Peugeot Active City Brake: systém, se kterým už v koloně nenabouráte

Peugeot Active City Brake: systém, se kterým už v koloně nenabouráte

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

V dnešní době se automobilky kromě snahy o co nejnižší spotřebu zasazují o vyšší a vyšší bezpečnost svých vozů a jejich majitelů. My jsme měli možnost otestovat jeden z nejnovějších systémů, který vnímáme jako důležitý krok na cestě k vyšší bezpečnosti na silnicích. V našem případě se jednalo o systém nazvaný Peugeot Active Brake, který za vás umí řešit kolizní situace v nižších rychlostech, zejména tak v kolonách. Jak funguje v praxi, jaký je jeho účinek, do jakých vozů a za kolik se tato novinka dodává, jsou tématy, kterými jsme se zabývali na testovacím dni v Kolínské továrně TPCA.

 

Kontrola kvality

Základem každého úspěšného modelu, konkrétního vozu i celé automobilky je koncová kvalita. Toho si je vědoma i fabrika TPCA v Kolíně. Jedná se o sdruženou výrobu automobilek Toyota, Peugeot a Citroen, které zde dohromady vyrábějí své nejmenší modely, tedy  Aygo, 108 a C1. Její otevření se datuje do roku 2005. Záleží samozřejmě i na zkušenostech celého týmu, které se promítají v celém procesu zabezpečující výrobu spolehlivých vozů. Z našeho pohledu tento proces skládající se z několika fází a především ze dvou hlavních pilířů považujeme za něco velmi blízkého dokonalosti. Z počátku nás překvapila poměrně vysoká hodnota exemplářů, které danou kontrolou průměrně neprochází. Jak nám ale bylo vysvětleno tiskovým mluvčím kolínské továrny, zmiňovaných 5% je pouze interní číslo, se kterým se dál pracuje a počet vozů, které by z fabriky každý rok odjeli jako nekvalitní, je nulový nebo nule se velmi blížící. Pak už lze oněch pár interních procent pochopit.

 

Dva pilíře = jasný výsledek

Na úvodu naší přednášky jsme se dozvěděli o dvou pilířích kontroly vozidla před opuštěním fabriky. Prvním z nich je samotná kontrola, tudíž veškeré testy, mezi které patří dešťový test (ověření těsnosti), test mechanických částí vozidla, zejména motoru a kontrola jeho výkonu, test elektronických částí a bezpečnostních systémů. Jak vysvětluje tiskový mluvčí, Marek Hovorka, základem je ale úplná transparentnost. Že nevíte co si pod ní v případě tohoto oddělení představit? Zejména jde o zpětnou vazbu sekce kontroly na jednotlivá stanoviště, která mohla udělat chybu a způsobit tak vadu na daném kusu či ojediněle v sérii vozů. Můžeme se bavit obecně o poučení z chyb již vykonaných, ale není tomu tak jednoduché. Celému rozklíčování nějaké vady vévodí důkladná analýza, pro kterou má TPCA utvořen speciální tým a dokonce jakousi tajnou místnost, do které jsme sice měli možnost nahlédnout, ale jen na krátkou chvíli a pochopitelně pod zákazem fotografování. Nejde ale jen o odhalení vad konkrétních automobilů, automobilka si sama určitý počet automobilů za každou směnu bere také na zvláštní testování, při kterém auto může projít dnes poměrně hodně diskutovaným testem emisí, důkladnější zkouškou těsnosti, bezpečnostních systémů, či dalšímu testování na zkušební dráze.

 

Testovací dráha: Nejen vývoj..

Když už jsem narazil na testovací dráhu, tak tu má vlastně každá automobilka, a nejen jednu. Samozřejmě si každý říkáme, že se na ní odehrávají hlavně testy budoucích modelů. Částečně bychom měli pravdu, ale položme si otázku, k čemu slouží tyto rozsáhlé testovací prostory v běžném čase? Budete se divit, ale dráha je vyblokována téměř celý den i mimo testování vývojového centra. Jedná se jednak o namátkové kontroly vyrobených vozů, tak o dodatečné zkoumání chybných exemplářů. Člověk může jen zůstat stát s otevřenou pusou ve chvíli, kdy mu zkušený testovací jezdec fabriky řekne v úplně novém voze, který je zdánlivě zcela v pořádku, že má lehce podhuštěnou zadní pravou pneumatiku a rezerva je ve svém uložení špatně dotáhnuta, samozřejmě dodává, že vše je v normě, takže se není čeho bát. „To chce asi praxi“ říkám si.

