Jaguar F-Pace: první Jaggy na steroidech – to je, oč tu běží…
Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub KameníčekPřed časem se u nás v redakci ohřál celkem vzácný exemplář, alespoň tady u nás, na českých silnicích. Jak titulek článku napovídá, jedná se o Jaguar F-pace, konkrétně s označením 25d AWD – tedy se čtyřválcovým dvoulitrovým dieselem, pohonem všech čtyř kol a dvěma turby navrch. Britská značka se tímto modelem profiluje jako konkurenčním, high-endovým soupeřem na trhu pro taková auta jako je například nové Audi Q5 či Mercedes GLC. Pro automobilku to je první SUV, novorozeně, v tomto segmentu v rámci jejího portfolia. To ovšem neznamená, že se již nedočkalo ohlasu či že by to byl nějaký nejistý výkřik do tmy. Pevně se teď držte, tento vůz totiž získal titul Světového auta roku a zároveň ocenění za nejlepší design 2017, to vše hodnoceno 72 novinářskými odborníky z 24 zemí. To zní velice úspěšně a slibně. Já měl možnost s autem strávit pár velice krátkých dní. A jaký jsem z něho měl nakonec pocit? Koupil bych si ho? O tom všem v následujících řádcích…
První dojem – hodně emotivní
Mé první tváří v tvář s F-Pacem probíhalo za velkého očekávání. Na první pohled na mě ohromně zapůsobil Jaguar svými tvary, velikostí, dojmem exkluzivity a ryzího charakteru. Při bližším prozkoumání – po usednutí za volant jsem i v interiéru pocítil nádech luxusu a ladného, nepřekombinovaného designu. To, co mě trochu nemile překvapilo a zaskočilo, byl ten moment, kdy jsem nastartoval motor a rozjel se. Dieselový čtyřválec se ani v autě této třídy, této úrovně, nezapře a tak nějak mi jeho rachtavý, surový, naftový zvuk kazil kouzlo jaguářího šarmu, o tom ale až za chvíli.
Vzhled – dle našeho názoru ani zde Jaguar neklopýtnul, ale ocení to lidé na pražské ulici?
Exteriér i interiér vozu jsou pojaty spíše simplisticky (jednoduše), ale kvalitně. Linie i proporce působí příjemně a vyváženě. Naprosto skvěle na karoserii vozu vypadá modrá Caesium blue, která tomuto autu prostě sluší. Nicméně v přímém srovnání s alespoň vzdáleně konkurenčními vozy pro ten dnes testovaný, které už prošli garáží Motorvize, musím říci, že z pohledu veřejnosti tak nějak tenhle kousek neoplýval sex-appealem, jež jsem očekával. Alespoň ne takovým, kterého by si lidé v ulicích města spontánně všímali a za kterým by se dokonce otáčeli. To mě osobně docela zaskočilo, a to i proto, že F-Pace je nový model a jezdí jich po našich silnicích poměrně málo- tedy, že jsou stále ještě unikátní a nějaký ten čas stále budou (možná vždy).
Výkon – líný Jaguar, „dobrák“, ale i Jaguar „ďas“
Již první den jízdy v tomto autě mi dokázal, že tento konkrétní vůz s danou motorizací pod kapotou má dvě jasně identifikovatelné tváře. Pokud zvolíte z nabídky jízdních režimů normal, comfort nebo „déšť/sníh/led“ mód, bude se auto chovat pod plynem velmi rozvážně až lenivě. V této fázi si říkáte něco jako: „Že jsem si já hlupák nepřiplatil raději za ty dva válce navíc nebo dokonce benzín.“… Nicméně, protože je toto auto moderní a luxusní, nabízí řidiči ještě kromě výše zmíněných i režim jízdy „sport“. Plus k němu je na voliči převodovky speciálně režim „S“, při kterém převodovka zřejmě řadí o něco rychleji nebo se prostě její „chování“ lépe adaptuje dynamičtějšímu stylu jízdy. Námi testovaný model měl navíc za volantem i dvě hliníková řadící pádla a bylo možné řadit i manuálně, dle potřeby. Při této příležitosti bych rád podotknul, že se mi občas zdálo, že automat vytáčel motor při rozjezdech do příliš vysokých otáček, alespoň z hlediska zvuku byly spíše nepříjemným zážitkem. V tom momentě jsem velice rád převzal kontrolu nad řazením a doslova sázel vyšší rychlostní stupně o něco dříve. To vše bez ztráty výkonu či výrazného nárůstu aktuální spotřeby paliva. Když už je řeč o spotřebě, klidnou jízdou ve městě si motor odebíral zhruba 7 l/100km. V případě, že jsem navolil sportovní režim a pokoušel se využít i trochu dynamiky, indikátor spotřeby se pohyboval na hranici necelých 10 litrů na sto. To se mi zdá na tak velké auto s pořádnou porcí kilogramů a velkým odporem vzduchu docela úctyhodná hodnota.
