Jaguar XF D200: vrchol elegance, luxusu i dravosti v jednom
Autor: Jakub Kameníček, Jan Novotný · Fotografie: Jakub KameníčekAutomobilka Jaguar se pyšní dlouhou a zejména v posledních dekádách bohatou historií na poměrně výjimečné vozy. Největší sedan v aktuální nabídce tohoto výrobce slaví už 14. jubileum své existence. Již první generace s označením X250 se stala ikonickou vlajkovou lodí této značky. Máme tu rok 2021 a s ním se můžeme stále těšit přítomnosti Jaguaru XF na automobilovém trhu, nyní ve své druhé generaci, též nazývané X260. Tato generace trvá již od roku 2015 a letos přišel výrobce Jaguar s omlazením tohoto modelu ve své nabídce. Jak se jezdí v takovémto velkém “Saloonu” a povedl se facelift nejlépe, jak mohl? Na tohle a na další detaily jsme se zaměřili v tomto testu. Pohodlně se usaďte a pojďte se společně s námi ponořit do světa luxusu pod taktovkou britských mistrů z Jaguaru.
Gejzír sex-appealu, noblesy i dravosti
Facelift představený v letošním roce se povedl, až bych řekl, že extrémně dobře. XF dostal nové oba nárazníky, nové světlomety a také je nově v námi testované pohonné variantě D200 AWD dodáván s částečnou elektrifikací v podobě mild-hybridního systému. O tom ale až později. Teď se vraťme ještě ke vzhledu. Jak přední tak zadní nový nárazník mají teď o poznání sportovnější vzhled. Příď vozu vypadá ještě o něco agresivněji. Přední maska chladiče má navíc nový diamantový vzor, jež v příhodných světelných podmínkách propůjčuje přídi auta velice dramatický vzhled a tento prvek horizontálně orientovaného diamantu se promítá i do vybraných prvků v interiéru vozu. Záď mě osobně hodně zaskočila a mile překvapila, a to celkem masivním difuzorem, který snad i musí plnit nějakou aerodynamickou funkci než jen tu dekorační, protože je opravdu zřetelný a začíná téměř hned za zadní nápravou, hluboko na spodní straně auta. K tomu si ještě smlsneme zrakem na decentních, velmi elegantních chromových akcentech v rámování oken, hlavního otvoru v přední masce anebo také na již pro tento model typické ozdobné falešné, ale dojem sportovnosti vozu umocňující boční výduchy na obou předních bočních panelech karoserie – hned za předními koly.
Jedním z mnou oblíbených prvků tohoto faceliftu se staly nové světloměty, respektive nová LED grafika a technologie, kterou s sebou tento facelift přináší (zejm. Pixel LED světlomety–ty ale nebyly ve specifikaci námi testovaného exempláře). Světelný podpis nového XF je tvořen dvěma na sebe nalepenými písmeny “J” a vypadá opravdu moderně. Pomyslnou třešničkou na dortu v exteriéru naší redakcí testovaného vozu je nakonec i kombinace tajemně působícího tmavě modrého laku karoserie „Bluefire Blue“ a celkem obrovsky vzhlížejících 20palcových kol, které mají navíc navlíknuty poměrně nízkoprofilové gumy. Ale dost už rozplývání se nad objektivně povedeným designem exteriéru. Pojďme se podívat dovnitř. Tam stejně tráví člověk řidič i cestující nejvíce času, ne?
Interiér – vytříbená evoluce s velkým “E”
Po usednutí za volant nového Jaguaru XF nelze jinak než zůstat v úžasu. Ať už jsou to přidané estetické prvky na sedlalech s vyraženým znakem automobilky na hlavových opěrkách, nový volant, nad nímž se rozplýval už kolega Jirka Simon při testu menšího XE, či celkové zaobalení palubní desky. Jak je vidno z materiálů a ze zkušenosti s předfaceliftovou verzí, Jaguar se u této modernizované inkarnace soustředil hlavně na moderní technologie, kvalitní ergonomii, prémiové materiály a celkové zpracování interiéru na té nejvyšší úrovni. V podstatě, když to shrnu, sedíte v interiéru a jste doslova obklopeni luxusní kůží s precizně udělaným prošíváním, hliníkovými dekory na volantu, ve dveřích, na přístrojové desce i na středovém tunelu a v neposlední řadě jsou to pak na dotek měkčené, kvalitní plasty a super–jemné velurové koberečky v kapsách pro vaše nohy. Musím říci, že jsem osobně v takto pěkně zpracovaném interiéru vozu snad ještě nikdy neseděl, bavíme–li se o nějakém dostupnějším prémiovém segmentu (nepočítáme–li třeba Bentley a jemu podobné). Důležitým prvkem v rámci interiéru pro modernizované XF stále zůstává hodně povedený head-up diplej. Jeho fungování se tak jako většině prostoru pro řidiče a cestující v tomto autu nedá nic vytknout.
