Den na okruhu s “eNky” od Hyundaie naplnil i předčil mnohá očekávání
Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Hyundai Motor Czech s.r.o.Je úterý odpoledne a my vyrážíme na více jak 4hodinovou cestu na Slovensko. Cílem naší cesty je poměrně odlehlé místo, kousek za Bratislavou. Jak už je zjevné z titulku tohoto článku, naše směřování vedlo na jediný asfaltový okruhový areál u našich východních sousedů – Slovakia Ring. Už teď je vám určitě jasné, že o zábavu bude postaráno. A co že byl důvod naší cesty? Hyundai Motor Czech připravil jednodenní akci, během které došlo na dynamické představení a ostrý okruhový test modernizovaného modelu i30 N a všech jeho verzí. Zároveň se naskytla možnost vyzkoušet si úplně nové modely Kona N a i20 N. Unikátní vsuvkou programu byla též okruhová projížďka na místě spolujezdce v jednom ze dvou TCR speciálů stáje Janík motorsport. Mottem Hyundai N divize je “Never just drive.” (v čes. překladu: “Nikdy jenom neřiďte.”). A v takovém duchu se nesl i celý okruhový den, z něhož máme tu čest vám nyní přinést kompletní reportáž. Bude tu hodně horko, takže se pohodlně usaďte a zůstaňte s námi.
První polovina dne: terénní test Tucsonu a Santa Fe i jízda zručnosti ve zbrusu nové i20 N
Po snídani následovalo poměrně netrpělivé přesunutí do areálu, ve kterém leží samotný okruh a jeho zázemí a hned vedle něj i poměrně velká offroadová trať. Na té mě hned z úvodu čekalo testování dvou nových SUV Hyundai Tucson ve verzích HTRAC a Hybrid a modelu Santa Fe Hybrid. Na offroadové překážkové dráze jsem měl možnost vyzkoušet křížení náprav, jízdu na štěrku i překonávání stranových náklonů, strmých stoupání a sjezdů. Byla to dobrá ukázka a ověření na vlastní kůži, že nový Tucson i Santa Fe hlavně v hybridních verzích zvládnou průjezd i horším terénem, byť ten není jejich primárním domovem, který nalézají především na silnici a uhlazenějších cestách.
Další testovací vložka, na kterou jsem byl osobně velmi zvědavý a těšil se z ní, byla jízda zručnosti mezi kužely v novém, ostrém hatchbacku i20 N. Již z předchozích tiskových materiálů a zahraničních publikací jsem měl o autu velmi pozitivní povědomí. I přes s tím související pozitivní očekávání jsem byl z jízdního zážitku v i20 N sám velmi mile překvapen. Byť se jedná de facto o downsizingovanou verzi většího modelu i30 N, protože má o 46 koní (resp. o 76 koní oproti Performance) méně, nabídne řidičský zážitek především díky sportovně zpracovanému interiéru, 204 koním maximálního výkonu dostupným přes povedenou manuální 6stupňovou převodovku, samosvornému diferenciálu na přední nápravě a dokonce i funkci automatických meziplynů a launch controlu. To vše je zabaleno do tradičního N-kabátku a obuto do zajímavě tvarovaných 18palcových kol z lehkých slitin a s navlečenými výkonnými pneumatikami Pirelli. I když nebyla možnost otestovat během této konkrétní akce novinku i20 N na okruhu, v rámci jízd zručnosti už dala okusit alespoň část jejího potenciálu, který mě osobně nenechal chladným a už teď se těším na možnost prozkoumání i v rámci plnohodnotného týdenního testování ve městě a především na mnou oblíbené okresní silnici.