Ergonomie a vnitřní prostor – dokonalost s jednou drobnou chybkou
Hned z kraje jsem zjistil, jak snadné je zorientovat se a nastavit volant, sedačku, vyhřívání a aktuální informace na displeji. Prostě najít ideální pozici za volantem, najít se tak nějak sám v testovaném exempláři. Vše je řízeno elektricky. Velmi se mi líbil volant, respektive jeho nastavitelnost pomocí pouhého jednoho tlačítka na boku, jehož používání je velmi uklidňující a hlavně účinné. Vaše nastavení si pak auto pamatuje a vždy po nastartování se volant vrací do polohy, kterou jste si předtím sami určili. Velmi ergonomickým, nebo snad spíše, řekl bych, praktickým řešením oplývá vstup do zavazadlového prostoru. Ten neobsahuje téměř žádný schod a nakládání a především vykládání zejména těžkých předmětů z kufru bude velmi jednoduché. V interiéru mají všichni cestující spoustu místa jak na nohy, tak i nad hlavou. A během testu nám kožené čalounění přišlo jako velmi příjemný doplněk interiéru. Ač by se to nezdálo, bílá (smetanová) barva čalounění a modrá metalíza v exteriéru k sobě jdou jak neodlučitelný pár. Jediné výtky, které k ergonomii a pocitu z užívání auta zmíním, patří elektrickému ovládání oken a tloušťce věnce volantu. Tlačítka pro manipulaci s bočními okny jsou u řidiče umístěna AŽ na vrchní části vnitřní výplně dveří a nevím, jestli to je čistě zvykem anebo něčím jiným, ale toto nastavení mi nepřišlo zkrátka vhodné, ještě když na standardním umístění pro tato tlačítka výrobce umístil ovládání paměti sedaček. Každou chvíli si tak nevědomky budete nastavovat sedačku podle vaší manželky zrovna, když chcete stáhnout okénko. Pecka! Dalším zmíněným byla masivnost věnce volantu. Na můj vkus to bylo příliš a uvítal bych o něco „štíhlejší“ volant…
Finální pocity a hodnocení: najde vůbec konkuenci? Racionálně asi ano…
Dny s tímhle Jaguarem jsou téměř u konce a já bilancuji nad tím vším, co se mi líbilo a co naopak ne. Z těch pozitivních stránek bych rád vypíchnul jistě design, kvalitu zpracování, a důmyslnost ergonomie. Nepříliš příznivě na mne zapůsobil projev motoru (zejména zvuková stránka), který v mých očích jakoby rozbíjel kouzlo vozu a zároveň způsoboval také v normálním jízdním režimu nechuť vozu jít za plynem. Dalším problém, který jsem v článku nezmínil, se týkal infotainmentu. Já sám jsem si sice po poměrně krátké době zvykl, ale řada mých spolucestujících bloudila i při hledání základních funkcí. Zkrátka přehnaná širokoúhlost nemusí být vždy klíčem k úspěchu. Na druhou stranu digitální přístrojová deska s opravdu širokou nabídkou individualizace a hlavně možností zobrazení mapy přes celý displej je asi tím zcela nejlepším, co jsem v autech kdy viděl. Chápu, že Jaguar je vnímán a sám sebe vnímá jako prémiovou značku. I tomu odpovídá cenovka vozu (námi testovaný přibližně na hranici 2 miliony Kč). Já sám jsem měl z vozu nakonec stále poměrně smíšené pocity a přiznávám se, že bych se možná z racionálního hlediska porozhlédnul po konkurenci, která nabídne větší sex-appeal, kultivovanější zvuk motoru (anebo takový „špatný“ rovnou vůbec nenabídne, protože by to prostě bylo kaňkou na kráse auta) a třeba i jiné řešení některých funkcí v interiéru. Tak či tak, Jaguara si kupují jeho skalní příznivci, milovníci této značky a v neposlední řadě hlavně ti, kteří racionálně přemýšlet nechtějí/nepotřebují/nemusejí. Srdcem totiž stejně nedostanete žádné jiné takhle výjimečné, výstřední, lákavé a milující SUV, jakým je nový F-Pace. Nemám strach o to, že by se nenašli (bohatí) zájemci. Sám bych každopádně spíše rovnou zvolil silnější motorizaci – benzínový nebo alespoň dieselový šestiválec. Dostanu lepší zvuk i pořádný výkon přes 300 koní. Spotřeba sice bude o něco vyšší, ale opravdu si lidé, co mají na auta za cenu nového rodinného domku, lámou hlavu nad tímto faktorem? Řekl bych, že asi ne… Když opomenu poměrně hrubý chod dvoulitrového dieselového biturba, musím před Jaguarem smeknout. Jasně, tohle nikdy nebude masovka, neprodá se jich desítky tisíc, ale chcete výjimečnost, exkluzivní design, úsměv na tváři při každém příchodu k vozu a husí kůži na zádech při každém „vyjetí“ řadící páky? Pak jste tu správně!
Jakub Kameníček
Technická specifikace
motor | |
Model | F-Pace 25d |
Výkon | 177 kW |
Točivý moment | 500 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1500 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 7 s |
Max. rychlost | 217 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 4000 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Bi-Turbo |
Objem | 1999 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 5 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 7 l/100km |
Velikost nádrže | 60 l |
Emisní norma | Euro 6b (NEFZ) |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 255/55R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2470 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1810 kg |
Přívěs s brzdami | 2400 kg |
Náklad | 660 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | X761 |
Uveden | 05/17 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4731 mm |
Rozvor | 2874 mm |
Šířka | 1936 mm |
Prostor pro zavazadla | 650 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1731 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1651 mm |
Světlá výška | 215 mm |
Průměr otáčení | 12 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.