

Jan Novotný

Sdílet: