ECO energy Rally Bohemia 2020: vrchol v jízdách pravidelnosti ECO vozů (reportáž)

ECO energy Rally Bohemia 2020: vrchol v jízdách pravidelnosti ECO vozů (reportáž)

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Rally Bohemia

„O tom, že občas podnikneme něco bláznivého…“ i takto snad už tradičně by mohl vypadat úvod další reportáže. Nabízí se však otázka, jestli to, co jsme podnikli tentokrát, bylo opravdu bláznivé. Co myslíte? Je účast na ECO energy Rally Bohemia sama o sobě bláznivá? Samozřejmě že není. A pokud byste odpověděli opačně (že bláznivá je), pak zřejmě proto, že máte tisíce připomínek ke spojení dvou slov – rally a ECO. Myslíte si, že vozy z řad čisté mobility nepatří na závody typu rally? Z části byste měli pravdu. I přesto si troufnu tvrdit, že se mnozí na „ekologickou rally“ zlobí neoprávněně. O pár řádků níže vše vysvětlíme. Měl bych si ale odpovědět na úvodní otázku, takže byla naše účast bláznivá? Byla! A víte proč? Mohl bych sáhodlouze popisovat, jak náročná v podstatě čtyřdenní soutěž s více než sedmi sty celkovými kilometry a z toho 325 závodními kilometry to byla. Bláznivé bylo především to, že jsme od v pořadí 7. ze 21 zkoušek pravidelnosti (RS) – tzn. od pátečního až do nedělního odpoledne – drželi první místo v absolutním pořadí. Dodnes nemohu v tak obrovský úspěch uvěřit. Byla to prostě pořádná jízda! A právě o ní bych vám chtěl dneska povědět. Neříkám, že vás přesvědčím o „smysluplnosti elektromobilů“ a koneckonců to ani není mým cílem. Dám vám ale možnost nahlédnout pod pokličku inovátorských soutěží, které bývají stále častěji doplňkem klasických rally (a nemají ambice závodní speciály nahradit). Třeba právě podle mých slov pochopíte, jak smysluplná taková „věc“ je a že není potřeba se na organizátory, kteří vpustí elektromobily a vozy s alternativními palivy na trať, zlobit. Abych na nic nezapomněl, už z nadpisu je určitě patrné, že v popředí objektivů i pozornosti přihlížejících byl náš „závodní stroj“, Peugeot e-208, který si s námi na ECO Energy Rally Bohemia odbyl svou českou premiéru.

 

Nejde o klasickou rally, odlišností je více než dost

A v nadpisu odstavce bych mohl volně pokračovat dlouhých pár řádků. Jasně, na startu ECO rally neburácejí motory, a to třebaže jsme se loni stejné soutěže účastnili kategorie hybridů s Lexusem RC 300h, který kombinuje na místní poměry nezvykle velký 2,5litrový čtyřválec s elektromotorem a dnes už spíše menší baterii. Zpět ale k samotné ECO Rally. Ač se to nezdá (pro většinu diváků jde stále o anomálii a velkou novinku), podobné soutěže mají ve světě už dlouhou tradici. Ani mně samotnému se nechce věřit, že první taková soutěž startovala už v roce 2007 a není divu, že mezi výrobci se na prvním místě až do roku 2011 držela v dané oblasti velmi progresivní Toyota. FIA (světová federace automobilového sportu, pozn. red.) dokonce pořádá jakési „amatérské mistrovství světa“, do něhož tradičně spadá i Czech New Energies Rally Český Krumlov. Na rozdíl od loňska, kdy do FIA Alternative Energies Cup spadal i mladoboleslavský podnik, se letošní ročník řadí „pouze“ do Československé trofeje elektromobility. To samo o sobě vlastně ničemu nevadí. Stačí si připomenout případ z loňska, kdy si zahraniční posádky továrního týmu nejmenované značky vynutili zrušení jedné z etap s (ne)odůvodněným problémem s dobíjením.

