Jaguar F-Pace P400: po modernizaci neuvěřitelně příjemný neokoukaný Brit
Autor: Autohled.cz - Jiří Chomát · Fotografie: Jan NovotnýPokud ještě dnes někde zůstávají šestiválcové motory, je to právě trh středních a větších prémiových SUV. Zde se do ceny lépe schovávají různé legislativní požadavky, které jsou s takovými motory spojeny, a tak i nadále můžeme na cestách potkávat nové naftové šestiválce v prémiových SUVéčkách. Co se ale stane, pokud naftu vyměníme za benzín? Tak přesně tahle otázka se nabízí i u mnohdy opomíjeného, i když vcelku povedeného kousku. Řeč je o modernizované verzi současného Jaguaru F-Pace, a to ne snad, že by už výrobce nenabízel šestiválcový naftový motor. Naopak, jeho nabídka je poměrně hodně široká. Pojďme na to ale pěkně popořadě, co nový F-Pace nabízí a jak příjemné s ním týdenní ježdění bylo?
Právě tento týden testovaný exemplář vyměnil naftu za benzín, a to dokonce s přeplňováním. Vznikl z toho tak šestiválec o výkonu rovných 400 koní, a to navíc zabalený v celkem nenápadném a nezkušenému oku neznalém balení. Označení motorizace na něm nikde nenajdeme, jeho příslušnost k ostřejšímu druhu britských koček prozrazuje jen odznáček R-Dynamic na přední masce, který ale po letmém pohledu do konfigurátoru může mít i 163koňový diesel. A to tahle verze rozhodně není – na stovce je bezmála za půlku času zmíněné naftové motorizace, což je v řeči čísel 5,4 sekundy. Pomyslně si tak v přímce namaže na chleba i ty ostřejší z ostrých hatchbacků, což v kombinaci s relativně nenápadným vzhledem je už samo o sobě velmi zábavné. Dere se mi na mysl pojem sleeper, což tady může být i dvojznačné – díky jeho velikosti se v něm určitě bude i velmi dobře spát. Už tak určitě cítíte, že není úplně jednoduché skrývat nadšení, a to tím spíše, že s danou motorizací jsme už měli tu čest ve větším a jinak zaměřeném Land Roveru Deffenderu a už tam nás zaujala. Je svět ale v tomto případě jen růžový? To se dozvíte už za chvíli.
Exteriér: i po letech (a modernizaci) stále nevšedním kouskem
Jak jsem již naznačil, exteriér je na danou motorizaci poměrně nenápadný. Na dnešní dobu jsou tvary o trochu kulatější, než jsme zvyklí, ale to jen přispívá k tomu, že je vůz na českých silnicích neokoukaný a nezaměnitelný. Pro někoho, kdo chce vyčnívat z řady a zároveň nebýt automaticky zařazen k příslušnosti k zažitým stereotypům pověsti řidičů jednotlivých značek je to jistě ideální. Nenápadný design pak doplňují detaily, jako velmi elegantní světelný podpis předních světel nebo velmi stylová a velmi velká 21” kola (265/45). Oku lahodící (tedy alespoň tomu mému) je zvolená barevná varianta, tmavě červenou metalízu příjemně podtrhují jak ta již zmíněná opravdu obrovská kola nebo další chromované doplňky, jako je třeba orámování oken. Celkový dojem zlepšuje i již zmíněná výbavová linie R-Dynamic se “sportovním” optickým exteriérovým paketem. Když tak přemýšlím, co dalšího bych mohl k designu F-Pace uvést, říkám si, že se toho v rámci modernizace příliš nezměnilo. F-Pace je do jisté míry výjimečným kouskem mezi záplavou SUV. Není se čemu divit, když šlo o první SUV značky, která se dříve zaměřovala výhradně na luxusní sedany (případně sportovní vozy). To, s čím před lety Jaguar v podobě ztělesnění jejich představy o SUV právě v F-Pace, zůstává zachováno a upřímně si myslím, že je to jedině dobře, a to ačkoliv se neprodává po stovkách či tisících.