Jízdní vlastnosti: D200 AWD uspokojí, se zadním náhonem by to byla slast i pro nadšence
I Jaguar do světa hlásá svůj plán postupného přechodu k plně elektrifikovanému modelovému portfoliu. Ať už budeme očekávat, že jednou každý jeden Jaguar bude elektromobilem nebo se spokojíme se střídmějším pojetím tohoto „ekologického fanatismu“, XF je jakožto typický manažerský sedan úkazem jasné volby konvenčního pohonu. Tím samozřejmě mířím právě k dieselu, který zcela pochopitelně šlapal pod kapotou i námi testovaného vozu. V ceníku pak s písmenem „D“ dnes už najdeme právě jednu jedinou motorizaci – D200 neboli 204koňový dvoulitrový diesel. Ten se navíc řadí přesně do pomyslného kompromisu mezi dříve nabízenou 180koňovou verzí s jedním turbem a 240koňovou variantou se dvěma turby. Možná vás to překvapí, ale po zkušenosti se všemi výše uvedenými pohonnými jednotkami (i v jiných vozech koncernu), jsem přesvědčen, že právě nejnovější verze šlapající v XF je tou nejpříjemnější. Má příjemně hladký chod, XF v kombinaci s ní navíc nabízí velmi dobré odhlučnění a i podání výkonu přesně sedí k britskému aristokratovi, kterým Jaguar a potažmo i XF jednoznačně jsou. A jaký že vlastně má být? Především vznešený. Přeneseno do automobilového světa by jízda v takovém voze měla být plavná, komfortní a ničím nerušivá. Možná si říkáte, že ruku v ruce s tímto tvrzením vůbec nejdou obří 20“ kola, nad nimiž jsem se rozplýval u popisu exteriéru. Světe div se, Jaguar odvedl skvělou práci. Podvozek zůstává příjemně poddajný a komfortní, pneumatiky s šířkou brutálních 255 mm pak nabízejí takový grip (přilnavost), že s 204 koňmi, pohonem čtyř kol a hmotností okolo 1,7 tuny je opravdu problém dostat se na nějaký limit. Jaguar ale primárně není o hledání hranic na vaší oblíbené okresce. Tím ale netvrdím, že svezení takovým autem nedokáže uspokojit (a potěšit). Ba naopak. Jen se po chvilce rychlé jízdy začnete sami sebe ptát, jestli tohle máte za potřebí (vy a váš vůz), rychle se uklidníte a naladíte se na notu komfortu a odpočinku, jaký jen tak někdo z konkurence nenabídne.
Vlastně jsem si tak naběhl a měl bych doplnit, co je tou hlavní odlišností Jaguaru od „zaběhlé prémie“ (Audi, BMW a Mercedes-Benz). Troufám si tvrdit, že jde o výjimečnost. Tradiční prémiové automobilky vyrábí své produkty velmi dobře, precizně a luxusně. Většinou jim toho nejde moc vytknout. Samotné přímé porovnání by pak samozřejmě bylo těžké. Existují určitě detaily, k jejichž řešení by bylo možné vznést u Jaguaru výtky kdežto u konkurence nikoliv. Jenže když pak usednete do Jaguaru, interiér vás pohltí. Troufám si tvrdit, že britští designéři mají možnost se více utrhnout, nejsou svázáni tolika konvencemi a své „luxusní“ myšlenky se snaží dotáhnout do maxima. Ač je interiér třeba modernizovaného BMW řady 5 velmi povedený, pocit z vnitřního prostoru v Jaguaru je úplně jiný, výjimečný. Nebudu vám tvrdit, že je to novým displejem infotainmentu, který je mimochodem po všech ohledech vynikající (optimálně velký, skvěle umístěný a dobře ovladatelný), jako celek ten vnitřní prostor prostě funguje. Dost bloudění z jízdních vlastností k zážitkům na palubě. Zbývá pochválit ještě automatickou převodovku s hydrodynamickým měničem a 8 převodovými stupni, kterou jsme chválili už dříve v jiných vozech koncernu Jaguar–Land Rover.
Závěrem: snad možná až moc (příjemně) výjimečný
Dopsat tuto recenzi je asi podobně těžké jako bylo vracení samotného testovaného exempláře. Že jsem vás zaskočil, když jsem povětšinou dneska mluvil převážně pozitivně? Právě proto je ten závěr pro mě tak těžký. Přemýšlím totiž, co je vlastně na tomhle Jaguaru špatně. To, na co jsem přišel, poodhaluje poslední podnadpis. Samozřejmě bych si nedovolil tvrdit, že ve vyšší střední třídě nenajdete lepšího vozu. Jaguar XF není nejlepším manažerským sedanem. Pokud byste ale chtěli slyšet nějaké to „nej“, z rukávu bych vytáhl „nejvýjimečnější“. Nejcharakterističtější je v tomto směru pocit, jaký na řidiče dolehne po usednutí do svého křesla. Celkově jsem toho názoru, že v případě tohohle auta se nešetřilo opravdu na ničem. Možná je trochu škoda, že už si do XF nepořídíte žádný šestiválec, sametový chod naftového šestiválce od BMW tu tak trochu chybí, na druhou stranu ale verze D200 plně odpovídá zaměření modelu XF. Dovolte mi tak zakončit pozitivním konstatováním – je štěstí, že ještě taková auta existují. XF nás potěšilo už před lety a i když jsme si k nejmodernější verzi chvilku hledali cestu, nakonec jsme si vzájemně přirostli k srdci a i my v redakci jsme pochopili smysl existence takového auta. Škoda jen, že je často opomíjeno – s klidným svědomím mohu tvrdit, že k tomu není důvod…
Jan Novotný & Jakub Kameníček
Technická specifikace
motor | |
Model | XF Sportbrake D200 |
Výkon | 150 kW |
Točivý moment | 430 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 8 s |
Max. rychlost | 230 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 4250 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1997 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 6.1 l/100km |
Velikost nádrže | 68 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 245/40R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2450 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1931 kg |
Přívěs s brzdami | 2000 kg |
Náklad | 519 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | X260 |
Uveden | 01/21 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Kombi |
Třída vozidla | Vyšší střední třída (např. třída E) |
rozměry | |
Délka | 4964 mm |
Rozvor | 2960 mm |
Šířka | 1987 mm |
Prostor pro zavazadla | 563 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1342 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1494 mm |
Světlá výška | 116 mm |
Průměr otáčení | 11.9 m |
Sedadla | 5 |