 

Místo rychlostních zkoušek (RZ) zkoušky pravidelnosti (RS)

Zpět ale k samotné soutěži. Určitě jste to ode mě už slyšeli a možná i četli. Dovolím si použít slova jednoho kolegy, který kdysi popsal rozdíl mezi klasickou rally a jízdami pravidelnosti, v nichž se soutěží na ECO Rally, velmi jednoduše: „Na tradiční rally jedete proti času – vás cíl je být co nejrychlejší. U jízd pravidelnosti se jezdí tzv. s časem a vašim cílem je být co nejblíže ideálnímu času, který stanoví pořadatel pomocí průměrné rychlosti.“ I díky již zmíněnému rychlostnímu průměru, jenž musí posádky v průjezdech dodržovat, je možné zkoušky pravidelnosti vést silnicemi bez uzavření. Samozřejmě je na pořadateli obrovská zodpovědnost při vybírání silnic s co nejmenším provozem a snaze o eliminaci dalších vlivů. Tomu všemu a s přihlédnutím k drobné rezervě tak, aby posádky měly možnost dohnat ztrátu způsobenou provozem / vlivem třetích stran, jsou přizpůsobeny samotné průměry, které na otevřených silnicích nepřesahují 45 km/h v obci a 60 km/h mimo ni. Navíc existují poměrně přísná pravidla, kde pořadatel může umístit skryté kontroly – ty by neměly být třeba v obci nebo v bezprostřední blízkosti odbočky (změny v itineráři či na přednosti v jízdě). Zdá se vám to složité? Přiznávám, jednoduché to nemá ani pořadatel, ani my, závodníci. Postupem času (a s určitým vlivem FIA) se ECO závody posunuli téměř k dokonalému systému. Každoročně samozřejmě dochází k drobným úpravám pravidel, z těch letošních vypíchnu jen jednu – zákaz mechanického (magnetického) měření vzdálenosti na kolech vozidla (doplněk pro trip mastery). V praxi se tak všechny posádky musely spoléhat na GPS, která v malebné krajině kolem Liberecka a Mladoboleslavska často nemusela být tak přesná, jak je k jízdě pravidelnosti potřeba. Všichni ale měli rovné podmínky.

 

Orientace jako základ úspěchu

Sluší se zmínit ještě jednu část celé soutěže – orientaci. Základem této části, která sama o sobě tvoří stěžejní (a v zásadě nejdůležitější) předpoklad pro úspěšné absolvování soutěže, je itinerář velmi podobný tomu, jež mají k dispozici posádky soutěžních speciálům. Neboť jsou oba vedeny velmi profesionálně – najdete v nich dílčí vzdálenosti do další odbočky, celkovou vzdálenosti, nákresy křižovatek, každou obec a upozornění na nebezpečná místa, hlavním rozdílem je důležitost, která je „navigačnímu bloku“ přikládána. V klasické rally jde jen o nutný doplněk, jehož smyslem je neztratit se na přejezdech. Pro rally pravidelnosti je naopak naprosto klíčový, navigace pomocí itineráře probíhá v průběhu takřka celé soutěže, a to jak na přejezdech, tak při zkouškách pravidelnosti, kde je dost možná ještě důležitější. Dalo by se tvrdit, že závodníci absolvují celý prodloužený víkend v podstatě na slepo / s pomocí slepé mapy. A pokud byste si mysleli, že ony navigační pokyny dostávají posádky předem a mají tak čas si je nejen projít, ale třeba i natrénovat nebo dát do mapy, byli byste na omylu – novinkou v letošním roce je distribuce itinerářů přímo na startu do etapy resp. nejdříve minutu před startem z časové kontroly. Ukazuje se tak naprosto nepostradatelná práce spolujezdce. Mnohdy je tak kopilot důležitější než samotný řidič. Něco podobného platí i u „velkého rally“ – když udělá spolujezdec chybu (špatně přečte zatáčku), pravděpodobnost nehody se poměrně výrazně zvýší. V našem případě může při chybě navigátora dojít k zajížďce, která způsobí výraznou odchylku od předepsaného ideálního času a tím pádem i ztrátu, kterou už vůbec nemusí být možné dohnat.