 

Peugeot Active City Brake: Tak už k té bezpečnosti

Jednoho takového krásného dne sloužila dráha i nám, novinářům, pro testování důležitého bezpečnostního prvku. V překladu obchodní označení znamená něco jako aktivní brzda. Zjednodušeně si můžete představit funkce adaptivního tempomatu, který za vás umí sám zastavit. Jenže Peugeot k situaci přistoupil trochu jinak. Tento prvek nabízí do vozů i těch nejnižších kategorií jako jsou 108, 208 a nyní už i do některých užitkových, a do konce za něj nepožaduje ani nikterak závratnou sumu (do 208 včetně paketu viditelnosti za 11900Kč). Důvod je jednoduchý. Příbuznost k adaptivnímu tempomatu je totiž pouze vzdálená. Active Brake za vás sice zastaví, a to úplně do nuly, ale pouze v kolonách a použijete ho v situacích pouze krizových, nebude za vás udržovat odstup od vpředu jedoucího vozu nebo za vás brzdit i v běžném provozu. Jeho účinnost je totiž poute v rozmezí 5-30km/h. Dlouho jsme se tak zamýšleli nad myšlenkou jeho využití. Odpověď nám potvrdil produktový specialista zn. Peugeot. Systém je důležitou oporou řidiče hlavně v kolonách, ve kterých se dle statistik pojišťoven stane nejvíce nehod. Nakonec Active Brake ušetří nejvíce vaší peněžence, případně do budoucna vás pak čeká ušetření na případném povinném ručení a havarijním pojištění.

 

Funkčnost? Dlouho nic a pak na místě STOP!

Oproti adaptivnímu tempomatu je ale Active Brake účinnější v kombinaci s manuální převodovkou. V případě krizové situace totiž i se zařazenou rychlostí systém vypne motor a nestane se vám, že by vůz měl tendenci se rozjet. Jeho funkčnost je tak 100%. Co možná trošku zarazí je způsob, jakým je schopný vás zachránit, což samozřejmě nerozporujeme. Popíšu ale stručně naše testování a tak jeho účinnost. Rozjíždíme se z dostatečné vzdálenosti od překážky, kterou je obrys běžného vozu sestavený z krabic. Dosahujeme stabilní rychlosti okolo 25km/h a čekáme, co přijde, na doporučení produktového manažera dáváme nohu z plynu, abychom zamezili našim reflexům se do situace vložit. Čekáme a čekáme, už už by to mohlo být a už máme strach, že systém selže. Neselhal, ale pocitově nám to přišlo, jakoby auto zastavilo doslova na jednom metru. Samozřejmě dráha, na které Active Brake zareagoval, byla o něco delší, ale i tak by nás mohl ušetřit toho velkého šoku způsobeným maximálním využitím brzdného účinku v jednu chvíli a začít brzdit o chviličku dříve.

 

Aktivní bezpečnost: systémy budoucnosti

Nejsme tomu tak daleko, aby za nás naši miláčci už řídili úplně sami, nicméně pořád v cíli nejsme. Nejdůležitějšími otázkami, kterými se dneska zabývají snad všechny automobilky, jsou bezpečnostní systémy, jejich účinnost a kvalita. My jsme nedávno viděli opravdu propracovaný proces kontroly kvality, který dává vůbec možnost vzniku systémům, které mohu bezesporu označit jako systémy budoucnosti. Samotný Active Brake je dobrým krokem na dlouhé cestě s cílem úplně bezpečnosti na silnicích, které se pomalu přibližujeme. Jeho vznik a funkčnost, která nás opravdu přesvědčila, velmi oceňujeme a těšíme se na další pokrok.

 

Jan Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..