Po obědě přichází vrchol dne: jízdy na okruhu, ale i simulátor a nevšední zážitek v i30 N TCR
Ve VIP Lounge okruhového zázemí jsme s chutí doplnili energii i tekutiny a přesunuli se do prezentačního okénka, v rámci kterého si vzali slovo i okruhoví instruktoři Slovakia Ringu a také zástupci z racing týmu Janík Motorsport, pan Václav Janík a jeho jezdci Maťo Homola a Jáchym Galáš. Po krátkém briefingu (týkajícího se jak motorsportu a TCR, tak samotného okruhu) se jde již na samotné jízdy na okruhu, kde mě čekají dva sloty, každý trvající vždy 60 minut. Ještě, než se rozjedeme, sluší se podotknout, že je Slovakia Ring poměrně dlouhá a široká trať. Jeho délka je bez mála 6 kilometrů a minimální šířka činí 12 metrů. Na této trati jsme měli možnost otestovat a porovnat odcházející generaci modelu i30 N, limitovanou edici i30 N projekt C s modernizovanou variantou tohoto modelu a navíc byla mezi testovacími vozy i úplně nová Kona N. O tom, jaké dojmy z testování jsem načerpal ale až za chvilku, protože dalšími body na programu středečního odpoledne byla i projížďka na sedadle spolujezdce – v jednom z okruhových speciálů Hyundai i30 N TCR, které řídili výše zmínění borci Jáchym Galáš a Maťo Homola. To byl pro mě osobně hodně nevšední zážitek. Nasadil jsem kuklu a helmu, a když přišel můj čas, zástupci týmu Janík Motorsport mě usadili do závodního speciálu k mladšímu ze závodníků, Jáchymu Galášovi. Dle pravidel TCR Europe má tento speciálně upravený vůz předepsaný maximální výkon 350 koní a točivý moment 420 Nm, přenášený na přední kola. Na předních kolech jsou osazeny ocelové, vnitřně ventilované, kotoučové brzdy o průměru 38 centimetrů a na zadních kolech kotoučové ocelové brzdy o průměru necelých 28 centimetrů. To vše se navíc pojí s hmotností 1.265 kg, což je o zhruba 300 kg méně oproti silničnímu derivátu. Za hlasitého řevu linoucího se z výfuku vyrážím s Jáchymem na první zahřívací kolo a na jeho konci, po najetí do více jak kilometr dlouhé cílové rovinky už jedeme na plný plyn. A hned potom přichází dost možná největší překvapení. Nutno totiž dodat, že Hyundai i30 N TCR brzdí opravdu brutálně a ve skořepinovém sedadlu, byť upoután šestibodovým pásem, to se mnou před každou zatáčkou i v každém průjezdu neskučně házelo. I když nepatří TCR ani zdaleka mezi nejvýkonnější okruhové speciály, z mé pozice co by běžného “smrtelníka” musím smeknout velikou poklonu před Jáchymem i Maťou, protože přetížení i v takovémhle voze jsou opravdu citelná, a odvaha a odolnost, jakou tito závodníci disponují, si zaslouží veliký obdiv.
Mám ještě 30 minut pauzy před druhým okruhovým slotem v silničních vozech, a tak využívám této chvilky k občerstvení a tréninku na dostupném Simracingovém simulátoru, na němž je nastavená zkrácená verze Slovakia Ringu. To už se nicméně blížila 5. hodina odpolední a nastal můj čas vyzkoušet znovu výše zmíněné silniční vozy. Papírově i v praxi nejrychlejší byla na okruhu modernizovaná verze modelu i30 N, která nově dostala volitelnou mokrou dvouspojkovou převodovku, vyšší výkon i točivý moment (v paketu Performance) a kovaná kola. Stejnou motorizaci a převodovku pak bylo možné testovat i v novém modelu Kona N. Na okruhu se tato dvě auta chovala až překvapivě stabilně. Ty, kteří by snad měli strach z přechodu na modernizovanou verzi s DCT převodovkou, bych rád uklidnil, protože jejímu fungovaní za mého testování na okruhu nebylo co vytknout, ba naopak mi umožňovala se ještě více se soustředit na samotné řízení a co nejlepší a nejrychlejší průjezd jednotlivými zatáčkami. Pro ostatní je tu pak (u i20 N a i30 N) k dispozici stále stejně dobrý manuál a vlastně se tak sluší vzdát holt výrobci za to, že vůbec nabízí tak širokou nabídku. On je ostatně i ten manuál hodně uživatelsky přívětivý. Však právě na okruhu poznáte přínos meziplynů, které sice můžete manuálně vypnout, v opačném případě vám ale dovolí vyšší koncentraci na správnou stopu a troufám si říci, že si právě takhle užijete na okruhu úplně nejvíce.
Videotest: Za Volantem Hyundai i30 N Performance
Skvěle vydařený den zanechal spoustu pozitivních dojmů
Musím pořadatelům poděkovat především za perfektně zvládnutou akci, která patří, zejména v poslední době, již mezi čím dál více ojedinělé. A to samé platí i o vozech značky, jejíž pozvání jsme dnes přijali. Zatímco řada výrobců od sportovních vozů upouští, Hyundai patří k několika málo těm, kteří naopak svou sportovní divizi nechává vzkvétat a to stojí za obdiv. Skýtá to pocit naděje všem nadšencům do automobilového řízení a do zábavných “hot hatchů”. To, že stále vznikají, i v této době, nové zajímavé, poctivé sportovně laděné a cenově dostupné automobily pro běžný provoz, je skoro k neuvěření. A i když (nebo spíše právě díky tomu) se Hyundai soustředí stejnou měrou na “Eko” pohony v podobě i zde přítomných elektromobilů Kona a Ioniq 5 či ostatních elektrifikovaných vozů, které mají v portfoliu značky své místo, N divize Hyundai rozhodně nezahálí a přišla s novou a modernizovanou řadou modelů, jenž určitě stojí za to minimálně vyzkoušet a přesvědčit se o jejich fungování na vlastní kůži. Za sebe osobně se těším na případný test některého z výše zmíněných aut i v provozu a hlavně na okresce, kde jsou tahle auta jako doma.
Jakub Kameníček