TEST: Jaguar F-Pace (řed modernizací) – první Jaggy na steroidech, to je, oč tu běží (vč. videa)
Interiér: moderní, přehledný a luxusní
Vnitřek F-Pace mě velmi překvapil – a to zejména tím, že mu nemám moc co vytknout, což by dříve u vozů z koncernu JLR (Jaguar-Land Rover) říci nešlo. Vše je tak nějak tam, kde to má být, a i když na to nejste zvyklí, většinou nic nehledáte ani poprvé. Všechna tlačítka a voliče mají pěkný mechanický chod s dobrou zpětnou vazbou a největší radost jsem pak měl vždy, když jsem přepínal do sportovního režimu. Zapuštěný volič režimů totiž nejdřív zmáčknete, on se vysune a pak s ním můžete otočit a přeladit tu hodnou kočku do toho správného jaguářího módu. Vždycky jsem si říkal, že to je jen drobná připomínka v předchozí verzi vyjíždějícího voliče jízdního režimu (automatické převodovky), který nyní nahrazuje elegantní “joystick”. Jsou to drobnosti, ale jsou všude. A mě se to moc líbilo. Tradičně na velmi vysoké úrovni jsou dílenské zpracování a použité materiály. V interiéru zkrátka nic nevrže a z jakéhokoliv úhlu pohledu vám připadá jako opravdu luxusní. Kůži najdete takřka všude, kam se podíváte. Možná snad ještě exkluzivněji působila zvolená barevná kombinace v případě kolegou nedávno testovaného Jaguaru XF (hnědá kůže), ani černou ale nepohrdnu, a to tím spíše, že v naší výbavové linii nechybí černý strop nebo řada hliníkových doplňků, které do černého interiéru skvěle zapadají. Pro případ, že bychom se strachovali o dostatek světla, je tu panoramatické střešní okno, které sice nepovažuji za nutnost, i tak mi ale umí zpříjemnit den. Kapitolou samou o sobě je digitální přístrojový štít, který patří k tomu nejlepšímu, co automobilový svět v dnešní době nabízí. Kvitovali jsme jej už několikrát, a tak není nutné toho tolik doplňovat. Snad jen to ovládání tlačítky na volantu by mohlo být lehce jednodušší, čas nutný k vyhledání všech možností zobrazení je ale poměrně hodnotně vykoupen velkou mírou individualizace. A to jsem ani nezmínil zobrazení mapy přes celou obrazovku. Shodou okolností má JLR i dobrý zdroj mapových podkladů, protože i jejich kvalita (grafika) je na velmi vysoké úrovni. Podobně pozitivní pak mohu být i v případě centrálního displeje infotainmentu, který v rámci modernizace dostal novou verzi. Ta je více vystouplá z palubní desky, díky čemuž uhodí do oka ihned po nasednutí. Další dojmy pak rozhodně nezaostávají, opět platí ona ladnost ovládání a uhlazenost grafiky. Moderní způsoby konektivity jsou pak samozřejmostí. Snad jen prémiový sound-systém Meridian si pamatuji z předešlých zkušeností lehce výkonnější, ale to už bych se opravdu snažil až příliš najít nějakou tu pihu na kráse.
Jízdní vlastnosti a technika: ve znamení vymírajícího druhu (P400)
Jak jsem již naznačoval v úvodu, auto je opravdu velmi rychlé v přímce a na dálniční provoz jako dělané. Oproti naftovým verzím jej samozřejmě provází velmi hezká zvuková kulisa ve vyšších otáčkách, naopak o něco méně příznivá je pak spotřeba, která se v mém případě pohybovala okolo 13 litrů. Dlužno ale říct, že jsem vůz nijak nešetřil a tak trochu jsem očekával i vyšší čísla. Zrychlení se i v tak velkém autě jen tak neomrzí a pokud je to něco, co vás také baví, určitě touto motorizací neuděláte chybu. Pokud byste jej ale chtěli spíše do zatáček, tak tam už svou váhu tak dobře F-Pace maskovat neumí. Na druhou stranu je tu v nabídce kupodivu ještě jedna ostřejší verze označovaná SVR, která bude umět i ostrou jízdu v zatáčkách o něco lépe. I naše “konvenční” verze ale dovede zatáčku projet svižně, jen je trochu cítit, že to není úplně její domácí prostředí a zároveň neposkytuje zrovna moc velkou odezvu řidiči. Každá mince ale má dvě strany – i díky tomu je svezení komfortnější než v podvozkově sportovnějších SUV a Jaguar by měl být zejména o komfortu – takže i tady je vlastně vše v naprostém pořádku. Konkrétně námi testovaný kus si ale zaslouží ještě malý návrat zpět k motorizaci P400. Nechci to omílat pořád dokola, přesto nevycházím z údivu, že má ještě nějaká automobilka v nabídce u jednoho konkrétního modelu kromě běžných čtyřválců i šestiválce (benzínové i dieselové), plug-in hybrid a ke všemu ještě vrcholný osmiválec. A světe div se, přesně to je situace nynějšího Jaguaru F-Pace. Třešničkou na dortu je pak provedení P400, které si nebojím označit za jeden z nejlepších šestiválců současnosti. Nebudu se ale opakovat, a tak s pozitivním naladěním považuji za vhodné pomalu skončit…
Závěr: proč jej tenhle recept neprodává po stovkách?
Jaguar F-Pace R-Dynamic P400 je vůz, který by měl s trochou nadsázky chtít každý – splňuje totiž vše, co je správné od SUV chtít – komfort, rychlost, konektivita, hezký interiér, prostor i schopnost dojet prakticky kamkoliv. Problém tak může být třeba cena – ta začíná v této motorizaci na 2 milionech Kč, a to v prakticky nejnižší výbavě S. Naše výbava SE pak začíná na 2 165 522 Kč, k dostání je pak i vrcholná verze HSE za 2 341 680 Kč. To rozhodně není málo, avšak dostanete za to unikátní a schopný vůz, který se ve svém segmentu rozhodně neztratí. Potěší i nevšední design, luxusní interiér a dnes už velmi výjimečná motorizace, jejíž vlastnosti zasluhují obdiv. Navíc ani konkurenti nebudou levnější, navíc ve většině případů nebudou schopni ani nabídnout stejně širokou možnost volby či obstojnou alternativu. Snad je to jen to renóme, v němž oproti zaběhlé trojici prémiových automobilek dnešní Jaguar lehce zaostává. Ať tak či onak, testovaný F-Pace P400 je autem, které nám na ještě hodně dlouhou dobu utkví v paměti, a to rozhodně v pozitivním slova smyslu…
Jiří Chomát