 

Peugeot e-208 zažil nejpovedenější českou premiéru

Abych se jen nerozepisoval o tom, co samotná ECO Rally znamená a jak se vůbec jezdí jízdy pravidelnosti, přesunu se na závěr našeho prvního povídání o letošní účasti MOTORVIZE v ECO Energy Rally Bohemia k druhé z důležitých opor, které jsem měl v rámci soutěže jako řidič k dispozici (tou druhou byl spolujezdec, kolega Petr Jakušev). Neméně důležitým prvkem je pro každou posádku soutěžní vůz, základ, který je vidět vždy jako první. Velmi nás tak potěšilo, že jsme měli k dispozici nejen kvalitní technický základ, ale i jedno z největších lákadel celé soutěže. Hned na začátku videa, které pro vás jako reportáž v rámci videorubriky Za Volantem chystáme, tvrdím, že ani není potřeba „jezdit na výsledky“, neb když by jednou z disciplín byla i soutěž krásy, určitě bychom vyhráli. Peugeot e-208, elektrická varianta Evropského auta roku, je obzvláště v perleťové modrém zbarvení obrovským lákadlem, které rozhodně nezapadne v davu. Na prstech obou rukou bych nespočítal počet těch, kteří se nechali zlákat, museli přistoupit blíž a zkoumat třeba i nový 3D i-Cockpit. Ačkoliv nám v redakci pozornost okolí rozhodně nevadí (a vděčíme jí třeba i díky „válečnému“ polepu našeho vozu), pro účely ECO rally byla přeci jen o něco důležitější technika. Zástavbou 50kWh baterie Peugeot umožnil velmi rozumný dojezd, udávaných 340 km (podle WLTP) nám bohatě stačilo a kolikrát jsme dokonce přemýšleli, jestli je vůbec třeba nabíjet. Při čtvrtečním začátku v Mladé Boleslavi, kdy bylo před odevzdáním auta do ÚP (uzavřené parkoviště v Liberci, centru ECO energy Rally Bohemia) umožněno libovolné nabíjení z veřejné sítě, se ukázala jako výhoda dostupnost rychlonabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 100 kW. V Mladé Boleslavi jsme tak po „zkoušce ohněm“ (první RS dlouhé 46,65 km) náš Peugeot dobili za necelou hodinu z 18 na 98 %, do Liberce jsme tak po dobré večeři dojeli s dostatečnou rezervou i pro celý druhý den soutěže a dobíjení přes noc tak ani nebylo nutné. Jako výhoda se pak ukázala i mrštnost malého městského vozu, který neměl problém s žádným terénem ani profilem trati. Slušelo by se závěrem napsat, že jsme si ECO energy Rally Bohemia náramně užili, ale troufám si tvrdit, že jste z předchozích řádků mé emotivní pocity ještě neměli šanci načerpat. Je to z části i proto, že je sám ještě vstřebávám. Na startu letošního ročníku se totiž ukázalo na 30 vozů, z nichž hned 25 v nejnabitější kategorii – mezi elektromobily. Konkurence to byla obrovská a úspěch, jakým vedení ve většině závodu, celkové vítězství a zisk hned tří ze čtyř možných zlatých pohárů je, ani nejde slovy popsat. I proto vás během následujících dní čeká má soukromá zpověď, klasická příběhová reportáž, na níž jste od Motorvize zvyklí. Nezbývá než poděkovat všem, kteří nás během prodlouženého závodního víkendu podpořili (divákům, fanouškům, rodině a automobilce Peugeot), ale také pořadatelům, připravili totiž rovné podmínky a podnik, který z mých zhruba deseti let zkušeností s podobnými soutěžemi považuji za absolutní vrchol.

 

Jan Novotný

Kompletní výsledky eco energy rally bohemia 2020:

 

Sdílet: